Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB Review

Microkid 27 juni 2005, laatste update op 16 mei 2008, 6.782 views

Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB

Pluspunten

• Zeer snel (snelste SATA-II schijf, op de Raptor na)
  • Zeer stil
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Ik kan geen negatieve eigenschappen ontdekken.

Ik gebruik 2 Shuttle barebones en zoek dus altijd de stilste onderdelen. Nu doe ik ook nog eens veel aan videobewerking, dus enige gigabytes zijn altijd wel handig. Nu had ik al een Maxtor DiamondMax 10 en Hitachi Deskstar 7K250 in huis, dus werd het tijd om eens de nieuwe Samsung Spinpoint 250GB binnen te halen. De eisen die ik stelde waren (op volgorde) : geluidsniveau, prestaties, warmte.

De schijf is vrij nieuw, wat inhoudt dat de verkrijgbaarbeid nog beperkt is. Ik moest 3 weken wachten voordat ik een exemplaar te pakken had. Maar je kan er natuurlijk van uitgaan dat dit probleem over een aantal weken wel opgelost zal zijn.

Geluid
Op internet had ik al diverse tests gevonden van de SP2504C, waaruit bleek dat deze schijf stiller was dan de 2 schijven die ik al had. Na ontvangst natuurlijk meteen ingebouwd. Eerst in een machine waar de Hitachi schijf al in hing. De Samsung is inderdaad stiller. In idle loop is het een heel zacht geblaas, en tijdens lezen of schrijven hoor je echt amper iets. De Samsung beschikt dan ook over automatic acoustic management, dat blijkbaar dus zeer goed werkt. Helaas kon ik op de site van Samsung niks vinden om dit naar wens aan of uit te zetten. Dat is wel weer jammer, want dan kan je testen of dit de prestaties nog beïnvloed. Daarna heb ik een zelfde schijf ingebouwd in een Shuttle waar al een Maxtor DiamondMax 10 in zat. Hier was het verschil groter: de Maxtor maakt een soort fluitend geluid tijdens idle loop en knerpst behoorlijk tijdens lezen/schrijven. Hier bleek de Samsung echt een oase van rust.

Prestaties
Qua snelheid wint de Samsung het van beide: hij haalt ong 74MB/sec maximaal, terwijl de andere rond de 62MB/sec doen. Ook in gemiddelde throughput is de Samsung net wat MB's sneller dan de Maxtor en Hitachi. De access tijd (14.2 ms Samsung tegen 13.4 ms Maxtor) is iets langzamer, maar als je met bestanden van 13GB werkt is transfersnelheid belangrijker dan accesstijd. En eerlijk gezegd merk ik geen verschil als ik XP opstart. De schijf zelf heeft een SATA-II interface, dus kan tot 3GB/sec gaan. Leuk, maar er is natuurlijk nog geen enkele schijf die deze snelheden mechanisch kan halen. Desondanks toch goed om te zien dat men al ver vooruit denkt.

Warmte
Aangezien een Shuttle barebone toch wel een vrij beperkte ruimte in het kastje heeft is warmteproductie wel belangrijk. Nu is warmte meten vrij lastig in een Shuttle, maar op hand gevoel moet ik aangeven dat de Samsung koeler is dan de Hitachi en de Maxtor. Ook dit was reeds middels andere reviews gebleken.

Stabiliteit
Nu heb ik de schijven pas kort in gebruik, dus kan ik weinig roepen over stabiliteit. In 1 server staat de schijf 24x7 aan en tot nu toe gaat dat zonder een enkel probleem. De andere Shuttle wordt alleen in de avonduren gebruikt en dat gaat ook prima. Hopen dat het zo blijft. Er zit wel 3 jaar garantie op, dus da's ook weer een pluspunt.

Featureset
Nu is dit vrij lastig te bespreken voor een harddisk. Wat mag je vann een harddisk verwachten? Wat wel opvalt is dat de Samsung geen Molex aansluiting meer heeft. Dit had m'n Diamondmax nog wel. Het ATA verleden is hier definitief mee overboord gegooid. Tevens heeft de schijf NCQ aan boord, waardoor ie weer net wat sneller is dan schijven zonder NCQ. Tevens zou dit het lawaai wat moeten verminderen, aangezien NCQ ervoor zorgt dat de data op een slimmere manier van de schijf wordt gelezen met minder kopbewegingen. Of NCQ nu echt helpt is nog een punt van discussie. Uit de ene review blijkt dat de schijf met NCQ ingeschakeld langzamer is, uit de andere review blijkt dat ie weer sneller is. Dit zal later wel duidelijk worden als de mobo's ook native NCQ gaan ondersteunen.

