Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Zwart Review

3828553 9 oktober 2014, 785 views

Nokia Lumia 930 Zwart

Prima telefoon, maar zeker geen aanrader. Telefoon is ondermaats t.o.v. de concurrentie, niet alleen qua software maar juist op hoe de software met de hardware omgaat. Verder is de telefoon te dik wat ze probeerden te verhullen met een mooie strakke maar vooral schuine afwerking.

Pluspunten

• OS bied volwaardig featureset
  • Goede camera
  • Stereo en zelfs Dolby 5.1 opname mogelijkheden
  • Veel geheugen

Minpunten

• Slecht schermcalibratie bij lage lichtomstandigheden
  • Wordt erg snel warm
  • Accu is ondermaats
  • Veel te dik t.o.v. concurerende toestellen

Let op: dit is een korte en niet-uitgebreide review. Ik schrijf dit niet voor kuddo's maar om anderen een realistisch beeld van dit product te geven van elementen die in andere reviews niet duidelijk naar voren komen. Ik wil in de nabije toekomst meerdere foto's toevoegen.

Aanschaf
Nadat ik mijn Lumia 820 met bijna twee jaar, met plezier heb gebruikt, werd ik verleid door de nieuwe Lumia 930. Deze telefoon zou een stuk sneller moeten zijn, een grotere accuduur moeten hebben en een beter beeld wat voor mij een een grote wens is. Om eerlijk te zijn ben ik best wel een Windows Phone fan omdat het voor mij heel fijn werkte en ik vond dat ik qua Userinterface meer vrijheid heb (zonder al te veel moeite) dan bij andere telefoons. De telefoon kostte toen ik hem kocht (ongeveer een maand na release in Nederland) iets van 480 euro op de goedkoopste website icm abbo, prima prijsje voor een flagship telefoon. Ik had mij verdiept in andere reviews en mij viel op dat deze redelijk positief waren, dus voor mij was de keuze al gemaakt.

Eerste indruk
Meteen was mijn eerste indruk; lekker groot scherm, maar wat een dik ding zeg! Verder kon ik erg genieten van dingen als het notificatiescherm en snelle toegang tot instellingen, wat Windows Phone 8.0 niet bood. Het viel mij eigenlijk op dat de telefoon qua snelheid amper verschilde met mijn Lumia 820, wat een positief punt is voor Windows Phone. Windows Phone is in zijn omgang lekker vlot, zeker een pluspunt dus. Erg jammer is dat je geen oordopjes bij de telefoon krijgt.

Beelscherm
Het scherm is een OLED, zonder dat geheugendingetje waardoor je geen GLIMP functie hebt. Dit was ik wel gewend bij mijn Lumia 820, maar zonder is de telefoon niet minder. De kleurenweergave is zeer goed en lekker scherp voor bijvoorbeeld het kijken van filmpjes, fotos en in dagelijks gebruik. Toen ik in bed lag of gewoon 's avonds mijn telefoon pakte, merkte ik dat de kleuren lelijk werden weergegeven. De telefoon krijgt in die situaties een soort paarsige gloed over de kleuren heen, dit is dus niet goed gekalibreerd bij de ontwikkeling van de telefoon. Zeker een nadeel, omdat je gewoon ziet dat het minder mooi is en ik weet dat het bij mijn vorige Lumia wel perfect werkte. Het scherm is ook iets minder fel dan andere telefoons, maar daar had ik totaal geen last van.

Accuduur & prestaties
De accuduur van de telefoon is redelijk. Redelijk omdat hij het een dag volhoudt, ook bij iets zwaardere omstandigheden. De telefoon wordt ook erg snel warm als je bijvoorbeeld een spelletje speelt. Zelf kan ik een tot twee dagen met de telefoon doen, zonder hem op te hoeven laden maar dat kon ik eigenlijk met mijn vorige telefoon af en toe ook.
De telefoon wordt erg snel warm bij de meest normale omstandigheden, wat bij draagt aan de battery drain. Zelf heb ik het gevoel dat de telefoon onderwater onnodig bepaalde dingen doet of dat de processor te hoog geclocked is. Voor de positie die deze telefoon heeft binnen de Lumia lijn (en de prijs) vind ik hem ondermaats presteren op gebied van accu en processor.

Design
Dat de telefoon wat logger aanvoelde had ik verwacht omdat dat al werd aangegeven in eerder reviews en ik de telefoon al heb vastgehouden in de winkel. Maar; hardware is hardware en de telefoon is gewoon dik. Over het OS kan je zeggen wat je wilt, dat is niet aan de telefoon zelf toe te wijzen, maar het uiterlijk zou gewoon mee moeten kunnen met de concurrentie. De telefoon is dik. Dik ja. En dat hebben ze proberen te verbergen door hem geen plat scherm te geven en ook geen platte achterkant maar dat mocht niet baten. Ik verwachtte geen iPhone dunheid maar hier passen bijna twee iPhones in.

De platte randen van de telefoon vind ik zelf niet erg, de knoppen zitten op de goede plek en ik vind het een goede ontwikkeling dat de microfoon jack in het midden van de bovenkant zit omdat de kabel van mijn oordopjes dan beter uit mijn broekzak kan. Verder heeft de telefoon een mooie strakke en moderne look, niets mis mee dus.

Camera
De camera van de telefoon is bovengemiddeld goed en de frontcamera is ook redelijk. De software van de Lumia 930 maakt het zelfs mogelijk om in hele donkere omstandigheden hele mooie en goed belichte foto's te maken. Hier is niets op aan te merken en ik zou de telefoon juist aanraden voor iemand die meer van een camera verlangt.

Heel goed is ook dat de telefoon vier microfoons heeft, dat opnemen in 5.1 dolby surround mogelijk maakt (waarom heeft bijna geen andere telefoon dat? :? ). Ik kwam van iemand met dezelfde telefoon hetvolgende filmpje van een concert tegen: http://youtu.be/u4b3ET8_Pjc

Overige punten
De telefoon vertoont soms rare bugs. Dat kan zijn in de muziekapp die stopt met muziekafspelen (terwijl een album op repeat staat), of dat de vibratie van de onscreen buttons later of zelfs niet werkt in erg selecte omstandigheden.

Ik ben tevreden met de telefoon, maar ik zou hem niet aanraden aan een ander. De accuduur is ondermaats wat te wijten is aan het slechte processorbeheer binnen Windows Phone 8.1. Verder vind ik de telefoon onnodig dik en log aanvoelen. De knoppen zijn goed geplaatst en de telefoon heeft wel een mooie look. Windows Phone 8.1 is er qua featureset ruim op vooruit gegaan, er zijn voor mij meer dan genoeg apps beschikbaar en er is een goede camera featureset.
Een algemene indruk die ik krijg, is dat deze telefoon door Microsoft niet zoveel aandacht heeft gekregen als dat het zou moeten. Voor Windows Phone is er zeker markt, maar daar moeten ze wel hun best voor doen qua OS en door flagship telefoons goed te laten concureren met de rest.

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Zwart?

Wat een vreemde review.
tegenover
en deze
tegenover:
Je zou bijna denken dat het eerste deel van de review geschreven is door iemand anders.
Kortom, heel vreemde review.