Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Asus Xonar U7 Review

Freeze-Oh 9 oktober 2014, 1.763 views

Asus Xonar U7

Zeer goede geluidskaart. Stil. Geen ruisje te horen op vol volume. met een klik op de volumeknop kun je schakelen tussen koptelefoon en 7.1 speakeroutput. Zeer handig, want normaal ben je je dol aan het configureren in Windows om dit voor elkaar te krijgen. Stevig klein kastje, stabiele drivers

Pluspunten

• Fantastisch geluid
  • onmiddelijk schakelen tussen 2.0 (koptelefoon) en 7.1 output
  • Stevig kastje, duidelijke volumeknop
  • Stil! geen geruis, gepiep of gekraak als je even niets aan hebt staan dat geluid produceert. Ook niet op vol volume
  • slechts 1 usbpoort nodig
  • Goede, stabiele, duidelijke software. Crashed niet.
  • goede, krachtige koptelefoon amp! getest op diverse headsets. Kan alles aan

Minpunten

• volumeknop regelt wel alleen de windowsvolume setting. het is niet de daadwerkelijke versterking
  • Ik gebruik de 7.1 aansluitingen voor mijn surround headset. nadeel was dat ik daarvoor een female jack > tulp verloopje moest kopen, omdat de L en R kanalen op de achterzijde in tulp plug zijn uitgevoerd. de rest is minijack. Beetje vreemd
  • schakelen tussen 2.0 en 7.1 gaat heel soms verkeerd.. dan blijft de output staan op de laatst-gekozen setting. gebeurt echter alleen als ik al iets aan het afspelen ben, dus kan me voorstellen dat dat wat moeilijker is om goed te implementeren
  • Je bent wel verplicht drivers te installeren. werkt niet out-of-the-box
  • in het begin even wennen aan de software instellingen. niet helemaal intuitief,

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 5
Ik had een probleem. Ik heb zowel monitor-speakers als een koptelefoon als een 5.1 gaming headset die ik allemaal op dezelfde PC wil gebruiken.
Wil je dit enigszins voor elkaar krijgen in Windows configureer je je een slag in de rondte en gaat het ondanks dat nogal eens verkeerd.
Daar kwam bij dat ik niet helemaal tevreden was met mijn on-board audiokaart (Asus Sabertooth P67)

Zoeken naar een oplossing dus...
Na veel gepuzzel toch nog een klein beetje op de gok de Xonar U7 aangeschaft, en het is wat mij betreft een schot in de roos.

Verpakking:

Zeer mooi ingepakt. grote doos met een flap, waaronder in plastic de U7 zit verpakt.
indrukkwekkende cijfers en metrics op de achterkant, Stoere tech-uitleg op de binnenkant van de flap.
Je hebt zeker het gevoel dat je iets stoers hebt gekocht.
Wel een vrij grote doos voor zo'n klein kastje.
komt met een CD-rom, een USB-kabel, een SPDIF COAX -> Optical verloopstukje en een mini-jack - minijack kabel
Dat laatste viel een beetje tegen, maar dat was specifiek voor mijn geval: ik wil mijn 5.1 gaming headset op de 7.1 achteraansluiting aansluiten. De achterkant van de U7 bestaat uit drie mini-jack ingangen voor surround left/right, Center/bass en left/right midden en dan, vreemd genoeg, twee tulp aansluitingen voor Links en rechts voor... bij mijn koptelefoon is dat echter natuurlijk ook een jackplug. Ik heb dus nog separaat een verloopje moeten aanschaffen om mijn koptelefoon aan de gang te krijgen. Ik weet dat de achterkant primair bedoeld is voor speakers, maar toch.

Het wonderdoosje zelf

Klein, stevig zwart kastje. kraakt niet als er wat druk op wordt gezet. grote volumeknop met duidelijk voelbare klikjes als je eraan draait.
Plastic is matzwart, volumeknop is zilver. Het is wel een wat stof-gevoelig materiaal.
Bij het indrukken van de volumeknop schakel je tussen de 2.0 en de 7.1 output (voor en achterkant) de klik is duidelijk voelbaar, een klein blauw ledje geeft aan op welke output je zit.
voorop, naast de mini-jack voor je koptelefoon (dat had wel een full-size jack mogen zijn overigens) nog een separaat wipschakelaartje voor het headphone volume.
Voor zijn grootte is het kastje redelijk zwaar, en het staat stevig op een paar rubberen nopjes op mijn buro. alle plugjes zijn goldplated,

