Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Oranje Review

LoeWn 29 september 2014, laatste update op 12 november 2014, 23.213 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Oranje

Deze smartphone is echt een aanrader voor mensen die de beste telefoons willen hebben met een compact formaat. Het scherm is goed, geluidskwaliteit is super, geluidsvolume is meer dan super, accuduur is heel goed en de standaard software is lekker vloeiend. Nadeel is veel bloatware en (waarschijnlijk) erg krasgevoelig

Pluspunten

• Genoeg power door goede SoC
  • Ontwerp is prachtig (vooral oranje/rood!)
  • Smart Connect app is goede toevoeging
  • Waterdicht & Stofdicht
  • Batterijduur stand-by
  • STAMINA modus
  • Volume speaker, plaatsing speaker
  • Ligt goed in de hand

Minpunten

• Veel Sony apps welke niet te verwijderen zijn
  • Powerbutton en volumetoetsen te dicht op elkaar
  • Videokwaliteit
  • Platte achterkant = Prachtig, maar ligt minder goed in de hand dan bolling
  • Klepjes (Maar water- en stofdichtheid compensseert dit minpunt eigenlijk)
  • Magnetische lader klinkt beter dan het is
  • Witbalans standaard niet goed

Hierbij mijn eerste review waar ik écht moeite voor gedaan heb. Ik heb er zelfs voor gephotoshopped! (ik kan echt niet photoshoppen). Ik hoop dat het wat is. Anders hoor ik het graag. Dan kan ik nog aanvullen. Ik beschouw deze review als een levend product. Dit betekent dat ik nog veel ga toevoegen (ook aan de hand van suggesties van jullie)

Alle foto's zijn gemaakt zoals de telefoon er na een paar dagen uitzag. Ik heb expres de telefoon niet 100% schoon gemaakt. Je kunt hierbij ook duidelijk zijn waar het meeste stof en vuil blijft hangen.

Als eerste een klein stukje geschiedenis over mijn telefoongebruik:
Ik ben het smartphonetijdperk binnengestapt met de welbekende HTC HD2. Mijn eerste smartphone, dit was wel even wennen. Met een 4,3” scherm was dit toentertijd een enorm apparaat (Kun je het je nog voorstellen?). Na een paar weekjes wennen was mijn conclusie dat dit formaat goed is. De telefoon is voor mij zelfs eerder te groot dan te klein. Ik heb zelf erg kleine handen voor een man van mijn (jonge) leeftijd, en ik vind het heel belangrijk dat ik de telefoon met één hand kan bedienen. Hiermee bedoel ik dat ik met de duim in alle hoeken kan komen. Dit was bij die HTC niet helemaal het geval, hij was eigenlijk nét iets te breed (67mm). Later heb ik een LG optimus 2x gehad. Deze was iets smaller en slanker. Hierdoor lag hij beter in de hand. Deze telefoon was echt perfect qua formaat. Deze telefoon heb ik ruim 2 jaar gehad, en veel (20+) custom ROM’s gedraad. Na deze telefoon heb ik nog anderhalf jaar de Xiaomi mi2s gehad. Deze telefoon was qua formaat voor 99% hetzelfde als de LG. Ik was dus ook erg blij met het formaat. Verder was deze telefoon echt mijn favoriet vanwege de standaard dualboot mogelijkheid, MIUI ondersteuning, en natuurlijk de power dat het toestel had.

Waarom de Sony Xperia Z3 compact?
Toen ik nog gelukkig was met mijn Xiaomi mi2s heb ik uiteraard meegekregen dat de Sony Z3 compact uitgebracht werd. Ik was toen erg positief. Vooral vanwege het feit dat deze telefoon een nóg groter scherm kan plaatsen zonder een telefoon groot te maken. Dit, samen met de extreem goede accuduur, de goede prestaties en waterdichtheid zorgde er voor dat ik veel interesse in dit model had, en ik dit model zeker gevolgd heb.
Ik vind het mooi om te zien dat Sony een telefoon heeft uitgebracht waarbij de grootste concurrent het oude model is. Ik zie namelijk voor de Z3C geen grotere concurrent (oké, misschien de iPhone 6) dan de Sony Z1C. In mijn opzichten bieden de andere concurrenten (HTC one mini2, Samsung Galaxy S5 mini, LG G2 mini) niet genoeg tegenover de Z3C. De Z3C wint vanuit mijn oogpunt al vanwege de afmetingen, doordat de rest nét iets groter is.

In onderstaande tabel is de vergelijking gemaakt met de 'mini' phones welke bij mij het overwegen waard waren. Aan de dikgedrukte cellen is duidelijk te zien dat de Sony Xperia Z3 Compact op elk vlak is een stukje voorloopt op de concurrent.

Sony Xperia Z3 Compact
Sony Xperia Z1 Compact
Samsung Galaxy S5 Mini
Motorola Moto G
HTC one mini 2
4,6"4,3"4,5"4,6"4,5"
127,3x64,9x8,64127x64,9x9,5131,1x64,8x9,1130x66,11,6137,4x65x10,6
1280x7201280x7201280x7201280x7201280x720
Qualcomm Snapdragon 801Qualcomm Snapdragon 800Samsung Exynos 3 QuadQualcomm Snapdragon 400Qualcomm Snapdragon 400
2600mAh2300mAh2100mAh2100mAh2100mAh

Maar welke kleur gaan we nou nemen?
Toen ik gekozen heb voor de Sony Xperia Z3 Compact kwam er wél een moeilijke keuze; Welke kleur? Mijn voorkeur ging uit van wit. Ik heb in de loop der jaren veel zwarte telefoons gehad, en het begint een beetje saai te worden. Wit is daarentegen in mijn ogen iets minder saai, en wat strakker. De groene vond ik redelijk mooi, ik had het alleen veel mooier gevonden als ze een groene achterkant hadden gedaan (en zijkant, en rand van de voorkant), met een witte voorkant. Maar helaas, groen met zwart.. Meh. Dan de oranje/rode.. Nee, die vond ik niks. Dus, op dat moment neigde ik echt naar wit.

Totdat de eerste toestellen uitgegeven werden en de rode goed op foto’s kwam. Ik vond het heel interessant dat deze telefoon de ene keer oranje leek, en de andere keer fel rood. Dus ik heb er meer en meer na gekeken en ik begon ‘m steeds mooier te vinden. Oranje/rood is toch een keer wat anders. In mijn ogen lekker fel, lekker aanwezig, maar niet té. Uiteindelijk heb ik toch overwogen om voor de rode te gaan.

Voor de mensen die twijfelen over de kleuren van de Z3c zeg ik: Als je twijfelt over een rode of een groene, bekijk het toestel eens in het echt. Op de foto’s is deze kleur moeilijk goed te presenteren, en je zult verrast zijn als je het toestel in handen hebt. Ik zeg niet dat iedereen voor rood moet gaan, en dat rood geweldig is. Ik geef alleen de tip om verder te kijken dan je neus lang is.

Letterlijk gekopieerd van de productpagina. Klein beetje toegevoegd en onzinnige details verwijderd.

