Fractal Design Define R4 Pearl Black Review

DivadaviD 29 september 2014, laatste update op 29 september 2014, 276 views

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Ik heb deze behuizing voornamelijk gekocht om zijn elegante uiterlijk en zijn geluids dempende opties. Ik had wel iets meer willen betalen als de kost voledig uit RVS was gebouwd i.p.v. de 'rvs-look' deur en de plastic delen achter de deur.

Pluspunten

• Geluids dempent
  • Elegant uiterlijk
  • Modificeerbaar

Minpunten

• Tegen een meerprijs had Ik een meer luxierieus model gewild

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik was een luide computer helemaal zat. Op zoek naar mogelijkheden om herrie te voorkomen kwam Ik o.a. de Fractal Design R4 tegen. Een elegante behuizing met geluids-dempende zijpanelen. Voor wie toch nog wat meer cooling wilt is het mogelijk om het geluids dempend systeem boven 2x en links 1x van de kast te verwijderen en daar 120 of 140mm fans te instaleren. Ik ben voor een compleet 'stil' systeem gegaan en heb het geluids dempend materiaal op die plaatsen laten zitten.

Met een moderne processor, videokaart, geluidskaart, ssd's en harde schijven verbonden aan een sterke RAID-Controller wordt het systeem voldoende gekoeld zonder gebruik te maken van de verwijderbare geluids-dempers (tegen inruiling van ventilatoren op die plaatsen.)
Dit zelfs met de fan-controller die in de kast zit ingebouwd op 5 volt (andere keuzes zijn 7- en 12 volt)

Het is een hele mooie kast, toch had Ik wat dingen beter willen zien:
1. De kast heeft een voordeur die een 'rvs-look' heeft, maar is eigenlijk van kunststof.
2.Als je de deur opent is er: plastic: 2x 5.25 bays (genoeg na inbouw van 2 bays: 1 heeft een Blu-Ray writer ingebouwd, de 2e een Fan-controller met touchscreen display, USB3 port, SD card reader en 'al that blabla') maar ook het opende deurtje naar de front-fans is van plastic.
3.De ingebouwde fan controller is een simpel 5,7,12 volt click systeem van goedkoop plastic wat wel wat mooier afgewerkt had kunnen worden.

De behuizing wordt geleverd met twee 140mm 'Silent fans' van fractal, 1 voorop (intake) en 1 achter (outtake.) Ik heb een derde fan bijbesteld en die voorop boven de ander geplaatst. Dit was geen enkel probleem door het klik-systeem van de kast 'klik' je zonder moeite de fan in het voorpaneel. Ik heb wel de 5 drive bays die gelijk daarachter gemonteert kunnen worden verwijdert: Voor optimale intake koeling en die ruimte bieden voor mijn grote video-kaart. Beneden blijven 3x 3,5" drives beschikbaar waar Ik 3 harde schijven heb geinstalleerd.

Ook heb Ik twee SSD's achter het moederbord-tray geinstalleerd. Let wel op dat dit alleen mogelijk is als deze bevestigd worden voordat het moederbord bevestigd wordt!

2x USB2 en 2x USB3 een stalen cirkel knop met verlichting en een kleine 'reset' knop vind je bovenop de kast. Net zoals een microffon en hoofdteleffon aansluitingen.Behalve de 7 PCI brackets aan de achterzijde is er en 8e horizontaal aanwezig voor optionele PCI uitgangen voor b.v. een extra fan controller regeling of een extra USB3 of een externe e-Sata aansluiting

De voeding kan zowel omhoog als omlaag gemonteert worden met mogelijkheid om een intake fan beneden naar boven te plaatsen achter de voeding, van 120 of 140mm. Ik gebruik daar een 120mm omdat mijn voeding (RM1000) wat langer is als de gemiddelde voeding.

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Pearl Black?