Featureset volgens Samsung:

- ATA Device Configuration Overlay Feature Set
- NoiseGuard™
- SilentSeek™

Compatibiliteit
Ik gebruik de schijf in 2 Shuttles (SN95G5 en SN41G2V3) met XP en W2K3 server. Op beide combinaties werkt-ie prima, wordt direct goed herkend (alhoewel de Shuttle hem in de bios aangeeft als 139GB).

Vergelijking
Vergelijking tussen Maxtor, Hitachi en Samsung:
Prestaties : 1) Samsung, 2) Maxtor, 3) Hitachi
Geluid : 1) Samsung, 2) Hitachi, 3) Maxtor
Warmte: 1) Samsung, 2) Hitachi, 3) Maxtor
Access: 1) Maxtor, 2) Hitachi, 3) Samsung

Let wel op dat de Samsung Spinpoint SP2004C (200GB) een totaal andere schijf is (andere platters) waardoor deze niet te vergelijken is met de 250GB versie.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB?

Heldere review :).

Kleine opmerkingen:
-Je vergelijkt de nieuwe Samsung sp2004c met een oude Hitachi 7k250. Hitachi heeft ook een nieuwe schijf, de T7k250. Deze is net zo stil, zo niet stiller dan de Samsung.

-De lees- & schrijfsnelheden zijn iets te positief volgens mij ;). Tomshardware komt niet zo ver. Ik denk dat je per ongeluk de maximale waardes hebt genomen, ipv het gemiddelde :).

-Minpuntjes Samsung: Hoge accesstime (voor jou niet vervelend omdat je met grote bestanden werkt, maar voor andere mensen wel). Verder de verkrijgbaarheid, ik heb me rot lopen zoeken naar leveranciers van deze mooie schijfjes :P.

-Hoe kan je de betrouwbaarheid invullen als je de schijf pas zo kort hebt?

-In de catergorie mierenneuken: NCQ is niet sneller aldus reviews. Sterker nog, het is wat langzamer in benchmarks, maar je kan het altijd nog uitzetten als je dat wil :).

-Laat je niet van de wijs brengen door mijn puntjes, je review is lekker duidelijk en dat is ook belangrijk. Misschien kan je deze puntjes even verwerken in je stukje?
- ik vergelijk niet de SP2004C, maar de SP2504C. Zoals gezegd is dit een andere drive dan de SP2004C.

- idd, max waardes :)

- access time: tja, je kan natuurlijk "mierenneuken" over 0.8 ms verschil, maar ik merk er niks van als XP opstart ;)

- tot nu toe zijn ze 100% betrouwbaar natuurlijk :)

- in een test op het forum bleek dat NCQ op deze schijf wel sneller was. En dat is ook de theorie. Hoe ik het uit kan zetten is mij nog niet duidelijk.
Sorry, de sp2004 moet sp2504 zijn. Alhoewel het hetzelfde type is als de sp2504. Alleen de ene is 200GB en de ander 250GB :P. Allebij erg nieuw dus en uiteraard beter dan elke oude schijf.

Accesstime merk je bij elke file die je uitleest, niet alleen bij het opstarten. Ga er maar eens mee rekenen hoe lang je er over doet om een bestand van 100 bestanden van 100kb te openen met een harde schijf die 14 ms en 1'tje die 12 ms vertraging heeft en beide met 57mb/s kunnen lezen. Dan ga je wel schrikken denk ik ;). Ik vind zelf de accesstime net zo belangrijk als de dataoverdracht.

Mooi plaatje trouwens wat je toegevoegd hebt, dat maakt een hoop duidelijk :).
dat de 2de shuttle niet volledige 250gb vindt, ligt aan je bios. misschien ff je bios flashen zal helpen. maar als dit ook met je andwere schijven hetzelfde is, dan ligt het
echt aan je bios die moet flashen.

verder mooie survey, met duidelijk verhaal.
De shuttle meld in de bios 139GB, maar XP en W2K3 zien gewoon 250GB :)