KenmerkWaarde
MerkSony
TypeXperia Z3 Compact
Besturingssysteem
Gsm-besturingssysteemAndroid
Versie besturingssysteemGoogle Android 4.4
Beeldscherm
Schermdiagonaal4,6"
Schermresolutie1280x720 (HD Ready 720p)
InvoermethodeTouchscreen
Gsm-flitsertypeEnkele led
Resolutie video-opname3840x2160 (Ultra-HD)
StabilisatieDigitale stabilisatie
Verbindingen
Mobiele netwerkenedge, gprs, hsdpa, hspa, hspa+, hsupa, lte, umts
Frequentiebereik (mobiel)850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz
Verbinding (wlan)802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
5GHz ondersteuningJa
Bluetooth-versieBluetooth 4.0
Overige draadloze verbindingenANT+, Near Field Communication (NFC)
GSM-Connector3.5mm, Micro-USB
Gesprekstijd14u
Stand-by-tijd920u
Accucapaciteit (mAh)2.600mAh
Inclusief accessoires
Meegeleverde gsm accessoiresHeadset in-ear, Oplader, USB-kabel, OTG-kabel, Handleiding
Uiterlijke kenmerken
TelefoonmodelBar
Behuizing (water/stootvast)Waterdicht
Gewicht (gram)129g
Lengte127,3mm
Breedte64,9mm
Hoogte / Diepte8,64mm
KleurenZwart, Rood, Groen, Wit

Als ik ergens van houd, is het uitpakken. Ik voel me dan echt een klein kind. Toen ik mijn telefoon binnengekregen heb, heb ik dan ook meteen zo snel mogelijk alles opengescheurd om de toestel aan te kunnen slingeren. Hierbij heb ik helaas geen foto’s gemaakt (geen geduld voor). Ik vind dit opzich ook niet zo belangrijk. Wel heb ik even alles uitgestald en een foto van gemaakt.

Het doosje is zoals ik gewend ben bij telefoons lekker klein. Alleen waar normaal alles boven elkaar gestapeld word, en je zo een klein blokje hebt, is het nu allemaal naast elkaar verpakt, waardoor je meer een boek idee krijgt. Als je de doos open maakt zie je meteen de inhoud zitten. Aan de rechterkant zit het toestel, en verder verdeeld over de doos is de handleiding, quick start, oplader, usb-kabel, otg-kabel en in-ear headset te vinden.

In de doos:
  • Sony Xperia Z3 Compact
  • Europese stekker
  • USB-kabel 1 meter
  • OTG-kabel
  • in-ear headset
  • Quick start guide
  • Handleiding
Klik op de foto's voor een vergroting

Oops. De OTG-kabel staat niet op de foto

Voor de mensen die toch geintresseerd zijn in de originele verpakking van de Z3C kan ik verwijzen naar het volgende YouTube filmpje. Hier zie je het toestel trouwens ook in combinatie met de Z1 Compact. Hierbij zie je dat de telefoons qua formaten niet veel verschillen, maar in het ontwerp toch wel aanzienlijke verschillen zitten

bron: Droid Life's YouTube channel

Als je de telefoon voor het eerst oppakt, valt gelijk het lage gewicht op (129 gram). Ook is meteen duidelijk dat het met de bouwkwaliteit wel goed zit. Het voelt erg solide, strak, luxe en massief aan. Je kunt duidelijk merken dat over elke mm nagedacht is, en dat je echt een high-end device in je handen hebt. Een nadeel hiervan is, is dat het heel kwetsbaar voelt. Hoe kwetsbaar het toestel daadwerkelijk is, zal de toekomst uitwijzen. Tot nu toe nog geen klachten. Maar wat ik bedoel te zeggen, het is een telefoon waarbij je bang bent dat hij een val niet gaat overleven (veel glas). Ondanks dat hij een goede bouwkwaliteit heeft.
De toestel ligt ondanks zijn platte achterkant goed in de hand. Ik kan me indenken dat als de achterkant een kleine bolling had, hij nog beter in de hand ligt. Maar ik vind juist een pluspunt van het ontwerp dat hij strak en plat is. Ik merk dat als ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal, ik nog niet het gevoel heb of ik het toestel met de voor of achterkant te pakken heb. Bij mijn vorige toestellen voelde je meteen wat de voorkant was. Hierdoor kon je het toestel blind uit je toestel halen en bij wijze van spreke bij je oor houden. Nu heb ik nog een paar keer dat ik de achterkant naar me toe heb. (ziet er voor andere mensen een beetje knullig uit). Als je de Sony vergelijkt met de Xiaomi, zie je dat de Sony net iets breder is. Dit is in mijn ogen net het stukje dat te veel is voor mijn handen. Ik kan merken dat de Xiaomi veel steviger in mijn hand ligt. Ik kan met de Sony in alle hoeken komen en zo dus de telefoon bedienen met één hand. Maar ik heb niet het gevoel dat de telefoon goed vast en veilig in mijn hand ligt. Dit gevoel is er bij de Xiaomi meer. Ook door de kromming van de achterkant.

Voorkant
Aan de voorkant is linksboven de meldingsled te vinden. Deze is verder in de software alleen aan- en uit te zetten. Wel zijn de kleuren bijvoorbeeld in Whatsapp te veranderen. Ik heb op dit moment rood, groen en blauw getest.
Rechts hiervan zit de nabijheidssensor. In het midden bovenaan, en midden onderaan zit de speakers. Stereo geluid dus! Ik vind het mooi dat beide speakers hetzelfde vormgegeven zijn. Wel is het jammer dat beide speakers een beetje verzonken liggen, en er bij mij (ik werk vaak in een stoffige omgeving) veel stof en ander klein vuil in blijft hangen.
Rechtsboven zit de front-cam. Deze zit ver in het hoekje. Het zou logischer zijn als deze wat verder in het midden zou zitten. Maar kort gezegd, ik gebruik het toch nooit.

De vier zijkanten
Wat als eerste opvalt aan de zijkanten van de telefoon is dat het van een ander materiaal is. Het lijkt wel een soort rubberachtig. Het geeft wel het idee dat het tegen een stootje kan. Helaas hebben ze dit zachte materiaal niet wat verder doorgetrokken naar de achterkant. Dan zou het toestel wat meer tegen stoten kunnen als het op de achterkant valt.

Aan de bovenkant van het toestel is de 3.5mm 5p jack uitgang te vinden. Deze is erg mooi afgewerkt met een metaal-achtige rand welke een klein beetje uitsteekt. Hierdoor is hij in het donker makkelijk te vinden.

Aan de onderkant van het toestel is inkeping te vinden waaraan je een koortje/touwtje kunt hangen. Als je het mij vraagt een beetje een ouderwetse feature. Rechts hiervan zit de microfoon.

Aan de linkerkant van het toestel is bovenaan een klepje te vinden met de micro-usb aansluiting en ruimte voor een micro-sd kaartje.
de magnetische lader aansluiting is in het midden van het toestel te vinden. Dit is natuurlijk erg gemakkelijk, zodat je niet elke keer het klepje open hoeft te maken en de micro-usb in te pluggen. Helaas heb ik tot nu toe geen goede ervaringen met deze magnetische lader. Het kan zijn dat ik er nog aan moet wennen, maar ik vind het lastig om de lader precies op z'n plek te krijgen. In het donker heb ik sneller het klepje open en de micro-usb in geplugd dan dat ik de magnetische lader aangeklikt heb. Toch gebruik ik 10x liever de magnetische lader. Puur omdat ik anders bang ben dat het klepje een keer een stukje open blijft staan, en het dan niet meer waterdicht is.
Verder naar onderen zit het tweede klepje. Hierachter zit de nano-sim. Deze is er gemakkelijk uit te halen. Er zit een soort adaptertje/rackje in, waar je de nano-sim in legt. Dit gaat opzich prima, maar als je vervolgens het 'adaptertje/rackje' terug in de sleuf probeert te duwen moet je goed opletten dat de nano-sim er goed in blijft liggen. Dit is absoluut geen werk voor mensen met dikke vingers. Maar als je voorzichtig doet kan er niks fout gaan.

