Sapphire Ultimate HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E Review

GZN 16 maart 2009, laatste update op 15 mei 2009, 4.309 views

Sapphire Ultimate HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E

Pluspunten

• stil
  • goed koel te houden

Minpunten

• grootte
  • duurder dan actieve 3870

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Eerste review

Ik had hiervoor 2 passieve 8600 GT's in SLI opstelling, maar die werden nogal heet bovenop elkaar. Ik heb hem bovendien door een fout van de leverancier voor 31 euro gekocht :) . Dus vandaar dat ik ben overgestapt op een Sapphire HD 3870 Ultimate. Deze is nogal krachtig voor een passieve kaart. Ik ben er nogal tevreden mee, hij is in zijn eentje op standaard snelheid sneller dan 2 overgeklokte 8600GT's.

Basis info

Hij is even snel als een actieve HD 3870.

Video Chip Snelheid 775MHz (idle 300MHz)
Geheugen Grootte 512MB
Geheugen Snelheid 1126MHz
Geheugen Type GDDR4
Geheugen Snelheid 2.25GHz
Geheugen Bandbreedte 256 bit

Installatie

De installatie was nogal lastig, het is een grote kaart, dus het was nogal froemelen en een extra hand was zeer gewild, vooral omdat mijn voeding niet modulair was.
Binnenkort ga ik het nogmaals installeren met een modulaire voeding. Wat me wel verbaasde is dat deze kaart ook moet worden aangesloten op de voeding terwijl het geen actieve kaart is. Er word voor deze kaart minimaal een 450 watt voeding geadviseerd, maar hij werkt probleemloos met een 380 watt voeding.
Wat ook wel irritant is dat ik de audio drivers hiervoor niet kan installeren, ook al heb ik de software cd erin gezet, hierdoor krijg ik een pop-up elke keer als ik Windows start.
Update Nieuwe modulaire voeding en betere processorkoeler gemonteerd.

Gebruik

Ik had het eerst gebruikt in mijn kast met alleen de stock AMD-koeler en voeding, maar dat werd een beetje heet. Na een fan geplaatst te hebben die de warme lucht afvoert werd de temperatuur idle 46 en load 77 graden. Ik zal binnenkort de temperatuur meten met extra fans, want de hitte verspreidt zich naar de CPU die ook heter wordt.
Update CM Hyper TX 2 en casefans (waarvan 1 op de GPU) geplaatst. Temperatuur nu is 38/60. Dus een goede airflow en een wat betere processorkoeler is al genoeg om deze kaart koel te houden

Prestaties en overklokken

Na veel testen ben ik erachter gekomen dat de maximale stabiele overklok afhankelijk is van de 3D-applicatie. In een andere review werd geconcludeerd dat de max. stabiele overklok 855/1316 is bij een actieve 3870. Dus qua overklokken is er weinig verschill tussen een actieve en passieve 3870. Ook ben ik erachter gekomen dat de temperatuur weinig uitmaakt voor een overcklok.
Update Max stabiele overclock voor zware spellen zoals FEAR 2 is 830/1291. Voor minder zware spellen zoals Armed Assault kan ik probleemloos de setting 865/1341gebruiken. Beide spellen lopen trouwens goed op de hoogste graphics.

3dmark06 score: i.c.m. Amd 6000 + 2gb 800mhz

CPU Usage: 90%
System memory usage: 70%
Video memory usage: 81%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (75 Hz)
Texture Quality: Medium
VSync: Off

1024 x 768 32 fps
1280 x 1024 32 fps
1440 x 900 32 fps
Hoger kan ik niet, want ik heb een 19 inch monitor.

De 3870 Ultimate is een zeer goede kaart voor zijn koelklasse, zowel qua overklokken als koeling is hij niet slechter dan een 3870. Ik weet alleen niet hoe hard het geluid van een actieve 3870 is, dus ik kan niet echt zeggen of een 3870 Ultimate wel de 20 euro meer wel waard is. Het enige verschil is geluid, en als je pér se een goede kaart wil die stil moet zijn, dan zou ik zeker de 3870 Ultimate overwegen.

Heb jij ook een Sapphire Ultimate HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E?

