Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech All-in-One Keyboard TK820 Review

Julian 4 oktober 2014, laatste update op 4 oktober 2014, 870 views

Logitech All-in-One Keyboard TK820

Goed concept met de grote touchpad en mooie vormgeving. Helaas is de kwaliteit van de touchpad erg ondermaats, wat de hele ervaring zo sterk naar beneden haalt dat ik op zoek ben naar iets beters.

Pluspunten

• Vormgeving
  • Handige sneltoetsen
  • Touchpad is groot en ondersteunt gestures

Minpunten

• Touchpad reageert slecht en is weinig precies
  • Software wil nog wel eens crashen
  • Vrij duur voor wat je er voor krijgt

Ik heb de TK 820 nu ruim een half jaar in gebruik. Mijn computer staat in de woonkamer en is aangelsoten op mijn 46", die ik veel meer als monitor dan als TV gebruik. Een goed draadloos toetsenbord met touchpad is voor deze setup dus essentieel.

Na lang zoeken leek er eigenlijk niets beters te zijn dan deze Logitech. En van de weinige met een groot touchpad en met een mooie vormgeving. Toen hij aankwam (besteld bij CD-ROM-LAND) was ik niet teleurgesteld; het toetsenbord ziet er erg goed uit. Het voelt redelijk zwaar aan, wat ik ook wel prettig vind. De toetsaanslag voelt goed aan. De receiver is lekker klein. Kortom, yay.

Maar na een tijdje gebruik begon het toetsenbord me toch behoorlijk tegen te staan. Dat komt vooral door de touchpad. Die is gewoon niet goed. Als je b.v. scrolt met twee vingers dan registreert hij dat niet zo precies, hij begint b.v. niet meteen met scrollen, en scrollt een beetje schokkerig. Tap to select registreert hij ook niet altijd. En 'rechts klikken' met twee vingers gaat al helemaal vaak mis. Je moet er ook goed op letten dat je vingers niet vet of nat zijn, dan stopt de functionaliteit gewoon helemaal.

Na een maand of vijf stopten enkele letters met functioneren. Dankzij de razendsnelle RMA-procedure van CD-ROM-LAND had ik in de kortst mogelijk tijd een nieuwe TK 820 binnen. Ik hoopte tegen beter weten in dat die een minder brak touchpad zou hebben, maar helaas.

De rest van de funcitonaliteit is OK. Het toetsenbord tiept erg lekker en er zitten handige sneltoetsen op, die goed passen bij hoe ik mijn computer gebruik, als multimedia center. De software van Logitech om de instellingen te beheren is universeel. Het toetsenbord heeft maar liefst drie jaar garantie. De batterijen gaan (in mijn geval) een maand of twee mee.

Behalve de slechte touchpad, die voor mij echt een dealbreaker is, heeft de TK 820 helaas nog wel een paar minpuntjes, die zeker gezien de vrij hoge prijs wat mij betreft bij een gerenommeerd bedrijf als Logitech niet hadden mogen voorkomen. Zoals gezegd ging de mijne na enkele maanden kapot. Kan toeval zijn, maar toch jammer. Het toetsenbord is verder ook behoorlijk plasticy, hij buigt een stuk makkelijker dan b.v. een Iphone 6. De stickertjes op de toetsen zien er goedkoop uit. Er zit geen range extender bij de receiver, wat bij andere modellen wel het geval is. De cursortoetsjes zijn erg klein. En de software wil nog weel eens crashen (eens in de paar weken, computer staat 24/7 aan) icm Windows 7 64bit.

Kortom, dit toetsenbord heeft een te hoog schone schijn-gehalte. Ik heb dan ook lang zitten twijfelen tussen het eindoordeel 'slecht' en 'voldoende'. Omdat hij erg lekker tiept, vanwege de mooie (uiterlijke) vormgeving en vanwege de drie jaar garantie heb ik toch maar gekozen voor 'voldoende', maar voor mij persoonlijk is de kwaliteit onvoldoende om hem te houden. Ik ben op zoek naar iets anders. Als iemand me in de comments iets zou kunnen aanraden dan zou ik diegene zeer erkentelijk te zijn. Ik zit op dit moment te denken aan een toetsenbordje plus touchpad van Apple. Als iemand daar ervaring mee heeft dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Logitech All-in-One Keyboard TK820?

Nou ja, omdat je het toch vraagt: Ik ben reuze tevreden met mijn K400r.
Vooral de linkerbovenste knop : Enter, doet de job. _/-\o_
Ik heb mijn laptop als bron naar de tv en het werkt echt prima.
De touchpad doet zijn werk ook goed.
Ik wil er wel bij vermelden dat ik zodra ik mijn laptop aansluit op mijn tv icm de draadloze K400r , ik eerst naar configuratiescherm ga -> opties voor de aanwijzer en bij beweging maximaal kies.
Een wereld van verschil.
Zodra ik mijn laptop loskoppel van de tv pas ik dat weer aan ivm mijn gewone muis.
Dat de touchpad bij jouw TK820 niet naar behoren werkt, jee, dat had ik niet verwacht van een duurder model.
De K400r heb ik hier voor gehad. De touchpad daarvan is wel erg klein.... Maar bedankt voor de tip!
Ik zat juist te kijken naar
pricewatch: Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830

Deze, die leek mij wel gaaf, met verlichting en dat plaatje met hoe het touchpad erin ligt ziet er ook goed uit.

De vraag is even of die k830 ook zo slecht is .. hmm..
In elk geval is het touchpad compleet anders.