Aan de rechterkant van het toestel zijn de knoppen te vinden. Van boven naar beneden de power button, volume buttons en de camera button. Deze knoppen voelen kwalitatief super goed aan. Je hoort een duidelijke klik. Een groot nadeel vind ik de plaatsing van de knoppen. Ik had liever de power button bijna boven aan gehad, en dan de volume button er een stukje onder. Nu zitten de knoppen erg dicht op elkaar, waardoor ik vaak de telefoon probeer aan te zetten met de volume buttons. Ook zitten de knoppen bij veel carkits in de weg. Zo ook bij mij het geval.

Achterkant
Nu de achterkant. Zoals je kunt zien op de foto's zit er er een heel klein randje aan de buitenkant van de telefoon. Hierdoor ligt de telefoon niet op het grote achtervlak van de telefoon.
De camera steekt zelf ook een klein stukje uit. Met het blote oog is helaas niet te zien of deze minder of verder uitsteekt dan de rand om het toestel. Naast de camera is nog de flitser te vinden.

Foto's

Dan hierbij de foto's. Let niet op mijn fotografeerkunsten. Ik ben nog een beginner met een DSLR.
Uiteraard kun je op de foto klikken voor een vergroting

UiterlijkUiterlijk

Ik vind het jammer dat ik aan het begin van de review schrijf dat de telefoon vaak oranje lijkt, en dit niet terug te zien is op de foto's. Ik krijg het met mijn fotograafkunsten niet voor elkaar om het oranje op te foto te zetten

Weergave
Na de lancering van het toestel ging al snel in de rondte dat het scherm qua kleuren echt niet goed was. Op het moment dat ik mijn telefoon voor het eerst gebruikte had ik hier vrij weinig last van. Ik vond het scherm tegenover het scherm van mijn vorige toestellen al een stuk beter. De maximale helderheid ligt een stuk hoger, en het scherm is lekker fel. Ook is de telefoon goed afleesbaar als het buiten zonnig is. Zie hiervoor de foto's.

Op een forum (ben de bron kwijt) heb ik gelezen waarbij iemand de witbalans aanpaste, en hierbij stonden ook de waardes gegeven voor de 'beste' weergave. Dit heb ik geprobeerd. En idd, het is iets minder flets, iets warmer maar wel natuurlijker. Het is wat geloofwaardiger. Ik heb het nu ook zo gelaten. De standaardwaardes die ik gebruik zijn in RGB, 200, 160,

Witbalans

Naast het aanpassen van de witbalans (en uiteraard de helderheid), zijn er nog twee opties om voor te kiezen. Als eerste is er X-reality, welke moet zorgen voor een betere weergave bij foto's. In de praktijk lijkt het of het contrast iets vergroot wordt. Ik moet zeggen dat ik er vrij weinig tot niets van merk. Als tweede is er de Super-vivid modus. Hiermee worden in bepaalde applicaties de kleuren van het scherm aangepast. In de praktijk komt het er op neer dat de kleuren iets feller en levendiger worden, en de verzadiging verhoogd is.

Buiten
Volgens Sony kan het scherm tot 600 nits gaan. Dit moet zorgen voor een goede weergave buiten. In de praktijk is dit ook zo. Ik heb de telefoon vergeleken met de Xiaomi mi2s en de jiayu G4 (helaas beide niet de meest bekende toestellen). De Z3 compact geeft een veel beter beeld in het zonlicht.
Ik heb geprobeerd om hier foto's van te maken. Helaas lijkt het op de foto's die ik gemaakt hebt met een DSLR of alle drie de schermen uit staan. Ik ga hier nog wat mee proberen. Evt, zal ik hiervoor even iemand vragen die wel verstand van DSLR's heeft.

Uiteraard draait de Sony Xperia Z3 Compact op de een-na-laatste versie van Android, KitKat. Versie 4.4.4. om precies te zijn. Hierover ligt een eigen schil van Sony, die in het algemeen goed, vloeiend en licht aanvoelt. Ik vind het erg fijn dat ze aan de interface van de standaard 4.4 versie van Android niet veel veranderd hebben. Uiteraard zijn knoppen, iconen, teksten en kleuren aangepast. Maar wel zit alles op dezelfde plek te vinden als bij standaard Android. Hierdoor valt er snel te wennen aan de software.

Sony heeft aangekondigd dat er begin 2015 een update zal plaatsvinden naar Android Lollipop. Dit geldt trouwens voor alle modellen uit de Z-serie.

Foto's en video

LockscreenNotificatiesQuick Settings
HomescreenApp DrawerApp Drawer2
MuziekDialerSMS gesprek
SMSInstellingenToetsenbord

Ik heb een korte screenrecord gemaakt waarin ik even snel door de software heen blader. Hiervoor heb ik de standaard launcher weer aangezet, en nova even weggehaald. Voor de rest heb ik niks veranderd. Het is dus niet zoals hij uit de fabriek komt, maar zoals ik op dit moment heb, met mijn eigen apps.

Meegeleverde apps
  • Sony Select
  • Sony Album
  • Sony Film
  • Sony Walkman
Hiervan zijn de Sony en de Google apps niet te verwijderen. De rest is -gelukkig- wel te verwijderen.

Ontwerp
Ik vind het ontwerp van de software over het algemeen erg mooi. De grijskleuren gecombineerd met rood geeft een mooie strakke afwerking. Wel kan ik begrijpen als mensen dit als saai ervaren. Het is niet het meest gedurfde ontwerp. Maar ik vind het zeker gelukt. Dit ontwerp is verder doorgetrokken naar sommige meegeleverde applicaties van Sony, zoals bijvooreeld Update Center, Smart Connect, Back-up en herstel, Draadloze waarschuwing.
Ga je kijken naar de meer multimedia-gerichte applicaties van Sony, gebruiken ze ineens andere ontwerpen. Vaak zit apps met veel foto's, animaties. Als voorbeeld Films, album, Walkman, Sony Select. Deze apps hebben veel felle kleuren, grote images, en gebruiken niet de grijswaarden gecombineerd met rood. Het is jammer dat dit ontwerp niet doorgetrokken is.

Wat wel weer een enorme toevoeging is Xperia Themes. Hiermee kun je het uiterlijk van de software aanpassen met zogenaamde thema's. Er zitten een aantal standaard thema's bij, maar deze veranderen niet veel aan het uiterlijk. Ga je vervolgens in de Play Store op zoek naar 'Xperia theme', zul je veel tegenkomen. Je installeert de app en vervolgens ga je naar instellingen -> Persoonlijk maken ->Thema's. Als het goed is staat je zojuist geïnstalleerde thema er bij.

Gebruiksvriendelijkheid
Ik ben zelf de stock interface van Android gewend met veel aanpassingen. Standaard werkt de software op de Z3 Compact voor 99% hetzelfde. De lockscreen kan ontgrendeld worden door een veeg beweging naar boven te maken. Ook staat er een camera icon bij, als je vanuit deze icon naar boven swipet opent de telefoon direct de camera app.

