Netgear ReadyNAS 104 Review

Johnny 9 oktober 2014, laatste update op 29 december 2015, 4.300 views

Netgear ReadyNAS 104

Degelijke en betaalbare NAS met als grote pluspunt een modern bestandsysteem. Goed als fileserver, minder geschikt om media te streamen of om met meerdere gebruikers te gebruiken.

Pluspunten

• Degelijke behuizing
  • Een modern bestandsysteem (BTRFS)
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Leest schijven via eSata en USB van alle gangbare bestandsystemen
  • Makkelijk schijven tovoegen zonder gereedschap en schroeven

Minpunten

• Rebuilden duurt erg lang

Over de jaren heen heb ik een verzameling van backups, en archieven met foto's en (HD) video-bestanden opgebouwd van enkele Terabytes. Deze waren geformatteerd als HFS+ en gebruikte ik via een USB-dock met mijn computer die Mac OS X draait.

Steeds vaker merkte ik dat ik geen goed overzicht had wat nu op welke schijf stond, omdat er steeds wel één bijna vol was waardoor ik een project naar een andere moest verplaatsen, wat dan weer heel lang duurde via USB 2.0, er waren ook regelmatig problemen met het unmounten (ejecten) van harde schijven waardoor het fragiele HFS+ bestandssysteem weer moest worden gerepareerd, wat ook weer lang duurt.

Omdat ouderwetse bestandssystemen zoals HFS+ geen enkel vorm van foutdetectie of -correctie hebben vreesde ik dat mijn data ook corrupt zou raken bij het kopieëren of door langdurig ongebruikt te zijn (bit rot). Ook wilde ik een oplossing die werkt met andere besturingssystemen, zodat ik niet vast zit aan een Apple-computer, zoals nu bij HFS+ wel het geval is.

Selectie

Ik heb onder andere de volgende oplossingen overwogen:
  • Drobo: Makkelijk te gebruiken, maar gebruikt nog steeds HFS+, als de Drobo defect gaat moet je een nieuwe Drobo hebben om de data nog uit te lezen.
  • FreeNas/Nas4Free Open source Linux distributie voor een (zelfbouw) NAS met ZFS als bestandssysteem. ZFS is het ultieme bestandssysteem, maar voor een redelijke performance ben je op dit moment ongeveer 1000 euro aan hardware kwijt.
  • Synology De meeste populaire NAS voor thuisgebruik op dit moment, maar blijkt gewoon Ext3 als bestandssysteem te gebruiken met schijven in RAID-opstelling, doet dus niks om datacorruptie te voorkomen.
Het leek er even op dat ik zelf een NAS ging bouwen met ZFS, maar de kosten daarvan waren flink hoger dan de alternatieven.

Een collega wees me op de Netgear ReadyNAS serie. Netgear heeft sinds kort ReadyNAS OS 6, wat een aangepaste Debian-installatie is, en BTRFS als bestandssysteem gebruikt. BTRFS is "pas" 7 jaar in ontwikkeling en is pas sinds afgelopen Augustus "stabiel" verklaard. Het heeft een aantal interessante features die ZFS ook heeft, maar stelt minder hoge eisen aan de hardware.
  • Checksumming om corrupte bestanden te detecteren
  • Snapshots om oudere versies van een bestand na verwijderen/overschrijven terug te halen
  • Online uitbreiden van het volume: nieuwe schijf er bij en de capaciteit wordt automatisch uitgebreid zonder dat je opnieuw hoeft te formatteren/partitioneren
  • Scrubbing om bit rot tegen te voorkomen en te repareren
Installatie

Bij mij ging de installatie zeer vlot, maar dat was voornamelijk omdat ik bij mijn collega al had gezien hoe het niet moet. Het was totaal niet duidelijk dat je op de lade van de harde schijf het "eject" schuifje ingedrukt moet houden om de rails er uit te schuiven. Als je de NAS opstart met schijven die al geformatteerd zijn kan je er niet mee verbinden en krijg je knipperende lampjes die nergens beschreven staan en moet je een ingewikkeld proces van een harware-reset door wat ook weer niet in de handleiding staat (zowel papier als CD).

In mijn geval wist ik hoe de harde schijven er in moesten en had ik twee nieuwe 3 TB Seagate schijven er in gedaan en verliep alles soepel. Het "builden" van de array duurde wel meer dan een dag (+24 uur) maar daarna was de NAS te gebruiken.

Later heb ik nog een 3TB schijf toegevoegd (totaal 3 x 3TB) en duurde het rebuilden ~36 uur.

Netgear heeft een online database waarin je harde schijven die ondersteunt worden kunt opzoeken.

Het instellen via de web-interface gaat vrij eenvoudig, soms is het echter niet helemaal duidelijk waarop je kunt klikken, en er is geen contextuele help aanwezig. De help-knop verwijst naar de generieke support-pagina waarin je dan zelf weer moet gaan zoeken. Het is vaak makkelijker om je vraag in een zoekmachine in te typen.

