ZyXEL 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack Review

dinkelover 8 oktober 2014, laatste update op 1 mei 2015, 2.352 views

ZyXEL 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack

Uitstekende adapters, in mijn opinie het beste alternatief indien een ethernetkabel erg onhandig is. Wifi kan hier niet tegenop, al heb ik nog geen praktijk ervaring met 802.11ac.

Pluspunten

• Mooi t.o.v. andere powerlines
  • Lampjes branden niet te fel
  • Erg hoge doorvoersnelheid dankzij AV2
  • Relatief goedkoop
  • Ingebouwd stopcontact met filter

Minpunten

• Nog steeds afhankelijk van moeilijk te beinvloeden storingsbronnen

Beheerbaarheid Score: 4
Geen review van hoge kwaliteit (eigen eisen), maar wel beschrijving van mijn praktijkervaring. Wellicht een beetje een rommel, maar meer tijd wil ik er niet insteken. Beter iets dan geen review at all!

Relevante apparatuur:
-Zyxel PLA5215 Set (2 stuks)
-Windows 7 desktop (dual boot, ook Win8 getest), gigabit ethernet
-Synology DS214
-Belkin N+ router, gigabit als switch
-KPN ExperiaBox V9 (gigabit) met 100/100 Glas (zie edit, ook met 500/500)
-Cat5e ethernet

Deze set heb ik nu een maand of twee in gebruik. De set was destijds 66 euro, wat voor een 600Mbps set erg goed geprijsd was. Ik heb een glasvezel 100/100 Mbps verbinding (KPN) en een ethernetkabel trekken kan natuurlijk altijd, maar bleek in deze situatie toch te ongewenst om diverse redenen. Vandaar de keuze naar het beste alternatief naar mijn mening; powerline adapters.

Ik ken de techniek al jaren en net als met Wifi, zijn de geadverteerde snelheden nooit en te nimmer te halen in de metingen voor consumenten. Soms is het minder dan 10% ervan (net als Wifi.), dus laat je daar niet door verrassen.

Doel voor mij: 100Mbps doorvoer, beide kanten op (niet tegelijk nodig).
Doel review: powerlines worden nog onderschat, ik hoop dat de techniek verder wordt ontwikkeld en echt richting 1Gbit in de praktijk kan gaan halen.

Mijn ervaring: In mijn situatie zitten beide adapters zo'n 7 meter bij elkaar vandaan, maar wel op dezelfde groep, maar ook beide op ongeaarde wandcontactdozen. De AV2 techniek kan dus niet gebruik maken van de aardedraad in mijn geval (als ik me goed ingelezen heb). Op beide adapters heb ik een stekkerdoos aangesloten (met daarop zo goed als al mijn electronica), en het stopcontact naast de adapter vrij gelaten, zoals meest wenselijk is. De adapter kan zo als het goed is filteren en storingsbronnen wegebben.

Waar ik met een ethernetkabel netjes 88 Mbit zowel up als down haalde, viel het mij toch wat tegen in eerste instantie: wisselend tussen 25-50 Mbit download en wel 88 Mbit upload via de Zyxel adapters. Adapters gewisseld van plek, maakt geen verschil. Getest via speedtest.net of speedtest.glasoperator.nl/v4 bv, diverse momenten per dag door een hele week. Dagelijks deed ik metingen en waar de upload mooi richting 90 Mbit trok, bleef de http download metingen hangen op soms maar 25 Mbit en die leek verder te zakken naarmate de dagen vorderden.

Teleurgesteld in eerste instantie! Ik heb mijn NAS dus maar bij mijn PC gezet (via switch), die wil ik nu niet bij het modem hebben staan met een powerline ertussen. Die trekt nu weer mooi tussen de 700-1000 Mbit vol via een switch (NAS is bottleneck bij write). Maar mijn NAS doet ook dienst als usenet downloader, wat nu dus ook via de powerline gaat. En waar mijn PC dan tot 25Mbit kwam, bleek mijn NAS via usenet wel 50Mbit down te trekken. Opmerkelijk vond ik! En dan ook maar even usenet op de PC testen. Ook 50Mbit! Ik raakte de draad kwijt.... Een of andere functie in de powerlines die het ene verkeer anders afhandelt als het andere? QoS?

Via de Zyxel software kon ik zien dat de adapters met 290-350Mbit/s met elkaar 'praten.' De praktijkervaringen op internet leren dat er in de praktijk dan 1/3 a 1/2 van die waarde daadwerkelijk te halen is in de praktijk. Als proef op de som, maar een LAN verkeer getest, van NAS naar PC via deze powerlines. Resultaat: beide kanten op zo'n 120-130 Mbit stabiel!!! Dat klopt dus wel, maar opmerkelijker, dat is veel en veel meer dan http naar de ISP! Tussendoor weer normale speedtest.net getest, die blijven dan rond 25-40 Mbit hangen. Ik test grondig.

Verbaasd door alle verschillende waarden, heb ik gelukkig een dag of twee een Devolo 650+ set kunnen testen in mijn woning, als vergelijking. Alle testen gaven met max 10% afwijking dezelfde waarden, keer op keer testen. Ik kon niet anders concluderen dan dat zowel de Devolo's, als de Zyxels dus echt niet defect zullen zijn.

Waar ik graag logica zie in de apparatuur, moest ik me hierbij neerleggen... met minimaal 25Mbit voor de PC en 50Mbit usenet kan ik leven (NAS kan toch niet meer dan 70Mbit usenet binnentrekken). De ping van 1-2ms is nog een stuk belangrijker (vind ik) dan een laggy Wifi verbinding die waarschijnlijk toch niet veel sneller kan, zeker niet door een hogere investering.