De launcher van Sony ziet er netjes uit. De launchers die meegeleverd worden gaan steeds meer richting launchers als Nova, Apex etc. Er valt steeds meer aan te passen. En dat is maar goed ook. Iedereen heeft een andere smaak, en er komen steeds meer apps op onze telefoons.
Zo is er bij de standaard launcher van Sony in te stellen wat de volgorde is van de apps in de drawer. Er kan gekozen worden tussen Meest gebruikt, alfabetisch en eigen volgorde. Bij de eigen volgorde kun je de iconen verslepen, net zoals op je homescreen. De icoontjes in de app drawer zijn erg groot. Hierdoor passen er 4x5 op een pagina. Dit vind ik jammer, ik had graag de optie gezien om voor een aangepast raster te kiezen. Zelf heb ik met Nova Launcher een patroon van 5x6 waardoor er de helft meer apps op een pagina passen. Ook had ik graag de optie gezien om te kunnen kiezen voor een verticale app drawer in plaats van horizontaal. In mijn ogen is het fijner om verticaal door een doorlopende lijst te scrollen, dan horizontaal van pagina naar pagina. Als laatste had er nog een 'hide apps' optie toegevoegd mogen worden.

Uiteraard benoem ik nu allemaal gebreken die alle standaard launchers hebben tegenover 3th party apps. Maar dit geeft wel aan dat het niveau van standaard launchers nog erg laag is in mijn opzicht. In vergelijking met andere standaard launchers kan deze prima meekomen.

Het instellingen menu is voor het grootste deel zoals je het zal zien bij de stock Android interface. Alle items zijn ongeveer hetzelfde. Hierdoor is gemakkelijk om alles te vinden. Verder is een goede energiebesparingsmodus toegevoegd. Deze zal besproken worden bij het hoofdstuk accuduur.

Sony Smart Connect
Een Sony app die ik een klein beetje uit wil lichten is Smart Connect. Met deze app kun je processen automatiseren door het toestel zelf te laten reageren bij gebeurtenissen. Zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat Bluetooth automatisch verbinding maakt met carkit. En als het verbonden is met de carkit, de applicatie flitsmeister geopend worden. Ideaal voor onderweg. Ik heb helaas nog niet kunnen vinden of het ook mogelijk is om flitsmeister weer af te sluiten als de verbinding verbroken is.
Een tweede proces dat ik heb ingesteld is dat als de telefoon via bluetooth verbonden is met mijn headset (Sony MDR-ZX750BN), de telefoon automatisch mijn afspeellijst afspeelt met de maximale volume (het fine-tunen van de volume doe ik op de headset zelf).
Het laatste automatische proces dat ik heb ingesteld is dat de telefoon op trillen gaat als de lader na 22:00 wordt ingeprikt. En natuurlijk dat de telefoon weer op geluid gaat als de lader ontkoppeld is voor 10:00 s'ochtends.

Ik vind het een ontzettend goede toevoeging omdat je er zoveel mee kunt. Er zijn apps voor, die dit ook kunnen. Maar deze kunnen volgens mij niet zoveel als Smart Connect. Volgens mij is het namelijk bij geen een app mogelijk om bij het bluetooth verbinden bij elk apparaat apart iets in te stellen.

Small Apps
Een andere leuke feature dat Sony heeft toegevoegd is Small Apps. Dit geeft je de mogelijkheid om kleine apps en widgets in een venster te draaien. Deze vensters kun je verplaatsen en van grootte doen veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld blijven whatsappen, terwijl je een mailtje stuurt. Uiteraard zijn de mogelijkheden eindeloos. De enige toepassing die eigenlijk gebruik is, is de volgende situatie:
Ik heb vaak dat ik een mailtje heb, waarin staat hoeveel en naar wie ik geld over moet maken. Omdat je met de Rabobank app niet kan multitasken (hij sluit elke keer af als je naar een andere app schakelt), is dit vaak lastig. Maar met Small Apps kan ik gmail wel benaderen vanuit de Rabobank app, en kan ik dus stukjes tekst zoals rekeningnummer etc. overnemen of kopiëren en plakken.

recent appssmall appscalc on settings
Links recent apps, zoals bij stock Android. Met als toevoeging de balk onderaan. Als je op het linkse pijltje klikt, opent zich een scherm zoals screenshot 3. Als je vervolgens een small app selecteert krijg je een small-app te zien boven je standaard interface. Zoals screenshot 3
Ik zie nu ook dat bij ik het maken van deze screenshots inmiddels een ander thema geselecteerd hebt. Dit zie je aan de groene kleur in het toesenbord, en de navigatieknoppen die de stijl hebben van Android L

Toetsenbord
Sinds de lancering van SwiftKey heb ik deze app gebruikt, en ik zal deze ook altijd stug blijven gebruiken. Bij SwiftKey word je eigen schrijfpatroon geanalyseerd en onthouden. Ook worden de keuze voor suggesties onthouden. Hierdoor kan SwiftKey voorspellingen maken die andere toetsenborden niet kunnen. Speciaal voor deze review heb ik toch 3 dagen met de standaard Xperia toetsenbord gewerkt.

Zoals op de foto te zien, is het toetsenbord strak vormgegeven. Ook viel het mij op dat het toetsenbord erg hoog is. Hij neemt veel ruimte in op het scherm. Persoonlijk is het voor mij veels te hoog, ik ben gewend om een veel lager toetsenbord te hebben waardoor ik meer ruimte op het scherm over houd. Wel zorgt deze grootte er voor dat je echt goed kunt typen op dit klavier. Ik zit echt nooit op de verkeerde letter, waar ik dit bij SwiftKey vaak genoeg heb (Maar daar geeft dat niks, SwiftKey geeft toch een goede voorspelling).

Qua voorspellingen ben ik niet tevreden over het standaard toetsenbord. De woordvoorspeller geeft vaak goede suggesties, maar kiest toch standaard voor wat je aan het typen bent. Dus als ik bijvoorbeeld 'toestenbo' typ, zet SwiftKey 'toetsenbord' als eerste suggestie en 'toestenbo' als tweede suggestie. Het standaard toetsenbord van Sony doet dit andersom. Een klein verschil, maar ik moet toch zelf op de suggestie klikken in plaats van dat Sony dit doet.

Verder is dit in vergelijking met standaard toetsenborden (inclusief de standaard Android toetsenbord), dit wel het fijnste toetsenbord wat ik heb getest. Maar dit zal vooral komen door de grootte. Ik heb het gevoel dat ze qua achterliggende techniek het standaard KitKat toetsenbord hebben gebruikt.
xperiaswiftkey
In deze foto's kun je duidelijk het verschil zien tussen links het Xperia toetsenbord en rechts SwiftKey.

De accuduur van een toestel vind ik belangrijk. Ik ben een gemiddelde tot zware gebruiker. En wat ik van mijn toestel verwacht is dat deze een dag vol kan houden. Meer hoeft van mij niet. Ik heb elke nacht de mogelijk om mijn telefoon op te laden, en ik vind het geen enkel probleem om dit elke avond te doen. Wel maak ik door een combinatie van banen soms lange dagen. Tot maximaal 24 uur. Dit moet de telefoon volhouden. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen, waarbij ik de telefoon extreem veel gebruik, en ik 24 uur mijn bed niet zie. Het zou mooi zijn als de telefoon dit ook nog vol houd, maar verlang ik niet dat het toestel het volhoudt (ik heb vaak wel de mogelijkheid om tussendoor bij te laden). Mijn telefoongebruik ziet er heel willekeurig uit, maar gemiddeld genomen is het ongeveer zo:

- 30 tot 60 minuten bellen
- 30-45 minuten Whats-app open
- 10 minuten Gmail
- 30-60 minuten Subway Surfer
- 20-60 minuten Plex icm Google Chromecast
- 20-60 minuten Netflix icm Google Chromecast
- 60-180 minuten muziek luisteren icm bluetooth headset
- 60-90 minuten verbonden met carkit en flitsmeister aan

Volgens veel reviews kan de z3 compact tot wel 10+ uren on-screen time halen. in de praktijk heb ik dit nog niet gehaald. Het beste wat ik gehaald heb is 7 uur on-screen time met een totale cyclus van ruim 35 uur (dus van 100% naar 0% in 35 uur met 7 uur scherm aan). Dit is al heel goed. Maar meestal kom ik tussen de 40-50 uur uit met wat minder on-screen time (4-5).
Dit is wel een stukje minder dan wat Sony claimt, en ook uit de reviews blijkt. Maar wat het verschil is tussen mij en de reviews is dat ik altijd de helderheid op maximaal heb staan. Je kunt hierbij merken dat dit wel extra batterijduur kost.
Onderstaande foto laat een cyclus staan die ik gemiddeld bereik.

