Apple iPhone 6 64GB Grijs Review

DutchTech 1 oktober 2014, laatste update op 2 oktober 2014, 13.043 views

Apple iPhone 6 64GB Grijs

Prachtige smartphone dat heerlijk in de hand ligt ondanks zijn grootte. Dankzij het 4,7-inch scherm veel meer content zichtbaar en de beste prestaties ooit van alle iPhones die ik heb gehad. Hetzelfde geldt trouwens voor de camera en de batterijduur. iOS 8 maakt het lijstje voor mij af.

Pluspunten

• Heel mooi design, dat zoals altijd Apple definieert
  • Ligt lekker in de hand door aangepaste randen
  • Prachtig 4,7-inch display
  • Zeer goede prestaties
  • Prachtige foto's en video's met de nieuwe camera
  • Goede batterijduur
  • iOS is uitgebreider dan ooit geworden met iOS 8

Minpunten

• Geen Full HD-scherm zoals bij iPhone 6 Plus
  • Voelt wat minder robuust aan, omdat hij zo dun is
  • Veel apps zijn nog niet aangepast voor het grotere scherm

Nog geen jaar geleden had ik de iPhone 4S gekocht, als een soort tussenstap tot de volgende generatie iPhone. Ik wilde namelijk per se wachten tot Apple met de iPhone 6 zou komen. En eindelijk was het dan toch zover, op 9 september. Twee nieuwe, grotere iPhones. Ik hoefde er niet lang over na te denken om er zeker van te zijn dat ik voor de iPhone 6 zou gaan, dus het 4,7-inch model. Ik heb al niet zulke grote handen, dus ik wou niet té ver gaan. Het is ook de allereerste keer dat ik een iPhone heb gekocht vanaf de launch en niet pas minimaal een jaar later.

Design
Dit is iets waar Apple altijd op vooruit loopt. Jazeker, ondanks de paar klachten over gebogen iPhones. Dat zijn uitzonderingen, waarbij het ook nog eens grotendeels om de iPhone 6 Plus ging. De afwerking is nog altijd een enorm pluspunt. De eerste keer dat ik de iPhone 6 vasthield viel me al op dat de grootte nog best meevalt. Zoals eerder gezegd heb ik geen grote handen, maar ik kan dus wel probleemloos de hoofdelementen bereiken. Reachability of het gebruik van twee handen zorgt ervoor dat ik bij de knoppen kan die verder naar boven geplaatst zijn.

De randen van de iPhone 6 zijn afgerond, waardoor hij in tegenstelling tot zijn voorgangers veel soepeler in de hand ligt. Wel is hij zo dun dat ik soms de neiging heb hem te laten vallen. Zolang ik hem echter stevig genoeg vasthoud is er niets aan de hand.

Omdat de aan-/uit knop zich nu aan de zijkant bevindt heeft Apple het makkelijker gemaakt de iPhone 6, ondanks dus zijn grootte, uit te kunnen schakelen. Dat is wat mij betreft ook een fijne wijziging.

Scherm
De iPhone 6 beschikt over een 4,7-inch Retina HD-display met een resolutie van 1334x750 pixels met een dichtheid van 326 ppi. Dit laatste verschilt niet met de vorige iPhones, toch ziet alles er veel beter uit. Niet alleen omdat het scherm groter is, ook vanwege de helderheid ervan. Ik kan er verder geen minpunten over bedenken.

Wel is het een beetje jammer dat je niet zoals bij de iPhone 6 Plus een Full HD-scherm krijgt. Hierdoor krijg je het idee dat Apple bewust ervoor gekozen heeft beide iPhones van een andere resolutie te voorzien in de hoop de variant met de hoogste resolutie meer te verkopen. Een gemiste kans eigenlijk.

Prestaties en batterijduur
A8 is de naam van de nieuwe processor in de iPhone 6. Als je hiervoor een iPhone 5s hebt gehad zul je in eerste instantie weinig verschil ervaren waarschijnlijk. Kom je net als mij van een iPhone 4S, dan zul je letterlijk worden weggeblazen door de prestaties. Alle apps en games starten zeer snel op en animaties zijn erg vloeiend. Hoewel de iPhone na een tijdje warm wordt, heb ik nog niet meegemaakt dat hij op een gegeven moment onbruikbaar werd, omdat hij zo heet is geworden. Iets dat ik bij mijn iPhone 4S wel regelmatig meemaakte. Er zit weliswaar 'maar' 1 GB aan geheugen in, maar dat wil niet zeggen dat het toestel er slechter door presteert, integendeel. Ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat een app crashte als gevolg hiervan. En in Safari heb ik evenmin ervaren dat een webpagina opnieuw laadde na het switchen tussen tabbladen.

