Peak Geforce 9800GTX+ Review

Goldenflame 12 maart 2009, laatste update op 22 maart 2009, 2.272 views

Peak Geforce 9800GTX+

Pluspunten

• + Geluid
  • Warmte
  • Makkelijk modbaar
  • Service
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• - Warmte bij SLI
  • - Geluid bij SLI

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Algemene beoordeling:

Het is een goede en goedkope videokaart van een merk wat niet heel bekend is in de videokaart wereld. In het algemeen ben ik hier heel tevreden over, op een paar minpuntje's na. De kaart heeft standaard een uitstekende koeler met maar 1 minpunt, als je de kaarten in SLI zet, en je laat er geen ruimte tussen (1 pci slot) dan kan de kaart niet meer koelen, en raakt die oververhit! Ook is het heel makkelijk om zonder de garantie te verliezen de standaard koeler aan te passen (dus niet een nieuwe te plaatsen), maar daar kom ik nog op terrug. De kaart is ook gemakkelijk over te klokken.
Op al deze delen ga ik verder in later in de review.

Featureset:

SUPPORT OPENGL • 2.1
OUTPUT • Dual DVI / TV-Out
De shaderclock loopt op 1848MHz

Extra opmerkingen:
Bijgeleverd zitten een handleiding die er uit ziet alsof die voor al hun grafische kaarten geld, een kabeltje waarvoor de functie bij mij nog onbekend is, een DVI > VGA connector en een DVI > HDMI connector.

Prestaties:

(dit is gedaan met de volgende onderdelen bij de volgende snelheden
CPU: Intel core i7 920 @ 3360MHz (21x multiplier, word niet weergegeven in 3dm)
Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5
Geheugen: 3GB Corsair XMS31600C9 @ 1600MHz cl9
PSU: Coolermaster RPP650W
HDD: 1TB samsung)

De prestaties van deze kaart zijn goed voor de prijs die je ervoor betaald, ik heb met mijn systeem (met 1 enkele 9800GTX+) 16554 3DMarks06 punten behaald.

Bij 2 9800GTX+ kaarten krijg ik een score van 21273, dat is 5000 punten erbij.

Temperaturen plaats ik bij het kopje warmte en geluidsproductie!

Overclockbaarheid:

Ik heb met de standaard cooler niet veel overgeclocked, ik heb de volgende instellingen met gemak behaald. (op beide kaarten, maar 1 kaart per keer in de kast vanwege warmte probleem bij SLI)
GPU @ 800MHz
MEM @ 1150MHz
Shader @ 1900MHz
De temps hierbij waren gewoon goed, 70C' met een ventilatorsnelheid die nog onhoorbaar is (23% snelheid).
Ik denk dat de kaarten nog verder over te clocken zijn, maar dat probeer ik pas wanneer ik een oplossing voor het probleem met de hitte bij SLI heb.

Beeldkwaliteit:

In films:
Beeldkwaliteit door deze videokaart is niet echt veranderd in vergelijking met mijn oude videokaart (8800GT). Ik kan hier ook niet veel over zeggen dus.

In games:
De beeldkwaliteit in games is alleen in opzichte van Frames per seconde veranderd. Antialiassing werkt gewoon nog, texture filtering werkt nog, geen problemen mee. Crysis geeft met 1 kaart op 1680x1050 highest settings (FSAA x16 alle settings full) 15FPS gemiddeld, 2 kaarten geven mij 26FPS gemiddeld.

Modbaarheid:

Ik moet zeggen dat je deze kaart zonder al teveel inspanning, en zonder garantieverlies aan kan passen. Zoals je eerder op het plaatje had gezien zit er een plastic cover over de koeler, deze kan je met 4 schroeven verwijderen, dit zorgt ervoor dat hij meer lucht over de rest van de cooling kan zuigen, dit lijdt tot een temperatuurverschil van 3C' ! Ook vind ik (zelf) dat de kaart er dan beter uit komt te zien, een beetje als de asus black knight.

Met afdekplaatje:

Zonder afdekplaatje:

Drivers en Ondersteuning:

De drivers zijn gewoon degene die je van Nvidia kan downloaden, vaak is hier neits mis mee en dus heb ik de score van zeer goed neergezet. Maar dat is niet de enige reden!