LockscreenNotificaties

STAMINA mode
Sony heeft bij de Xperia telefoons (en tablets) een STAMINA mode toegevoegd. Dit is een batterijbesparende modus welke echt uren kan toevoegen aan je batterycyclus. Wat STAMINA doet, is het blokkeren van dataverbindingen op de achtergrond. Je kunt hierbij een whitelist opzetten met apps die WEL mogen verbinden in de achtergrond. Bij mij zijn dit alleen WhatsApp en Gmail. Doordat dit de enige apps zijn waar ik meldingen real-time van wil binnenkrijgen. Uiteraard ook van Flitsmeister, maar als ik flitsmeister aan heb staan, staat het scherm ook altijd aan. Dus dan draait STAMINA niet.

Het is mogelijk om STAMINA altijd aan te hebben (zoals ik, en de meeste mensen hebben). Maar het is ook mogelijk om dit automatisch te activeren zodra de batterij onder een bepaald niveau komt. Ik zie persoonlijk geen reden om STAMINA niet altijd aan te zetten. Zelfs als je veel apps hebt die van jou mogen pushen op de achtergrond is het de moeite waard om ze allemaal aan de whitelist toe te voegen.

Interface

De interface van de camera is erg clean. Als eerste is natuurlijk de camera knop te zien, waarmee een foto geschoten kan worden. Links daarvan staat de 'record' knop. Als hier op gedrukt word, wordt meteen de opname gestart. Dit is iets wat veel telefoons niet hebben, maar wel erg gemakkelijk is. Vaak dien je eerst de modus op video te zetten, en dan nog een keer op de record knop om de opname te starten. Rechtsonder staat een thumbnail van de laatst genomen foto. Indien je hier op klikt kun je de foto's terug kijken. Theoretisch kom je dan in de album app uit.

Het rondje linksonder is misschien iets minder duidelijk. Dit geeft de huidige modus aan. het plaatje wat er nu staat staat voor de automatische modus.
Als je op deze knop drukt, opent zich het scherm zoals te zien in de derde en vierde screenshot. Hier kun je kiezen uit verschillende modussen.
Ook is er de mogelijkheid om modussen te downloaden. Dit klinkt echt geweldig. Maar in de praktijk vind ik het tegen vallen. Als je namelijk een modus aanklikt, word je gewon naar de Play Store geleid om een app te downloaden. Het is dus ook gewoon een losse app. Dit vind ik een groot gemis. Ik had liever gehad dat het echt iets in de vorm was van een camera app met een api, waardoor mensen écht modussen konden toevoegen voor de camera. Een ander groot nadeel is dat van elke modus-app de foto's/video's in een aparte map komen. Mijn gallery app zit nu vol met verschillende mappen. Dit had ik liever in één map gehad.
Desalniettemin zitten er natuurlijk wel leuke modussen tussen waarmee je goed kan spelen.

calc on settingscalc on settings
recent appssmall apps

Foto's

Ik heb zelf vrij weinig verstand van fotografie. Ik heb de camera dus ook beoordeeld als beginner. Dit betekent dat ik alleen de automatische modus gekozen heb.
Bij de automatische modus is het nadeel wel dat de foto's maar 8 megapixel zijn. Om het verschil aan te geven tussen 8 megapixel en de volle 20,7 megapixel staan hieronder twee foto's. In mijn ogen is het verschil verwaarloosbaar. Waardoor de rest van de review in automatische modus geschoten kunnen worden. Ik kan me wel voorstellen dat iemand met meer verstand er in de handmatige modus veel mooiere foto's uit kan halen.

UiterlijkUiterlijk
Automatische modus (8MP)Handmatige modus (20,7MP)

Na een paar weekjes meer hebben kunnen spelen met handmatige modus kom je er toch achter dat je met de handmatige modus meer kan.
Zie de foto's hieronder. Ik blijf er wel bij dat de kwaliteit verwaarloosbaar hetzelfde blijft. Alleen kan er in de handmatige modus dus meer gespeeld worden met de belichting.

UiterlijkUiterlijk
Automatische modus (8MP)Handmatige modus (20,7MP)

Een paar foto's van de boerderij en het huis

Uiterlijkhttp://tweakers.net/ext/f/I5NWXFQGXagmms4AhRKwOMIg/medium.jpgUiterlijk

Plantjes

UiterlijkUiterlijkUiterlijk

Een paar foto's van dichtbij

Uiterlijk

En een paar foto's in het donker (pikkedonker)
Hierbij zie je dat de foto's opzich goed gelukt zijn. Maar als je inzoomt, zie je dat de foto's toch echt lang niet zo scherp zijn als in daglicht

UiterlijkUiterlijkUiterlijk

Voor meer foto's gemaakt met het toestel kan ik verwijzen naar het volgende topic. Dit is een verzameltopic met allerlei foto's gemaakt door verschillende personen.

Video's

Ik vind dit echt een goede video geworden. Ik had niet verwacht dat de telefoon zo goed zou kunnen opnemen. Als ik de camera draai, merk je dat de focus goed blijft.

Hierbij ben ik begonnen met filmen op korte afstand, en draai ik de camera weg. De focus zou nu eigenlijk verder naar de achtergrond moeten gaan, maar de focus blijft op dezelfde afstand. Hierdoor ontstaat een steeds waziger beeld. Jammer.

Als ik nog meer mooie foto's heb, komen deze er nog bij te staan. Ik ben van plan om nog wat meer foto's van de agrarische sector te maken. Beetje publiciteit is nooit verkeerd.

Een groot pluspunt van deze telefoon is natuurlijk dat het stof en waterdicht is. De telefoon heeft de ip68 certificering. Wat houdt dit in?
De cijfers achter 'ip' geven beide iets aan. Het eerste cijfer staat voor beschermingsgraad tegen aanraking en binnendringende voorwerpen. En het tweede getal staat voor beschermingsgraad tegen vocht. Doordat deze Sony het getal '68' heeft, heeft het de volgende eigenschappen:
• Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Volledige bescherming tegen stof.
• Blijft bruikbaar onder water onder opgegeven omstandigheden (100l/min en 30 min op 1m)

Dit wilde ik natuurlijk wel even proberen. Als eerste heb ik de telefoon ondergedompeld in een bak water. Uiteraard heb ik van te voren wel goed gecheckt dat alle klepjes goed dicht zaten.
Ook heb ik een muziekje aangezet, om te kijken hoe de speaker gaat reageren op water.

Wat ik leuk vind aan deze foto: Dit is de enige foto, waarbij de telefoon er op een foto hetzelfde uitziet als in 'real life'. De telefoon zie je dus vaak zo oranje. Prachtig toch

Toen de telefoon in het water lag, werkte het touchscreen niet. Uiteraard reageert het touchscreen op al het water waardoor het maximale aantal aanrakingen bereikt wordt. Waar sommige mensen vertellen dat de telefoon begint te flippen door al die aanrakingen, had ik hier geen last van. Er gebeurd helemaal niets.

