Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

Craftop 29 september 2014, laatste update op 3 oktober 2014, 7.876 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

De Z3 Compact is een smartphone welke zeker tot de top behoort. Met zijn uitmuntende accuduur, zijn mooie formaat, zijn erg goede camera, zijn super speakers en niet te vergeten zijn zeer goede specificaties is dit één van de beste (zo niet de beste) smartphone van dit moment!

Pluspunten

• Mooi formaat, ligt super in de hand
  • Zeer goede accu
  • Speakers produceren erg veel(en goed) geluid
  • Snelle processor; zeer goede prestaties
  • Zeer goede camera
  • Water- en stofdicht
  • Mooi design

Minpunten

• Klepjes werkt niet altijd even handig(maar wat wil je met waterdichte telefoon)
  • Magnetisch aansluitpunt werkt niet heel handig
  • Volumeknop mag naar mijn mening iets groter

Introductie
Sinds 24 september ben ik in het bezit van de Sony Xperia Z3 Compact. Na twee fantastische jaren heb ik afscheid genomen van mijn HTC One S. Waarom ben ik niet bij HTC gebleven en heb niet voor bijvoorbeeld de One (m8) gekozen?

Mijn keuze werd al vrij snel bepaald door het formaat van de telefoons. Mijn One S had een 4.3" beeldscherm, wat voor mij altijd groot genoeg was. Toen ik hoorde dat Sony een High-end telefoon op de markt zou brengen met een 4.6" beeldscherm, werd ik erg nieuwsgierig. Al vrij snel kwam ik erachter dat het formaat van de Z3C vrijwel identiek was aan mijn One S (echter met een groter beeldscherm), daarnaast bleek de Z3C over een 2600 mAh accu te beschikken(net zoals de One (m8)) en was hij waterdicht. Daarnaast werd de Z3C geleverd met een Sony wireless headphones wanneer ik zou pre-orderen en voor een prijs van ¤500,- incl was ik verkocht.

Unboxing
De Z3 Compact wordt geleverd in een vrij kleine, maar stijlvolle doos. Hierin bevinden zich als eerste de Z3 Compact (zwart), gevolgd door een micro-usb kabel, een oplader, Sony in-ear headphones en een 'USB-female to micro-usb male' kabel. Uiteraard bevat de doos ook het standaard leesvoer voor de beginnende Z3C gebruiker; een opstartgids en enkele garantiepapiertjes.

Eerste indruk, design en bouwkwaliteit
Mijn eerste indruk van de telefoon was zeer positief. Ik heb gekozen voor de zwarte Z3 Compact en het design viel bij mij meteen in de smaak. De voorkant bevat twee speakers, een frontcamera, een meldings-led (wat zeer veel kleuren kan aannemen) en een nabijheidssensor.De mooie glazen achterkant komt erg stijlvol over en bevat een 20.7 MP camera met flitser. Glas is wellicht niet de beste keuze betreffende krasbestendigheid en vette vingers, maar het voelt stevig en robuust aan. De zijkanten zijn van melkachtig zwart kunststof, wat de telefoon erg stevig (en naar mijn mening ook mooi) laat ogen. Door zijn 4.6" beeldscherm en kleine bezels is de telefoon niet overdreven groot en doordat de hoeken enigszins zijn afgerond ligt hij erg lekker in de hand en is hij gemakkelijk met één hand te bedienen.

De telefoon beschikt over twee klepjes aan de linker zijde van de telefoon. Achter het bovenste klepje zit een een SD-slot en een micro-usb aansluiting. De onderste bevat de simkaart-lade. Daarnaast bevat de linkerzijde een magneet aansluiting voor de magneetlader.Zo hoef je de klepjes niet te openen om op te laden, echter vind ik het gebruik ervan nog niet heel makkelijk aangezien de magneet niet erg sterk is en de lader vrij snel loskomt als je de telefoon beweegt.

De rechterzijde van de telefoon bevat een aan/uit knop, een volume knop(welke niet heel groot is) en een cameraknop om de camera te bedienen. De bovenzijde bevat een headphones ingang.

Scherm
De telefoon bevat een 4.6'' beeldscherm met een resolutie van 1280x720 (720P). Naar mijn mening is de verhouding tussen het formaat scherm en de resolutie zeer goed. Het scherm oogt erg scherp, de kijkhoeken zijn goed en de helderheid van telefoon is naar mijn mening uitmuntend. In fel zonlicht is het scherm nog steeds goed af te lezen. De helderheid past zich aan aan het omgevingslicht, dus ook in het donker is het scherm erg duidelijk en niet te fel. Ook de kleurenweergave van het display zijn realistisch.
Het beeldscherm beschikt over een toffe functie, welke ik zeker toegevoegde waarde vind voor de telefoon. Je kunt de telefoon namelijk uit de slaapstand halen door 2 maal snel achter elkaar op het scherm te tikken. Dit werkt erg soepel, en ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat de telefoon uit slaapstand kwam terwijl hij in mijn broekzak zat.

