Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB Zwart Review

Initial G 10 maart 2009, laatste update op 13 maart 2009, 2.778 views

Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB Zwart

Pluspunten

• veel ruimte voor weinig geld
  • netjes design
  • stil
  • Samsung drive

Minpunten

• iets te fel LEDje
  • that's it.

Mobiliteit Score: 3
doel
Ik kocht hem voor het opslaan van data, logisch, in mijn geval veel HD beeldmateriaal wat niet goed meer op mijn 500GB HD past. Ik ben van plan later een SSD in mijn systeem te stoppen, met dan deze schijf als opslag en backup.

de schijf
De behuizing is van zwart metaal, met een glanzend front met 1 groene led die na inschakelen steeds aanstaat. Onderop zit ventilatieroostertje en 4 kleine rubberen voetjes. Er is een aan/uit knop. Ziet er verzorgd en onopvallend uit eigenlijk. De LED had wat mij betreft wat minder fel en liever blauw gemogen, dat is smaak.
Na aansluiten direct herkend in XP en werkend. Hij komt al FAT32 geformatteerd met 931 echte GB ruimte. Nero backupsoftware staat er al op, dit heb ik niet gebruikt. Het ding blijkt een Samsung HD103si te bevatten volgens HDTune. Een geavanceerd schijfje. Hij wordt slechts een beetje warm, lekker voor als je koude handen hebt.

prestaties
Hij presteert adequaat: met grotere files haalt hij iets meer dan 25megabyte per seconde schrijven en 30 MB/s lezen. Stopwatch gemeten, ( 50GB bestanden van 500-1200MB). EDIT: Met schrijfcache ingeschakeld komt hij tot 29MB/s schrijven 31MB/s lezen.

geluidsproductie
Hij is erg stil, lezen en schrijven hoor je niet extra. Als hij even niks gedaan heeft en je spreekt hem aan dan hoor je de koppen wel uit de parkeerstand gaan voor +/- 1 seconde. Je hoort hem net draaien als je goed luistert van dichtbij, maar elk achtergrondgeluid verdringt het geluid makkelijk.

leveringsomvang
Hij is goed en netjes verpakt. Boekje erbij ter grootte van een post-it blokje met twee korte alinea's die samengevat alleen plug en play zeggen, perfect. Er zit een USB kabel en voeding bij, inclusief adapter voor een ander stopcontact. (engeland?)

conclusie
Ik ben tevreden. Samengevat is het een mooi product dat goed presteert tegen een mooi prijskaartje. (88 euro bij Computerland op moment van schrijven)

Heb jij ook een Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB Zwart?

"iets te fel LEDje
that's it."

Stukje scotchtape doet wonderen in dat geval :)

(of je knipt een stukje papier uit ter grote.. van wat je nodig hebt... en dat plak je er over heen, heb ik ook bij m'n cardreader gedaan)

[Reactie gewijzigd door SJAAK4000 op 11 maart 2009 14:58]

idd of de led-connector los koppelen ;)
Ik heb er vorige week (week 22) ook een aangeschaft; ze worden nu uitgeleverd met een Hitachi HD met 16 MB cache.
Ik weet uit mijn hoofd zo niet meer welk type HD het is, wel de green line.
Hij komt uit de testen die op internet te vinden zijn wel goed uit de bus.

Alleen vind ik deze HD wel warm worden. Idle toestand met Speedfan gemeten richting de 45 graden bij een omgevings temperatuur van ca. 23 graden.

Daarnaast staat Nero BU software erop, 2007 versie. Ik kon helaas bij Nero geen updates op de website vinden.