Toen ik de telefoon uit het water haalde, viel meteen op dat de speaker zachter ging (ongeveer 50%). Dit duurt ongeveer zo'n 15 minuten voordat het helemaal hersteld is. Verder heb ik natuurlijk meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de speakers even goed te ontdoen van stof. Alleen de volgende dag zat er alleen maar meer stof in deze gaten. (kan ook te maken hebben met dat ik die avond de screenprotectors opgeplakt heb, en de stof aangetrokken word door statische lading)

De volgende stap die ik gedaan heb, is met uitgaan mijn telefoon in een bierglas gestopt. Het was heel erg leuk om te zien hoe mensen reageerden op dit schouwspel. Uiteraard heb ik daarna de telefoon goed afgespoeld met water. Ik merkte de volgende dag wel dat het speakertje erg vies was. Waarschijnlijk was er wat bier in blijven zitten wat gaan plakken is. Ik heb de telefoon vervolgens 10 minuten laten weken in een bak warm water. Het blijkt namelijk op lange termijn niet goed te zijn om bier restanten (voornamelijk het suiker) op het 'speakerdoek' te hebben.

De volgende stap is uiteraard de telefoon mee het zwembad in nemen. Dit heb ik ook gedaan. Ik had helaas niet de mogelijkheid om hier foto's van te maken. Er komt vast nog een tweede keer. Doordat het een zwembad met chloor betrof, heb ik de telefoon afgespoeld onder de douche. Vergeet dit niet te doen! Chloor is op lange termijn slecht voor het rubber van de klepjes en zorgt er dus voor dat het toestel niet meer waterdicht is.

Bij waterdichtheid denken mensen meteen aan zwemmen met de telefoon. Maar mijn praktijkervaring tot nu toe is dat het grote voordeel bij waterdichtheid is dat je de telefoon een keer goed kan schoonmaken. En dus ook een keer goed kan laten weken in een bak warm water. Dat je de telefoon mee kan nemen in het zwembad is leuk, maar je kunt er vrij weinig mee. Je kunt de videocamera starten, en dan in het water duiken. Dit is voor een keer leuk, maar veel meer kan ik niet bedenken wat je er mee kunt.

Ik plaats deze benchmarks er toch maar even bij om mijn review compleet te maken. Ik heb zelf persoonlijk helemaal niks met benchmarks, ik ben ook van mening dat ze niet veel toevoegen.
In deze tijd hebben alle SoC's zoveel kracht, dat sotwareoptimalisaties, drivers, kernels etc. veel meer zeggen over hoe een telefoon presteert.

AnTuTu

Antutu. Links zonder STAMINA, rechts met STAMINA

3D Mark Unlimited

3D Mark Unlimited. Links zonder STAMINA, rechts met STAMINA

Quadrant Standard

Quadrant Standard. Links zonder STAMINA, rechts met STAMINA

Het is leuk om te zien dat er een klein verschil tussen de gemeten waardes met STAMINA modus en zonder deze modus. Het verschil is in alle drie de benchmarks 4-7%

CPU-Z
CPU-Z is natuurlijk geen benchmarktool. Maar het past het beste bij dit kopje.

CPU
Ik vind het altijd wel interessant om te kijken met CPU-Z hoe de CPU reageert op mijn taken. Zo zie ik dat als ik het scherm aan heb staan, er verder niks draait (alleen CPU-Z) de CPU load er zo uitziet:

• Core 0: 300mhz
• Core 1: 0mhz
• Core 2: 0mhz
• Core 3: 300mhz

Dit is bij een CPU load van 10%-20% (lager geraakt het niet)
Wordt de CPU load hoger, dan gaat de derde core sneller (tot 1190mhz). Vervolgens de eerste core hetzelfde. Ga je nog hoger, komt de derde en de vierde cores er pas bij.
Als er een notification binnen komt van bijvoorbeeld WhatsApp of Gmail, zal de CPU load rond de 20%-25% blijven voor een volle seconde.

Ik ga hier nog wat meer naar onderzoeken. Vooral bij zware toepassingen.

Geheugen
Het geheugenverbruik zit meestal ronde 70%-80%. Dit lijkt erg veel, dit is het ook. Veel mensen beweren dat Android zoveel mogelijk vrije ruimte moet hebben (net zoals bij Windows). Deze mensen hebben vaak ook een task-killer, of sluiten steeds hun applicaties af bij recente apps. Er is ook een andere groep, die zegt dat Android beter tot z'n recht komt als er meer geheugen verdeeld word. Ik ben er hier eentje van. Ik zal dus ook nooit de recente apps sluiten.
Als ik alle recente apps sluit, gaat het gehugenverbruik naar 60%-70%. Dit scheelt dus niet veel.

xperiaswiftkey
Links de gegevens van de CPU te zien. Rechts onder andere het RAM en de Opslag

Voordat de telefoon geroot kan worden, dient de bootloader ge-unlocked te worden. Dit gaat echt een klein probleempje opleveren.
Sony heeft namelijk een leuk extraatje meegeleverd bij de Z3 Compcact. Op het moment dat de gebruiker de bootloader probeert te unlocken, zullen er DRM security keys verwijderd worden. Met het gevolg dat de camera niet meer 100% gaat functioneren. Het is een technisch verhaal die ik zelf niet helemaal snap. Maar het komt er op neer dat de camera slechter wordt bij slecht verlichte situaties.
Dit is de statement gegeven door Sony:
Certain pre-loaded content on your device may also be inaccessible due to the removal of DRM security keys. For high-end devices running recent software versions, for instance Xperia Z3, the removal of DRM security keys may affect advanced camera functionality. For example, noise reduction algorithms might be removed, and performance when taking photos in low-light conditions might be affected. The secure user data partition may also become inaccessible, and you will not be able to get any more official software upgrades if you unlock the boot loader.
Ik heb er zelf voor gekozen om de bootloader niet te unlocken. Ik zal wachten tot er een mogelijkheid komt op te kunnen rooten zonder de bootloader te unlocken. Voor de mensen die toch hun telefoon willen rooten: hier kun je vinden hoe je de bootloader kunt unlocken, en hier hoe je de telefoon vervolgens kunt rooten. Naast root-toegang is het ook al mogelijk om CWM 6.0.4.7 te flashen. Zie hiervoor deze pagina. Ook hiervoor is een unlocked bootloader nodig.

In dit hoofdstuk beschrijf ik kort de functies die nog niet benoemd zijn, maar waar geen lang verhaal bij hoeft. Ook zet ik er even bij hoeveel sterren het verdient. Dan zie je in één oogopslag hoe alles scoort. (1 tot 5 sterren)

Bereik http://i62.tinypic.com/2mq245g.png
2G, 3G en 4G bereik is goed. Wij wonen ver in het buitengebied. Hier heb ik vol 4G bereik (KPN). Op het werk heb ik goede 3G ontvangst, waar mijn Xiaomi mi2s nog vaak moeite had om bereik te hebben.
Wi-Fi bereik is beter dan al mijn vorige telefoons. Er lijkt een goede antenne in te zitten

Belkwaliteit http://i62.tinypic.com/2mq245g.png
Waar ik bij vorige telefoons nog weleens moeite had om mensen goed te verstaan, is dat hier geen enkel probleem. Als je het volume op z'n hoogst zet tijdens het bellen, gaat je oor er aan. Het is eigenlijk té hard. Maar ik vind dit fijn. Zolang je het niet per ongeluk op 100% zet is het goed.
Ook de microfoon doet het goed. Bellen via Skype is goed helder.

