Specificaties GF GTX 970 (1,178GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD Review

Clakz 30 september 2014, laatste update op 6 november 2014, 3.489 views

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

- Standaard een hoge overclock - Kaart voelt incl. koelconstructie solide aan (incl. backplate) - Fluisterstil in idle, nauwelijks hoorbaar in load - Presteert op standaard instellingen nagenoeg hetzelfde als een GTX 780 - Prijs/prestatie-verhouding is uitstekend - Subtiele "Windforce" verlichting op zijkant - Uitgebeide aansluitmogelijkheden

Pluspunten

• Solide koelconstructie
  • Prijs/prestatie-verhouding
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Koelconstructie is erg lang (30 cm en ~5 cm langer dan het PCB)
  • Dynamic Super Resolution nog wat ruwe randjes

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Setup
Moederbord: ASUS MAXIMUS VII RANGER
CPU: Intel i5 4690K (stock snelheden)
CPU koeler: Corsair H100i (Noctua NF-F12 fans PWM)
Case cooling: 2x front intake, 1x outtake (Noctua NF-F12 fans PWM)
Geheugen: 16 GB Corsair Dominator Pro (@1600MHZ X.M.P)
SSD: Samsung 840 EVO 250 GB (RAPID mode aan)
HDD: Western Digital Caviar Black 1 GB
Case: Corsair 450D
PSU: Corsair AX760
GFX: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Ik heb de Gigabyte GTX 970 G1 sinds 24 september in gebruik en eerlijkheidshalve was dit een impulsaankoop. Hij vervangt een MSI GTX 660 ti (Twin Frozr) videokaart, ten opzichte waarvan het een stevige upgrade is. Ik dien erbij te zeggen dat ik MSI ditmaal links heb laten liggen na zowel de Twin Frozr III en IV te hebben ervaren. De prestaties waren goed, maar de fans bleken tot tweemaal toe problematisch bovenop een zeer subtiel hoorbare coilwhine. De ASUS variant sprak me in eerste instantie het meeste aan. Echter enkele gebruikersreviews maakten sprake van bovengemiddeld hoge temperaturen. Dus besloot ik Gigabyte eens de kans te geven.

Eerste indruk
Allereerst moet gezegd worden dat hoewel de kaart solide gebouwd is, deze tegelijkertijd erg lang is. Hij meet op de kop af 30 centimeter en dat is lang. Let er dus goed op dat hij in je behuizing past. In mijn geval, een CM Advanced 690 II kast (inmiddels een Corsair 450D waarin dit geen probleem oplevert), wilde het nipt met de HDD-cage op zijn plek en door de kaart schuin in te brengen. De kaart vereist overigens een 8- en 6-pins stroomconnector. Als leukigheidje zit er een lichtgevend Windforce logo op de zijkant, met name leuk voor gebruikers van een kast met window. Deze verlichting kan zelfs middels software worden aangepast om o.a. ritmisch of op basis van fanspeed intensiever te branden. Let op: dit kan naar mijn beste weten alleen middels de Geforce Experience software gedaan worden.

Belangrijk om te vermelden is dat de GTX 970 G1 variant een backplate heeft die het geheel erg solide maakt en hoogstwaarschijnlijk wel iets toevoegt aan de algehele koeling. De standaard Gigabyte GTX 970 variant die binnenkort nog uitkomt beschikt niet over deze backplate, terwijl de rest van de constructie onveranderd blijft. Hierdoor zal de standaard Gigabyte GTX 970 wat gaan hangen verwacht ik.

Fans en temperatuur
De fans stoppen in tegenstelling tot de ASUS STRIX 970 nooit met draaien, al moet gezegd worden dat de fans idle nauwelijks tot niet hoorbaar zijn en onder load evenmin. Hoewel ik hierop zelf geen tests heb uitgevoerd, geven meerdere reviews aan dat de kaart onder load nipt de 40 db haalt. En dat is relatief gezien stil te noemen. Voordeel is dan ook dat de kaart over de hele linie minder warm wordt dan wederom de ASUS variant. En dat laatste is voor mij persoonlijk een fijnere gedachte. Voor de liefhebbers van absolute stilte raad ik alsnog de ASUS Strix of MSI Twin Frozr varianten aan, daar deze de fans volledig stil leggen.