Ondersteuning:
Ik heb (omdat de kaart warm word in SLI) hulp gevraagd van PEAK hardware, via een makkelijke manier kan je een vraag stellen op hun site, je krijgt dan een ticket nummer en krijgt wanneer er een reactie is een mailtje in je opgegeven mailadres. Zij geven aan dat elke vraag binnen 24 uur (op werkdagen) beantwoord word. Dit heb ik 2 maal getest, en inderdaad elke keer dat ik vroeg is mijn vraag binnen 24 uur beantwoord.

Echter melden zij mij dat het probleem van de warmte in SLI alleen op te lossen is door middel van het plaatsen van extra ventilatoren (wat bij mij niet het geval is) of een aftermarket cooler te kopen (waarbij zij melden dat de garantie verloopt zodra je de cooler verwisselt). Maar dat begrijp ik dan ook wel.

Warmte en geluidsproductie:

Hier komen we aan op zowel het grootste pluspunt, als de grootste minpunt!

We beginnen bij warmteproductie:
Als je maar 1 videokaart gaat gebruiken, dan kan ik alleen maar positief zijn over de warmteproductie! De kaart is van zichzelf zo ingesteld dat de max temp rond de 65/70 C' ligt, om deze temperaturen te behalen onder full load hoeft de kaart bijna geen moeite te doen, de kaart draait (stock) met een fanspeed van 18% en is dan 65~68C' bij een 100% load (getest met atitool en realtemps).

ECHTER! Wil je de kaarten gaan gebruiken in SLI, dan moet je kijken dat er minstens 1 slot tussen zit! (dus eigelijk zou je het een triple slot cooler kunnen noemen :)) Het is namelijk zo dat als hij in SLI zit, of een andere kaart de videokaart bedekt hij geen lucht meer aan kan zuigen! hij gaat dus uiteindelijk met fanspeed 100% draaien (zonder effect) en word maarliefst 95C' warm!! Een hulpmiddel voor als je toch SLI wilt draaien is een 12CM casefan aan de achterkant doen (de kant in de kast) dit scheelt namelijk 10C' dus word de kaart 85C' under full load (ook nog warm, maar werkbaar, wel draait de GPU fan dan nog op 100% en is dus luid).

Geluidsproductie, het grote pluspunt!
Als je de kaart zo binnen krijgt, en gewoon op de standaard snelheden draait dan is hij niet hoorbaar, ook met een lichte overclock (zoals eerder vermeld) is hij nog niet hoorbaar. Pas hoorbaar word hij rond de 40% fanspeed.

Prijs:

Over de prijs van de kaart ben ik uiterst te spreken! ik heb 2 van deze kaarten besteld voor een totaalbedrag van 290€ (145€ per stuk) en dat was 2 maanden terrug. Ik vind dit een mooie prijs tegenover de prijzen van de A merken zoal ASUS.

Nog wat plaatjes :)

Box:

Mosfets en condensatoren:

Achterkant van de doos:

Poorten:

Heb jij ook een Peak Geforce 9800GTX+?

Nette review. Helder en duidelijk. Vooral ook door het plaatsen van de foto's. Netjes om de verschillende temps aan te geven,ook i.c.m. met een mod.

Ik zou een aantal kleine spelfoutjes weghalen en de shaderklok bij de featureset zetten i.p.v. deze te vermelde na de handleiding en meegeleverde kabels. Dat vind ik zelf een logischere volgorde.
Wellicht zou je ook een toelichting kunnen geven waarom je juist voor deze versie van Peak hebt gekozen en niet (zoals je zelf zegt) een A-merk.

Je geeft zelf aan dat je het logisch vindt dat je geen garantie meer hebt na het plaatsen van een aftermarket cooler. Ik vind dit zelf niet logisch en een merk als bijvoorbeeld EVGA geeft gewoon garantie ongeacht mods of overclocks (zolang de pcb maar niet beschadigd raakt).