Speaker http://i60.tinypic.com/11v6qza.png
Waar andere mensen vinden dat het volume van de speaker aan de lage kant is, is het bij mij eerder andersom. Als ik zelf in de woonkamer zit, dan kan ik met 75% volume de kamer vullen en klinkt het goed. Het is wel zo dat hoe harder je de speaker zet, hoe meer bass je gaat missen. Het gaat bij harde volumes steeds scheller klinken. Ook dreunt het bij harde volumes hard door in de telefoon.

Trilintensiteit http://i62.tinypic.com/k2bcdf.png
Wat ik erg belangrijk vind bij een telefoon is dat ik altijd bereikbaar ben. Hierbij is het dus niet alleen belangrijk dat je goed bereik hebt, maar dat je het ook in de gaten hebt als je gebeld word. Ik heb vaak mijn telefoon op de trilstand staan. Hierdoor is het voor mij erg belangrijk dat deze trilfunctie erg intens is.
Als ik de trilintensiteit vergelijk met andere telefoons valt de intensiteit van de Sony op 'gemiddeld'. Het gaat zeker niet hard, maar ook zeker niet zacht. Drie sterren dus.

Het probleem is eigenlijk dat geen een telefoon perfect is. Als je verwacht dat deze telefoon perfect is, kom je bedrogen uit. Maar als je kijkt naar alle telefoons die er op dit moment zijn, durf ik wel te zeggen dat dit de beste telefoon is die je maar kunt krijgen onder de 5". Boven de 5" komen we in een totaal andere wereld, en daarom heb ik dat expres niet bij deze review betrokken. De Sony Z3 Compact wordt gekozen door mensen die een telefoon zoeken welke met één hand bediend kan worden. En de Sony Z3 Compact is in deze categorie werkelijk de koning.

Als we kijken naar het uiterlijk, is het een prachtapparaat (persoonlijke mening). De afwerking is in mijn ogen van heel erg hoge kwaliteit. Ook al beweren een aantal andere reviews van niet. De specificaties zijn natuurlijk voor zijn formaat meer dan uitstekend, en voor iedereen snel genoeg. De camera krijgt van mij een dikke 8. Er zijn betere camera's te vinden in telefoons. Maar ook onder de 5"? Dan kan de Sony Z3 Compact makkelijk meekomen met de concurrentie. Het scherm is groot, mooi, scherp. Alleen jammer dat je hier zelf de witbalans voor moet aanpassen. De software is goed. Vloeiend, snel, gemakkelijk. Alleen jammer dat niet overal hetzelfde ontwerp wordt gebruikt. Pluspuntje hierbij is dat er gebruik gemaakt kan worden van thema's. Een klein minpuntje is dat er veel Sony apps aanwezig zijn die niet te verwijderen zijn.

Ik heb de telefoon besteld in de eerste week. Dit betekent dat ik de volle mep heb betaald (490 euro). Dit is in mijn ogen veel voor een telefoon. Maar je krijgt er wel een telefoon voor terug waar je U tegen zegt. Ik vind het zeker zijn geld waard. Als je kijkt naar de huidige prijs van de Z1 Compact wordt het een ander verhaal. Deze scheelt namelijk zo'n 140 euro. Ik zou het zeker begrijpen als mensen deze 140 euro in hun zak houden en kiezen voor de voorganger. Maar mijn mening is dat het zeker de 140 euro waard is. Puur alleen al voor het scherm. Kortom, de prijs is goed, maar de prijs van de Z1 Compact is super.

Mijn conclusie in één zin:
Zolang je niet naar de prijs kijkt,is dit de beste telefoon die er is in het <5" segment en daarom verdient het een dikke 5 sterren.

Ik gebruikte tot nu Share.Pho.To om alle foto's te hosten. Helaas betekent dit dat alle foto's die 30 dagen niet bekeken zijn verwijderd worden. Ik heb nu eindelijk genoeg karma om een eigen fotoalbum te hebben. Ik ga nu dus alles uploaden naar mijn tweakers.net fotoalbum. Om dit te overbruggen heb ik even mijn Google Drive map open gezet. Hier staan alle bestanden in die met mijn review te maken hebben.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Oranje?

"Aan de onderkant van het toestel is een iets en een nog iets te vinden. Ik heb werkelijk geen idee waar deze twee gaatjes voor dienen"

Die gaatjes aan de onderkant dienen om er een koordje of touwtje doorheen te doen volgens de handleiding.
Maar hoe Sony dat bedacht heeft weet ik ook niet, moet ik de telefoon dan om mijn nek dragen?
Armbandjes bijvoorbeeld, of je nek. Ik denk dat het vooral is bedoeld voor in het water waar het handig kan zijn. Verder kun je nog van die versiersels aan je telefoon hangen zoals dat vroeger ooit hip was en volgens mij nu nog steeds zo is in Japan.
Sony is een Japans bedrijf en ja, dat is dus precies waar die gaatjes voor bedoeld zijn.
Je kunt er een koord doorheen halen waaraan je allerlei dingen kunt hangen (en of om de telefoon aan iets anders te doen hangen).
In Japan is het in der daad de norm (onder vooral jongeren) om allerlei kleine figuurtjes en siersels aan je telefoon te hangen.

bijvoorbeeld:
Dit soort dingen dus: http://2.bp.blogspot.com/...NE/s1600/Old-Decoden2.jpg

Dat is denk ik heel erg populair in Japan, want ik heb al jaren geen Sony (Sony/Ericsson) telefoon zonder gezien. Misschien is het net zoiets als cupholders in Amerikaanse auto's, het kan de verkoop van een bepaald model volledig naar beneden halen als er niet genoeg inzitten.
Inmiddels een kleine update:
De achterkant is gebarsten :( Ik heb het toestel toch opgestuurd voor reparatie. We zullen zien of ik geluk ga hebben. Het was geen spontane barst, de telefoon is gevallen. Alleen op een manier dat een telefoon niet moet barsten, dus theoretisch valt het wel in de garantie.

Ik heb even wat bijgewerkt op jullie aanraden. Die screenshots van de accuduur doen het niet idd. Ik ga hier nog even naar kijken als de telefoon (of een andere) terug is. Verder ben ik van plan om nog meer foto's te gaan maken. Ik heb inmiddels een beetje gespeeld met de handmatige modus, dus daar wil ik nog een stuk over toevoegen
Mooie review idd, bummer van de barst, ken het gevoel helaas

Hou er wel rekening mee dat de waterdichtheid niet meer gegarandeerd is na een schermreparatie, bij mijn Z1 ook zo, de sealing krijgen ze niet op fabricage niveau oid

Qua audiofiel: hij speelt probleemloos alle gangbare formaten, met name flac en los van de betere kwaliteit is dat gewoon handig omdat je van het converteren af bent.