De batterijduur is ook een enorme verbetering in mijn geval. Ik kan langer (zware) apps blijven gebruiken. In een eerste volledige test hoefde ik twee dagen niet op te laden, waarbij ik de iPhone 6 zeven uur had gebruikt. Voor mijn doen is dat veel!

Camera
Hoewel ik niet vaak foto's maak ben ik diep onder de indruk van de kwaliteit waarmee de iPhone 6 foto's kan maken. Vooral in combinatie met Focus Pixels, waardoor je een soort blureffect op de achtergrond krijgt. Dit valt op bij foto's van bijvoorbeeld bloemen. Het detail is bij zulke foto's ook prachtig!

Ook de nieuwe videocamera features bevallen me wel. Slowmotion met zowel 120 als 240 beelden per seconde en natuurlijk het feit dat er naast 30 beelden per seconde voor 1080p video nog met 60 beelden per seconde gefilmd kan worden. Het resultaat is uitmuntend, zeker in combinatie met het nieuwe Cinematic Video Stabilisation. Hoe veel ik ook beweeg, de beelden zien er uiteindelijk toch voldoende gestabiliseerd uit.

De iPhone 6 Plus heeft weer als extraatje optische stabilisatie, maar ik heb nog niet het idee gehad dat het gebrek ervan bij de iPhone 6 een minpunt is. Zolang je zelf maar niet al teveel beweegt kun je toch foto's met ongekend veel detail maken.

Touch ID
Ja, ik weet dat Touch ID niet nieuw is, maar ik wil het toch graag nog even nader belichten, omdat het voor mij de eerste keer is dat ik het gebruik.

Touch ID is heel eenvoudig in te stellen zoals je dat van Apple ook verwacht en het werkt super! Ik heb expres een lang wachtwoord gekozen, omdat ik die toch niet vaak hoef in te vullen voortaan. Het werkt gewoon zoals het hoort en ik hoop dat Apple blijft voortbouwen op het succes ervan.

iOS 8
Ik gebruik al sinds 2009 een iPhone en weet dus hoe iOS werkt. iOS 7 was voor mij de beste update ooit, iOS 8 doet daar nog een schepje bovenop. Bepaalde delen van het besturingssyteem zijn een stukje open gezet en er zijn uiteraard een hoop features bij gekomen die ik nu al met regelmaat gebruik, zoals interactieve meldingen. Touch ID is nu ook beschikbaar als API, en sommige apps maken er al gebruik van. Helaas mist er in mijn ogen nog wel een een groot aantal applicaties met ondersteuning hiervoor, zoals Bankieren van ING. Zij hebben al aangegeven voorlopig geen plannen te hebben om Touch ID voor hun app te gaat introduceren, dat is jammer! Overigens zijn veel apps ook nog niet aangepast voor het grotere scherm van de iPhone 6 (en de 6 Plus), terwijl dat bij sommige toch echt hoognodig is. Hopelijk motiveert Apple de ontwikkelaars hun applicaties zo snel mogelijk te updaten.

De iPhone 6 is met enorme voorsprong de allerbeste iPhone die ik ooit gehad heb. Het design is prachtig, net als het scherm. En de prestaties zijn letterlijk 'outstanding'. De camera is eveneens een flinke upgrade en iOS 8 maakt de iPhone 6 eigenlijk compleet.

Het kost wat meer dan je zou willen uitgeven, maar ik denk dan altijd maar: "je moet er wat voor over hebben!". En ik heb ook geen moment het idee gehad dat de iPhone 6 verspilling van mijn geld was. Want het is en blijft een krachtpatser in een mooi 'Apple'-jasje.

Heb jij ook een Apple iPhone 6 64GB Grijs?

Meer advertenties

Het "blureffect" op de achtergrond van foto's heeft niets te maken met de zogenaamde "focus pixels". De focus pixels bieden een alternatieve techniek om scherp te stellen. De meeste smartphones (en compact camera's) gebruiken contrast-detectie auto-focus (CDAF) om te zien of een foto in focus is (de focus continu een beetje verleggen en kijken wanneer het contrast maximaal is). De focus pixels zoals je die op iPhone 6 en sommige andere smartphones ziet leveren fase-detectie auto-focus (PDAF), waarbij er een speciale sensor (die hier in een pixel gebakken is) kijkt naar fase-verschillen tussen licht uit verschillende richtingen om zo te bepalen of de foto in focus is.