Gamebenchmarks lijkt me niet echt nodig, omdat bijvoorbeeld GTA4 zwaar processor afhankelijk is en de meeste mensen een andere processor hebben, dus zullen het niet echt bruikbare benchmarks zijn.
onzin de meeste spellen zijn vrij cpu onafhankelijk zolang je ze op een degelijke resolutie en op high settings zet. (RTS erbuiten gelaten)

Nu je het er toch over hebt, als iets cpu afhankelijk is dan is het 3dm06 wel. ;)

Goed dat ik dit nog ff lees, sowieso zijn echte benchmarks over het algemeen gewoon veel beter omdat die tenminste precies duidelijk maken wat je kan verwachten, 3dmark doet dit tot op zekere hoogte maar zeker niet goed genoeg.
Oke, dan zal ik een paar benchmarks van GTA4 doen met hoge resolutie.
Aan je benchmarks te zien is wel duidelijk dat je cpu de bottleneck is :) Met een intel e5200 op 3,75ghz haal ik +- 48fps in de benchmark.
Kan je de complete inhoud van de benchmark.cli file erbij zetten? Dan weten we je precieze settings enzo.

zoals:

Statistics
Average FPS: 48.49
Duration: 36.98 sec
CPU Usage: 89%
System memory usage: 44%
Video memory usage: 69%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz)
Texture Quality: Medium

Video Driver version: 6.14.10.6912
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel Pentium III Xeon-processor

File ID: benchmark.cli

De extra stroomaansluiting is niet voor het koelvennetje maar om de gpu en het geheugen te voeden.

Ik zou ook nog weleens de voorkant van de kaart op de foto willen zien :)

Ik hoop binnenkort over je OC te kunnen lezen!

edit: Zie dat je het er al bij gezet heb, toppie ;)

[Reactie gewijzigd door Rollo op 9 maart 2009 22:59]

En waarom is dat zo?
Volgens mij is dit tegenwoordig de snelste passieve kaart. De HD4850 van Gigabyte
pricewatch: Gigabyte GV-R485MC-1GH

Volgens reviews is de HD4850 over het algemeen 2x zo snel tov de HD3870.
Nu schat je een 4850 wel erg hoog in. ;)

HD3870 haalt rond de 11.000 3Dmark06, een 4850 rond de 13.000 met verder dezelfde PC.
Het vershil in games is echter een stuk groter.
En nu eens een benchmark zonder CPU limiet. Zet hem maar eens op 8xAA en 16xAF. Dan zal je het verschil zien.
^^Sorry jongens, had de preview modus nog niet uitgevonden. ;)
Hitte als negatief punt? Ik vind 68 graden onder load een heel acceptabele temperatuur eigenlijk, zeker voor een passief gekoelde kaart. Mijn overclocked 8800GT met actieve koeling word onder load soms 80 graden. Verder is dat ook geen probleem trouwens, gpu's zijn gebouwd om daar tegen te kunnen (wat niet wil zeggen dat het een goed idee is om die temperaturen 24/7 aan te houden).

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 10 maart 2009 10:21]

Als je de kabels netjes zou wegwerken zou je de airflow alleen kunnen verbeteren wat zeer belangrijk is voor passief gekoelde onderdelen met een lagere temperatuur als gevolg.
Dat zei ik een paar uur geleden ook, maar die reactie is blijkbaar verwijderd. Zoals ik al eerder zei: erg nette review, handige vergelijkingen voor mij, heb namelijk zelf thuis een 8600GT. M'n systeem is onderhand ook wel eens aan vervanging toe. :)

Maar goed, even tie-wrapjes (of klitteband, lol :D) om je bekabeling.. en dan is de airflow ook een stuk beter.
In elk geval mooie plaatjes erbij, nu nog een paar game benchmarks en het wordt al wat :P
Is die CPU Koeler niet verkeerd om gemonteerd? :+
BIj mijn vorige PC Had ik de fan namelijk aan de andere kant als ik het me goed herinner. :9
Maakt dat wat uit? Ik ben nu tevreden over mijn CPU temps, veel lager dan met stock AMD cooler.
CPU koeler hoort zo, de warme lucht wordt er nu aan de achterkant uitgeblazen richting uitgang-kast.
Nou ik had gelezen dat die plastic kap gemaakt was om meer airflow rond de geheugen banken te creëren, maar dat ook een fabeltje zijn ;).. Maar dat doet er niet toe, het is een goede koeler!
Het plastic kapje is voor de mosfets achter de cpu, dus hij staat goed ;)