Nvidia Quadro FX 4800 Review

hkok4 29 september 2014, laatste update op 29 september 2014, 591 views

Nvidia Quadro FX 4800

Ik heb de kaart 2e hands aangeschaft, puur voor de mogelijkheid tot 30bit kleuren

Pluspunten

• stabiele drivers
  • 30bit kleuren feature
  • redelijk stil

Minpunten

• niet echt geschikt voor gaming
  • relatief hoog stroomverbruik
  • nieuwprijs nog steeds heel hoog

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ter relativering: ik heb de kaart alleen gekocht voor 30bit kleurondersteuning en ook nog eens 2e hands en dat beinvloedt mijn beoordeling voor prestatie en prijs aanzienlijk.
Qua prijs heb ik volgens mij een beetje mazzel gehad, want ik heb in 2013 een prima sample op de kop weten te tikken via een professioneel DTP bedrijf voor zo'n 175 euro. En hoewel niet bepaald gratis voor een 4 jaar oude kaart, ik vind het elke cent meer dan waard.

De drivers en hardware zijn erg stabiel, ook na nu nog: Photoshop CS6 en Lightroom werken feilloos met deze kaart, net als mijn DELL U2711 monitor. 1x in de maand calibreren met een Spyder Express is alles wat je hoeft te doen, na een correcte setup. En ook wel mooi dat de drivers dusdanig zijn uitontwikkeld dat je niet elke maand lastig gevallen wordt met updates.

Games zijn op zich prima te doen, maar ik beperk me tot de oudere versies (S.T.A.L.K.E.R., Crysis 2, FarCry 2, Skyrim) en draai die met gemak op 2550x1440 pixels.

Ideaal lijkt het mij als je kunt schakelen tussen een pro kaart en een game kaart, in 1 kast. Maar voorlopig ben ik zeer tevreden met deze setup.

Heb jij ook een Nvidia Quadro FX 4800?

Ik vind het persoonlijk maar erg vervelend dat zelfs dure geforce kaarten geen 30bit ondersteunen in photoshop. Het zogenaamde "deep color" zou dit ondersteunen, maar na onderzoek kom ik er achter dat dit alleen voor directX geldt, niet voor OpenGL, waar photoshop gebruik van maakt. Wat mij betreft mag dat in de toekomst veranderen.

Wat betreft het gebruiken van twee kaarten, als je moederbord dit ondersteunt kun je zeker twee kaarten in je computer installeren. Het hangt dan af van waar je je monitor(s) op aansluit welke kaart als hoofdkaart gebruikt wordt. Of welk beeldscherm je als primair beeldscherm kiest. Je monitor ondersteunt meerdere ingangen, hier kun je dan op je monitor switchen van videokaart (Displayport ingang werkt in ieder geval zo, dat wanneer je monitor uit staat, de computer niet herkent dat er een monitor aangesloten is. Bij DVI herkent de videokaart het wel als je monitor uit staat. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook zo is als je van input verwisselt (ik heb ook de U2711).