Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

Adamoland 25 september 2014, laatste update op 11 oktober 2014, 12.165 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Compact met high end features telefoon waar geen ander op dit moment aan kan tippen!

Pluspunten

• Snel (Snelste chip in meest compacte behuizing)
  • Licht, Waterdicht en Stofdicht
  • Minimalistisch, lichte Android is " blazing fast" + USB aansluitmogelijkheden.
  • Geweldige foto mogelijkheden
  • MicroSD upgradebaar: 144 Gb aan opslag mogelijk voor een relatief zacht prijsje
  • Batterijduur beste van het moment

Minpunten

• Uiterlijk mag iets meer stylish, high end (persoonlijk)
  • 4K video voelt aan als gimmick of stress tool voor chip
  • Speaker mocht wat luider
  • Oververhitting in zon snel aan de orde, apparaat geeft het al aan...
  • Soms wat moeite met swypen op toetsenbord, rare registraties.

Marketing:
Allereerst zit het in de subtiliteit. Sony market de Xperia op een andere manier dan Apple doet met iPhone. Nergens zie je reclame (zou je bijna zeggen) van de Xperia Z3. Ik zou zeggen: PRIMA! Dan kan ik als een van de weinigen genieten. Vergis je niet, als je gaat voor de Xperia Z3C gaat, kies je voor features en niet branding (logo / merk). Maar ik moet zeggen dat sony het goed doet de laatste tijd. Sony logo had nog iets subtieler gemogen.

Uiterlijk:
De telefoon heeft een glas imponerende achterkant met glimmende sony logo. voorkant bevat ook een sony die wellicht kleiner had gemogen. Randen zijn plasticachtig, echter niet storend. Hij voelt degelijk en stevig aan. Heel licht in de hand. Juist door die afgeronde randen ligt die nog fijner in de hand durf ik te stellen. Maar als ik zou klagen dan wil ik graag toch aluminium of iets metaalachtigs, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Hij is zeker niet zo plasticachtig als een Galaxy, in verste verte niet, maar ik wil dat tikkeltje extra. Wellicht was het wenselijk voor de ip68 rating voor onderwater. Ook stofdicht, maar dat wisten we al. In zwart vind ik het prima uitzien. Overigens om ergens bij te komen en waterdicht te zijn hebben ze klepjes uitgevonden. Dit is mijns insziens geen enkel gedoe: je moet weten hoe je moet openen, namelijk aan de rand aan de bovenkant (bij de Z2 was dat irritanter). Dus met je nagel 90 graden op de hoek. Kost geen enkele moeite.

Scherm:
Een scherpe fijne scherm met een neutrale kleuropbouw, mijns insziens niet te overzadigd. Hij is prima in gebruik overdag. Hier en daar lees ik wat dat de kleurcalibratie niet 100% correct is, bij mij niet het geval. Ik zou zeggen pas het aan. Je hebt sliders bij de display settings, om de hoeveelheid rood, blauw en groen aan te passen. Het is dus oplosbaar.

Installatie:
Snel en soepel. Ik heb de handleiding niet uit de doos gehaald. Alles ging vanzelf bijna. Ik heb een docking station (magnetisch) waardoor opladen makkelijker gaat (1 klik en geeft notificatie dat hij oplaad). Geen gedoe met micro-sub kabel. Deze moet je wel apart aanschaffen.

