Lenovo Yoga 2 13-0088NL Review

Spin1 29 september 2014, laatste update op 29 september 2014, 931 views

Lenovo Yoga 2 13-0088NL

Nadat mijn vorige laptop wel erg oud werd, op zoek gegaan naar een vervanger. Hierbij waren de volgende punten zeer belangrijk: - accuduur - draagzaamheid - SSD - Full HD scherm Al snel kwam de Lenovo Yoga in beeld, waarbij de standen mij ideaal leken.

Pluspunten

• Full HD IPS paneel
  • Tablet/laptop in 1
  • Fijn (verlicht) toetsenbord
  • Dun en licht
  • Grote SSD
  • Accuduur

Minpunten

• Ingebouwde speakers
  • Geluidskaart
  • Ondersteuning oude routers
  • Niet volledig compatibel met linux

Zoals eerder aangegeven op zoek gegaan naar een draagbare ultrabook ter vervanging van mijn 6 jaar oude laptop.

Hierbij heb ik vooral de afweging gemaakt tussen de Macbook air en de Lenovo Yoga, in het begin was ik wat sceptisch over de Yoga. Het concept leek mij ideaal, maar aangezien deze haast nergens in een winkel te bekijken was + de misschien lage restwaarde na 2 jaar lieten mij twijfelen.

Eerste indruk
Aangezien ik online een aanbieding tegenkwam voor 799 was de keuze zeer snel gemaakt. Het werd de Lenovo Yoga.

Eenmaal thuis ontvangen viel direct op dat de laptop erg licht, dun en vooral zwart was. De behuizing voelt ondanks het bewerkte plastic degelijk en niet fragiel aan. De Pro heeft een net tikje mooier afgewerkt gedeelte rondom het toetsenbord en een frissere zilveren uitstraling. Verder lijkt het verschil in eerste instantie miniem.

Toen ik de laptop aanzette, was het beeldscherm voortreffelijk! Zeer scherp, mooie kleuren en hele ruime kijkhoeken.

Featureset
Eenmaal de laptop aan, valt gelijk het beeldscherm zeer positief op, waarna de zeer snelle opstarttijd (enkele seconden) ingelogd kon worden. Het toetsenbord voelt goed en degelijk aan, waarbij als de laptop in een andere modi wordt geklapt, dit met een subtiel geluidje en rechtsbovenin het scherm wordt aangegeven. Ook het werken in windows 8 is op het lijf geschreven van deze laptop. Zo kunnen er tablet en normale apps van windows geinstalleerd worden.

Wel een nadeel is de wifi kaart, ondanks de AC7260 herkent deze slecht oude routers en laat vooral N en 5ghz verbindingen zien. Tevens is het geluid niet top. De kleine speakers produceren een laag volume, waarbij de 3.5 jack analoog op een stereoset geen heel mooi vol geluid geeft. Voor hoofdtelefoons is deze wel in orde. Daarbij wordt er een dolby digital equalizer programma geleverd op de laptop.

Prestaties
Ikzelf heb nog geen hele zware games of applicaties gedraaid. Maar voor een ultrabook voelt deze zeer snel en stabiel aan. Vooral het opstarten, werken in word en het programmeren in Notepad voelen snel, degelijk en fijn aan (dit door het toetsenbord, ssd, scherm,geheugen en de I5).

Beeldkwaliteit
1 en al lof!

Bouwkwaliteit
In eerste instantie was ik hier heel bang voor. Zo werden er in internationale reviews aangegeven dat de Pro van aluminium was, deze van plastic en in de specs is deze ook iets zwaarder. Ik moet zeggen het verschil tussen deze en de pro is vrij weinig. Zoals eerder geschreven heeft de pro net een mooiere afwerking rondom het toetsenbord (soort anti slip), iets meer alu en een frissere zilveren bovenplaat.

De normale yoga zoals in deze review is goed afgewerkt, waarbij het plastic degelijk aanvoelt. Rondom de laptop loopt een rubberen rand zodat deze niet wegglijdt als de laptop op zijn zij staat of in tent modus.
Ik moet wel zeggen dat een Macbook net iets staler en robuuster aanvoelt, maar qua kieren/aansluiting ontloopt het niet veel. De afwerking tussen de pro en deze is een fragiel verschil.

Ergonomie
Licht, wenbaar, klapbaar, kleine lader, zeer fijn toetsenbord.
Een hele dikke 4+ a 5 sterren.
Zo voelt deze laptop een stuk lichter als een macbook pro 2012 welke nog beschikt over een optische drive.

Warmte/geluid
Acceptabel, hoewel bij licht grafische spelletjes de fan al snel begint te draaien en de warmte oploopt (hierbij duidelijk de fan direct hoorbaar), verder stille laptop.

In eerste instantie hoog. Voor 799 een koopje.
Bij de reguliere prijs 899 campusstore of 949 pricewatch lijkt dit veel, maar vergeleken met een macbook air erg veel waar voor je geld. Mocht je willen gamen, moet je niet voor deze gaan.

Een laptop welke erg licht, snel, goede beeldkwaliteit, snelle ssd en een redelijke processor heeft. Zo zijn de standen echt wel een aanvulling en is deze wel te groot voor een tablet, maar mocht je de laptop op een tafel of op je schoot leggen werkt dit ideaal. Zeker ook omdat via de windows store zeer veel tablet apps geinstalleerd kunnen worden.

Ikzelf zat te twijfelen macbook air of lenovo yoga.
Hierbij heb ikzelf overduidelijk de goede beslissing genomen om voor de Yoga te gaan.
De standen en betere specs zijn een super uitkomst.

Edit: Ikzelf heb de I5 versie, op de processor na zijn deze laptops identiek. Excuus voor de verkeerde plaatsing.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 2 13-0088NL?

Mag ik vragen waar je deze laptop voor 799 hebt weten te kopen?
Bij Komplett hadden ze er 3 a 4 in de outlet, welke onder tevredenheidsgarantie waren geretourneerd.

Campusstore 899
Newegg, ebay zijn ook wat goedkoper, maar zit je met garantieproblemen.