Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

johan89 13 oktober 2014, 720 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Een prima telefoon, en een fijn formaat met prima specificaties. Als je met de kleine nadelen kan leven heb je voor nog geen ¤500 een perfecte telefoon.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Weinig aanpassingen in Android
  • Prima camera
  • Goed te gebruiken met één hand

Minpunten

• Blauwige scherm
  • Klepjes

Twee weken geleden de Sony Z3 Compact besteld als de opvolger van mijn LG Nexus 5, die het net een dag op de accu volhield. Vanwege de vele positieve verhalen over de accu van dit toestel hiervoor gekozen. Ook was mijn Nexus 5 mij aan de grote kant, vind 5 inch niet prettig voor gebruik met een hand, ondanks grote handen. De Z3 Compact kwam in beeld omdat het als enige van de 'mini' varianten wel fatsoenlijke specificaties had, in tegenstelling tot een HTC One 2 Mini en S5 mini. De specificaties van de Z3 Compact op een rijtje:

Android versie: 4.4.4 KitKat
SoC: Qualcomm Snapdragon 801 8974-AC
CPU: 4x ARMv7 Krait 400 @ 2.46GHz
RAM: 2GB
GPU: Adreno 330 @ 578MHz
Opslag: 16GB, uit te breiden met tot MicroSDXC kaarten
Scherm: 4.6" 1280x720 IPS "Triluminos" display, helderheid tot 600 nits (opgave)
Camera: 20.7MP
Camera voorkant: 2.2MP

In eerste instantie de telefoon gekocht via 4Launch, totdat bleek dat je er bij Belsimpel.nl een gratis koptelefoon ter waarde van ¤150 meegeleverd werd. De telefoon van 4Launch terug gestuurd en netjes gecrediteerd gekregen, en besteld bij Belsimpel. De volgende dag gelijk geleverd!

In de doos zowel de verpakking van de Z3 Compact en de koptelefoon. In de verpakking van de telefoon zat naast de telefoon zelf een paar boekjes, een USB kabel en netstroom adapter, in-ear oordopjes en een USB-OTB kabel. De oordopjes klinken prima, maar ik gebruik de telefoon in combinatie met mijn eigen Sennheiser, waar ze niet aan tippen kunnen.

De telefoon is gemaakt van een glasplaat aan zowel de voor- en de achterkant, met een omlijsting van hard plastic. Het is qua design schitterend, alleen roept het wel vragen op over de stevigheid en valbestendigheid van het toestel. Om dit tegen te gaan hebben de hoeken van het toestel een soort verdikking die schokken zou moeten absorberen bij een val. Voor de zekerheid heb ik er toch maar een rubberen cover bij besteld, een unicum voor mijn mobiele telefoons.

Aangezien de telefoon waterdicht is (tot 30 minuten op anderhalve meter) zitten de micro USB, micro SD en het simkaartslot (nanosim) achter klepjes. De koptelefoonaansluiting, speakers en microfoon zijn dus waterbestendig. In het begin even wennen, vooral met opladen, maar geen groot probleem. Tussen de twee klepjes in zit een magnetische aansluiting voor het opladen zonder micro USB.

Aan de rechterkant zitten zowel de aan/uit knop, de volumetoetsen en een cameraknop. De cameraknop opent gelijk de camera-app, zelfs vanuit standby. Niet iets wat ik de afgelopen jaren gemist heb, wel handig als je snel een fotootje wil schieten. De cameraknop is net als bij de meeste digitale camera's tweetraps. Dit houdt in dat half indrukken van de knop scherpstelt, en helemaal indrukken een foto schiet.

De lens bevindt zich op de achterkant, en steekt niet uit van de achterkant van het toestel. Dit was bij mijn Nexus 5 wel het geval, waardoor de telefoon nooit stabiel op een vlak oppervlak kon liggen. De camera maakt prima foto's, hoewel ze in de standaardmodus niet op 20,7 MP worden geschoten, maar op 8 MP. Aangezien ik vrij weinig foto's schiet hecht ik zelf niet heel veel waarde aan dit onderdeel, mits ze naar behoren zijn.

Op hardware gebied voldet de Z3 Compact meer dan prima. Alles opent vlot, hij blijft niet hangen, en doet wat hij moet doen. Komend vanaf stock Android op mijn Nexus 5 is de Sony UI soms wel even wennen, maar nog niet storend geweest. Gamen doe ik niet met mijn telefoon, maar volgens anderen is ook gamen geen probleem op het apparaat, mede omdat in tegenstelling tot de meeste concurrenten de telefoon 'slechts' een 720p scherm aan hoeft te sturen.

