Scythe Mugen 2 Review

c0d1f1ed 11 maart 2009, laatste update op 16 maart 2009, 5.191 views

Scythe Mugen 2

Pluspunten

• Relatief licht
  • Prima prijs/kwaliteit
  • Geschikt voor overklokken
  • Lage geluidsproductie

Minpunten

• Moeilijke installatie
  • Ventilator niet altijd in ideale positie te plaatsen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze koeler gekocht om m'n systeem met Core i7 920 te kunnen overklokken en daarbij de geluidsproductie acceptabel te houden. Ik had zeer hoge verwachtingen van deze koeler maar die werden slechts gedeeltelijk waargemaakt. Toch is het een merkbare verbetering op de standaardkoeler en door de lage prijs zeker geen tegenvaller.

De installatie was niet bepaald eenvoudig. De backplate van het moederbord dient verwijdert te worden en vervangen te worden door een grotere die met de koeler meegeleverd wordt. Er dient goed opgelet te worden welke kleine onderdeeltjes er nog bij gemonteerd dienen te worden. Ookal staat dit in de handleiding het had iets duidelijker en intuitiever gemogen. Voor een tweaker met oog voor detail lukt het vast maar voor een eerste ervaring met koelers vervangen is het geen lachertje.

De koeler is groot maar relatief licht. Toch vormde die grootte een beperking voor mijn ASUS P6T Deluxe moederbord met Corsair 3 x 2 GB Dominator geheugen. Dat geheugen heeft koelvinnetjes die relatief hoog komen, waardoor de ventilator van de koeler niet aan die zijde ge´nstalleerd kan worden. Dit is uiteraard de meest ideale plaatsing dus wel een teleurstelling dat het daar niet lukt.

Ik heb dan in eerste instantie de ventilator aan de andere kant ge´nstalleerd, met de blaasrichting naar achter toe en zonder case fan. Dit resulteerde echter in bedroevende koelprestaties en relatief hoge geluidsproductie. De ventilator van m'n voeding draaide overuren en de lucht die het uitblies was relatief warm. Ik vermoed dat slechts weinig lucht de directe weg naar buiten vond en dus veel van de warme lucht in de case gevangen bleef.

Dan maar de ventilator als case fan ge´nstalleerd en de koeler verder 'passief' gelaten. Hoewel ik niet veel hoop had dat dit beter werkte gaat het fantastisch! Alle lucht wordt uit de case geforceerd en er is een goede luchtstroom rond de koeler. Zonder belasting draait de ventilator nauwelijks en is het dus muisstil. Met belasting wordt hij duidelijk hoorbaar maar nooit storend. Overklokken naar 3.2 GHz gaat zonder moeite. Voor hogere overkloks is het waarschijnlijk best om de ventilator 'onderaan' of 'bovenaan' te installeren (of aan de kant van het geheugen indien het voor jou past).

Buiten een paar ongemakken is het dus een prima koeler!

Heb jij ook een Scythe Mugen 2?

Reviews door de redactie

Ik ken het probleem ook op een 'MSI X58 Platinum' met 'OCZ PC10666 CL7.0 Platinum' kan ik de ventilator niet kwijt aan de inblaaszijde. Ook ik laat de koeler nu verder passief, aangezien de Zalman GS1000 2 stuks case fans in de buurt heeft en de voeding onder in de kast zit zijn de temperaturen toch goed te houden.
Ben nu gewoon aan de gang met 2 spellen op de achtergrond, exel, winrar en downloaden. cpu temperatuur 29gr.
Heb nu geen stress programma geinstalleerd maar dat heb ik wel getest, toen een minuut of 10 laten draaien. De cpu temperatuur kwam toen tot iets van 39gr.

zojuist nog even getest met 'prime95' kamer temperatuur 21gr
volgens msi tool: stress 46gr, idle 26gr
volgens sisoft: stress 62gr, idle 41gr
ergens klopt dus iets niet.

[Reactie gewijzigd door abkoomen op 11 maart 2009 22:03]

De manier van belasting en welke sensoren uitgelezen worden hebben een grote invloed op de resultaten. Ik gebruik CoreTemp en die gebruikt sensoren middenin iedere core. Daar zijn waarden van 80 graden en zo niet uitzonderlijk, en vanaf 100 graden begint hij met 'throttling'.