Software:
Zoals we van Sony gewend zijn, redelijk minimaal. Alles werkt super snel en mijn 3G netwerk snelheid is de bottleneck. Ik heb meer dan 100 MB aan updates gedaan via mobiel netwerk en geen haperingen ontdekt dat terwijl ik gewoon youtube filmpjes zat te bekijken. Ja ik heb in de doos een OTG microusb => USB kabel erbij gekregen (Netjes!). Dan kun je gewoon native je 2TB extra hardeschijf op de Z3C aansluiten en data overpompen (Apple feature in 2016?). :) Anyway, ik vind geweldig dat je zoveel flexibiliteit krijgt out-of-the-box. Batterijduur is erg goed te noemen. Ik heb ter vergelijking mijn oude Xperia S, HTC en Samsung galaxy. Vanaf ontvangst uiteraard erg veel mee gespeeld tussendoor, nu (na 5-6 uur) op 66% na de eerste charge (denk aan vele video's, foto's etc). Vind ik erg goed! 2 dagen moet makkelijk mogelijk zijn. (tip: zet alle energy saving features aan). Normale dagelijkse gebruik ga ik van 100% naar 89% (dat is 10 uur). Mijn record van 3 dagen is denk ik ook te verslaan (na twee dagen 60% over!). WiFi werkt goed waarbij ik bij speedtest 42 Mbps download en 8,6 Mbps upload haal (netwerk limiet). Tot nu toe ook geen slecht bereikbare wifi spots ontdekt. Bij mijn vorige telefoon kreeg ik nooit "excellent" bij Viber als voorbeeld bij dezelfde WiFi spot.

Bellen:
Je verstaat elkaar goed en geluid is erg goed. Sony heeft extra aandacht besteed aan geluidskwaliteit. Speaker mocht wat luider. Op een na maximale van het volumebereik begint het luid te worden. Op de max is het luid, maar in sommige situaties kan het overstemd raken.

Foto's:
Geen opmerkingen. Ik kan hier uitgebreide technische uitwerkingen gaan neerzetten, maar de beeldkwaliteit klaart alles wat nu op de markt is. Uiteraard meer dan 20 MP, kun je altijd downsamplen naar 8 MP en zo de ruis verminderen op hoge ISO's. Kleuren zijn correct in mijn optiek, ik ben ook fotograaf (geen amateur). Een van de weinige camera's waar je onderwater foto's (en video's) mee kan maken! DXOmark geeft de camera ook een goede score (81%).

4K video: Hij doet het. Hij is mooi. Maar oo wat wordt die warm. Na 5 minuten ben ik ermee gekapt. Het voelde niet goed. Verdere videofunctie zijn slomotion, wat mooi werkt vanaf je microSD kaart (vanaf klasse 10), dus je hoeft niet je interne geheugen vol te gooien.

Conclusie:

Je kunt niet gek zo bedenken en je kunt het doen op je Sony Xperia Z3 Compact. Hij is compact, licht en zit goed in de hand. Waterdicht, Stofdicht met de nieuwste processor en nieuwste Android besturingsysteem en geweldige camera (die ook dus onderwater werkt!) en 4K video (*kuch*). Dat laatste niet sarcastisch want het werkt... maar niet teveel achterelkaar. :)

Update: na vakantie in turkije verder mee gespeeld, geeft af en toe rare registraties met het swypen. geen idee of dit android is of display. Verder in fel zonnige weer kun je de telefoon maar beter niet uit je broekzak halen en in de zon zetten. Na paar minuten raakt hij al oververhit (geeft het aan op de display). Ik wijzig mijn punten beoordeling niet omdat ik denk dat het gehele pakket prima is.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

Ik heb het toestel ook sinds de 24e en ik heb het scherm wel behoorlijk groen en rood extra gegeven
Zie ook http://www.phonearena.com...-Z3-Compact-Review_id3794

"Color accuracy is way off on the Xperia Z3 Compact ... With some fiddling (you’d need to add in a lot more red, and a bit more green to get to more balanced colors, we tweaked it to the following values: red ~ 250, green ~ 190, blue ~ 0), you can get to the point where colors are not outrageously blue"

