Asus N750JK-T4171H Review

Jvann 29 september 2014, laatste update op 2 oktober 2014, 485 views

Asus N750JK-T4171H

Erg goede laptop voor de prijs, mist alleen een beetje ssd snelheid, maar er is hiervoor extra plek. Hiermee geupgrade en ik ben er hardstikke blij mee.

Pluspunten

• Mooi en stevig alluminium design
  • Krachtige processor en een prima dosis RAM
  • Beheerst games
  • Plaats voor extra hardeschijf
  • Full HD scherm met prima helderheid, kijkhoeken en weinig reflecties
  • Toetsenbordverlichting
  • Accu beheerst 5 uur vol gebruik
  • Prijs / Kwaliteitverhouding

Minpunten

• Niet het mooiste scherm (Paneel)
  • Onderdelen zoals accu complex met T4 schroeven vast
  • Hardeschijf!

Hallo Tweakers

Ik heb pas de N750JK-T4171 binnen gehad, tijd voor een kleine review over deze mooie laptop. Deze laptop had ik al een tijdje op het oog en ik heb uiteindelijk mijn slag geslagen. Deze laptop was het meer dan waard. Omdat ik niet zo geweldig ben in het schrijven van reviews wil ik de gegeven aantal sterren hierboven 1 voor 1 bespreken zodat jullie een beetje een beeld kunnen krijgen van deze laptop.

Featureset

( Als ik de verkeerde dingen onder Featureset versta gelieve dit dan even aan te geven ;) )
De laptop heeft goede aansluitmogelijken, maarliefst 4 usb3.0 poorten waarvan 1 er een hoger ampere heeft. 2 videoingangen (hdmi & mini displayport), een SD kaart lezer en een ethernet poort. Daarnaast is er ook nog een koptelefoongat, microfoongat en een subwoofergat, ook word er een standaart subwoofertje meegeleverd, deze is niet supergeweldig maar de geluidskwaliteit verbeterd wel en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Het geluid van de laptop zelf is opzich prima en helder, deze kan ook best luid worden gezet. Daarnaast zit er gewoon nog een DVD brander/lezer in, dat is natuurlijk altijd makkelijk en kan zeker niet in de weg zitten. Daarnaast is er ook nog een extra slot voor een extra hardeschijf, dit is echt hardestikke geweldig dat ze deze hebben geplaatst, de laptop mist namelijk een beetje de snelheid van een SSD en nu kan deze er toch nog extra bij gezet worden. Bij de laptop zelf werd ook nog een HDMI naar VGA kabeltje geleverd, erg handig om wat oudere schermen aan te sluiten, een doekje om de laptop schoon te houden, een clip voor de kabels, instructie en garantiemanual en natuurlijk de accu.

Oftewel prima geluid en aansluitingsmogelijkheden, ook worden er handige dingen meegeleverd waaronder de HDMI naar VGA kabel, en voor de leuk een subwoofer en een doekje. Het grootste voordeel is natuurlijk het extra hardeschijfgat, ik raad ook zeker aan deze te gebruiken, 5/5!

Prestaties

Kwa prestaties is het echt een geweldig apparaat, een goede I7-4710HQ processor die draait op een kloksnelheid van 2,5GHZ met 4 kernen en 8 threads. Daarnaast is er nog een healthy dosis RAM aanboord, 8GB 1666mhz (2 latten van 4GB). 8GB Is voor mij genoeg, en voor een laptop in deze prijsklasse prima op zijn plek. Daarnaast zit er ook nog een mooie GTX850M 2GB in die toch aardig met games raad weet, verwacht niet dat je elke game kan runnen op ULTRA 1080P maar je kan er toch zeker mee gamen:

Wolfenstein: The New Order 1080P medium/high settings met bijna altijd 60FPS of hoger.
Payday 2 op 900P hoogste settings met bijna altijd 60FPS of hoger.

Er is wel 1 nadeeltje, de hardeschijf, deze is met zijn 5400RPM niet echt de snelste, maar je kan natuurlijk niet alles hebben voor de prijs die ze voor deze laptop vragen, gelukkig kan je er zelf een SSD in (of erbij) zetten, naast dit kleine nadeel vind ik wel dat deze laptop 5 sterren voor prestaties verdient gewoon omdat de andere hardware erg krachtig is, en al helemaal als je het vergelijkt met de prijs.