Om de cores maximaal te belasten dient de software minimaal 8 threads te draaien die een combinatie van integer en vectorbewerkingen uitvoeren, liefst ook 64-bit en de hele cache doorlopen. Als je daarbij onder 85 graden core temperatuur kan blijven zit je heel goed. Met ASUS Q-fan wordt zelfs 65 graden nagestreefd.
Interessante ervaring, maar ik mis een overzichtje van de temperaturen voor en na.. Dat zou zeker een nuttige toevoeging zijn gezien je 'aparte' manier van monteren.
...maar ik mis een overzichtje van de temperaturen voor en na.
Die zijn gelijk gebleven aangezien ik ASUS Q-fan gebruik die Tjunction onder 65 graden houdt. Het grote verschil is dus de geluidsprocuctie en overklokbaarheid. Met de Intel koeler wordt de ventilator zeer hoorbaar op 3.2 GHz van zodra de CPU belast wordt. Met de Mugen II is zelfs bij 100% belasting de fan relatief stil. Zo'n krachtig systeem echt stil krijgen is uiteraard onmogelijk maar in idle moet ik mij echt concentreren (vanop een meter afstand) om nog iets te horen...

Zoals ik reeds in de review zei, als je echt uit bent op maximaal overklokken of de exacte prestaties van de koeler wil nagaan dien je de ventilator anders te monteren, maar de ideale positie is onmogelijk met mijn geheugen dus het heeft geen nut om hier cijfers te gaan geven.
Ik heb dat moederbord en die koeler ook op het oog, maar zou je kunnen zeggen of het met lager geheugen (OCZ platinums) wel zou lukken om de fan aan de goede kant te monteren?
Met gewone reepjes moet het denk ik lukken, ja.

Ik denk zelfs dat het met mijn geheugen ook moet lukken, maar dan komt de beugel tussen de ribben van het koelelement te zitten en gaat de ventilator er een beetje bovenuit steken in plaats van perfect in het midden.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 16 maart 2009 22:38]

ik wil wel een fototje zien :)
ben namelijk ook van plan om deze koeler te kopen voor het zelfde moederbord.
Ik heb deze koeler net gekocht, ligt nog ingepakt naast mijn kast.. moet nog even wachten op mn mobo. Maar @#$%# wat is dat ding groot! Elke keer als ik hem vergelijk met de breedte van mijn kast, twijfel ik of ie wel gaat passen....
Ik heb intussen mijn voeding vervangen door een Zalman 600 Watt model, en met z'n grote fan onderaan helpt die erg goed mee om voor luchtstroom te zorgen rond de 'passieve' koeler. :) Het vergde wel (nogmaals) het volledig verwijderen van m'n moederbord omdat de koeler in de weg zat om de oude voeding te verwijderen. Maar soit, m'n systeem is nu heel erg stil, overklokt, en met ASUS Q-fan gaat de core-temperatuur niet boven 65 graden.
Ik heb deze zelf ook op mijn Asus P6T (niet de deluxe) i.c.m. Corsair 6GB DDR3 1600Mhz XMS3 Tripple Channel (3x 2GB) en de koeler kan ik netjes net boven het geheugen plaatsen, met nog 2mm ruimte ertussen :)

En het koelblok lijkt groot, maar volgens mij past hij toch wel in de standaard grootte behuizing.

[Reactie gewijzigd door -tK- op 12 april 2009 16:43]

Hoeveel van die fan klemmen zitten erbij geleverd?
Twee, dus enkel om de bijgeleverde 120mm fan aan weerskanten op te hangen aan de heatsink.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 21 april 2009 21:20]

Moeilijke installatie? :? Godzijdank gebruikt de Mugen 2 (onder druk van LGA 1366) weer een backplate + schroeven, wat mij betreft een hele vooruitgang ten opzichte van de pushpins van de Mugen 1. Ik heb me wat afgevloekt met die dingen! }>
Wat betreft de positie van de fan op de heatsink zet ik deze altijd aan de geheugen kant en dan 'boven' de geheugenmodules, uiteraard met blaasrichting naar de heatsink gericht. Werk in combinatie met outtake fans aan achter- en bovenkant van de behuizing (CM690, dus PSU zit onderin) prima. Uit ervaring is de CPU temperatuur op die manier idle zo'n 10 tot 20 graden lager dan met de intel stock cooler.
Ik heb deze koeler gekocht maar ik durf de installatie niet aan, ik heb maar zeer beperkte ervaring namelijk met het in elkaar knutselen van pc's.

Dus als iemand het van me over wilt nemen.
Ik doe het weg voor 30 euro.

Chielz0r@hotmail.com
Ik woon in Dordrecht trouwens mocht je het op willen halen.
Post kan ook natuurlijk.