Werking

Monitor speakers aansluiten (M-Audio BX-8), Gamer headset aansluiten (Turtlebeach Earforce), USB kabel erin, en mijn PC aangezet.
Onder Windows 8.1 moet je eerst de drivers installeren. Bijgeleverde CD-rom weggegooid, laatste drivers bij Asus gedownload, en gaan.
Installatie verliep zonder problemen. Geluid was direkt te horen. Oude geluidskaart gede-activeerd.
De hardware volumeknop bovenop het kastje stuurt de in windows ingebakken volumeregelaar aan. Dit vind ik een beetje jammer, had gehoopt dat ik met de U7 ook een echte onafhankelijke volumeknop (dus versterker) had.
Bij het opstarten van de PC hoor je een keurig klikje van een relay in de U7 die aangeeft dat je koptelefoon/speakers beschermd zijn tegen harde plops bij het aanschakelen van de kaart. Netjes!

Onder Ubuntu wordt de U7 direkt herkend, maar ik heb het vermoeden dat dit geen asynch USB verbinding is (nog niet getest).

De software onder Windows is vrij uitgebreid, maar spreekt niet altijd voor zichzelf. diverse opties zitten onder de rechter muisknop verstopt, en soms is het een beetje uitproberen. Uiteindelijk zijn alle audiotruukjes die er beschikbaar zijn niet nodig... zie volgende alinea

Geluid

Hier gaat het natuurlijk om: hoe klinkt de U7 dan?
Ik moet zeggen, ik sta versteld. het verschil met de interne kaart is op alle niveaus te horen. muziek klinkt scherper, gedetaileerder. Bas is veel beter aanwezig.
Muziek wordt gewoon fijner om naar te luisteren. Bij films valt de aanwezigheid van de bas mij positief op. Scheiding tussend de kanalen is uitstekend. Je zit 'in' de film.
er is geen ruisje of klikje te horen als je even niets afspeelt. maakt niet uit hoe hard de U7 staat.
Ik moet zeggen: voor dit geld had ik niet zoveel geluid verwacht.
Nog beter luisteren: monitorspeakers uitgeplugged, en mijn Sony MR-1DR headset erin geprikt.... Fantastisch! klein rillinkje over mijn rug!
Dit klinkt zooooo mooi!
Ook even mijn Technics DJ headset (RP-DH1200) erbij gepakt. Hier wordt de bas iets teveel van het goede, maar zo zit die Technics dan ook in elkaar.
Het klinkt hier ook enorm lekker en: de U7 stuurt alles fantastisch aan zonder ook maar een krimp te geven..
Toch nog even gechecked of dit nu echt wel mogelijk is met alleen maar een USB aansluiting.... voor dit soort kwaliteit had ik eigenlijk een aparte voeding verwacht.
Fantastisch!
Vanaf de allereerste Soundblaster tot nu is dit voor mij de best-klinkende geluidskaart/kastje dat ik ooit heb aangeschaft. Zeer tevreden!

Heb jij ook een Asus Xonar U7?

Goede review! Ik vraag me alleen af waarom je voor je koptelefoon niet gewoon de headphone ingang aan de voorkant gebruikt Ipv de tulp uitgangen aan de achterkant?
de voorkant heeft een 2.0 aansluiting. die gebruik ik voor mijn gewone headset een mijn monitorspeakers.
de achterkant heeft een 7.1 aansluiting, die gebruik ik voor mijn 5.1 gaming headset.
Onder windows (dus in de software) is het normaal gesproken heel lastig switchen tussen 2.0 en 5.1, nu kan ik dit met de Xonar door gewoon op de volumeknop te drukken.
Vandaar dus deze 'rare' setup.
Dit was voor mij een van de doorslag-gevende functies in het zoeken naar een geluidskaart.
Fijn dat je ook even Linux meeneemt. Dat scheelt me weer een zoektocht op internet.
Interessante review.
Ik heb mijn onboard audio uitgangen momenteel met wat registeraanpassing zo geconfigureerd dat ze stuk voor stuk op gewoon stereo staan. Op deze manier stuur ik stereo naar 4 verschillende stereo sets. Enig idee of dit ook op deze kaart zo is in te stellen ?
Want dan zou ik de tulp uitgang voor mijn main set willen gebruiken en de drie mini jack uitgangen voor de kleinere setjes.

