Dell Inspiron 13 7000 Series 2-in-1 Review

jack_ 27 september 2014, 11.682 views

Dell Inspiron 13 7000 Series 2-in-1

Goede compacte 2-1 laptop, met fhd touchscreen, verlicht toetsenbord, degelijke uitstraling, zeer scherpe prijs kwaliteit als ik het vergelijk met directe concurrentie in die prijsklasse. Helaas geen ssd af fabriek.

Pluspunten

• bouwkwaliteit, look en feel
  • value for money, i5 8gb fhd mooie behuizing voor 720 euro
  • 2-1, foldable, verlicht toetsenbord

Minpunten

• accu duur (voor zover tot nu toe getest en ervaren)
  • touchscreen registreert af en toe spook touches
  • standaard geen ssd, wel evt zelf te vervangen

zo hij is binnen. na wat getwijfel over een vervanger voor de 15,5" dell latitude d830 van heel wat jaartjes die toch wel aan vervanging toe was, is het een Dell Inspiron 13 7000 geworden. De i5 met full hd en 8gb in mijn geval. Met de 10% vip korting zo'n 720 euro. Reden voor keuze voor de dell en niet de zenbook, yoga, hp, was onder andere toch wel de prijs maar ook de bouwkwaliteit die me ondanks het ontbreken van de reviews, wel goed uit leek te zien.

Wifi en toetsenbord:
De 15" 7000 gaat gebukt onder uiteenlopende reviews over voornamelijk de wifi kwaliteit. Mijn eerste indruk is dat dit goed is bij deze 13" uitvoering met de huidige drivers, instellingen en geteste access points. Ook het toetsenbord en de bijbehorende achtergrond verlichting is prima in orde. Bij deze uitvoering geen last van enorm verschillende verlichte delen zoals bij andere reviews van de 15" wel eens beschreven werd. ook de positionering van de page up en down is eigenlijk wel erg prettig, hoewel die toetsen net wat kleiner zijn, zijn ze wel bijzonder goed gepositioneerd om samen met een function key makkelijk te kunnen scrollen, hoewel dat ook gemakkelijk kan via het touchpad, of eventueel via het scherm.

touchpad:
bij de 15" serie heb ik ze wel eens klagen over de precisie van de touchpad of de positionering. Bij het klikken verspringt de cursor in elk geval niet, hoewel ik die functie nagenoeg niet gebuik omdat ik gewoon rustig tap op het touchpad.

touchscreen:
hier heb ik wel al een issue mee gehad. Bij het verdraaien van het scherm, is het nu al een keer of drie voorgekomen dat er continue spook touches worden geregistreerd. Beetje heen en weren met het scherm lijkt het van over te gaan. Geen idee of dit een hardware of een software issue is. Ik vrees het eerste, in dat geval ben ik nog niet klaar. Lekker scherp scherm verder, qua helderheid prima, misschien voor direct zonlicht kan het wel wat beter maar daar heb ik nog niet genoeg ervaring mee.

koeling:
hoor af en toe de fan wel opspelen, gaat niet extreem hard. Ook nog geen extreem gebruik gehad enkel wat browsen.

accuduur:
eerste dag in gebruik, kan er nog niet veel zeggen. Is net wel vrij snel van 6 uur naar 3 uur gegaan terwijl ik hem niet zo lang in gebruik had.. de tijd zal het leren..

Dell instellingen/software/drivers:
ben normaal niet zo'n fan van een specifieke dell install en had me voorgenomen om hem gelijk opnieuw te installeren met een kale versie. Er zit wel wat specifieke (mogelijk overbodige) software op zoals macafee, maar heb het voorlopig nog even laten zitten. Wat ik WEL even heb aangepast is de ambient lightsensor uitgezet. Dat heb ik nooit gesnapt dat mensen dat prettig vinden werken. Ik pas het zelf wel even aan met de fn+hotkeys.
Ook de toetsenbord verlichting heb ik aangepast via het dell programma (wat niet via de tray te vinden maar gewoon in program files\dell en dan BacklitKb.exe. Ook had ik wat issues met focus en op een dell forum zag ik dat dit relatie kon hebben met de ambient light sensor (en ook backlitkb?) dus ambient light sensor gewoon uitzetten.

schijf:
tot mijn verbazing worden de meeste laptops niet met ssd uitgerust, dus het filteren op alleen laptops met ssd heb ik op maar achterwege gelaten met de wetenschap, als het nodig is, vervang ik hem wel door een echte ssd. Dat staat wel nog op het programma. Volgens mij zitten er een traditionele 2,5 schijf in en geen msata. Dus misschien een samsung evo 840 erin. Ik kijk nog even hoe het met de huidige schijf gaat en anders een keer vervangen.

