Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Wit Review

downcom 7 oktober 2014, laatste update op 7 oktober 2014, 3.239 views

Nokia Lumia 930 Wit

Na diverse smarphones (iphones, Lumia 920 en Lumia 925) uiteindelijk aangekomen bij de Lumia 930. De opvolger van mijn eerder (zakelijke telefoons). Lang zitten twijfelen omdat de HTC One Windows nog niet buiten de VS geleverd word. Uit eindelijk voor dit toestel gekozen en nog geen enkele dag spijt gehad!

Pluspunten

• Minimalistische vormgeving
  • Goed Scherm
  • Pure view Camera
  • Een nog handzaam formaat (5")
  • Laag geprijst
  • "Grote" underdog
  • Surround geluid opnames

Minpunten

• CE logo aan onderzijde doet afbreuk aan vormgeving (zie foto)
  • Geen headset meegeleverd (bedraad)
  • Onbreken glimp screen
  • Led flitser ipv Xenon

De volgende punten zullen in de review aanbod komen en zullen waar mogelijk in de loop van de tijd worden bijgewerkt

• Vormgeving
• Prestaties
• Scherm
• Camera
• Accu verbruik & de DT-900 Wireless Charger
• Huidige Conclussie

In bezit sinds 08-09-2014

Vormgeving
Het toestel is relatief groot maar niet beduidend groter dan zijn broetje de Lumia 925. Dit terwijl wel het scherm diagonaal met een halve inch is toe genomen. De aluminum rand voelt solide en zeer luxe aan. De knoppen die verwerkt in rand zitten verwerkt evenaren de afwerking die we gewend zijn van Apple producten. De knoppen werken verder prettig en ergonomisch.

Herkenbaar aan dit toestel is de minimalistische achterkant die geheel van hoge kwaliteit kunstof (polycarbonaat) is gemaakt en zeer fijn aanvoelt in de hand en tevens krassen en deuken moet tegen gaan.

Omdat het toestel deels uit aluminum bestaat, bestaat de kans op krasjes en deukjes in de aluminum rand, deze wil ik graag voorkomen door de Flipcover van Nokia te bestellen echter zit hiermee nog in dubio omdat ik een "walletcase" ook wel praktisch lijkt. Word vervolgd.

CE keurmerk aan de onderzijde van het toestel. Op de aluminum rand aan de onderzijde van het toestel bevind zich de het CE goedkeurings symbool en nog want andere kleine vermeldingen. Het valt gelukkig niet enorm op maar ik vind het wel een storent aspect op de algemene vormgeving. Omdat dit een wit exemplaar betreft zit hier een titanium randomheen hierdoor valt het misschien wat meer op. Bij de zwarte versie is dit een donker aluminum variant waardoor het waarschijnlijk minder opvalt.

Verschillende soorten kleuren en afwerkingen

CE keurmerk

Foto's van de Lumia 930
http://thumbnails109.imagebam.com/35613/b9d90d356122826.jpg http://thumbnails110.imagebam.com/35613/56e1c7356122833.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35613/37d890356122852.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35613/3a2b76356122861.jpg http://thumbnails110.imagebam.com/35613/ad5919356122879.jpg http://thumbnails110.imagebam.com/35613/850c0c356122890.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35613/ab60f3356122898.jpg

Prestaties
Over de prestaties een en al lof. Zakelijk heb ik een Lumia 925 waardoor ik goed beeld heb wat de verschillen zijn in de nokia lumia 9xx lijn. De verschillen zijn enorm. Je merkt dat de laadtijden drastisch terug worden gedrongen. Het OS loopt nu nog vloeiender waardoor het scherm nog beter tot zijn recht komt. Waar ik bij de Lumia 925 nog regelmatig haperingen tegen kom is dat bij de Lumia 930 totaal niet meer. in de afgelopen maand ben ik nog geen hapering tegen gekomen.

Dit toestel haalt zijn rekenkracht uit de Snapdragon 800 (deze is eigenlijk al van een oudere generatie) maar omdat Windows Phone een behoorlijk licht OS is merk je hier niets van. Beter gezegd je hebt een sneller toestel voor een veel goedkopere prijs!