Zo niet. Is het dan wel mogelijk om onboard audio aan te laten staan en dus 2 'aparte' geluidskaarten te gebruiken voor de aansturing van het geluid ?
Hoi! dank voor je vraag.
ik heb niet het idee dat je hetzelfde truukje met de uitgangen voor de Xonar kunt uithalen.
Omdat het een externe USBkaart is ben je volgens mij veel meer afhankelijk van de drivers dan bij de on-board kaart en zijn de settings moeilijker te manipuleren.
De GUI van het driverprogramma laat het in ieder geval niet toe, en is naar mijn mening zelfs nogal strict. maar 100% zeker kan ik het niet zeggen, ik heb het gewoon nooit geprobeerd.

(Ik heb het idee dat je dit voor een DJ setup wilt gebruiken?)

voor wat betreft het gelijktijdig gebruiken van twee kaarten, dat is me nooit gelukt. (maar kan natuurlijk ook aan de windows versie liggen: ik heb alleen getest met W8 en W10)... En vanaf W8 is destijds de volledige soundengine op de schop gegaan, en wat mij betreft zeker niet ten goede.
Ik moet echt heel duidelijk de ene kaart in de device manager uitschakelen en de andere aan, en dan gaat het nog niet altijd goed.

Nu ik toch aan het typen ben: het lijkt er een beetje op dat men gestopt is met het supporten van de U7, omdat de laatste versie van de W10 drivers al een enorme lange tijd in Beta staan.
Veel support op W10 hoef je dus volgens mij niet meer te verwachten. toch wel een puntje van aandacht mocht je de aanschaf overwegen!
Dank voor je reactie.
Nee, het betreft geen dj setup. Ik heb in verschillende ruimtes van mijn woning audio setjes staan die ik middels de onboard uitgangen in simpel stereo aanstuur. Ik heb dus daar waar ik dat wil stereo geluid vanaf mijn pc.
Even ter verdere info. De stereo settings heb ik dus in het register aangepast.
Via deze link kun je terugvinden waar ik op doel.
Daar zie je dat "Pin14"=hex:04,00,00,00 de Front speakers zijn.
Door bijvoorbeeld Pin15 dezelfde waarde te geven, dus "Pin15"=hex:04,00,00,00, maak je van de Rear speakers ook Front speakers in aansturing. Of dat altijd zomaar werkt weet ik even niet. Het was voor mij wel de oplossing voor wat ik wilde en ik heb dus vier verschillende pin instellingen de waarde 04 gegeven.
Wellicht een idee om bij jou in het register te kijken of je daar iets van kunt terugvinden m.b.t. deze Asus Xonar en indien ja of je dat kunt aanpassen en of het dan ook zo werkt.
Ik weet wel nog dat een reboot, misschien zelfs tweemaal, nodig was om de aanpassing vast te houden.
Deze settings wil ik graag hoe dan ook bewaren maar wil wel het geluid kwalitatief verbeteren dus vandaar mijn interesse in deze Xonar U7.

Je schrijft dat je via de device manager de gewenste kaart aan/uit zet. Waarom niet via de bios de interne audio gewoon uit ? Mits je ze natuurlijk bewust wilt switchen afhankelijk van het gewenste gebruik.

Ik zag vanmiddag dat er in december een MKII versie van deze kaart zou zijn uitgebracht. Heb hier op tweakers daar nog niets over gelezen. Vandaar, maar dat is wel slecht, dat support lijkt te stoppen voor deze versie.
Hallo, heeft even geduurt, want het was flink puzzelen,
maar ik denk toch dat ik je teleur moet stellen.
als eerste heb ik gezocht naar het device ID van de Xonar. De settings die je in de link aangeeft gelden namelijk specifiek voor de Realtek HD apparaten.
nadat ik het ID gevonden had heb ik gezocht of er 'PIN' registry entries te vinden waren, maar ik heb helemaal niets hiervan gezien.
Veel verder heb ik niet gezocht, maar als de opbouw enigszins hetzelfde zou zijn als de Realtek dan had ik toch meer moeten vinden denk ik.

Ik zet in de device manager de gewenste kaart aan en uit, omdat ik soms tijdens mijn windows sessie wil kunnen switchen tussen de kaarten. Als ik de onboard geluidskaart in de BIOS uitzet, dan kan dat niet meer.

Leuk om te weten dat er een MK2 uit gaat komen van de Xonar. Ben benieuwd.
ben nog steeds erg enthousiast over de U7, dus als de MK2 uit is mag je me gerust DM-en om deze als tweedehands over te nemen! ;)
Super bedankt voor het uitzoeken. Helaas is deze kaart dan geen oplossing voor wat ik graag wil realiseren. Verder zoeken dus ;)