Het blureffect wordt veroorzaakt door een beperkte scherptediepte (= het gebied waarin de foto scherp lijkt). Hoeveel scherptediepte een foto heeft, hangt af van de grootte van de sensor, de grootte van het diafragma (oftewel: het f-getal) en de afstand tot het onderwerp. Bij professionele DSLRs met grote sensoren en hoogwaardige objectieven die grote maximale diafragma's hebben, is dit effect heel snel zichtbaar, bij kleine smartphone-sensors veel minder. Scene's als bloem-foto's lenen zich uitstekend voor dit effect, gezien je onderwerp (de bloem) erg dicht bij de camera is, met de achtergrond een stuk verder weg.
Ah, bedankt voor de uitleg. Ik vond het eerlijk gezegd al een beetje vaag zoals het bij de presentatie van Apple werd uitgelegd. Mij gaf het het idee dat Focus Pixels dat blureffect veroorzaakt (voornamelijk vanwege de naam trouwens). Maar ik ben dan ook geen kenner op het gebied van fotografie, hè.

't Is me nu in ieder geval helder. :)
Met PDAF (focus pixels) hoort het mogelijk te zijn om sneller scherp te stellen. CDAF, de gangbare techniek in smartphones, laat de lens in kleine stapjes heen en weer bewegen tot de optimale positie is gevonden, terwijl PDAF aan de hand van de eerste meting al een voorspelling kan maken wat de beste positie is voor de lens. Hierdoor kan de focusmotor de lens in een keer goed zetten, althans in theorie.

In de praktijk zou je je kunnen voorstellen dat PDAF wordt gebruikt om de lens ruwweg op de juiste plek te zetten, waarna met CDAF de finetuning wordt gedaan.
Op zich een prima review, geeft een goed beeld van de telefoon vanuit het standpunt van een 'iPhone addict' (zoals je het zelf zo mooi omschrijft).

Wat ik me dan afvraag is: je bent al sinds 2009 iPhone gebruiker, heb je tussentijds geen andere telefoons gebruikt? Zo ja, hoe verhoudt de iPhone 6 zich tot die telefoons? Geef bijvoorbeeld een dumb-phone gebruiker een Lumia 520 en hij is diep onder de indruk, if you get my point.
Goede vraag! Mijn allereerste iPhone was de 3G, Die was sowieso al erg sloom geworden na iOS 4. Toch heb ik er nog een hele tijd mee rondgelopen, echter ging ik later voor een iPod touch (4e generatie) om spelletjes te kunnen spelen, om te browsen, te mailen en muziek te luisteren. De iPhone 3G was alleen nog maar om bereikbaar te blijven. Bij de release van de iPhone 5 kocht ik een iPod touch (5e generatie), die toen ook net beschikbaar kwam. Vorig jaar in juni had ik de iPhone 4, maar die was weer met iOS 7 amper vooruit te branden, dus kocht ik eind december alweer de iPhone 4S. En nu heb ik dus de iPhone 6.

Als ik zo terugkijk op wat ik allemaal aan iOS-apparaten heb gehad heb ik werkelijk nog nooit zo'n goede performance gehad. Want ik heb alleen apparaten gebruikt die al een paar jaar oud waren, met uitzondering van de iPhone 3G die destijds een jaar oud was en de iPod touch 5G die de processor en het RAM-geheugen van een iPhone 4S heeft. De iPhone 6 is m'n allereerste 'nieuwe' iOS-apparaat en dat merk ik ook aan de prestaties.

Ik heb ook een simpele speedtest gedaan met het opstarten van applicaties en games tussen de iPhone 6 en de 4S. Het verschil is heel duidelijk zichtbaar, zelfs bij simpele apps als Instellingen en Berichten. Twitter doet er al dubbel zo lang over om op te starten en Facebook is helemaal een drama op de iPhone 4S. Wat dat betreft zijn de verschillen dus enorm. :)
Hoort prijs hier niet als minpunt? Als je zelf al aangeeft dat het eigenlijk meer is dan je er aan uit had willen geven en je bovendien voor minder dan de helft van deze prijs een vergelijkbaar toestel van de concurrent koopt? Geen microsd?
In het review zei ik dat de iPhone 6 meer kost dan 'je' zou willen uitgeven, ik verwijs dus niet per definitie naar wat ik zelf vind, maar wat ik verwacht dat anderen zullen vinden. Ik vind dat de iPhone 6 zijn geld dubbel en dwars waard is. :P
Nette review, maar erg objectief is die niet. Zeker niet met deze zin in de eerste alinea: "Dit is iets waar Apple altijd op vooruit loopt"
Ik zou een mening nooit als feit neerzetten ;)
Misschien dat je de context gemist hebt, maar ook dat was subjectief. Natuurlijk begrijp ik wel dat niet iedereen het ermee eens zal zijn en daar heb ik trouwens ook vrede mee. :)
In jou ogen zal die context duidelijk zijn, maar grote kans dat dat bij een ander niet het geval is :p
leuke review, wat plaatjes om de boel op te leuken? :)
Wou ik al doen, maar ze waren te groot, haha. xD

