Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson C905 Zwart Review

SleutelMan 10 maart 2009, laatste update op 10 maart 2009, 2.647 views

Sony Ericsson C905 Zwart

Pluspunten

• Goede camera
  • GPS
  • veel multimediafuncties

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord is onhandig voor mensen met wat grotere handen

Waarom deze telefoon?

Ik heb hiervoor een aantal andere SE telefoon gehad (W800i, K800i) en die bevielen mij uitstekend. Een no-nonsens telefoon met een goede multimediafunctie en camera. Hoewel de meeste mensen een mobiel vooral gebruiken om te bellen is bij mij het sms'en, foto's maken en internetten het meestgebruikte item. Een Iphone viel voor mij hoe dan ook af wegens de slechte ontvangst en slechte camera (waarbij ik, vergeleken met de K800i alleen maar achteruit zou gaan).

Featureset
Om het even kort op te sommen: 8 MP camera, GPRS/UMTS, GPS, WLAN & mediaplayer. Sommige features zijn redelijk standaard in dit segment, andere weer niet (GPS was toen op weinig telefoons van dit formaat te vinden). Ik gebruik de camera vrij regelmatig en deze valt me absoluut niet tegen, alhoewel er wel een aanzienlijke hoeveelheid ruis is en de kleuren nogal flets zijn. Hij presteert wel ietsjes beter wat betreft de kleuren dan de K800i.

De GPS is een leuke gimmick (en af en toe ook goed bruikbaar). Google Maps wordt standaard meegeleverd en doet zijn werk goed. Het is jammer dat er niet zoals bij de Iphone een optie is om te kiezen voor autoroute's of bijv. wandelroutes, nu stuurt hij je altijd via een autoroute wat zeker in steden behoorlijk om kan zijn.

WLAN is een handige optie maar voor mij niet zo van toepassing. I.C.M. een onbeperkt internet abonnement is het niet echt nuttig, hoogstens geschikt om youtube filmpjes sneller te laden (die deze telefoon nu via een mediaspeler kan streamen). Afstandbediening kan dan weer niet via WLAN maar wel via Bluetooth. Een ander nadeel aan de WLAN is dat de beveiliging niet verder gaat dan WPA, en mijn eigen netwerk draait WPA2 en daarmee kan ik dus niet verbinden.

Bereik

Op zich merk ik weinig van bereikbaarheidsproblemen met dit toestel afgezien van diegene die ik al eerder had met mijn K800i (wat kleine gaten in het T-mobile netwerk). De GPS ontvangst is niet bijster goed (of nauwkeurig wat snelheid betreft) maar voor zo'n klein toestel is het wel te doen. GPRS/UMTS ontvangst is binnen gebouwen ook verbazingwekkend goed. WLAN ontvangst is goed, voor zover de telefoon niet de beperkende factor is bij bestandsoverdrachten.

Accuduur

1,5 a 2 dagen doe ik ermee als ik een beetje internet en een paar foto's maak, dat is stukken beter dan mijn oude K800i maar het is wel kort, vooral video en GPS zijn echte slurpers. Aangezien ik meestal toch niet langer weg ben dan een dag is het voor mij geen bezwaar. Ik kan niet vertellen wat de tijden zijn als je niet internet, aangezien ik dat vrijwel elke dag doe :P.

Gebruiksgemak

Als je al een SE telefoon gewend ben dan is dit een eitje. De bediening (afgezien van de camera) is vrijwel gelijk aan een willekeurige bar telefoon uit de Cybershot serie of Walkman serie. De auto-turn functie bij Film en video (net zoals bij de Iphone) is erg handig maar bij de ingebouwde T-zones browser drijft het me af en toe tot waanzin als ik de telefoon even laat zakken en het ding opeens op landscape modus staat. De toetsen ben ik minder tevreden over, ik moet soms nogal wat moeite doen om de goede toetsen in te tikken (ik raak ze vrijwel met de punt van mijn nagel omdat ze zijn verzonken). Ook de * toets om uppercase/lowercase te wijzigen is een pain-in-the-ass, je moet hem namelijk niet te snel indrukken, dan wisselt hij heel snel door. Maar ook niet te lang, dan sprint de telefoon op T9-modus :X.

Wat wel weer vreemd is is dat de mediaspeler opeens de oude mp4's die ik had (voor de k800i) niet meer pakt (resolutie voor beide telefoons is 320x240) en ik ben behoorlijk lang bezig geweest om een formaat te vinden die hij wel afspeelt (dat staat ook nergens gedocumenteerd).

Bouwkwaliteit & afwerking

De lage beoordeling hier hangt vooral samen met het cameraklepje: deze krijg je als je hem nodig hebt er soms moeilijk af geschoven en als je het niet wilt schuift hij eraf of zit hij niet helemaal op de gesloten toestand. Ook is het sierstripje aan 1 kant al gedeeltelijk afgebroken nadat de lijm daar had losgelaten.

