Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-42AS500E Zwart Review

Thieuke 30 september 2014, laatste update op 30 september 2014, 1.835 views

Panasonic TX-42AS500E Zwart

Review na 2 weken deze tv in huis te hebben. Hangt in de slaapkamer aan de muur, alleen aangesloten op de LAN, gebruik makend van Netflix, Youtube en mijn thuisnetwerk. Ik ben bijzonder tevreden over de TV (beeld en geluid (ok geluid wat minder bijzonder)) en de netwerkmogelijkheden. Een aanrader!

Pluspunten

• dunne rand om het beeld, doet strak aan
  • veel netwerkmogelijkheden
  • Mooi beeld, veel instelmogelijkheden
  • licht van gewicht

Minpunten

• niet alle bestandstypen zijn weer te geven (x264 / AVCHD bijvoorbeeld)
  • Niet heel dun (het is namelijk geen LED maar LCD)
  • Geen samba-server herkenning
  • internet werkt (nog niet) helemaal feilloos
  • aansluitingen bijna allemaal aan de achterkant in plaats van de zijkant

uiterlijk
De TV staat eigenlijk overal wel als LED-tv te koop. Dit is echter niet helemaal het geval. Het betreft namelijk een LCD-LED. Dit betekend dus dat het beeld zelf nog steeds LCD is, alleen de achtergrondverlichting wordt gemaakt door LEDs. Voor de niet-oplettende koper kan je daardoor een beetje bedrogen uitkomen als je de tv besteld zonder in de winkel gekeken te hebben (via itnernet besteld bijvoorbeeld).
De tv is dan ook lang niet zo dun als een LED tv. Hoewel de LED-verlichting voor een kleine winst in diepte van het apparaat zou moeten zorgen is hiervan bij de 42AS500 geen sprake. Sterker nog, mijn oudere LG van 37" (De panasonic is 42", zoals de naam al doet vermoeden) is eigenlijk dunner. Dit is natuurlijk jammer als je de tv aan de muur gaat hangen (bij ons hangt de tv dus aan de muur in de slaapkamer.

De rand om het beeld heen daarentegen is (ik heb het niet opgemeten, maar ik gok een kleine cm of iets minder) super slank. Ondanks dat het slechts een plastic rand is ziet deze er bijzonder netjes uit, wat maakt dat de tv, als je er recht voor staat gewoon erg mooi oogt.
De tv is ook bijzonder licht in gewicht te noemen. Je hebt er niet veel aan, maar voor het ophangen is dat wel makkelijk. Bovendien zou ik hem bij wijze van spreken nog aan een gipsplaat vast durven te maken (met die speciale pluggen).

aansluitingen

De aansluitingen zitten bijna allemaal aan de achterzijde van de tv. Dit is een groot nadeel, immers de kunst is natuurlijk bij het hangen aan de muur dit zo dicht mogelijk tegen de muur te doen.
Er zitten ook niet veel aanlsuitingen op. De reden is mij niet geheel bekend. Het maakt voor ons niet uit (1 LAN aansluiting is bij ons voldoende, er wordt niet naar de kabel gekeken , alleen netflix en films via het thuisnetwerk). Zou ik hem als hoofd-tv willen gebruiken in de woonkamer zou ik wel een probleem hebben (te weinig HDMI aansluitingen).

De volgende aansluitingen zijn aanwezig: 1x LAN, 1x CI+ (v1.3), 1x scart, 2x HDMI, 1x USB (aan de zijkant!). Verder nog composiet en Component. Deze hebben dezelfde stekker achter in de tv, dus het is of het één of het ander (of je moet wisselen, maar ja, met de aansluitingen aan de achterzijde valt dat ook niet echt mee).

Niet geheel onbelangrijk is de ingebouwde WiFi ontvanger. Wij gebruiken hem niet, maar kan me voorstellen dat die handig van pas kan komen, zeker als tweede tv in een slaapkamer die niet voorzien is van een netwerkaansluiting). Wij gebruiken dus wel de LAN aansluiting. Bij mij verbonden met een PowerLine naar de router van de ISP.

Bediening op afstand

Er is een "normale" afstandsbediening meegeleverd, zonder muispad (zag ik in een verkoopfilmpje wel....), gewoon IR. Bereik in de slaapkamer meer dan prima. Welke kant je ook op richt, het signaal komt er wel bij de tv. In de afstandbediening zit ook geen toetsenbord (zoals bijvoorbeeld bij de Sony GoogleTV). Nu is dat niet echt de standaard bij tv's of zelfs SmartTV's, dat weet ik wel, maar ik vind eigenlijk wel dat dat hoort. Het is hier echter geen voor- of nadeel ten opzichte van de meeste andere SmartTV's.

Wel is er een App te downloaden (ik gebruik alleen Android): Panasonic TV Remote 2 (remote 1 is voor oudere tv's). Deze is niet heel mooi, grafisch gezien, maar werkt heel erg prettig (en via WiFi) voor bijvoorbeeld het surfen (zo is het bijvoorbeeld een muis en een qwerty-toetsenbord). Op de tablet (Samsung Tab3 10.1) is dit handzamer dan op de telefoon (Xperia Z2, ook geen kleintje) overigens. Over internet later meer.