Scherm
Zo had de 925 nog een 720p scherm en zo heeft de Lumia 930 een full-hd scherm. Zoals de voorganger betreft het hier een amoled scherm met de een door nokia ontwikkelde filter waardoor het aflezen van het scherm met veel zonlicht goed te doen is. De helderheid van het scherm is niet enorm maar door de algemene "zwarte" interface van het os heb je hier eigenlijk geen last van. Daarnaast bespaard dit veel op de accu.

Het gemis van Glimp Screen. Bij het vorige model de Lumia 925 zit deze functionaliteit wel ingebouwd en dat wil zeggen dat het scherm (indiend in gesteld staat) nooit echt uit gaat maar altijd in beperkte weergaven informatie kan weergeven zonder dat dit explosief batterij gaat vreten. De reden is dat Nokia niet de mogelijkheid had een dergelijk scherm te laten fabriceren (1080p amoled) met display memory.

Camera
De Lumia 930 bevat een 20mp camera waarmee geweldige foto's geschoten kunnen worden die vol van kleur en scherpte (fijne details) zichbaar zijn. Door de wide angle word er behoorlijk veel vast gelegd zonder direct een paar stappen teruguit te doen. Afgelopen week een bezoekje gebracht aan de hoge veluwe hier wat voorbeelden.

http://thumbnails111.imagebam.com/35612/be7c32356119134.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35612/52018b356119145.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35612/968b16356119160.jpg http://thumbnails112.imagebam.com/35612/c321ce356119174.jpg http://thumbnails110.imagebam.com/35612/9458e3356119186.jpg http://thumbnails112.imagebam.com/35612/d847fb356119197.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35612/6b9486356119221.jpg
Foto's zijn niet nabewerkt.

Accu verbruik & de DT-900 Wireless Charger
Op internet lees je veel dat de accu van de Lumia 930 niet bepaald tot de top behoord. Sinds ik het toestel heb kom ik met gemak de dag door.

Ik heb het toestel nu 24 uur niet opgeladen en regelmatig gewoon gebruikt ik verwacht dat hij nog wel een uurtje doorkomt. Word vervolgt]

Toen ik mijn toestel kocht kreeg ik er gratis een Nokia DT-900 bij. Dat is de pad die je nodig hebt om draadloos te kunnen opladen. Het is echter ook gewoon mogelijk om de Lumia 930 bedraad op te laden.

Het verschil tussen bedraad of draadloos opladen is miniem en daardoor te verwaarlozen.

Huidige conlussie
Volgt...

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Wit?

Goed begin van de review! Ik zit ook over dit toestel te denken en hou deze in de gaten.

Misschien moet je de tekst nog even nalopen op typo's. ;)
uiteraard! Ben net even in mn pauze begonnen maar had het beter even in een tekstverwerker kunnen beginnen.

Ik heb ook in een dubio gelegen aangezien de HTC One met Windows "misschien" naar Europa zou komen maar het duurde me te lang. Dus is het deze geworden!

[Reactie gewijzigd door downcom op 7 oktober 2014 15:47]

Ik heb ook de 930 en ben er ook zeer over te spreken. Het is een erg degelijk toestel, en Windows Phone is voor mij een verademing t.o.v. IOS (iPhone 4 en 4S en Android (desire, One S, SE ARC S).

Naast het OS is vooral ook het scherm en de camera super. Accu is redelijk, ik haal er bij middel tot zwaar gebruik gemakkelijk een dag mee. Wat mij wel opvalt is dat de accu heel snel aangeeft dat hij nog maar op 60% zit, maar dan daar heel lang op blijft "hangen".

Het draadloos opladen is erg fijn, geen gedoe meer met kabels en het bekrassen van je telefoon. Ik gebruik de USB poort in zijn geheel niet meer.

De discussie over de apps vind ik een non discussie. Alle voor mij belangrijke apps (Facebook, Whatsapp, Flipboard, Rabobank, Tapatalk etc) kan ik vinden en veel fun apps ook zoals goede camera apps en leuke spelletjes (Age of Empire, Hallo Spartan Assault, Angry Birds, Mini Dogfight)
ZIe ook mijn review, ik vind dat namelijk de Lumia 930 echt grote nadelen heeft. Het scherm is echt niet goed bij laag licht en de telefoon is te dik. Durf te kijken naar concurrentie (los van Windows Phone 8.1) en je zult zien dat deze telefoon nadelen heeft.