Geluid
De Z3C beschikt over 2 frontspeakers. De speakers geven een zeer luid geluid. De kwaliteit van de speakers is erg goed, vooral gezien het formaat van de telefoon en het feit dat we praten over kleine telefoonspeakers. Vergelijken met losse speakers is uiteraard niet mogelijk, daarbij zou de telefoon gegarandeerd verliezen. Maar met de Z3C heeft Sony toch een telefoon met een fraai geluidssysteem gemaakt.

Bellen met de telefoon (toch de belangrijkste functie van een telefoon) is erg duidelijk en klinkt helder en goed. De persoon is goed te verstaan, en ook op speakerstand klinkt de persoon helder.

Accu
Over de prestaties van de accu ben ik erg te spreken, vooral voor een telefoon met een relatief groot beeldscherm. De Z3 Compact beschikt over een 2600mAh accu, vergelijkbaar met de HTC One (m8). Echter zorgt het kleiner beeldscherm ervoor dat het scherm van de telefoon minder energie vraagt. Bij normaal gebruik, zoals af en toe internetten, muziek luisteren (via bluetooth,ik maak veel gebruik van de bluetooth headphones van Sony), WhatsAppen e.d., houdt de telefoon het vrij gemakkelijk 2 dagen uit. (7.00 uur van de lader en de volgende dag om 23.59 uur had ik nog zo'n 20% accu over). Ook bij veel gebruik kan je de telefoon ruim een volle dag (ruim 24 uur) gebruiken zonder dat je hem tussendoor hoeft op te laden.

Prestaties
De Z3C beschikt over een Qualcomm Snapdragon 801 Processor, Quad Core welke draait op 2.5GHz met 2GB werkgeheugen. (De zuinige 801 zorgt mede voor de lange accuduur). De prestatie van de telefoon zijn uitmuntend, het opstarten van de telefoon gebeurt in enkele seconden, de overgangen tijdens scrollen en het openen van apps zijn soepel en met meerdere actieve apps op de achtergrond weet de Z3C toch nog goed te presteren. Hierbij wordt de telefoon (voor zover ik nu heb meegemaakt) nauwelijks warm.

Gebruikmakend van de App AnTuTu Benchmark scoort de Z3C een score van 44351. Hiermee scoort hij gemiddeld hoger dan bijvoorbeeld de HTC One (m8) en de Samsung Galaxy S5, welke een score hebben van respectievelijk 43287 en 42437. Vooral op het vlak van multitasking, RAm Operation, en CPU Float-point scoort hij stukken beter. Voor een betere benchmark test en prestaties zou ik ervaringsdeskundige en professionelen recensies raadplegen, maar een eerste indruk zegt veel over deze telefoon.

Camera
De Z3 Compact beschikt over een 20,7 MP camera met een enkele ledflitser. Daarnaast heeft hij een frontcamera van 2,2 MP. De 20,7MP camera presteert erg goed, maakt zeer duidelijke en mooie foto's en ook s'avonds (in donker en bij schemering) zijn de foto's erg duidelijk.Naast foto's kan de Z3C 4K filmen, echter kan ik hier weinig over concluderen aangezien ik deze feature weinig gebruik. Het maken van Full HD video's (1080P) zorgt al voor erg mooie opnames. Naar mijn mening mag er gesteld worden dat deze telefoon momenteel de beste camera bevat van de huidige generatie smartphones.
Naast de 20,7 MP camera produceert ook de 2,2 MP frontcamera kwalitatief goede foto's. Voor een selfie-telefoon is ook de Z3C uitermate geschikt, alhoewel ik hier niet veel gebruik van maak.

Extra informatie
De Z3 Compact beschikt over een Micro SD slot en maakt gebruik van een Nanosimkaart. Daarnaast bevat de telefoon bluetooth 4.0 met NFC. De telefoon ontvangt zowel WiFi over 2.4 GHz als 5 GHz en kan gebruik maken van een 4G netwerk.

Als er één telefoon bestaat welke momenteel aan de huidige vraag van veel mensen kan voldoen, dan ben ik overtuigd dat dit de Sony Xperia Z3 Compact is. Door zijn relatief kleinere formaat t.o.v. de huidige High-End Smartphones ligt hij zeer goed in de hand en kan hij gemakkelijk met één hand bediend worden. Zijn uitmuntende geluid via de twee speakers aan de voorzijde kan in elke situatie voor sfeer zorgen en de camera is uitstekend, voor zowel het maken van foto's als video's. Onder de motorkap ligt een sterk stukje techniek. De goede en snelle Snapdragon 801, de grote accu en het duidelijke (heldere) scherm maakt dat deze telefoon behoort tot de top van de huidige generatie Smartphones. Een echte aanrader!