Mijn eigen waardes zijn:
200 rood, 160 groen, 0 blauw.
Aan te passen in Settings --> Display --> White balance
Nice. Ik denk dat het enige sample variatie is, ik zie echt niets te blauw. Maar prima dat het tweakbaar is :*)
Goede review !
Vindt niemand het vreemd dat een 4,6" tafelblad telefoon, tegenwoordig als een 'compact' toestel door het leven gaat.
Dit dacht ik in eerste instantie ook, maar ik heb een BlackBerry Z10, wat ik zelf nog een normaal formaat toestel vind (4.2") en mijn vriendin heeft nu deze telefoon (4.6") en de Xperia Z3 Compact is gewoon nog net iets kleiner dan mijn Z10. Dus bij compactheid gaat het niet alleen om het diagonaal van het scherm en in de praktijk vind ik dit wel een relatief compact toestel.
Kunnen we alsjeblieft ophouden telkens in artikelen over dit soort toestellen deze discussie weer aan te slingeren? De term compact slaat op het feit dat er een grotere broer is met een groter formaat, niet specifiek op de maat van het toestel. HTC One Mini, galaxy S mini.... allemaal hebben ze een grotere broer en zijn zij dus de kleine.

Verder mooie review, dank daarvoor. :)
Hij ligt mij lekker in de hand eerlijk gezegd. Ik kan met de duim alle randen bereiken. :)
Voor de iPhone 6 Plus is in middels een thumb extender uitgevonden :+
Dat vindt iedereen. Deze telefoon is precies even groot als een Galaxy S2. Ik heb de Z1C en heb een S2 gehad. Dit is voor mij de ideale grootte, nog makkelijk mee te nemen, en goed bruikbaar. Maar de naamgeving mag inderdaad anders. Zou er een markt zijn voor kleinere high-end smartphones? Ja tuurlijk - kijk naar de iPhone (3-4-5), en ik snap niet dat zij niet een iPhone Mini in de markt hebben gezet.
Ik las ergens dat de noise canceling headfhones hier bij geleverd worden. Is dat zo en zo ja werkt dat een beetje?
Deze set is erbij geleverd. Cheapo's
Deze set is erbij geleverd. Cheapo's
Raar je zou verwachten dat je de oordoppen van ca. 50-60 euro van bij de z2 zou krijgen
Je krijgt er tot 1 oktober een hele mooie koptelefoon bij hoor twv 149 euro
Excuses, ik dacht dat hij over de oordoppen had. |:(

NB: naast de standaard MH750 oordoppen krijg je ook een gratis headset erbij Sony MDR-ZX750BN Wireless Bluetooth Headset (dat laatste is een actie tot 1 okt) :)

[Reactie gewijzigd door Adamoland op 29 september 2014 13:25]

Kan je iets specifieker zijn? Standaard bij het pakket van Sony uit? Een actie bij een bepaalde winkel?

[Reactie gewijzigd door dentitten op 29 september 2014 12:23]

Het was bij veel winkels een pre-order actie. Bij Belsimpel staat er dat het tot 1 oktober geldt ( http://www.belsimpel.nl/S...-Compact-Black/abonnement ), bij StudentMobiel staat dat het op=op is ( https://www.studentmobiel.nl/sony-xperia-z3-compact ).
Bij veel andere winkels zie ik de actie niet (meer) op de site staan.
Bedankt Benji87.
Maar ik had hem reeds besteld (UK) voor een iets lagere prijs inclusief hoesje en oplader voor in de auto. En nu ben ik vol ongeduld aan het wachten :p
Zijn de fotos en de videos niet erg aan de blauwe kant met dit toestel? Kun je misschien een paar testfotos uploaden?

En kun je zelf als user de scherm instellingen goed aanpassen? Ik zie op diverse reviews dat het scherm standaard veel te blauw is gekalibreerd.
Ligt aan de video / camera instellingen, hier gele witbalans waardoor de correctie een te blauwe kleur geeft. Ik heb alleen mijn visuele beoordeling ter referentie zijn de kleuren niet te blauw geschaald. :)
Ik heb een tijdje terug een Z ultra gehad, maar weggedaan doordat deze ghosting had.

Nu hoor ik dat steeds vaker van mensen, dat de telefoon door vingers op het scherm vanzelf apps opent.