Ik heb de telefoon zelf gewoon in gebruik en ben niet van plan van Windows Phone af te wijken, maar de telefoon heeft gewoon echt nadelen.
Bijzonder, ik herken jouw klachten m.b.t. het scherm en laat reageren van knoppen e.d. niet. En je hebt gelijk dat de telefoon iets dikker is dan de concurrentie, echter is dat voor mij niet bezwaarlijk.

En ik heb wel degelijk naar anderen toestellen gekeken zoals de One M8 en Lumia 925. Maar voor mij raakt de 930 juist de sweetspot qua prijs, design en specs. (Hoewel het scherm voor mij ook een halve inch kleiner had mogen zijn).
Ja de prijs is echt heel goed, maar de kwaliteit is minder. Bij de tweakersreview herkenden ze de helderheidspuntjes wel en het laat reageren van knoppen is als hij half vastloopt op niks (gebeurd heel soms). Ik heb de telefoon lang genoeg om de ins en outs wel zo'n beetje te kennen, daarom dus een latere review maar wel eentje die veel covert.
Het traag reageren van de knoppen herken ik van de Lumia 925.bij de Lumia 930 heb ik hier geen last van.

Wat betreft de helderheid van het scherm via de instellingen kun je ook de minimale helderheid instellen als het toestel op "automatisch" staat. Daarnaast bij instellingen > scherm staan nog wat opties om te boel wat op te krikken.

wat misschien wel handig is Instellingen > Meldingen & Acties is het mogelijk om de 4 knoppen in het notificatie scherm te wijzigen verander er eentje maar eens in helderheid, er gaat een wereld open!

Als ik het toestel een nadeel vind hebben is dat de Terug - home en terug knop te gevoelig zijn. Dat was al bij de 920 de 925 en nu ook bij de 930 als je dus relatief grote handen hebt zoals ik, probeer je het toestel waar mogelijk met een hand te bedienen. Echter ik ben rechts dus krijg regelmatig bing op mn scherm te zien. En voor links handige zou dat dan de terug knop moeten zijn. Deze knoppen zouden eigenlijk tijdens het typen minder gevoelig moeten worden want nu hoef je er met je vinger boven te hangen (2mm) en het toestel herkend het al als aanslag...
De helderheid is het punt niet, het punt is dat er bij lagere helderheid (als ik dus in bed lig) hij niet alle kleuren op dezelfde manier verduisterd maar blijkbaar een fout maak. Dus bij vollere helderheid (overdag dus) werkt het goed en bij weinig helderheid (snachts en in donkere ruimtes) maakt hij het lelijk. Ik ben niet de enige die dat vind gelukkig.
Daarom bij Instellingen > scherm > Helderheidsprofiel. Hiermee heb ik dat probleem redelijk opgelost. Maar inderdaad de kleuren lijken niet allemaal even hard gedimd te worden waardoor er soms een minder mooi beeld naar voren komt.

Ik verwacht dat dit softwarematig is op te lossen en hopelijk bij de Lumia Denim update op gelost is.
Ja ik snap zelf dus wel dat ik dat op die manier kan oplossen, maar ik ga niet met zo'n hoge helderheid in mijn bed snachts netflixen :P Dus het is geen oplossing en daarom door mij aangemerkt als groot nadeel.

Weet jij warneer die Denim update ongeveer uitkomt?

Edit: dit is de update die we willen zien: http://www.wpcentral.com/...-81-gdr1-update-lumia-930

[Reactie gewijzigd door 3828553 op 9 oktober 2014 15:40]

Natuurlijk! ik heb de Developer Preview erop staan misschien maakt dit wel een groot verschil!
Ja, ik zit helaas nog op firmware 14252.x. Erg spijtig dat uberhaupt updates later komen in Nederland dan in Amerika maar ergens wel te begrijpen.
Inderdaad updates laten lang op zich wachten waardoor ik maar gewoon de Developer preview heb geďnstalleerd. ben nog geen gekke bugs tegen gekomen dus is het proberen waard.