Over het scherm gesproken, het betreft zoals gezegd dus een 720p variant. Komend vanaf een 1080p scherm op 4.95" op de Nexus 5 is het verschil slechts te zien door ontzettend dicht op het scherm te zitten, of bij hele fijne tekst. In dagelijks gebruik voldoet het scherm meer dan voldoende, qua scherpte. Wat wel een van de weinige tegenvallers van deze telefoon is is de kleurafstemming van het scherm. Out of the box doet het nogal blauwig aan. Dit is aan te passen via de beeldinstellingen, maar het blijft qua kleur enigszins koel aandoen. Wederom is dit (na aanpassing) in dagelijks gebruik niet storend, en pas zichtbaar na een vergelijking met een andere telefoon er naast. De kleurinstellingen die ik op dit moment gebruik zijn: R:170, G: 170, B: 0. De helderheid van het scherm is prima, het is goed af te lezen in direct zonlicht. Ook werkt de automatische helderheid prima, deze past zich prima aan aan de omstandigheden. In tegenstelling tot sommige automische helderheid stand kan je zelf een bepaald niveau van helderheid aangeven, wat vervolgens weer aangepast wordt aan de omgevingsomstandigheden. Kleuren spatten van het scherm af, mede door de beeldverbetertechnieken van Sony. De kleuren kunnen hierdoor wel enigszins 'overdreven' aandoen in vergelijking met andere LCD schermen, maar again, dit went gauw. Eventueel is de beeldverbeteringsmodus ook uit te schakelen. Als laatste zijn de kijkhoeken van het scherm prima.

De batterij is een van de grote pluspunten van dit toestel. Volgens verschillende reviews zou de accu tot 10 uur schermtijd moeten kunnen komen, over 2 a 3 dagen. Dit was ook een van de belangrijkste redenen voor een upgrade vanaf mijn Nexus 5, waarmee ik net de dag haalde. Met de Z3 Compact haal ik het einde van de dag prima, maar de twee dagen meestal niet. Ook mijn schermtijd komt niet in de buurt van de waarden die veel anderen halen. Aangezien dit mijn derde telefoon op rij (Chinese telefoon, Nexus 5, Z3C) is waarbij dit gebeurt, ben ik op onderzoek uitgegaan. Het blijkt dat Telfort in combinatie met Android 4.4.4 een probleem heeft dat bij meerdere mensen voortkomt. Zodra ik de dataverbinding uitzet haal ik ook makkelijk vijf uren op een accu. Daarnaast gebruik ik de telefoon veel voor muziek, wat wel accu neemt maar niet bij de screentime meegenomen wordt. Mede hierdoor ben ik toch meer dan tevreden over de accu van de Z3C. Ook beschikt de telefoon nog over een Stamina en Ultra Stamina modus, voor het beperken van connectiviteit om nog langer met de accu mee te kunnen.

Ik gebruik de telefoon dus veel in combinatie met de geleverde koptelefoon om muziek te luisteren. Hiervoor heb ik een 128GB micro SDXC kaart gekocht, waarop muziek staat. Dit werkt perfect, zowel de telefoon en de koptelefoon beschikken over een zeer goede geluidskwaliteit.

De software die Sony meelevert met de telefoon is gebaseerd op Android 4.4.4, met hier en daar enkele aanpassingen. Ik ben zelf behoorlijkgehecht aan het standaard uiterlijk van Android, maar de UI van Sony is prima mee te leven. Veel van de meegeleverde apps zijn uit te schakelen. Enkele toegevoegde handigheidjes zijn het maken van een screenshot vanuit het powermenu, en een zaklamp schakelaar in de quick settings. Al met al is er prima met de software op de telefoon te leven.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Sony Z3 Compact. Voor nog geen 500 euro heb je een telefoon die qua specificaties meekan met de toptoestellen van andere fabrikanten, maar prima met één hand te gebruiken is. Daarnaast houdt de accu het uitzonderlijk lang vol, heeft Sony niet teveel aangepast aan Android, is het toestel waterdicht en beschikt het toestel over een prima camera. De nadelen zijn de klepjes en de afstelling van de kleuren van het scherm.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

blauwig scherm is makkelijk op te lossen. Ligt aan een combinatie van calibratie-instellingen en wat beeldverwerkingsopties die al dan niet aan moeten. Hoort normaal niet te gebeuren met de X-reality engine maar Sony zal wel een update uitbrengen voor degenen die niet willen prutsen in de instellingen denk ik.