Zalman Reserator Reserator 1 Plus Review

donny007 9 oktober 2014, laatste update op 6 april 2015, 148 views

Zalman Reserator Reserator 1 Plus

Wil je een stil passief koelsysteem dat aardig koelt er ook nog eens cool uitziet? Dan is dit hem helemaal. Ik raad je dan wel aan om een modern waterblok voor je CPU-socket te kopen, de mounts van het CPU block zijn niet geschikt voor de sockets van vandaag.

Pluspunten

• Stil... erg stil.
  • Ziet er cool uit
  • Vrijwel onderhoudsvrij
  • Snelkoppelingen (vloeistof blijft in het systeem bij afkoppelen)

Minpunten

• Geen ondersteuning voor de huidige sockets
  • Het GPU blokje is onvoldoende voor een moderne kaart

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik had al een prima Mugen 2 Rev B. die meer dan adequaat koelde, dit systeem heb ik puur voor de looks/coolfactor genstalleerd.

De Zalman Reserator is een uniek 'passief' waterkoelingssysteem, de kenmerkende aluminium koeltoren doet dienst als radiator, reservoir en pomp.

De set bestaat uit:
- De Reserator1 Plus
- Waterblokken voor de CPU (ZM-WB3 Gold) en GPU (ZM-GWB2)
- Slangen
- Fittingen en snelkoppelingen
- Montagemateriaal
- I/O bracket
- Flow-indicator
- Anti-corrosie additief voor het koelwater.

- CPU: AMD FX6100 (Socket AM3)
- Mobo: Asrock 970 Extreme3

Installatie
Het CPU waterblok is ontworpen voor socket 775, 478, 462, 754, 939 en 940; het oude AMD montagesysteem is niet compatible met socket AM3. Met wat doe-het-zelven heb ik het blok uiteindelijk goed kunnen monteren op AM3. De backplate van een Mugen 2 Rev B en het montageframe van een Cooler Master Seidon 120V houden het waterblok goed op zijn plaats.

Het waterblokje voor de videokaart heb ik niet gebruikt, het blok is niet geschikt voor moderne kaarten (waar naast de GPU core ook het geheugen en de VRMs gekoeld moeten worden).

De slangen worden op het CPU blok aangesloten met standaard schroeffittingen, daarna gaan ze door een PCI-bracket (of ander geschikt gat) de kast uit. De slangen worden op de toren aangesloten met snelkoppelingen, deze sluiten af zodra je ze ontkoppelt; zo kun je het systeem verplaatsen met de vloeistof erin. In n van de slangen zit een flow-indicator, hieraan kun je zien of het water door het systeem stroomt.

Daarna is het een kwestie van vullen met (gedemineraliseerd) water en het anti-corrosie additief. Het water krijgt hiervan ook meteen een lichtblauwe kleur.

De pomp wordt aangesloten op het stopcontact, in het snoer zit een schakelaar om de pomp te bedienen. Er is geen mogelijkheid om de pomp automatisch te laten starten met de computer (al kun je dat wel zelf maken met een relais).

Geluidsproductie
Het pompje is alleen te horen als je er met je oor bovenop gaat liggen. Van een afstandje kun je al helemaal niets meer horen.

Koelprestaties
Het is een passief systeem, waarbij convectiestromen langs de koelvinnen van de toren warmte af moeten voeren. De toren is een enorme heatsink gevuld met met twee en en halve liter water, het duurt even voordat dat opgewarmd is.

Bij licht gebruik (internetten, video kijken) voelt de toren na drie uur nog koud aan, de FX6100 blijft rond de 30~35C (bij een kamertemperatuur van 20C).

Bij 100% belasting stijgt de temperatuur in enkele minuten naar 50C, de toren voelt nu lauwwarm aan. Na 30 minuten 100% belasting loopt de temperatuur op tot 53C, met uitschieters naar 55C. Hogere temperaturen heb ik niet waargenomen.

Bij 50% belasting zit de temperatuur rond de 40~45C.

Voor een 'passief' koelsysteem zijn de prestaties verrassend goed.

Temperatuur bij 100% belasting, gemeten over 20 minuten:

Modding
Aan de loop kun je natuurlijk componenten toevoegen, mocht de koeling onvoldoende zijn kun je altijd nog radiators bijplaatsen. Je kunt de pomp ook uit de toren halen, zodat je een externe pomp kunt gebruiken.

Wil je een stil passief koelsysteem dat aardig koelt er ook nog eens cool uitziet? Dan is dit hem helemaal. Ik raad je dan wel aan om een modern waterblok voor je CPU-socket te kopen, de mounts van het meegeleverde CPU block zijn niet geschikt voor de sockets van vandaag.

Heb jij ook een Zalman Reserator Reserator 1 Plus?