Beeldkwaliteit

Dit is een lastige, het scherm is wel lekker scherp met zijn 1920x1080 resolutie, de helderheid is naar mijn mening prima (niet extreem hoog, maar ook niet extreem laag). Daarnaast is het een mat scherm, zijn de kijkhoeken prima en heeft het praktisch geen reflecties. De kleuren zijn daarentegen niet echt geweldig, het is niet zo dat de kleuren uit het scherm spatten of iets dergelijks. Een IPS scherm in deze laptop zou leuk geweest zijn, maar je kan natuurlijk niet alles krijgen voor de prijs die ze ervoor vragen. Daarnaast moet ik wel zeggen dat het prima schermkwaliteit is, okal is het geen IPS scherm vind ik wel dat ASUS het scherm best goed onder handen heeft genomen, vandaar de 4 sterren.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De bouwkwaliteit van de laptop is naar mijn mening erg goed, bijna alles zit prima in elkaar met stevig alluminium, niks over te klagen dus. Wat wel vervelend is, is dat je flink wat schroeven moet loshalen om bij de componenten te kunnen (waaronder de accu, extra hardeschijf slot).

De robuustheid is prima, lekker stevige laptop (vooral door het alluminium). Weinig over te zeggen, 4 van de 5 sterren dus omdat ik het wel wat fijner had gevonden als je makkelijker bij de componenten kon.

Ergonomie

( Als ik de term "Ergonomie" verkeerd heb begrepen gelieve dit dan even te melden ;) )
Hier heb ik niet veel over te zeggen, de laptop werkt naar mijn mening gewoon erg prettig. Het toetsenbord typt lekker, de toetsen veren goed mee en je hoeft niet veel kracht te zetten. Daarnaast zit er ook licht in het toetsenbord, dus als je niet kan blindtypen en het is donker kan je altijd het toetsenbordlicht helder zetten. Het touchpad werkt ook fijn, gewoon een touchpad van normale grootte met de optie om gestures te gebruiken, deze zijn wel makkelijk bij windows 8 dus dat is een mooi pluspunt. Hier heb ik dus niks over te klagen, vandaar 5 sterren.

Warmte en geluidsproductie

Ik kan best kort hierover blijven, zolang je niet gamed blijft de laptop gewoon lekker koud, bij intensief processorgebruik word de laptop ook niet erg warm. Als ik de videokaart intensief gebruik dan word de laptop wel wat warm linksboven het toetsenbord maar het raakt niet oververhit of iets in die richting. Ook heb ik wel eens bij laptops gezien dat de prestaties achteruit gaan als de GPU te warm word, dat is bij deze laptop zeker niet van toepassing.

De geluidsproductie is naar mijn mening erg laag! Als je gewoon zit te internetten of iets dergelijks hoor je de ventilator nauwelijks. Als je gaat gamen beginnen de ventilatoren natuurlijk wel een stuk hoger te draaien maar het is niet zo dat de hele laptop op begint te stijgen. Soms hoor je alleen wat gekraak van de hardeschijf, maar dat merk je niet echt op.

De warmte en geluidsproductie is dus gewoon erg goed, de laptop krijgt het voor elkaar om de hardware goed te koelen, en weet de warmte en geluidsproductie binnen de perken te houden. Niet verassend dus dat ik hiervoor ook 5 sterren geef.

Mobiliteit en accuduur

Dit was naar mijn mening moeilijk te beoordelen. De laptop is eigenlijk een desktop vervanger, en niet bedoeld om elke dag mee te shouwen. Ikzelf neem hem vaak mee naar school, maar mij hoor je niet snel zeuren over het gewicht van de laptop. Het gewicht is daarentegen wel wat aan de hoge kant (3,3KG incl. snoer) dit had wel ietsjes lager gemogen. De afmetingen daarentegen zijn wel wat lomp om mee te nemen, een vrij grote tas is daarom ook vereist, daarnaast raad ik ook een stevige rugzak aan zodat je het hele gewicht niet telkens met 1 arm mee hoeft te zeulen, op je rug valt de laptop goed mee te nemen. Maar voor een 17.3" laptop vallen de afmetingen ook wel weer mee, er zijn zat 17.3" laptop die een stukje groter zijn.