heb even gekeken naar mijn firmware versie ik draai op dit moment 8.10.14176.243 dat lijkt wel bijna een versie voor die van jou terwijl ik dus de preview erop heb staan.. apart!
Misschien even het thread op het forum in de gaten houden?
In belgie/luxemburg is hij al beschikbaar, dus ik denk dat NL snel zal volgen :)
Ik heb nu wat testjes uitgevoerd met de lumia 930 (word in de review verwerkt)
De volgende applicaties staan op het toestel die eventueel het resultaat beinvloed:
- Facebook +messenger - Twitter - Regenmeter - Flitsmeiser - Whatsapp - Here Drive - Tweakers app - Mail via imap - Ps Express - One Drive - Bankier-app - Linkedin - Netflix - Batterijbesparing - Data-inzicht

Batterij van 100 naar ~0% met normaal gebruik.
29 uur en 12 minuten

Batterij van ~0% naar 100% via usb lader
3 uur en 9 minuten

Batterij van ~0% naar 100% via DT-900 draadloze lader
3 uur en 21 minuten

Wat mij opvalt is dat de telefoon gedurende het gebruik (nu iets meer dan een maand) steeds langer lijkt mee te gaan.

[Reactie gewijzigd door downcom op 9 oktober 2014 14:39]

Wat je opvalt, is een kenmerk van accu's dat helaas nog wel eens over het hoofd gezien wordt. Maargoed, als alle telefoons worden vergeleken na evenveel herlaadcycli, maakt dat ook weer minder uit.
leuke review, ben benieuwd naar de rest.
ik vind Nokia toestellen erg mooi, maar vind WP echt verschrikkelijk met al die slechte apps helaas
Inderdaad de apps laten soms de wensen over.. Maar sinds ik de 920, 925 en dus nu de 930 heb zie ik wel dat er langzaam vooruitgang in komt en het volwassen word.

De hele insteek is gewoon een beetje misgelopen. namelijk een store voor zowel Smartphones, Windows RT en dan de volledige Windows versies. Helaas heeft dat door de vele kritiek negatief uitgepakt.

Persoonlijk was ik zeer gecharmeerd van het idee, dat al je bijv. een game opent op je smartphone je bewijs van spreken 1 op 1 door kunt op je tablet of desktop.

Het os Windows (phone) zelf is in de loop van de afgelopen 3 jaar flink onderhanden genomen. zo is het notificatiescherm toegevoegd en zijn ze de mogelijkheden van de persoons hub aan het beperken. Natuurlijk mist er nog het een en het ander.

Gister heeft CEO van microsoft Nadella gezegd dat Windows 10 op alles moet kunnen draaien. Dus dit belooft wat en ben ook zeer benieuwd wat er uit de hoge hoed van redmond gaat komen.
artikel
Grappig dat je het over de haperingen op de Lumia 925 heb. Ik merk heel vaak dat wanneer iemand een telefoon heft deze bloedsnel is tot op het moment van het krijgen van een nieuwe telefoon. Zo lijkt jouw verhaal ook te zijn.

- no offence;)
Begrijp je punt, maar de Lumia 925 heb ik nog geen 6 maanden (zakelijk) en de Lumia 930 (Prive) nu net een maand. Dus het is niet een opvolger maar meer een privé telefoon omdat mijn zakelijk telefoon na mijn werk gewoon uit gaat.

Het is wel bekend dat de Lumia 925 op relatief oude hardware loopt en dat het eigenlijk een 920 is maar dan zonder QI adapter en ipv een lcd een amoled display.

Ik heb ook de 920 gehad en het verschil tussen de 920 en de 925 is qua snelheid gelijk en dat is dus niet met de 930 het geval deze is beduidend sneller.

Waar de Lumia 925 bijv. Facebook 4,5 seconden nodig heeft om van 0 op te starten heeft de Lumia 930 maar 1,5 seconden nodig.

Beide telefoons hebben wp 8.1 aanboort.
Ik denk dat je dan vooral doelt op het starten van apps, de gui is best wel snel op beide toestellen. In ieder geval vind ik het fijn daar je en review schrijft, mijn dank daarvoor:)
Beste Downcom,

Je review met veel interesse gelezen. Ik ben op zoek naar een Lumia voor zakelijk gebruik.
Mijn vraag is of jij mij de 930 kunt adviseren?

Groet,

Boomjobo
Top review!

Nog een vraagje;
op de foto's en renders die op internet staan ziet de telefoon er vrij dik en chunkie uit.
Is dit in het echt ook zo? Of is dat gewoon een vertekend beeld op mijn laptop?