De Windforce fan constructie zorgt ervoor dat de warmte aan weerszijden van de kaart wordt weggeblazen en dus niet zozeer door de minimale grill aan het uiteinde. Ik raad dan ook aan een minimale airflow in je kast te bewerkstelligen mocht dat nog niet het geval zijn. De hitte stijgt immers direct richting de CPU. En hoewel de impact gering is, kan dit enkele graden verschil maken. Indien je case het ondersteunt is zelfs een fan op de bodem van je case geen slecht idee als je een optimale airflow wilt bewerkstelligen. Dit is overigens absoluut niet noodzakelijk, maar kan voor de echte enthousiasteling nog een paar extra graden schelen.

In idle toestand registreert MSI Afterburner 26 graden bij een kamertemperatuur van ~20 graden. Na enkele rondes Heaven 4.0 of een langdurige game sessie blijft de teller staan op 65 graden. Ik merk hierbij dat de fans op maximaal 66% vermogen hebben gedraaid. Dit kan uiteraard handmatig aangepast worden naargelang je wensen m.b.v. o.a. MSI Afterburner.

MSI Afterburner (maar ongetwijfeld ook andere tools) laat keurig zien hoe de core en memory clocksnelheden dynamisch fluctueren naargelang de vraag. De core snelheid stokte op 1380 MHZ onder full load en de memory snelheid op 7000 Mhz. Bij minder veeleisende games blijft de core op ~950 MHz steken en met een game windowed in de achtergrond schakelt hij omlaag naar ~600 Mhz. Dit is niet een nieuw feature voor zover ik weet, maar wel fijn om te weten en zien met het oog op nodeloos energieverbruik en warmte-ontwikkeling.

De kaart in gebruik
Ik gebruik momenteel de WHQL 344.16 drivers en heb tot zover nog geen conflicten ervaren. Bijzonder is overigens dat de kaart gebruik maakt van een nieuwe techniek; super resolution. Hierbij wordt een game gerendered in een hogere resolutie, om vervolgens weer gescaled te worden.

Deze optie kan via het oude bekende Nvidia configuratiescherm handmatig ingeschakeld worden (zelfs meerdere ratio's selecteerbaar) of middels de Geforce Experience Optimizer automatisch gedaan laten worden. Dit zou een kwaliteitsverschil moeten opleveren. Ik heb het kort getest in Deus EX: Human Revolution en World of Warcraft, maar kan tot zover enkel zeggen dat het beeld over het algemeen vloeiender oogde, karteltjes niet te zien waren, maar het geheel licht blurry overkwam. Ik ben op dit laatste vlak niet voldoende thuis om te verklaren waarom dit zo is. Wellicht komt dit door de 24" monitor, maar iemand anders heeft vast een betere verklaring.

Daarbij beweegt de muis langzamer omdat de game denkt dat de resolutie hoger is, terwijl de beweegsnelheid niet verder omhoog gekrikt kan worden. Dat was simpelweg storend en niet iets waar je makkelijk overheen stapt. Vermits je een muis hebt waarbij de dpi tot respectabele hoogtes opgekrikt kan worden overkom je dit. Het mag gezegd worden dat de optie Dynamic Super Resolution echt bedoeld is voor de gamer die er tevens de apparatuur voor heeft.

Het mag overigens nog gezegd worden dat er recent sprake lijkt van een trend waarbij videokaarten geacht worden over immer meer VRAM te beschikken. Een ontwikkeling waarbij je je vraagtekens mag plaatsen. Hoe het ook zij; deze kaart beschikt over 4 GB VRAM en dekt gelukkig daarmee ook een zorgenpunt af. Al geldt dit uiteraard voor alle GTX 970 varianten.

Voor nu heb ik screenshots bijgevoegd van de Heaven 4.0m Valley 1.0 en 3D Mark. De Valley en Heaven benchmarks zijn gedaan op een oude configuratie. 3DMark is aangepast t.b.v. nieuwe configuratie.