Zal straks alsnog proberen wat afbeeldingen te plaatsen, want het ziet er inderdaad wat magertjes uit. :P

EDIT: Zojuist even gedaan. Ze zijn wel erg groot en ze passen niet eens helemaal, maar dan moet je ze maar even openen in een ander tabblad. ;)

[Reactie gewijzigd door DutchTech op 2 oktober 2014 13:01]

altijd leuk plaatjes ;)
Wel als tip aangeven dat nagels beter verzorgd dienen te worden. :+
Ik gebruik hem zelf nu 2 weken en ik ervaar dezelfde problemen met wifi als die ik met de 5s had, daarom toen snel verkocht. Wifi is niet goed op iphones. Ontvangst is sowieso slecht, maar verbreekt ook vaak. Vervolgens ziet hij geen netwerken meer en is opnieuw opstarten de enige oplossing. Verder loopt nog steeds de batterij snel leeg als je imatch hebt ingeschakeld en vervolgens daarmee muziek afspeelt. Ik ben wederom niet tevreden en ga ook deze denk ik weer weg doen.
Nu je het erover hebt, ik snap die problemen echt niet. Ik heb alleen op m'n iPhone 4 ooit problemen gehad met Wifi, maar dat kwam door een foute reparatie van iets anders. :P Met m'n iPhone 4S had ik nooit problemen en met m'n nieuwe iPhone 6 evenmin. Alles werkt hier goed, hoor.

Maar balen dat je nu zoveel problemen ervaart met je iPhone. Apple heeft wat dat betreft de laatste tijd veel te verduren. Eerst die gebogen iPhones (wat trouwens niet meer dan een mediahype is, maar toch), de problemen met iOS 8.0.1 (die gelukkig weer snel hersteld werden met iOS 8.0.2), die wifi-problemen (want je bent sowieso niet de enige die er last van heeft!) en ga zo maar door. Lijkt me geen al te beste reclame voor Apple. Gelukkig zijn er toch mensen die zich er niet al teveel door laten leiden, zoals ik. Problemen of niet, ik ben en blijf iPhone-addict. xD
Weet je, ik vroeg me ook al af waarom dit niet echt in het nieuws komt. Ik denk dat het komt omdat de meeste iphones worden verkocht in een combi met een relatief duur abonnement. Dus met veel MBs data. De noodzaak voor wifi of data is dan een stuk minder. Op vakantie in mei dit jaar trof ik mensen aan met een iphone die echt allen last hadden van een slechte of zelfs geen verbinding. Wij hadden met onze Windows phones nergens laste van. Ik baal er wel een beetje van itunes match vind ik geweldig. Ik gebruik het in de huiskamer en met een Airplay speaker. Had het ook graag gebruikt op een smartphone.
Nou, wifiproblemen op de iPhone zijn al jaren niks nieuws meer eigenlijk. iPhone 4S had 'destijds' ook regelmatig last van die problemen en toen kwam het wel allemaal in het nieuws. Waarschijnlijk zijn de persmuskieten het inmiddels wel beu en schrijven ze er dus niet meer over. :P
Ok dat heb ik allemaal gemist. Jammer zeg van zo'n goede telefoon verder. Mooie foto's ook met name met weinig licht.
Verkoop je WiFi router en schaf een goede gebruikte T65 aan!
Hoeveel wil je hebben voor die stomme IPhone 6?
Ik heb het probleem op diverse routers, juist niet thuis maar elders zoals op de sportschool, dat is een KPN hotspot. Ik heb een 16 GB versie. Nog geen idee over de prijs waarvoor ik hem wegdoe
Ik heb zelf een L920 en een ipad mini retina(oke, geen 5s, maar wel z.g.a. dezelfde hardware en software) en ervaar de wifi van de iPad als beter. Even een kort overzicht van de netwerken die ik gebruik:
-thuisnetwerk, een simpele sitecom router: Zowel iPad als L920 hebben geen probleem.
-Arriva wifi: iPad heeft geen probleem, L920 blijft eindeloos verbinden.
-NS wifi: iPad is stabiel, L920 verliest regelmatig connectie.
Edurodam netwerk: Ipad en L920 hebben beide geen problemen.
Naar mijn ervaring is de wifi van de A7 SOC icm iOS7 en iOS8 goed, veel beter als van de L920 met WP8.1 cyan. Ik heb ook nog een Galaxy S4 en die zit er een beetje tussen in. Hij accepteert ieder netwerk, maar veliest op de netwerken van mindere kwaliteit regelmatig de connectie.
Mooie review!