Gebeurd dit nog?
Ghosting komt door een abnormale gevoeligheid van het systeem. Op de normale "touch" modus, nu 3 dagen in gebruik absoluut niet meegemaakt. Heb al paar maanden de Xperia Z2 tablet (zelfde systeem in feite) ook geen ghosting meegemaakt. Je kunt dit wel opwekken (soort van) door "glove mode" in te schaken (via settings -> display). Dit moet je dus alleen gebruiken als je een handschoen aan hebt, anders krijg je ghosting achtige taferelen. Daarbij moet je dan ook de "double tap" screen actie uitzetten. Maar dat is logisch, want in feite zeg je tegen het systeem: wees super gevoelig! :)
Maak de kopjes even dikgedrukt, leest wat beter :)
Speaker zou wat luider mogen? Ik zet de speaker nooit op 100% als ik langdurig luister, ik ben bang dat ik de speaker opblaas. Sterker nog, het is niet eens nodig. Met 100% kan ik een kamer vullen.

Ik merk wel meer dat mensen hier verschillende ervaringen bij hebben bij de z3c. Zal er toch verschil in zitten bij sommige versies?
Hmm, ja content verschillend waarschijnlijk. Via netflix gedaan en het volume is nog niet zodanig dat de speaker gaat begeven (niet heel luid dus) . Maar ik zit vooral mee dat die speaker klein is, dat maakt het ook gevoelig dat die opgeblazen wordt. De aansturing is op zich prima, want Sony heeft iets wat de volumes aanpast (soort compressie).

[Reactie gewijzigd door Adamoland op 29 september 2014 18:13]

Mee geleverde "actie"headset is iig een genot ! Ben overgestapt van een Nexus 5 naar de Z3c en tot heden zeer te spreken!
Over ghosting gesproken. Mijn oude Sony Xperia P die echt aan vervanging toe is doet bijzonder vreemd op bepaalde plekken in huis. Dan kan ik gewoon niet meer tikken en lijkt hij te worden aangestuurd door een geest. Alleen op een bepaalde plek in huis.

Afijn heb wel oren naar de nieuwe Sony Xperia Z3 compact. Helaas de koptelefoon is er niet meer bij, maar ik denk dat dit een heel goed toestel is. Ik neem aan dat T9 er ook gewoon op zit?
Hoe is jou ervaring met WiFi ten opzichte van de "oudere" Sony toestellen? Ik heb zelf de Z1c nog in huis, en mijn vriendin heeft de SP, en we hebben nog een Tablet Z2 thuis, en we zijn beide niet echt heel erg tevreden over het bereik van WiFi. Wanneer ik buiten op het terras ben, ben ik al meer dan de helft van mijn bereik kwijt namelijk, en wanneer ik het hok (hout) induik schakelt hij al over naar mobieldata gebruik.

Qua afstanden tot de router hebben we het eigenlijk nergens over. van het terras naar de router? Ongeveer 4 meter. Van het hok naar de router? 6 meter. En niet extreem veel beton wat in het pad zit.
Mijn oude HTC had hier geen moeite mee. De router (een TP-Link) is ook van prima kwaliteit geloof ik (voor huis tuin en keuken internet gebruik)
Zoals in de review staat is die wifi gewoon zoals het hoort goed, ik durf te zeggen "top". Beter dan mijn xperia S, samsung (die beste bereik had van mijn eerdere apapraten). Heb geen last met slechte verbinding via viber (voorheen wel) als voorbeeld en download snelheid is heel goed.
Dank voor je reactie. Dan heeft Sony daar toch een verbetering gemaakt naar mijn idee. Ben helaas nog niet toe aan een nieuw toestel, en mijn huidige Z1c bevalt me verder prima. Snel uitgebreid en merkbaar high-end. Op een zo nu en dan kleine hapering na, ben ik dus ook behoorlijk tevreden.

En een compliment nog voor je goede review.
Dankjewel voor je bericht. ;)