WD My Book World Edition 750GB Review

endless 11 maart 2009, laatste update op 11 maart 2009, 1.185 views

WD My Book World Edition 750GB

Pluspunten

• De looks
  • Makkelijk te configureren
  • Hoog tweakgehalte door hackes

Minpunten

• Doorvoersnelheid

Features Score: 3
Een tijdje geleden was de 750 Gb versie in de aanbieding bij een bekende online dagaanbiedingen site. Aangezien ik 750 Gb via het netwerk erg aantrekkelijk vond, heb ik deze aangeschaft.

Algemeen
Het mooie aan het apparaat vind ik dat hij beide voor Windows én voor Apple OSX werkt, dat is wel erg prettig werken in combinatie met TimeMachine op mijn Macbook. Op Windows gebruik in de netwerkschijf vooral als back-up schijf. Eigenlijk heb ik hem daar niet voor gekocht, maar er zit één groot nadeel aan de schijf.

Doorvoersnelheid
Dat nadeel is de doorvoersnelheid. Er zit een Gbit netwerkkaart in de MyBook, echter is de doorvoer erg matig. Ik haal er ongeveer 5 Mb/s mee op mijn gewone 100 mbit netwerk. Mijn doel was om de harde schijf te gaan gebruiken voor het streamen van video & audio naar mijn Playstation 3, audio gaat nog wel, maar video is eigenlijk gewoon niet te doen. Zeker films met hogere resolutie zijn niet af te spelen.
Wellicht kan ik hier nog een andere mediaserver voor vinden, die zorgt voor een betere codec vertaling zodat dit beter gaat, dit moet ik echter nog uittesten.

Hacken
Wat wel mooi is van de MyBook is, is dat deze erg gemakkelijk te hacken is, via SSH toegang kun je redelijk simpel extra dingen op het systeem installeren. Hierdoor kun je hem bijvoorbeeld configureren als Torrent download apparaat, of je kunt er een DLNA service op installeren voor het makkelijker delen van je media over je netwerk.

De looks
Ook ziet de schijf er erg mooi uit. Hij oogt modern met zijn witte kleur en zijn blauwe verlichting.

Configuratie
Via de webinterface is het systeem trouwens goed te configureren, hier kun je mappen aanmaken en deze delen. Hierin kun je ook gebruikersgroepen aanmaken wat ervoor zorgt dat je gemakkelijk beveiligde mappen kunt gebruiken. Ook levert Western Digital nieuwe firmware updates aan via deze interface.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 750GB?