Je zegt dat de eerste dag de batterij het 2 dagen uitgehouden heeft, en daarna? na een aantal dagen/weken? Bij mijn 5S ging dit ook 2 dagen de eerste week ofzo daarna toch wel wat minder.

Verder speedtest op wifi en 4G? is het mogelijk zoiets toe te voegen? Ik weet wel dat dit abbonement afhankelijk is maar toch kan dit een toevoeging zijn om te zien welke snelheden hij aankan?

Bendgate? Voelt het zo aan in een broekzak dat hij zou kunnen plooien? of voelt hij dan ook echt sollide aan?

Camera, kan je misschien even kort een filmpje make om de kwaliteit en image stabilisation aan te tonen?

Mijn excuses voor al deze vragen hoor, ik breek zeker je review niet af want deze is nu al super.
Ik wil gewoon die info voor mezelf en anderen die twijfelen om een Iphone 6 te gaan halen ^^

PS: Waarom zie je het niet full HD scherm als een nadeel? het blijft steeds de scherpe 326ppi.
En full HD neemt meer grafische rekenkracht en batterij in... toegegeven full HD klinkt leuk en is leuk, maar lijkt me zo onnodig op zo'n klein apparaat.

[Reactie gewijzigd door kjellyaman op 3 oktober 2014 07:02]

Bedankt voor het compliment! :)

De batterij is na die eerste test ongeveer gelijk blijven presteren. Heb de dag erna weer twee dagen niet hoeven op te laden met een half uurt minder gebruik, maar dat was wel wat zwaarder gebruik (voornamelijk meer browsing en mailen).

Ik heb helaas geen 4G, dus dat kan ik niet testen. Sorry daarvoor. Wel van wifi:

En wat betreft bendgate, hier heb ik sowieso geen last van. Toevallig draag ik vandaag voor het eerst sinds ik de iPhone 6 heb een broek met minder diepe zakken, en dat gaat nog altijd prima. Hij voelt over het algemeen gewoon solide aan. Verwacht geen wonderen van een toestel dat slechts 6,9mm dun is. Het volstaat voor mij gewoon.

Toevallig heb ik voor mijn eigen blog wat video's gemaakt, waarvan eentje speciaal over Cinrmatic Video Stabilization. Link: https://m.youtube.com/watch?v=lHS9AArJk-8

Op mijn YouTube-pagina vind je nog meer video's, ook van de slowmotionfunctie.

Ik zie het niet hebben van Full HD als een nadeel, omdat Apple dit makkelijk ook in het reguliere model had kunnen stoppen in plaats van alleen bij de 6 Plus. Wel natuurlijk alleen als de batterij nog beter zou zijn. Moet me aan de andere kant wel even aansluiten bij je laatste punt; het scherm van de iPhone 6 is al mooi genoeg. :)

Ik vind het trouwens alleen maar fijn als mensen graag meer willen weten. Dus stel gerust je vragen als je die hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door DutchTech op 3 oktober 2014 07:58]

Alvast bedankt voor de extra info, misschien is het handig deze toe te voegen aan je review hierboven als je eens tijd hebt. Het maakt je review dan net iets meer gedetailleerd ;)

Verder snap ik nu wel waarom je geen full HD als nadeel geeft.
Bedankt ook voor het filmpje, ziet er toch verdomd goed uit :9

En over Bendgat, jah best eens een toestel geen bekijken in de winkel, zal ik misschien ook beter een gevoel krijgen over hoe gevoelig het toestel bij mij overkomt.

Nogmaals bedankt :)
ik heb werkelijk nooit last van wifi problemen en heb sinds de iPhone 3G continue iPhones gehad, en altijd icm Sim only abbo met weinig dataverkeer.

Op dagelijkse basis ben ik het grootste deel van de tijd binnen wifi bereik en ik kan makkelijk uit de voeten met 500mb :)

Maar wellicht zijn de wifi problemen icm bepaalde accesspoints of protocollen.
Ik heb sinds de iPhone 3GS bijna elk model gehad en nog nooit wifi problemen.