Al mijn andere apparaten, TV's media players enz hebben toch nooit meer nodig dan een keer 20Mbit echt max, dat is nooit een issue met de huidige minima.

Afijn, vanmorgen zag ik plots een Steam download op mijn PC met 10,4 MB/s binnen komen, waar dat in eerdere tests bleef hangen bij ~6 MB/s (wederom die 50Mbit). Gelijk een speedtest.net, et voila.... 88 Mbit down en 89 Mbit up! Via de Zyxel Powerline. Mijn glas was nu dus de bottleneck, dezelfde waarden die ik eerder met ethernet ook kon halen!

Mij een raadsel waarom de set nu ineens geen storende factor in de downstream ziet. In het huishouden qua electra zo op het oog niets aangepast.

Conclusie: Ondanks bovenstaande ervaring, blijf ik er bij dat powerlines het beste alternatief zijn voor een ethernetkabel, als die laatste echt niet uitkomt. Prijs kwaliteit vind ik erg goed in dit geval en het blijkt dat de veel duurdere Devolo's geen verbetering gaven en de 2 dagen dat ik die kon testen (inmiddels bestaan er overigens Devolo 1200+). De zo goed als niet aanwezige latency is hoe dan ook prettig, zeker in een flat met tig Wifi accespoints binnen bereik. Onduidelijk hoe het kan, ik haal nu dus zelfs het maximum uit mijn glasvezel lijn. Laat ik hopen dat dat zo blijft. :)

edit: Toevoeging 07-11-2014:

Goed nieuws! Inmiddels, omdat het kon, voor een maand een 500/500 Mbit verbinding thuis. Via UTP haal ik ook mooi 501/498, keer op keer op keer. Dat is mooi strak, ISP domein dus in orde Via deze PLA5215 weer een aantal testen gedaan. Veelal tussen 80 en 120 Mbit, zowel up als down.
Inmiddels was ik (vanwege het aansluiten van lampen) erachter gekomen dat mijn twee adapters (toch) op verschillende groepen zaten. Zojuist dan maar via een langer kabeltje verbonden met een WCD die wel op dezelfde groep zit als de 'zender' bij de Experia Box van KPN. En warempel, 166/166 Mbit! Ook via Steam wat binnen getrokken en dat gaat mooi met 18-21 MByte/s!! (via UTP gaat het richting 33 MByte/s, bottleneck dus bij de homeplug, niet Steam). Nog enkele testjes en dan varieert het telkens tussen de 150 en 175 Mbit. Dat is toch heel aardig mooi. Aantal plaatjes toegevoegd. Het blijven moment opnames! De afgelopen weken regelmatig testjes gedaan nog op de 100/100 WAN en dan was het minimum eigenlijk 75Mbit.
De storingsfactor, die mij naar 25Mbit down trok direct na de aanschafperiode, is kennelijk verdwenen. Wie weet drukte ik wel een homeplug van een (over)buurman weg en was die het zat en heeft hij/zij die set niet meer in gebruik. Ik zal het nooit weten. :)

Qua beheerbaarheid: de software van Zyxel liep voortdurend vast onder Windows 8. Nu weer terug bij Windows 7 en dan gaat het wel goed. Dus die beoordeling toch wat opgekrikt

Update 17-02-2015: afgelopen maanden vrijwel dagelijks wel een testje gedaan. Strak 94/120 Mbit/s, wat overduidelijk ISP limiet is (glas gigabit poort/ wordt geknepen naar deze waarden). Resulteert in 11MB/s downloaden. Top dus, maar nog steeds op dezelfde groep!

Update 01-05-2015: wederom een tijdje 500Mbit up en down. Laatste weken vrijwel dagelijks zonder uitzonderingen ~170 Mbit up en down, wat resulteert in 19-21 MB/s (steam, nieuwsgroepen, etc). Nog immer via een ethernetkabel (10 meter) naar een wandcontactdoos op dezelfde groep als de andere adapter bij het modem. Maar die kabel ligt echt niet in de weg. Vooralsnog meer dan tevreden.

Heb jij ook een ZyXEL 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack?

Voer de testen nog eens uit met alle eventueel storende verbruikers uit te schakelen.
Mijn zwager had een soortelijk gelijk probleem.
Weliswaar met een ander merk ( ALDI )
Oorzaak ? een oude koelkast die, als die startte de verbinding volledig verbrak.
Ook ( oudere ) magnetrons zijn funest voor een goede werking
Was niet leuk is als je die gebruik voor transport van het TV signaal.
Zelf heb ik ook een ALDI set, en die thuis getest.
Ik heb 3 fase aansluiting en op alle mogelijke manieren getest, maar altijd verbinding.
Zelfs om het nog moeilijker te maken, het TV signaal bij mijn buurman gestreamd ( hij heeft ook 3 fasen )
En ik kon zelfs dan nog thuis het TV signaal oppikken, weliswaar ging dat met het HD signaal wel met storingen. Maar het SD signaal was nog goed naar te kijken.
De op/down snelheid die ik haalde weet ik niet meer, het is alweer een tijd geleden, maar was voor een goedkoop setje wel bevredigend, dit setje was met 3 ethernet aansluitingen uitgevoerd, en alle 3 hadden hetzelfde goede resultaat.
En... Maar dat wist je denk ik al. NOOIT gebruiken door er een verleng kable tussen te zetten.
Dan is het resultaat dramatisch. Dus een Randaarde WCD en goede elektrische verbindingen zijn een must !!!!