Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

sporthaas 13 maart 2009, laatste update op 13 maart 2009, 2.051 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Vrij stil
  • Prijs (99,- ex bij officecentre)

Minpunten

• Tergent traag.
  • Geen mogelijkheid voor extra shares
  • Geen mogelijkheid voor het geven van NTFS rechten
  • Verbinding valt vaak weg

Features Score: 2
Helaas na 2 dagen in bezit te hebben gehad weer retour naar de winkel.
Voor een gigabit verbinding een tergent langzame schrijfsnlheid, 4 a 5 MB/s. Al kan ik daar nog mee leven.
Ook het niet aan kunnen maken van extra shares is nog mee te leven.
Frusterend is dat ik regelmatig de verbinding naar de disk kwijt ben. DHCP of statisch geeft geen verschil.
Bij het kopieren verliest deze ineens de verbinding met de netwerk schijf. Er zit dan niks anders op dan de disk aan en uit te zetten.

Ik heb hem met name gekocht om te gebruiken met mijn popcorn hour. Waar ik met de andere disken geen problemen heb lukt het me met de lacie niet om data te sharen met de popcorn.

Geen aanrader wat mij betreft.

Om nog even te reageren op reactie 1
De schijf wordt niet zonder meer herkend. Je moet wel op iedere pc de LaCie software installeren.
Dit gaat wel, je kunt eenvoudig een mapping maken als je IP adres of naam weet.

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

Dat ligt echt aan jouw product, niet aan het product in het algemeen. Ik heb er zelf eentje en die loopt als een zonnetje. Bestanden op en af zetten gaat gewoon lekker snel. Niet gemeten, puur op gevoel. Ik wilde van een paar machines bestanden zoals foto's en muziek overzetten van lokaal naar een netwerkschijf en met zo'n 9gb was hij een uurtje bezig. Dat ligt volgens mij meer aan mijn netwerk dan iets anders, wireless computers en 100mbit bekabeling van router naar LaCie schijf.

Verder staat hij nu al ruim twee maanden aan nadat ik hem heb aangeschaft en hij is nog niet 1 keer uit geweest of herstart.

Dat je geen extra shares aan kan maken, tja, dat had je al bij de specificaties kunnen lezen. Daarom was dat voor mij ook geen issue. Ding staat er puur voor mijn eigen gebruik. Als ik niet wil dat mensen die op mijn netwerk komen bij iets kunnen, dan zet ik het wel in de beveiligde map.
ik krijg hem niet gereset met de lacie handleiding,
Ik kom niet in de configuratie met OSX 10.6.3.
Ehm...
ik kan niet zoveel met deze review.

Sorry.
is het voor helemaal niemand een aanrader? :?

Ah laatookmaaaarrr... |:(
Waarom gebruik je je Popcorn hour niet gewoon als NAS?
(Zelf net een Popcorn aangeschaft maar nog geen tijd gehad om deze te proberen)
Klinkt meer als problemen die jij hebt met het gebruik van de disk, ik geloof nooit dat deze problemen voor iedereen gelden, het kan ook bijvoorbeeld aan je manier van aansluiten liggen, die verkeerd gekozen is (om maar iets te noemen) IK vind het geen productreview, maar meer iets voor het forum, probeer daar eens met een topic te kijken of er meer mensen zijn die het apparaat kennen en dezelfde problemen hebben.
(of wat zij hebben gedaan waardoor het wel goed gaat)
Je had ff moeten uitzoeken hoe deze in het netwerk geplaatst moest worden vooraleer je hem gekocht had.
Deze schijven werken met NDAS en dat is wsl de reden wrm de popcorn er niet mee overweg kan.
Hmmm, enigste zinnige van de review is dat de verbinding vaak weg valt. Maar de vraag is ook of dit alleen door het apparaat komt..? Ik was eigenlijk wel van plan deze aan te gaan schaffen, ben op zoek naar een uitbereiding. Mijn laptop schijf raakt langzaam vol en na 3 jaar ben ik ook niet meer zo zeker van die schijf (door het continue verplaatsen van de laptop).
5MB per seconde is geen super snelle communicatie maar ik kan er wel mee leven denk ik. Mijn draadloze verbinding tussen laptop en router is ook maar 54Mbit.

Ik ben dus op zoek naar een simpele NAS die ik middels mijn laptop kan benaderen als een netwerkschijf. Voldoet deze daar aan?
Ook ik heb een niet werkende network space.
Het begon inderdaad dat de verbinding na een tijdje weg viel.
Resetten door aan en uit zetten.
Nu doet ie het helemaal niet meer (ik hoor de schijf alleen maar klikken).
Retour naar de winkel, verwachtte reparatietijd 4 tot 5 weken!!!!!!!!!!!
Als ik even kort en krachtig deze schijf mag reviewen.

Waarom zit er een 1 gb netwerkaansluiting op terwijl misschien net 10mb voldoende zou zijn (zo voelt het aan en echt zo langzaam is die)
Waarom roepen ze dat die fluisterstil is terwijl die harde schijf constant staat te "rammelen" en te indexeren?
Er zijn zo weinig instellingen die gedaan kunnen worden webbased.
Dat blauwe licht zit er ook voor niets want die staat alleen maar te knipperen.

Jammer deze oplossing dus ik ga weer terug naar mijn Jetway ITX oplossing met een 2x640gb WD Black met LInux met een Intel 1000pt netwerkkaart. Dat werkt echt prettiger en sneller (ik heb zelf overal HP Procurve 1800 netwerkswitchen en cat6 bekabeling liggen dus daar ligt het echt niet aan).

Ik was zelf ook bezig om een batch aan te maken voor de automatische installatie van besturingssystemen maar dat ging zoooo tergend traag met deze harde schijf dat zelfs van een oude USB stick nog sneller gaat. Waar mijn OCZ ATV 8 GB met Nero 8 net 5 minuten over deed doet deze externe harde schijf er 20 minuten over en dat kan nooit de bedoeling zijn. Netals de installatie van Office 2007 waar mijn USB stick ongeveer 12 minuten over deed, deed deze hd er ongeveer 35 minuten over.

Sorry dat ik dit ook moet zeggen maar ik heb ook een Sitecom NAS oplossing liggen, Netgear en van Linksys. Allemaal even waardeloos en even langzaam. Deze schijf gaat ook het archief in.