De telefoon is verder netjes afgewerkt in 2 kleuren en ingeklapt is het een "compact" geheel. Ik was van tevoren wel bang met dit slidemodel (ik heb er nog nooit eentje gehad, ik was echt allergisch voor die dingen, zeker die van samsung), maar dat is ongegrond gebleken, het systeem werkt goed.

Nog wel 1 opmerking over de M2 kaartingang: hadden ze die ietsjes minder diep kunnen verwerken? Om het kaartje er nu uit te krijgen moet ik elke keer een speld o.i.d. gebruiken omdat het met mijn vingers niet lukt...

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ook deze telefoon is niet vastloper-vrij, maar gelukkig is er nu een snelle overwrite (noem het ctrl+alt+del :P) door middel van de beŽindig-gesprek knop, die een menu oproept waarbij de je vastgelopen applicatie kunt afsluiten. Van de problemen van "zwart/wit knipper scherm" ( zoals ik het even noem) die ik bij mijn K800i aantrof is nergens iets te bekennen gelukkig.

Hier kan ik even weinig zinnigs over zeggen aangezien ik deze telefoon heb aangeschaft i.c.m. een abonnement en er dus niet het volle pond voor heb betaald.. :P

nog wat foto's ter illustratie (full res, heb wel even ruisfilter eroverheen gehaald) :

veel zoom en flits. klik voor groter

voorraadje batterijen van 2 doorlopen en 3 uitvoeringen als zendertechnicus :P. Ook hier klikken voor groter

SLT (SprinterLightTrain) 2603 op weg tijdens zijn eerste inzet in reizigersdienst als stoptrein Den Haag - Utrecht op 10 maart 2009

Heb jij ook een Sony Ericsson C905 Zwart?

Jammer dat dit toestel geen "echt" toetsenbord of touch heeft:(
Bij alle voordelen zitten ook nadelen
Mijn vorig toestel was een k800i kon ik het sluitergeluid van de camera verandere.
Ik had voor mijn foto verschillende mapjes ,niet meer mogelijk.
Ik mijn scherm staat een ikoon met een "H" staat niets van in de gebruiksaawijzing ik weet nu viavia dat het om HSDPA gaat.
Hoe onderschijdt de c905 wifi van internet(waar je voor moet betalen) T-moblie
weet geen weg met deze vraag
Heb je er geen wayfinder op? Daarmee kun je loop-routes berekenen...

Verder nette review!
Goede Camera maar geen beschrijving van de camera naast
Ik gebruik de camera vrij regelmatig en deze valt me absoluut niet tegen, alhoewel er wel een aanzienlijke hoeveelheid ruis is en de kleuren nogal flets zijn. Hij presteert wel ietsjes beter wat betreft de kleuren dan de K800i.??:P
Wel nice review voor de rest :).
Ik meende dat ik ooit mijn k800i hier ook had gereviewd, dus niet :p. Ik zal dat onderdeel nog wel even aanpassen vanavond :)
Dank voor je review! Ik vond ook al dat deze telefoon een wat vreemd lensklepje had, en jij hebt dat nu bevestigd :)

Vind je de telefoon niet te dik? Toen ik hem in de winkel in mijn handen had schrok ik van de dikte!

Goede review, lekker uitgebreid! _/-\o_
Ik denk als je een K800i gewend bent dat dat niet zo meer opvalt.

Prima review!

Probeer anders een testfotootje met dat ding te maken om de camerakwaliteit te laten zien;)
heb je ook nog wat foto's wel een hele nette review
Ik heb net even wat foto's (@full-res) toegevoegd :)
vette pooster @ de muur :D
Aan het handschrift kon ik afleiden dat 't wel xkcd wezen moest.

Zie ook ;).
Nette review ^^

Ik ben recentelijk benaderd door T-mobile(/Orange) voor het verlengen van mijn abbo. Hieraan gekoppeld zit de speciale actie met deze telefoon.
Kort gezegd, het is een zeer interessant aanbod, alleen heb ik vrij slechte ervaringen met SE...
Nu wilde ik wat reviews bekijken, en ik heb op een aantal engelse sites een bult aan user reviews bekeken, sommige welke vrij positief waren, echter, van de 300/400 was er toch al gauw 50% die in 3/4 weken tijd aan hun 3e of 4e telefoon zitten omdat deze binnen een week kapot gaat.

Mijn vraag is daarom, zijn er mensen hier die hier specifieke ervaring mee hebben? Of zou het alleen een batch in engeland zijn die nog wat kinderziektes bevat.
Fijn review!

even een linkje voor mensen, die net zoals ik, een beschadigd lcd frontje hebben :

formymobile

Het lijkt even moeilijk, maar na wat voorzichtig prutsen heb je voor max 10 pond(euro) een nieuw schermpje!