Dank aan thefal voor de vergelijkingssite

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

Hé Craftop, waar heb je die z3c gekocht? Ik wil ook wel zo'n draadloze koptelefoon... Ik hoor het graag.
Ik heb hem via Belsimpel.nl besteld. Echter was dat een pre-order en weet ik niet of dat aanbod nog geldt.
a

[Reactie gewijzigd door Hennis23 op 30 september 2014 12:22]

Toen de (originele) HTC One en HTC One Mini uitkwamen vonden de mini niet voldoen aan 'een kleiner high-end toestel'.. want hij had een dual-core i.p.v. quadcore en geen full-hd scherm..

Voor mij was hij heerlijk. Who cares hoe snel je CPU is, als hij maar 'snel genoeg' is voor je telefoon. En 720p op 4.3" vind ik nog steeds scherp genoeg.

Dus in je opening zin dacht ik direct 'waarom negeren mensen de One Mini en Mini 2 toch'.
Toen het formaat vergeleken... en hij is inderdaad vergelijkbaar / kleiner met de One S.

Ik vond de One S (niet de One X) eigenlijk de laatste van 'het goeie formaat'. Daarna zijn ze allemaal groter geworden. En ik heb een HTC 8x voor een paar maanden gehad (wat ik noem, de 4.3" zo klein mogelijk laten voelen) en net zoals de One S en de Mini, die voelen wel goed na even wennen... maar ik mis toestellen van 4" die nog redelijk modern zijn (ook leuke camera en goed geluid en goed scherm erbij zeg maar). Heb zelfs voor de 8x lopen twijfelen om nog een Sony Xperia P te nemen, ondanks de standaard meegeleverde Android 2.3 (een 4.0" die nog kleiner voelt).

Leuk te zien dat de Z3 Compact weer een modern 'klein' toestel op de markt zet, en leuke review om er over te leren :)
Heerlijk telefoontje! Ik heb hem zelf ook precies dezelfde dag gekregen als jij.. en ben op en top tevreden!
Ik maak sinds het begin af aan al gebruik van alle verbindingen en apps die erop staan, en toch krijg ik hem niet leeg in een dag. Wat een verademing in vergelijking met mij HTC Sensation.

Die koptelefoon is trouwens ook een top ding! Ik dacht eerst dat het grootse onzin was met de noice cancelling... totdat ik heerlijk onmannelijk het boekje doorlas, en er achter kwam dat er drie modi op zaten.. Ik reis nu in heerlijke ''stilte'' met een muziekje op de achtergrond ipv geruis!

Vrienden en kennissen van me zijn ook erg enthousiast over de telefoon, groot scherm voor zo'n kleine behuizing en toch de snelste processor erin... top!
Hoe zit het met de (camera)software? Is deze stabiel? Mijn vrouw heeft namelijk de z2 en heeft regelmatig last van vastlopers als ze de camera gebruikt. Vaak blijft deze hangen en reageert vervolgens niet meer. Het enige wat dan helpt is een reboot van de telefoon.
Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer meegemaakt dat de camera vast loopt, terwijl ik hem toch regelmatig gebruik. Ook de telefoon zelf heeft na een week gebruik nog geen problemen gehad betreffende traagheid of vastlopen. Voor zover ik nu dus kan concluderen zit het met zowel de camera als de gehele telefoonsoftware goed!
Top, fijn om al zo'n review te lezen. Misschien een kleine tip voor de volgende keer, minder vaak erg goed gebruiken. Maar misschien zeur ik ;)
Bedankt voor de info!
Zojuist besteld met headset! Was alleen vandaag nog geldig, die aanbieding. De telefoon werd mij aangeraden door een vriend. Morgen, of overmorgen eens kijken hoe die mij bevalt. Bedankt voor de info, Craftop
Thanks voor je review!

Ikzelf bezit momenteel ook (nog) de HTC one S en ben op zoek naar een toestel met een ongeveer gelijkwaardig formaat. Aangezien mijn oog ook is gevallen op dit toestel ben ik erg blij dat jij met jouw HTC ervaring deze review hebt gemaakt.

Ik heb nog een vraag naar aanleiding van je review.
Hoe is de kleurenintensiteit/scherm in tegenstelling tot de HTC one S? Ik vind de kleuren van dat scherm namelijk erg warm en mooi ogen (bij de HTC one X vind ik het scherm namelijk erg lelijk) dus ik vroeg me af hoe jouw ervaringen hiermee zijn.

Groetjes, Loike
De zwartwaardes van de One s waren uiteraard niet te overbruggen ivm zijn amoled scherm. Echter vind ik dat dit beeldscherm de kleuren (ook zwart/wit) zeer goed en mooi weergeeft. De kwaliteit van de One s was zeker goed, maar dit scherm is naar mijn mening een heel stuk beter!
Craftop, wat is er niet handig aan de magnetische lader van de Z3 Compact. Ik sta op het punt hem te kopen? Groet, Hennis