Verder nogmaals, nette review die mij zou helpen bij het nemen van een beslissing.
Ik heb voor deze versie gekozen omdat toen de tijd ik deze bestelde er een fout was op de site waar ik ze bestelde, ze waren voor 100€ per stuk. Ik heb er toen 4 gekocht (ook voor een vriend). later bleken ze €145 euro te kosten, en toen dacht ik ach wat the heck, ik bestel ze wel en kijk wel wat ze doen. Ik ben nog niet ontevreden over mijn koop (behalve het SLI gedeelte dan :)).

Verder heb ik toelichting gekregen van PEAK op het veranderen van de koeler die er op zit, zij vertelde mij letterlijk het volgende:

Dear Ryan,

Thank you for contacting PEAK.
We are sorry to hear you are having problem with our product.
Both the heatsink and the fan have been optimized for maximum stability by our engineer.
Please be kindly advise that any modification to the video card with void its warranty.
To counter this problem, make sure you have a good air circulation within the case by adding addition fans at the front and rear of the case.

We apologized for the inconvenience.

For any questions or concerns, feel free to contact us.

Daar heb ik toen op gereageerd met het feit dat ik genoeg fans in mijn kast heb zitten, en dat het niet zou moeten liggen aan mijn lucht circulatie. Zij melde mij daarna het volgende.

Dear Ryan,

Thanks for the reply.
Please refer to below thread from Nvidia’s official forum.
Due to the nature of SLI technology, we’re afraid there is very little we can do.
It seems like the only solution is to either add more fans or replace the cooling system of your graphic cards.
However as previously stated, we do not recommend any alteration of the cooling as it will void the warranty.

We apologized for the inconvenience.

For any questions or concerns, feel free to contact us.

Die antwoorden hebben mij dus niet veel geholpen, maar het is wel goed dat ze meedenken. (en het enige waarmee zij kunnen bepalen of de koeler er af is geweest is een stom wit breekstickerje. die al bijna loslaat van elende als je videokaart een beetje warm is) Dus ik ga gewoon een mooie Articool Extreme 9800 er op zetten.

Als er vragen zijn laat maar weten :)

[Reactie gewijzigd door Goldenflame op 22 maart 2009 01:30]

Mooie review! Ik ben erg nieuwsgierig naar het performance verschil tussen deze kaart en je 8800GT, is dat nou echt duidelijk merkbaar?
Ik heb speciaal voor jou mijn 8800 nog een keer in me kast gedaan, 3DMarks06 gedraaid en 13990 3DMarks behaald. (een verschil van bijna 3000 punten)

Resultaat:

[Reactie gewijzigd door Goldenflame op 12 maart 2009 23:26]

Bedankt! Leuk om te weten omdat ik zelf nog een beetje twijfel hoe ik mijn 8800GT's ga upgraden...
Die foto Geheugenchippie's en condensatoren zijn geen geheugenchippies hoor, dat zijn de mofsets om de stroomtoevoer te verzorgen ;) de geheugenchippies zitten onder de koeler ergens verstopt.
Aangepast :), en weer wat geleerd :P

[Reactie gewijzigd door Goldenflame op 12 maart 2009 21:32]

Dat kabeltje kan waarschijnlijk worden gebruikt om je audio door de sluizen over je HDMI-poort.
Keurige review!

Vangt je koeler op deze manier nu niet meer stof?
Zou kunnen, maar ik heb daar nog geen last van gehad, dat zou ik op de lange termijn moeten bekijken :)
Ik heb de kaart nu vervangen voor een nieuwe set, er zat geen stof op whatsoever. (kan komen door de kast).
wil je 3dmark (06) benchmark scores even geven. Ik wil mss een andere 9800GTX in mijn systeem toevoegen en wil even kijken hoe jouw SM2 en SM3 scores zijn.
Door een fout werkte 1 van de linkjes naar de score niet zoals ik in gedachten had, dat is aangepast.

Voor je vraag :), met 1 kaart zijn het devolgende score's.
SM 2.0 Score 6772
SM 3.0 Score 6546
misschien ook enkele game-benchmarks draaien? Want 3Dmark06 is nu niet bepaald de beste manier om te vergelijken...