Heb jij ook een Dell Inspiron 13 7000 Series 2-in-1?

ik denk dat je in de praktijk niet veel verschil zult merken tussen een i5 van 2,7 of een i7 van 3,1 maar ik ben geen ervaringsdeskundige op dat gebied, puur een gevoel als ik de specs naast elkaar leg. qua video kaart zal het idd wel een stapje terug zijn, geen idee of je daar last van hebt met de zaken die jij doet, ik denk voor wat statische bewerkingen dat het niet zoveel uit maakt, misschien voor gaming/video bewerking wel?

wat ik belangrijker vind is dat je een 15" 1366 vergelijkt met een 13" full hd.. Voor mij persoonlijk was fhd op 13 of 15" een stuk belangrijker dan i5 vs i7.

als je bij dell wil blijven en richting 15" overweegt, zou je eens naar de dell inspiron 15 7537, i7, 8gb, 1tb fhd in een mooie behuizing (als die lijkt op de 13"), wel weer met de hd4400 dan.

verder zie ik dat de 5000 geen cache schijf heeft. Dus out of the box zal je daarop inleveren tov een 7000 serie met de cache schijven. Mocht het een issue zijn, kan je er natuurlijk vrij makkelijk een SSD in zetten.
Thx voor je reactie! Ja ik heb de 15 7000 ook eens bekeken en het enige voordeel dat ik daarop zie is de i7, de andere is boven budget :( .

Voor de 13 7000 is het de compactheid dat me vooral aanspreek, ik neem bijna elke dag de trein. Het full hd scherm is idd wel een groot plus punt!!

Ik heb ook gelezen dat hij uitbreidbaar is als in moest ik willen kan ik er altijd extra ram of een ssd insteken.

Hmm twijfel twijfel maar denk dat ik uiteindelijk toch ga kiezen voor de 13 7000...
ik heb geen issues meer gehad met het touchscreen, in het begin is het nog wel eens voorgekomen dat er spooktouches werden geregistreerd als ik net het scherm heb gekanteld. Het touchpad vind ik niet fijn werken bij het croppen van images. Het onderste deel van het touchpad heeft twee fysieke knoppen, maar ook dat deel registreert nog verschuivingen als je het hebt ingeklikt, bijzonder lastig als je dus een exacte selectie moet maken. Voor dat gebruik is een muis dan toch een must. Registreert ook netjes multitouch op het touchpad en dat is handig voor de rechtsklik optie die je dan met twee vingers kan simuleren. Maar voor huis tuin en keuken gebruik, voldoet het touchpad wel.. Het onderste deel hadden ze best twee fysieke knoppen van mogen maken of in elk geval niet gevoelig moeten maken voor bewegingen.

Het toetsenbord bevalt verder uitstekend. Tikt lekker en fijn verlicht. Ik heb er nog geen ssd in zitten. Verder bevalt de laptop prima in gebruik. Voor dat geld, zou ik er zo nog eentje kopen als ik er nog een nodig heb.
Bedankt voor je reactie. Inmiddels is die van mij besteld. Ben benieuwd, heb er ook een los touchpad bij besteld om te proberen. Zodra ik hem binnen heb, zal ik ook mijn ervaringen delen.
Hey Jack,

Kan je al iets meer zeggen over de accuduur? Valt het mee of tegen? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Verder bedankt voor de review!
vind het tot nu toe nog tegenvallen. Heb het ook nog niet goed gemonitored wat het van volledige load doet. Hij staat nu op 63% op 19:07 en ik zal het eens in de gaten houden wat het over een uurtje of twee is. Volgens het icon komt dat dan nog overeen met 2:51 uur.
21:17 twee uur en 10 minuten verder zit ik op 20%, 1:05 uur resterend. Het is dus wel iets sneller opgegaan als ingeschat in eerste instantie..Beeldhelderheid heb ik iets boven de helft nu staan. Verder allemaal redelijk het power saving plan gevolgd
Hoi hoi, ik ben sinds kort ook trotse eigenaar van de dell 13 7000 serie en ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb alleen een klein probleempje: Ik weet niet precies wat ik heb gedaan of op welke knop ik heb gedrukt, maar ik kan mijn helderheid niet meer aanpassen. Ik dacht in eerste instantie dat dit het geval was omdat ik de fn toets had geblokkeerd. Na het deblokkeren kan ik wel weer volume aanpassen, licht toetsenbord aanpassen etc alleen helderheid zit vast op de helft en gaat niet hoger. Kan iemand mij hier misschien mee helpen? Ik heb verder ook via instellingen geprobeerd om dit op te lossen maar lukt helaas niet.
ga eens naar c:\program files\dell en start dan quickset.exe of backlitkb.exe. Zet de ambient light sensor eens uit. VIa quickset kan je ook zien of je de fn toetst goed staat ingesteld.
Is de accuduur echt zo slecht? Deze stond redelijk bovenaan mijn lijstje maar als de accu geen degelijke duur heeft, is het voor mij zinloos om aan te schaffen..
@rudydriesen, sinds enkele weken heb ik ook de hierboven genoemde laptop. Het is een goede, stabiel gebouwde laptop, maar de accuduur is naar mijn idee minder goed. Daarover heb ik ook in mijn review op de Dell site gewag gemaakt. Gevolg: mijn review werd niet geplaatst! Voor de rest de laptop functioneert uitstekend met een prima keyboard aanslag, stevige scharnieren en qua formaat past het prima in mijn handtas...ook niet onbelangrijk voor een werkende vrouw;)
Hi Jack,

Kun je nog een update geven van het gebruik van de laptop. Zijn er nog issues met touchscreen en touchpad? Bevalt hij nog steeds en heb je er al een SSD ingezet?