Interface en smart tv

Waar het natuurlijk allemaal om draait bij deze TV is het Smart-gedeelte (ik bedoel, voor de rest is het gewoon een LCD tv, met FullHD capaciteiten). Je kan keizen uit verschillende home-screens, maar dat gaat eigenlijk vooral om een paar leuke achtergronden die je uit kan kiezen. De vorm verder is nagenoeg gelijk allemaal. Wel kan je kiezen uit 4 kleurenschema's. Zwart is het prettigst in mijn ogen (zeker met de lichten uit in de slaapkamer, als je nog even een aflevering van je favoriete serie probeert te kijken. Anders komt er aardig wat ligt naar binnen (dit is uiteraard bij te stellen door de helderheid en het backlight aan te passen, maar toch).

Netflix, youtube en andere online streamingdiensten werken heel erg goed. Ok, helemaal in het begin is de resolutie nog niet heel geweldig, maar dat veranderd al snel als er een buffer is opgebouwd. Het schijnt dat de tv slechte kwaliteit filmpjes van Youtube zelf verbeterd, zelf nog niks van gemerkt. Komt dat door de TV of door de filmpjes die wij bekijken? Geen idee. Tot nu toe is het beeld gewoon heel dik op orde bij deze Panasonic.

De tv is bij ons dus via de LAN aangesloten op een PowerLine die naar de Router gaat. Deze is voorzien van één USB aansluiting waar ik 2 USB harde schijven (Samsung van 1 TB en een WD van 750 Gb, beide met externe voeding) op heb aangesloten (via een powerless USB-hubje). Deze worden gezien door de tv in de Mediaspeler-app op de tv. Helaas worden niet alle formaten herkend (ik hoop op een update een keer waarbij meer formaten mogelijk worden ???): AVI / MKV / WMV / MP4 / M4v / FLV / 3GPP / VRO / VOB / TS / PS / MP3 / AAC / WMA Pro / FLAC / WAV / JPEG. Niks meer, niks minder. Ik mis bijvoorbeeld X264 en AVCHD. En dat is jammer, want ook die bestandstypen staan op mijn harde USB-schijven.

Aan de router hangt verder nog de Sony GoogleTV, de HD-recorder van de ISP/kabelaanbieder, de mediaspeler (PCH C200 (ik weet het, inmiddels uit het stenen tijdperk, maar hij blijft het doen)) met een interne harde schijf (500 Gb), welke ook herkend wordt door de TV doordat deze gebruik maakt van het DLNA protocol. Samba-servers worden echter helaas niet ondersteund. Waarom helaas, je kan er toch op? Ik had namelijk eerst de USB-schijven aan de mediaspeler hangen, en die werden toen niet herkend. Voor mij geen probleem, maar had ik geen router gehad met USB-poort, had ik dus wel een "probleem" gehad.

Feit is wel, dat ik op de schijven kan, en de meeste inhoud kan afspelen. Ik heb geen Gigbit netwerk in huis opgebouwd, maar alle HD content (laat ik zeggen dat de hoogste kwaliteit HD films die ik heb niet groter zijn dan 10 Gb op mijn schijf) komt vloeiend op mijn SmartTV beeldscherm.

Ook ondertiteling is aan uit te zetten.

Als laatste wordt mijn hd-recorder wel herkend in de netwerkbrowser op de tv, maar content is niet af te spelen daar dit niet mogelijk wordt gemaakt door de ISP (alles is afgeschermd, zo kan ik mij router alleen instellen via de website van de ISP).

Wanneer de laptop aan staat (Windows 7) wordt ook deze herkend. Enige video en audiobestanden zijn dan ook te bereiken. De Chromebook heb ik nog niet geprobeerd.

Internet zit er wel op, maar is niet heel snel. Het is dan ook geen hele grote dure computer natuurlijk, blijft een tv, maar toch, dat moet vloeiender kunnen. Ook al een paar keer melding gekregen dat een site toch niet helemaal geschikt is om weer te geven, of dat de site te groot is. Wel raar en ook jammer, want in het begin wordt de site wel weergegeven, en ook embedded filmpjes, maar ineens 'floept hij eruit'. Ach ja, internetten doe je maar op je Chromebook denk ik dan.....

Al met al dus alle mogelijkheden die ik mij kan wensen. Waarmee ik dus een gelukkig mens ben (als het om de SmartTV gaat). Wel heb ik nog een punt van kritiek die me wel stoort, maar waarvan ik niet weet of dat aan de tv of aan mijn netwerk ligt, maar afspelen, pauzeren en stoppen is geen punt met films van mijn netwerk. Spoelen en tracks vooruit of achteruit zetten, dat werkt niet.

Beeld eigenschappen en geluid

Hierover ga ik kort zijn.

Beeld: Het is LCD, dus zwart is niet echt zwart. Je kan alles instellen. Backlight, kleurschema's, helderheid, kleur, kleur van de ondertiteling..... Bedenk het en het zit er op. Ik ben hier kort over omdat instellingen heel erg persoonlijk zijn.

Geluid: niets bijzonders. Speakers in de TV. Wat wil je? Wil je meer? Dan kan je via de HDMI je geluid naar een receiver sturen.

Heb jij ook een Panasonic TX-42AS500E Zwart?