Overigens ben ik ergens tegen gekomen dat je sommige Sony apps wel kunt verwijderen, ben ff kwijt waar.
Ik ken vele mensen van wie de Xperia Z of Z1 is gerepareerd en ik heb nog nooit gehoord dat hij daarna niet meer waterdicht is. Hoe kom je aan deze informatie? Heb je een bron, het zou ook wel heel raar zijn dat een toestel na reparatie niet meer aan de fabrieksspecificatie voldoet.
De man die mijn Z1 repareerde, ik heb ook gezien wat een gepriegel zo'n pakking is, ik kan me goed voorstellen dat dat handmatig sneller fout kan gaan dan bij het fabricageproces. Maar echt officieel is die bron uiteraard niet. Ikzelf ben een beetje huiverig geworden en dompel 'm niet zomaar meer onder, spatwater en regenbuien geen probleem.
De gsm boer op de hoek kan inderdaad niet meer garanderen dat het toestel na reparatie waterdicht is. Wordt die via de officiële weg gerepareerd (komt vaak via Dynafix bij Teleplan terecht) wordt de gewoon volgens specificaties opgeleverd, hij blijft dus gewoon waterdicht.
Oké, lijkt me ook aannemelijk, maar hopelijk blijft mijn scherm nu heel, want een officiele reparatie gaat ruim over de ¤200 heb ik begrepen
Wow, een geweldige review! Erg uitgebreid en erg verzorg :) Ben er jaloers op :P Je hebt terecht een +3 verdiend!

Een paar aandachtspunten:
In "Waarom de Sony Xpiera Z3 compact?" noem je een Z1c waar je Z3c bedoelt ("Ik zie namelijk voor de Z1c geen grotere concurrent (oké, misschien de iPhone 6) dan de Sony Z1c.")

Bij "Uiterlijk, Voorkant" heb je het over een speaker en een microfoon, maar de Xperia Z3 Compact heeft stereo-speakers! Het microfoontje zit in de zijkant, ja, dat miniscule gaatje. Bovenop heb je er nog een ;) Stereo sound, stereo microfoons.

"Aan de onderkant van het toestel is een iets en een nog iets te vinden. Ik heb werkelijk geen idee waar deze twee gaatjes voor dienen. :+"
Links kun je een kabel aan je telefoon knopen (handig voor armbandjes, voor het zwemmen etc), rechts vind je de rechter/onderkant/voice-microfoon.

Je Tinypic afbeeldingen bij Accuduur zijn weg?

Ik mis een stukje over audiokwaliteit/audio in het algemeen. Sony heeft er een paar trucjes in verstopt en zelfs audiofiel-dingen in gestopt.
Thanks voor de opmerkingen
Misschien dat ik nog een stukje ga toevoegen over audiokwaliteit.
Ik heb er op zich niet veel mee, als er maar geluid uit komt.
Maar misschien dat ik een keer in een goede bui me er over in ga lezen
Goede review! Over het geluid, ik vind het persoonlijk hinderlijk van de speakers dat het hele toestel meetrilt in je hand. Het geluid klinkt ook wat dof, mogelijk speelt het waterdicht zijn van de speakers daarbij een rol, maar het is goed genoeg.
Wat me ook nog opviel is dat bluetooth audio streaming niet zo goed werkt als bv op mijn Nexus 7 tablet (2013). Het bereik is minder en tegelijkertijd andere zaken doen op de telefoon geeft haperingen.
Goede en degelijke review, maar:

"Veel Sony apps welke niet te verwijderen zijn"

Het is Android. Natuurlijk zijn deze wel te verwijderen. Out-of-the-box? Nee, maar we hebben het hier wel over het 'meest' open telefoon platform. Wanneer je alles laten wilt zoals het is, heb je gelijk. Wanneer je Android gebruikt op een iets dieper level (waarvoor het gemaakt is IMHO), not so much. Ik noem het dan ook geen minpunt. Apple en MS leveren ook veel eigen apps. Maakt dat een negatief punt?

Als je ze niet gebruiken wil, graaf dan een beetje in Android.
Ik noem het wel een minpunt. Roottoegang is een extra, en bij veel telefoons niet weggelegd voor de normale gebruiker. Al helemaal niet bij de Sony Xperia Z3 Compact. Aangezien de bootloader unlocked dient te worden voordat er geroot kan worden (wat al veel problemen kan geven).
Voor jou en mij is het misschien de orde van de dag om even te rooten, superuser installeren, en vervolgens apps deinstalleren/freezen met titanium of een root explorer. Maar dit is echt niet voor iedereen aan de orde.

Dat mijn auto getuned kan worden zodat ik 50 pk's extra krijg, betekent niet dat ik weinig pk's niet als minpunt mag noemen bij mijn auto.
Een auto tunen, of een 'open' OS gebruiken noem ik twee té verschillende zaken om zo te vergelijken...maar goed. Mooie review verder hoor...
Al iemand ervaring hier met het rooten van de Xperia Z3C om alle apps te kunnen verwijderen? Mijn huidige SE Xperia Arc heb ik op dezelfde manier vrijgemaakt van bloatware.
Ik ga hier nog een stuk over toevoegen.
Op dit moment is het alleen mogelijk om te rooten met een unlocked bootloader. Helaas heeft Sony iets ingebakken dat bij het unlocken van je bootloader je camera slechter wordt. Vooral bij donkere foto's.
Dat soort trucjes moeten softwarematig zijn, dus opzich is dat geen onoverkomelijk probleem. Trouwens, heeft de camera-app van de Z3C ook een photosphere functie voor panorama's zoals die is toegevoegd vanaf Android 4.3?
Geweldige uitgebreide review! Kan je Xperia Z3c ook opladen met USB? Ik zie op de foto's dat deze toestel andere aansluiting voor het opladen heeft.
Uiteraard kan dat. De micro usb is gewoon standaard aanwezig. Je moet de magnetische lader puur als toevoeging zien om niet elke keer het klepje open te maken
De magnetische oplaadkabel is inderdaad niet veel soeps, hij zit veel te los en de kabel is te stug. Ik heb zelf ook de magnetische dock van Sony en die is echt wel een aanrader. Het kost een paar tientjes, maar dan heb je ook wat. Er worden ook adapters meegeleverd zodat je hem ook kunt gebruiken met sommige hoesjes. Welke is dan natuurlijk de vraag, maar ieder geval de smart cover van Sony. Die is echter nog niet leverbaar, en kost ook weer vrij veel. In de tussentijd zit ik dus met een telefoon zonder beschermhoesje die al een paar keer op de grond is gegleden omdat die achterkant zo mooi glad is. Iemand ervaring met andere hoesjes die passen met de Sony dock?

[Reactie gewijzigd door pgrashof op 28 oktober 2014 10:02]

Echt mooie review. Super uitgebreid, en ook leuk dat je die filmpjes erbij hebt gezet.
Ik snap alleen bij de accuduur niet precies wat je bedoelt met de totale cyclus(bij jou 35 uur).
Bedoel je daarmee de tijd tussen twee keer opladen? Dat zou wel geweldig zijn namelijk, drie dagen.
Ook jammer dat de foto's van je accuduur het niet doen. Maar voor de rest klasse, ga zo door.
Wat ik bedoel met een cyclus is puur van 100% naar 0%
Water, bier, zwembad ... je durft wel! :)

Dank je voor je review. Erg mooi gedaan.
Ach, als je beetje voorzichtig doet moet het allemaal wel goed komen. En zo niet, dan nooit meer een Sony voor mij :9
Wat een mooie review!
De kleur die je zo mooi beschrijft doet me erg denken aan de kleur van een goudvis!
Haha, goede omschrijving. Zo heb ik het nog niet bekeken. Het klopt wel aardig. Misschien vergelijkbaar met een donkere goudvis. Een beetje zoals dit

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 13 oktober 2014 16:16]

Waarom heb je in het vergelijkingslijstje eigenlijk de Moto G opgenomen waar de X (pre 2014 versie) veel dichter in de buurt komt?
Deze had ik eigenlijk wel op kunnen nemen idd. Goede opmerking