Specificaties GF GTX 970 (1,178GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD Review

Chiyeko 8 oktober 2014, laatste update op 8 oktober 2014, 1.036 views

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Niet de stilste, wel de snelste en een batterij aansluiting waar andere kaarten jaloers op worden.

Pluspunten

• Ruime TDP (280W).
  • Samsung Geheugen.
  • Goede VRM koeling.
  • Prijs/Preformance.

Minpunten

• Bij OCen kom je voltage te kort.
  • Nauwe gegeugen bus is een probleem boven 1440P.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De GTX970 launch is niet aan velen voorbij gegaan, deze razend snelle kaarten die tegen een zeer redelijke prijs op de markt werden gezet uit het kamp van Nvidia was toch echt een verasing.

De Gigabyte G1 variant werd snel bekent als de kaart met het beste OC potentieel door zijn extra hoge TPD en de 8+6 pins power layout. In een launch waar de MSI Gaming en de ASUS Strix de schinwerpers trokken met hun zero fan feature, verdween gigabyte zelfs een beetje. Daar kwam snel verandering in want de extra ruimte die the G1 heeft voor overclocken werd toch wel duidelijk en ook de beter VRM koeling is zeker geen luxe.

Gigabyte is duidelijk gegaan voor preformance en hebben daarvoor dan ook wat stroom verbruik en geluids porductie voor lief genomen. Op zijn zelf draait de kaart al snel en boven de 1300Mhz is een standaard geven bij de GTX970 met de boost feature. De G1 haalt 1500Mhz vaak met gemak met een enkelle die zelfs over de 1600Mhz core clock komt. Mijn eigen sample kwam tot 1584Mhz.Het Samsung geheugen op de kaart heeft extreem veel ruimte, van 1500Mhz (6000Mhz effectief) naar 2000Mhz (8000Mhz effectief) is geen enkel probleem en zelf kan ik dit zeker waarderen. In de bijlage vind je de schreenshots van afterburner, GPU-Z en de resultaten van de Valley benchmark. Een interesante noot is dat ik ook ooit een Titan deze zelfde benchmark heb laten draaien op een modifeid bios met een core clock van 1200Mhz die haalde toen 72 punten. Een kaart die een derde kost nu haald dus bijna het zelfde resultaat!

Dan heb je nog de looks van de kaart, daar zal niet iedereen van houden, maar ik moet vanuit mij zelf bekenen dat de kaart er in praktijk beter uitziet dan de afbeeldingen weergeven en hij is zonder twijfel solide. Zelf vind ik het zeker geen straf om naar te kijken in de praktijk.

Voor een kaart van 320-350 euro is de GTX 970 over het algemeen de go to buy als je nu een kaart wil hebben, maar de kleine meerprijs is de Gigabyte G1 zeker waard want Maxwell OC te makkelijk om dit potentieel te laten liggen.

Heb jij ook een Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD?

een batterij aansluiting waar andere kaarten jaloers op worden
Batterij? Waar? Ik dacht dat dit ding direct op de GPU aangesloten moest worden :p

Typfout :+

Verder een goede review d:)b
lawl tja ik moet vanuit Engels naar Nederlands vertalen en dan hopen dat de dyslexie niet opspeelt, zal maar zeggend at het de foutjes zijn die laten zien dat het werk van mijn handen komt :P

Maar bedankt heb nog wel wat te leren met dit non-fictie werk van reviews, maar aldoende leert men :)
Ik moet eerlijk zeggen dat je verder bent gekomen dan ik ;)

Ik hou het altijd bij een samenvatting + sub-beoordelingen..

Voor ik reviews schrijf als Foritain heb ik nog een hoop te leren :$

Waar haal je trouwens vandaan dat hier Samsung-geheugen in zit?

[Reactie gewijzigd door Pwuts op 11 november 2014 21:31]

Ik vind de geheugenbus geen probleem, op 4k bijna altijd sneller dan de rest, als je het geheugen overklokt voor 4k en je merkt geen prestatie winsten op in die game is er geen bottlenek.