Het instellen van shares en gebruikers is redelijk eenvoudig, als je al bekend bent met Unix-systemen. het viel me wel op dat het een beetje gericht is op Windows-gebruikers, standaard staat het SMB-protocol aan, en in de emails die naar gebruikers worden verzonden staat iets over "Explorer" wat natuurlijk alleen op Windows het geval is.

Ik kwam er ook pas vrij laat achter dat checksumming standaard uit stond, voor mij was dit juist één van de redenen om dit apparaat te kopen, het zou fijn zijn als dit tijdens de setup zou worden gevraagd in plaats van weggestopt in een instellingenscherm. (veranderd in nieuwe software)

SSH-toegang kan worden aangezet, maar alleen voor de admin/root gebruiker. Handig om metadatabestanden zoals Thumbs.db (Windows) en .DS_Store (Mac OS X) die in diverse mappen stonden in één keer te verwijderen.

Gebruik
Via eSata had ik een 2 TB schijf met HFS+ direct aangesloten op de NAS om de data vanaf daar over te kopieëren, wat wonderbaarlijk genoeg gewoon werkte. Via de web-interface kon ik mappen selecteren om over te kopieëren, en een dag later was alles overgezet. Het ging enigszinds traag omdat ik data naar verschillende mappen kopieerde, ik had verwacht dit serieel zou gebeuren, maar het gebeurde allemaal tegelijkertijd waardoor er veel random lees en schrijfoperaties werden gedaan.

Daarna ben ik nog een dag bezig geweest om 35 DVD's en CD's met backups naar de NAS te kopieëren, de Gigabitverbinding kon het goed bijhouden, de leessnelheid van de DVD-speler leek de bottleneck te zijn.

Het bladeren door mappen in Finder via AFP gaat redelijk vlot, je moet wel instellen dat Mac OS X .DS_Store bestanden naar netwerk shares wegschrijft, dan gaat het namelijk een stuk sneller. Bestanden openen via Quick Preview gaat goed, de netwerkverbinding is stabiel. Tijdens het rebuilden van een volume is data beschikbaar maar gaat het wel merkbaar trager om er doorheen te gaan.

Omdat ik het apparaat alleen thuis gebruik voor archivering en backups met een enkele computer hoeft hij niet voortdurend aan te staan. Een nadeel is dat de ReadyNAS geen disk spin down ondersteunt, dit zou in een volgende firmware update worden toegevoegd. (veranderd in nieuwe software) Het is echter wel mogelijk om het apparaat via de web-interface uit te schakelen en via Wake-on-LAN weer in te schakelen.

Andere opties

Via de web-interface kan je ook toegang krijgen tot een shop voor apps en clouddiensten van Netgear, ik heb hier op het moment geen interesse in. Het heeft niet meegewogen in het aankoopproces of deze review.

Degelijke NAS voor een aantrekkelijke prijs die als één van de weinigen een modern bestandssysteem heeft wat data actief beschermd. Bij alledaags gebruik als fileserver werkt alles soepel, maar ik kan niet beoordelen of dat ook zo is wanneer je applicaties installeert voor andere taken en met meerdere gebruikers de NAS intensief gaat gebruiken.

Update december 2015
Ik heb de NAS inmiddels meer dan een jaar in gebruik, inmiddels met 3x 3TB schijven waarmee er een capaciteit is van 5,35 TB waarvan meer dan 70% wordt gebruikt. Net gear heeft regelmatig software-updates uitgebracht waardoor de NAS nog beter werkt dan eerst, ik ben met name blij met de disk spin down functionaliteit. Geen problemen gehad met upgrades.

De NAS wordt ook gebruikt voor backups met Apple Time Machine. Dit werkt zeer eenvoudig. De harde schijf van mijn laptop is begin dit jaar gecrasht, en via de ReadyNAS kon ik probleemloos de laatste backup terugzetten.

Één keer detecteerde de ReadyNAS datacorruptie, in het Time Machine volume, en kon dit niet repareren. Ik heb toen de oude backups verwijderd een nieuwe aangemaakt. Dit was nog met eerdere software, afgelopen jaar geen problemen meer gehad.

Eindoordeel aangepast van 4 naar 5 sterren omdat het apparaat reeds een jaar uitstekend functioneert, belooft wat het moet doen zonder poespas en een goede prijs heeft.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS 104?

Duidelijke review. Ik heb zelf de 102 en ben daar redelijk tevreden over. Wat me alleen stoort is de ingewikkelde rechten toekenning op mappen e.d. via SMB.
Tipje voor apps voor deze NAS: http://rnxtras.com 😉
Mooie review, een tweetal ontwikkelingen:
-Spindown wordt sinds 6.2.0 ondersteund
-Disk groter dan 4GB worden wel degelijk ondersteund, echter de maximale grootte van een Volume is 16GB. Je kunt echter meerdere volumes aanmaken....
Mooie review, een tweetal ontwikkelingen:
-Spindown wordt sinds 6.2.0 ondersteund
Is maar goed ook dat die schijven groter dan 4GB ondersteunt ;).
Ow ja, 4GB is niet schokkend ;-), bedoelde dan ook eigenlijk 4 TB! (de voortuitgang is niet te stoppen!)