Specificaties 13,3" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus RO005 Review

mario-g 13 oktober 2014, laatste update op 13 oktober 2014, 407 views

Asus RO005

Al tijdje aan het bekijken wat de ideale partner is voor mijn desktop. Het werd deze Asus Chromebook

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Perfecte prijs-kwaliteit vehouding
  • Zeer snel
  • Chrome OS, perfect voor bijgebruik
  • Stil
  • Beeldformaat t.ov meeste concurrenten
  • Mat scherm geeft weinig reflecties

Minpunten

• Wel wat gevoelig voor vingerafdrukken op behuizing

Ik had er lang over nagedacht. Wat wil ik nu eigenlijk met een laptop, wat doe ik er mee?
Mijn zware werkzaamheden doe ik op mijn desktop, daar hangen 2 24" schermen aan dus werkt fijn bij allerlei werkzaamheden.

Maar voor een laptop heb ik geen zware eisen, Ik zit er mee op de bank, check mail, Facebook, chat eens wat of speel een filmpje af. En onderweg? ik werk dan vaak wat websites bij, schrijf een verslag of lees e.e.a door. Kom meestal op plaatsen waar WIFI is of waar ik mijn Note als WIFI-hotspot gebruik.

Dit alles maakte dat er geen noodzaak was voor een zwaardere OS dan Chrome OS. In de praktijk heeft het mij geen enkele keer in de steek gelaten en doet het precies wat het moet doen.

Zeer gecharmeerd ben ik over het gebruiksgemak. Was even een paar specifieke functies uitzoeken, maar na een kwartiertje weet je niet beter meer. Eigenlijk is dit systeem perfect voor erbij of wanneer je je ouders of grootouders een zorgeloos systeem wilt bieden tegen een scherpe prijs.

Beeld

Wat kunnen mensen toch klagen over beeld, dit terwijl ik zeer gecharmeerd ben over het matte scherm. Geen reflecties maakte buiten werken goed te doen. Dat was op mijn vorige dure HP wel anders.
De kleuren mochten wel iets feller zijn, net als de lichtopbrengst, maar voldoet ruim!

Zuinig

Misschien wel het fijnste . Ondanks intensief gebruik haal je makkelijk 10 uur. En wanneer je geen video gebruikt komen er zo een paar uur extra bij. Een genot om lang op te werken.

Toetsenbord

Niet zo gek dat de tablet hier al tijden aan de kant ligt. Je mist gewoon een toetsenbord. Ja, bij de tablet een losse gekocht maar deze was te vaak leeg wanneer je hem net nodig had... Een Chromebook is wat dat betreft een stuk fijner en het toetsenbord van de Asus is erg prettig met een fijne aanslag (met een tikje waardoor je een prettig gevoel er bij hebt).

Minpuntje

De mooie zwarte afwerking is wel wat gevoelig voor vingerafdrukken. Deze laten zich gelukkig vrij makkelijk verwijderen. De stickers verwijderen ging goed hoewel de INTEL sticker weer eens veel lijm achterliet. Dit was echter met wat olijfolie zo weggepoetst.

WIFI

Bij anderen las ik wat klachten over de WIFI. Deze zelf niet geconstateerd. Dit kan mogelijk liggen aan drukte op het gebruikte kanaal. Daar heb ik zelf geen problemen mee, ik zit op een relatief vrij kanaal in een drukke woonwijk. Onderweg gebruik ik veel hotspots. Dit ook vrij probleemloos.

Tot slot

Werken in de cloud is goed te doen. Wie weinig moeite heeft met gezeur over privacy zal met een Chrome OS zeer goed uit de voeten kunnen (en vraag je maar af of een ander systeem echt zoveel beter er mee omgaat').

De Asus is rap, zelfs met veel tabbladen open. Videobeeld van dde ingebouwde webcam ruim voldoende voor een chat. En voor erbij een echte aanwinst

Heb jij ook een Asus RO005?