Ik hoop uiteraard dat deze beperkte review je een beter idee geeft van hoe deze kaart in de praktijk werkt en wat je kunt verwachten. Ik ben er tot zover erg mee in mijn nopjes, al neemt de drang om de rest van het systeem te upgraden om zo de maximale prestaties eruit te halen alleen maar toe ;)

NB:

Heb jij ook een Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD?

Klinkt goed, maar nog wel een paar vragen.

Is die super resolution ook uit te zetten?
Nog last van enige coil whine waar je bij andere kaarten over leest?
Hoi Durandal,

De Dynamic Super Resolution is optioneel. Het kan handmatig ingeschakeld worden via het oude bekende Nvidia configuratiescherm, maar je kunt het ook automatisch laten doen met de Geforce Experience Optimizer. Daarover dus absoluut geen zorgen. Overigens vermoed ik dat de Optimizer deze optie bij nagenoeg alle games wel zal adviseren. Of het iets voor jou is is natuurlijk aan jou. Opvallend was overigens dat hoewel mijn native resolution 1920 x 1080 is, o.a. World of Warcraft en Deus Ex:HR de optie boden de resolutie aan te passen naar 2715 x 1527 (de dynamic super resolution).

Ik heb met mijn exemplaar tot zover geen coil whine kunnen opmerken. Sterker nog, het is het geluid van de casefans en CPU cooler waar ik me nu aan stoor. Ik heb overigens nog wat gespeeld met de fan snelheden van de kaart. Op 100% hoor je hem uiteraard blazen. Vanaf 60% wordt het al acceptabel en vanaf 45% merk je hem al bijna niet meer op. Dat is nog buitenom het geluid gerekend dat je in typische scenario's toch al aan hebt staan (games, achtergrondmuziek e.d.).

[Reactie gewijzigd door Clakz op 3 oktober 2014 02:24]

Bedankt, Ik weet niet of die Superresolution iets voor mij is maar voor die prijs wil ik natuurlijk geen risiko lopen. Goed dat 'ie uit kan. Ik ga hem overwegen :)
Leuke review! Die van mij komt morgen binnen :D
Mijne komt morgen ook binnen! :D
Ben je er blij mee?
Blij is een understatement. Deze kaart brengt mij op plaatsen waar ik nooit van durfde te dromen.
Laat me vooral weten hoe hij jullie bevalt!

Ik ben momenteel bezig een Corsair 450D case met Noctua NF-F12 fans aan te kleden, inclusief H100i (met wederom Noctua Fans), om voor een totaal stille en toch koele ervaring te gaan. Maar daar schrijf ik wel weer een andere review over :*)
super review!

Ik heb er zelf 2 inzitten draai voornamelijk op 5760x1080 ( 3 schermen )
DSR gebruik ik niet, hij gaat naar rare resoluties toe in Nvidia Experiance 3840x720 ziet er niet uit haha.
games zoals Battlefield 4 draai ik op high met 5760x1080 zit ik gemiddeld 100 fps op ultra zakt ie toch aardig richting de 60 en soms zelf lager.

De fans zijn echt heerlijk stil en komen bij niet boven de 50% fan speed uit.
Dan is de bovenste kaart max 70 graden en de onderste max 60 graden.

Super kaarten zijn het!

Ik zie dat je een Corsair Graphite 730T/760T kast hebt icm waterkoeling.
Hoe tevreden ben je over waterkoeling in deze kast? Met name de geluidsproductie vind ik interessant en je gebruikt de radiator bovenin de kast, waardoor de dekplaat eraf moet, dit leidt tot minder geluidsisolatie en meer stof in je kast denk ik...
Ik heb een corsair 750D dus de dekplaat hoeft er niet af.
Geluidsproductie is niet veel omdat ik de standaard fans niet gebruik ik gebruik de silent fans van corsair.
Qua stof valt het reuze mee omdat mij pc niet op de grond staat maar op me bureau.
Op de watercooling heb ik 4 fans op push pull op 600 rpm en word het zon 50/60 graden onder het gamen.
Hoeveel scheelt dat qua geluid om de standaardfans van te vervangen door stillere? Is dat echt direct merkbaar?

Heeft de 750D geen magnetische dekplaat?
Pastte de GPU in de 450D zonder de HDD houders er uit te halen ?