Hitachi Deskstar 7K250 HDT722516DLA380, 160GB Review

dr snuggles 26 juni 2005, 2.223 views

Hitachi Deskstar 7K250 HDT722516DLA380, 160GB

Pluspunten

• Stil
  • Lage accesstime!
  • Hoge lees- en schrijfsnelheid
  • Wordt niet heet

Minpunten

• Moeilijk verkrijgbaar (juni 2005)

Mijn doel was een pc bouwen die je nauwelijks kunt horen. Ik zat te twijfelen tussen de stille snelle Samsung Spinpoint p120 schijfjes en deze schijf van Hitachi. Na vele reviews ben ik bij de nieuwe T7k250 uitgekomen. Deze is stiller, heeft een lagere accesstime en wordt bovendien niet zo warm volgens de reviews. Ik heb er twee gekocht en in raid 0 config gezet (voor meer snelheid). Let wel op de T in deze versie. De 7k250 is de oude luidruchtige versie.

De prijs van deze schijfjes is vergelijkbaar met die van de concurrent. Helaas zijn ze op dit moment nog wat moeilijk te krijgen (juni 2005) omdat ze zo nieuw zijn.

Geluid
In idle hoor je hem gewoon nauwelijks (in tegenstelling tot mijn oude IBM 120GXP schijfjes :P). Bij het schrijven hoor je een dof getik, wat niet irriteert. De meeste andere schijven maken een hard kras geluid, wat erg vervelend wordt wanneer je grote bestanden weg schrijft. Daar heb ik met deze schijfjes absoluut geen last van. De schijven zorgen er echter wel voor dat de voorkant van mijn Antec-kast (slk3000B) heel graag wil mee resoneren met de harde schijven, wat voor een lage brom zorgt. Maar dit ligt meer aan mijn kast dan aan de harde schijven denk ik :P .

Bekijk ook Geluids review van Techreport en meer vergelijkingsmateriaal van Anandtech. Deze twee combinerend kan je concluderen dat de t7k250 het stilste zijn :).

Lees- en schrijfsnelheid
De schijven leveren een uitstekende prestatie vind ik zelf. Met Atto haal ik gemiddeld 94.8 MB/s (in raid 0), met pieken naar 111 MB/s. Zie ook het toegevoegde plaatje (let op, dit is wel in raid 0 config!). Let er wel op dat er veel meer dingen belangrijk zijn bij de prestaties van een schijf dan alleen de snelheden of de accesstime. Lees daarom altijd reviews als je zit te kiezen.

Accesstime
De accesstime is 12.8 ms volgens Atto, lekker laag dus en eigenlijk belangrijker dan de lees- en schrijfsnelheden. Het meerendeel van de operaties die je uitvoert op je pc zit je namelijk te wachten op je harde schijf. Pas na de accesstime begint ie met lezen en dat gaat weer erg snel. Voor een bestand van 100kb moet ik bijvoorbeeld eerst 12.8 ms wachten en na nog 1 ms is het hele bestand al gelezen. De accesstime vormt dus een grote vertragingsfactor en is voor mij belangrijker dan de leessnelheid.

Aansluitingen
Er zit een Serial Ata II aansluiting op deze schijven. Voor de energietoevoer kun je kiezen uit de S-ata power connector, of de gewone molex-aansluiting. Handig, als je geen S-ata power connecter op je voeding hebt. Maar meestal krijg je wel een verloopstekker bij je moederbord. Beetje overbodig dus, maar dat geeft niet ;) .

Features
Er zit NCQ op de schijfjes. Deze nieuwe techniek die je ook bij andere schijven ziet, zou betere prestaties leveren wanneer je gaat "multitasken". Uit reviews blijkt dit geen nut te hebben, maar je kan het altijd uitzetten als je dit wil. De serial Ata II aansluiting is natuurlijk erg prettig, net als de 8MB cache. Alhoewel dat laatste relatief weinig begint te worden als je kijkt naar de toekomst.

Hitachi T7k250 website

Voor mij zijn dit prima schijfjes. Belangrijkste is voor mij prijs, geluidsproductie, accesstime en daarna pas lees- & schrijfsnelheid. Alle vier de punten zijn bij de Hitachi t7k250 prima in orde.

• Asus A8N-E (nForce 4)
  • Windows XP x64

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K250 HDT722516DLA380, 160GB?

negatief puntje:

de garantie?

afaik 3 jaar. Seagate maakt ook stille (en goede) schijven (de barracuda disks zijn stil, en de cheetah's snel) maar zij geven wel 5 jaar garantie op je disk.

Vind ik een forse pre ivm deze disks (hoorde dat er 3 jaar opzit, heb nu echter geen zin meer om het te checken).
De garantie van Seagate is inderdaad langer. Er is ook een tijd geweest dat garantie maar één jaar was bij bepaalde merken. Drie jaar garantie is dus niet bijzonder weinig of veel, een beetje de middenmoot. Ik zie het maar zo: Stel dat je nu een harde schijf hebt die vijf jaar oud is, zou je het erg vinden als die kapot zou zijn? Met een vier of vijf jaar oude schijf loop je harstikke achter. Het is meer een (slimme) marketing stunt van Seagate :). Bovendien zijn de seagates weer wat luidruchtiger dan de hitachi t7k250 schijfjes :).
Dit noem ik nou een goede survey, duidelijk alles uitgelegd, goed leesbaar en geen onnodige dingen. Keep up the good work dr snuggles