Verwacht bij accuduur niet de tijd van een ultrabook, de hardware in de laptop is goed maar vraagt natuurlijk ook flink wat energie. Maar het verbaasd me eigenlijk hoe lang deze laptop nog op 1 acculading kan werken. Met deze hardware houd de laptop het uit om 5 uur te webbrowsen, programma's te gebruiken en zelfs op de integrated te gamen. Ik heb niet heel nauwkeurig de accuduur getest, maar ik ben er erg tevreden mee.

De mobiliteit is dus wat minder puur omdat de laptop er ook niet voor bedoeld is, maar de accuduur is nog verassend goed voor de hardware die er in zit. Vandaar dat ik 4 van de 5 sterren geeft.

De laptop is gekocht bij de webwinkel "Bobshop". Toen deze besteld was, was de laptop de volgende dag al binnen. Een compliment dus voor Bobshop. Op de Bobshop was de laptop in de aanbieding voor §890,-! Dit was de grootste trigger om de laptop binnen te slepen. Als je de bovenstaande dingen leest kan je wel begrijpen dat de prijs het meer dan waard was. Voordat hij in de aanbieding was, kostte de laptop §930,- en die prijs was hij ook zeker waard. Het is me opgemerkt dat hij momenteel voor §999,- staat, dat is een flinke prijs toenamen maar naar mijn mening toch nog best een goede keuze. De prijs/kwaliteit verhouding is dus gewoon extreem goed, je kan een beestenlaptop hebben voor een lekkere lage prijs. Vandaar dat ik hierbij 5/5 sterren geef.

Overig

Ikzelf heb in deze laptop een Samsung 840 EVO 120GB geplaats (geadobteerd van een tweaker), dit raad ik erg aan om nog meer van de prestaties te genieten, maar is niet noodzakelijk aangezien de laptop zonder de hardeschijf ook prima prestaties levert. Alleen was het wel wat gedoe om alle data van de hardeschijf op de SSD te krijgen, ten eerste kwam ik niet in het BIOS menu, dit kwam omdat fastboot in Windows 8.1 stond ingeschakeld, daarnaast heeft Samsung Migration Software en wat andere migratiesoftware een paar keer gefaalt om het werkend naar de SSD over te kopiŽren.

Gewoon een hardstikke mooie, stevige, krachtige maar toch coole laptop voor een lage prijs!
Zeker aangeraden

Heb jij ook een Asus N750JK-T4171H?

Zelf ook laatst deze laptop gekocht vanwege de prijs/prestatieverhouding en t mooie uiterlijk. Ben er tevreden over behalve over de geluidskwaliteit. Geluid uit een laptop hoeft niet perfect te zijn, maar er zit door het geluid een soort van rare 'echo' alsof er een ruimtelijke preset overheen zit. Ik lees in andere reviews dat mensen dat soms ook opvalt en vraag me af of dat bij deze laptop hoort of dat dat een driver issue is of zelfs een hardware defect.
Het valt me op dat als je de balans in het 'Maxxaudio' programma (op advanced) van links naar rechts schuift dat het er niet op lijkt dat dan de balans echt wordt verzet. Het geluid lijkt er wel door te veranderen waarbij het slidertje in t midden die vervelende echo heeft waardoor (vooral bij muziek) het geluid een soort van rond gaat zingen. Heb zelfs al geprobeerd de microfoon uit te schakelen, maar dat heeft ook geen effect. Kan je hier ns voor me naar kijken en je bevindingen posten?
Uhm nou moet ik eerlijk zeggen dat dit mijn eerste "echte" laptop is (hiervoor had ik er een met Windows 95 nog) dus ik weet niet precies of ik dit heb.

Aan het begin toen ik de laptop net had, had ik inderdaad ook aardig wat echo en dit heb ik opgelost door wat te kloten met de MAXX audio equaliser (de "Controls' knop rechtsonder als je het opstart) of gewoon helemaal uit te zetten en al de verbeteringen uit te zetten in het Luidsprekerpaneel (zie plaatje).

Plaatje > http://i.imgur.com/NoH14xt.jpg

Ikzelf vind dat de laptop nu prima geluid maakt, niet met overmatig veel echo ofzo, als dit allemaal niet hielp ben ik bang dat ik je niet kan helpen.

Edit: [img] code werkt niet Lol

[Reactie gewijzigd door Jvann op 10 november 2014 22:03]