Specificaties Actioncam, max 1920x1080 - Bekijk alle specificaties

Viofo SJ1000 Review

fruitbakje 27 september 2014, laatste update op 27 september 2014, 523 views

Viofo SJ1000

Op eBay goedkoop en makkelijk te krijgen, zeker vergeleken met de gangbare actioncam merken. Perfecte afwerking, in zowel bouwkwaliteit als mogelijkheden, moet je niet verwachten. Maar voor iemand die slechts een keer zo'n type camera wil proberen is hij perfect.

Pluspunten

• HD resolutie
  • Waterdichte case
  • Veel mounts

Minpunten

• Warmtegeneratie-probleem
  • Geen perfecte afwerking

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review. Feedback is welkom!

Graag wilde ik action sequences maken van bijvoorveeld motorrijden, duiken, kayakken, en dergelijke. Een gebruikelijke GoPro vond ik te duur. Lang heb ik gekeken naar een Contour, maar aangezien zij na hun doorstart ook nog steeds niet met iets nieuws zijn, ben ik ook hier voorbij gegaan.
Op een gegeven moment ontdekte ik een zee aan Chinese cheap-ass actioncams (waarvan er een aantal hier zijn gereviewed). Ik reviewde nog eens mijn wensen:

- prijs-kwaliteit uitstekend
- HD (ik heb een paar jaar geleden een non-HD camera aangeschaft, en vond naderhand dat resolutie toch wel belangrijk voor me was)
- waterproof case (om mee te kunnen duiken)

Daar deze SJ1000 aan alle eisen voldeed, bijzonder goedkoop was en ook nog eens acceptabel was wat betreft beeldkwaliteit, heb ik em maar aangeschaft. Via eBay een paar dagen later de gelukkige eigenaar.

Inmiddels heb ik de cam een paar weken in bezet en getest bij kayakken, duiken, en tokkelen (allen in Costa Rica, tokkelen heet hier zip-lining of canopy, weet niet zeker of tokkelen hetzelfde is). Ik ben bezig met het 1 en ander online te krijgen, maar dat kan nog even duren.

Features
De review van Techmoan geeft al een prima overzicht van de features. Belangrijke punten:
- hij is HD
- de Timestamp (datum en tijd ergens in beeld) is uit te zetten
- de 60fps stand eigenlijk NIET 60fps is, maar 30fps waarbij elk frame 2x wordt getoond
- de waterproofcase, die er gratis bijzit, is bij mij prima waterdicht gebleven met 25 meter aan waterdruk erop
- genoeg mounts om je even zoet te houden. Ik heb er maar een paar uitgeprobeerd
- micro-usb voor opladen
- micro-HDMI voor je TV (niet uitgeprobeerd)

Opnamekwaliteit
Dit is mijn eerste actioncam, en kan dus niet vergelijken. Met wat ik tot nu toe heb gezien ben ik prima tevreden. Ik ben bezig het 1 en ander online te zetten. Op youtube zijn verschillende filmpjes te vinden. Bestanden van 10 minuten op FullHD bij 30fps zijn bijna 1,2gb groot. Ik heb er op het moment een kaart van 32gb opzitten. Hiermee zou ik dus zo'n 260 minuten opnemen.

Beeldweergave
De cam heeft een klein scherm waar je kan zien wat je filmt. Dit is ook echt klein, maar je kan (in tegenstelling tot een GoPro) dus wel zien of je een beetje goed richt. Althans, als je hem los vasthoudt. Als je een mount, en daarmee een clip vastzet aan de camera of the case, dan gaat deze clip over het beeldscherm heen. Je kan dan logischerwijs niet meer zien wat je opneemt. Om te weten of je uberhaupt opneemt ben je dan afhankelijk van het blauwe lichtje bovenop de camera (continu brandend = camera staat aan; knipperend = camera neemt op)

Gebruiksgemak
De camera heeft een aan-/uitknop, modusknop (om te switchen tussen video, foto, en terugkijken), OK-knop (voor menu-opties en als opnameknop), en 2 pijltjeknoppen (voor in het menu en bij het terugkijken van verschillende opnames).Het spreekt allemaal redelijk voor zich.
Het menu is niet ingewikkeld, ik als niet veel-eisende gebruiker heb nog geen instelling gemist. Voor een overview van het menu, zie de video van de eerder genoemde review. De camera is in te stellen om na elke x aantal minuten nieuwe videobestanden te beginnen, zodat je na een uur niet met een megabestand zit van een uur lang. =
Met de case kan je de aan-/uitknop, modusknop, en de OK-knop bedienen.Wil je opname-instellingen veranderen, dan moet je de camera uit de case halen.
Er was ooit een tijd waar je een case kreeg waar je deze knoppen niet goed bij kon bedienen. In die tijd leven we allang niet meer.

Design en Bouwkwaliteit
Designtechnisch vind ik hem een beetje op een ei lijken/voelen. In m'n handen heb ik er niet heel veel grip op, maar dat komt ook omdat ie niet al te groot is. Maar wanneer houdt je dit ding nou in je handen eigenlijk.. Meestal zit ie op 1 of andere mount, en daar zit ie prima.
De waterproofcase is dus (bij mij) prima waterdicht tot in ieder geval 25m diepte. De case blokeert wel behoorlijk wat geluid. Ik zou de mounts zonder de case nog moeten testen om te kijken in hoeverre de camera zonder de case goed te gebruiken (lees: te mounten) is.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
De batterij gaat zo'n 2-2,5 uur mee. Daarmee krijg ik mijn kaartje van 32gb dus niet vol. Batterij is prima te verwissenen (aan de onderkant). Of er makkelijk reserve batterijen voor te krijgen zijn zou Google misschien kunnen vertellen. Crashes of bugs ben ik nog niet tegengekomen. Bouwkwaliteit is op het eerste gezicht prima. Heb dit zonder case nog niet uitvoerig getest. Case zit er stevig uit.
PROBLEEM: In de case, na een langere tijd draaien (zeg een uurtje), begint de camera aardig warm te worden. Zo warm zelfs dat hij na ongeveer 2 uur zichzelf uitschakeld (nog voordat de batterij leeg is, maar niet heel lang daarvoor). Dit gebeurde ook als ik aan het duiken was (met dus continue warmte-afvoer aan de case, maar niet de camera zelf). Ik heb dit nog niet geprobeerd zonder case, dus misschien is het een soort isolatie-effect van de case.

Voor 80 heb je een actioncam die waterdicht is en prima beelden opneemt van alles wat je wilt. Beeld, geluid, afwerking, en optionele toevoegingen zijn misschien niet zo mooi of niet zo uitgebreid als de welbekende grote merken. Voor mij is het (met mijn beperkte wensen) ABSURD om 4x zoveel uit tegeven voor een groter merk. Als je gewoon wat wilt opnemen en verder niet zoveel eisen hebt (bijv 4k beelden wat toch bijna niemand op volle resolutie kan afspelen), is dit apparaat perfect!

Heb jij ook een Viofo SJ1000?