Targa Traveller 1016 Review

luckyjan 16 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 3.846 views

Targa Traveller 1016

Pluspunten

• Ultra portable
  • Lange batterij duur (6 cells)
  • Degelijke bouw
  • MSI wind U120 clone
  • Wifi-N en bluetooth
  • 3 jaar garantie
  • Prijs/prestatie
  • Zeer zuinig
  • Goed TFT scherm

Minpunten

• Vingerafdrukken magneet
  • Lage resolutie (1024 bij 600)
  • Intern geheugen niet uit te breiden.

Inleiding:

Tijdens mijn speurtocht naar een netbook met 10 inch scherm voor een redelijke prijs zag ik op het tweakers forum dat de lidl een weekaanbieding had voor 299 euro. Dit was de targa 1016. Na wat googlen kwam ik erachter dat dit een clone is van de MSI-Wind U120. Aangezien de prijs van de targa een stuk minder was dan de MSI wind U100 (U120 nog niet te koop hier in Nederland) en vergelijkbare netbooks besloot ik deze aanbieding te kopen.
De lidl heeft deze netbook regelmatig in de aanbieding. Dit was de 3e keer.
Reclame filmpje

Algemene eerste indruk:

Het netbook zat heel goed verpakt in een compacte doos. In de doos zat verder de stroom adapter, batterij en wat cd’s met windows xp home en drivers. Verder ook een redelijk complete handleiding.

Wat specs:

Scherm grootte = 10.2 inch
Processor = Intel Atom N270
Grafische kaart = Intel 945GSE
Geheugen = 1gigabyte ddr2
Harddisk = Toshiba 160 GByte SATA 5.400 R.P.M.
Kaartlezer = 4 in 1 SD (SDHC support), MMC, MS, MS-Pro
Netwerk = 10/100 MBit LAN, Wireless LAN-N, 802.11 b/g, Bluetooth 2.0
Externe aansluiting = USB 2.0 x3, mic in, audio uit, VGA uit.
Batterij = 6 cells li ion 4400mAh

Feature set:

Het netbook komt met een losse stroom adapter die zelf ook een schakelaar heeft. Dat is wel makkelijk aangezien je op deze manier de adapter in het stopcontact kunt laten zitten zonder dat ie stroom verbruikt. Verder zit er een klein tasje bij waar het netbook precies in past. De batterij is ook apart ingepakt en die moet je dus nog in het netbook plaatsten. Verder geen bijzonderheden.

Gebruik:

Na het aanzetten met de powerbutton (die mooi blauw oplicht) wordt window xp home met SP3 ge´nstalleerd.
Je hoeft verder niets anders te doen dan op verder te klikken en de rest gebeurt automatisch. Na de installatie beschik je over een volledig ge´nstalleerde netbook en wat extra software. Deze extra software heb ik meteen weer verwijderd (bullguard antivirus en een stel corel pakketten) wat zonder probleem ging.
Wat meteen opvalt is de kleine desktop. Mijn normale computer heeft een 28 inch scherm met een resolutie van 1920 bij 1200 dus dan is 1024 bij 600 toch erg klein. Maar ja daar is het dan ook een netbook voor.
Het scrollen met de ingebouwde touchpad is net zo erg als alle ander touchpads. De linker en rechtermuis knoppen zitten aan de onderkant van het touchpad en zijn goed bereikbaar. Aangezien ik geen fan van touchpad’s ben heb ik maar meteen een microsoft bluetooth muis gekocht. Deze was binnen 1 minuut ge´nstalleerd en werkt perfect.

Wifi /Bluetooth verbinding:

De ingebouwde wifi-N verbinding werkt prima. Hij vindt netwerken in de buurt die ik nog nooit eerder had gezien en de verbinding met mijn D-Link wireless N router gaat goed (via WPA). In de huiskamer haal ik overal de maximale snelheid. Op de bovenverdieping is de verbinding nog steeds 85%.
Ik had eerst een probleem om te verbinden. De router werkte met WEP 128bits en ik kon maar 64 bits ingeven. Na zoeken wat het probleem kan zijn begrijp ik nu dat dit aan de wifi kaart van het netbook moet liggen die maar 64bits aankan. Daarom heb ik de beveiliging aangepast in WPA en dat werkt zonder problemen.
Het overzetten van bestanden van mijn hoofd computer naar het netbook ging met ongeveer 8 MBps.
Het netbook zou rond de 15MBps aan moeten kunnen maar de poort van de vaste computer zit op een 100MBit switch poort met rj45 kabel. Dus ik neem aan dat als je een gbit switch hebt je die snelheid wel zou moeten kunnen halen.
De bluetooth 2.0 verbinding werkt met de microsoft bluetooth muis zonder enig probleem.

Vormgeving en toetsenbord:

Het netbook is elegant vormgegeven. Het scherm klapt makkelijk open en blijft netjes staan waar je het wil hebben.
Rechtsonder zitten diverse led lampjes waaraan je zaken kan zien die aan staan ,zoals bijv. de netwerkverbinding, batterij, slaapstand, harddisk en bluetooth. Deze zijn bijna allemaal uit en aan te zetten via FN + numerieke toetsen.
Het toetsenbord is voor een dergelijk klein apparaat erg goed. Zover ik begrijp is het toetsenbord hetzelfde als dat van de MSI wind U100 en U120. Ik gebruik het 10 vinger blindsysteem en dat gaat goed met dit toetsenbord.

De 6 cells accu steekt onder een beetje uit waardoor het netbook zeg maar een beetje schuin staat. Dit is op zich geen enkel probleem want het heeft dan hetzelfde effect als de pootjes die je uitklapt bij een echt toetsenbord. Het gewicht is met de accu 1.3kg. Dit is denk ik voor een ieder makkelijk mee te nemen. De maten zijn 262 x 31-44 x 180mm. Dus erg klein.
Een nadeel is wel dat de zwarte pianolak van het netbook wel een vingerafdrukken magneet is. Om hem schoon te houden kun je blijven poetsen.
Het totale stroomverbruik onder full load is maar iets van 20 watt. Als de batterij ondertussen ook nog geladen wordt is het wel een schrikbarende 32 watt ;)

Aan de buitenkanten van het netbook bevinden zich 3 USB 2.0 poorten, een ethernet 10/100mb poort, een 4 in 1 kaartlezer, 1 audio uitgang en 1 microfoon ingang.

Scherm en audio

Het 10.2 inch 1024 bij 600 TFT scherm is zÚÚr duidelijk met goede kleuren en bij mij zonder dode pixels. Wanneer je op de accu werkt dimt het scherm 50% maar dan nog is het beeld erg goed.
Het scherm is mat en heeft dus geen extra glimmende beschermlaag die je bij sommige andere merken ziet (bijv. Acer). Voor mij is dit een voordeel aangezien je met een dergelijk spiegelend scherm buitenshuis amper iets ziet. Dit matte scherm werkt ook prima in daglicht. Verder zijn ook de kijkhoeken goed te noemen (handig als je met een paar vrienden in de wachtrij bij campzone wat filmpjes wil kijken ;) ).
Als je gaat browsen op internet moet je wel redelijk veel naar beneden scrollen door de lage resolutie. Ik gebruik de F11 toets in firefox nu regelmatig zodat het hele beeld gevuld wordt met de webpagina.
Over de ingebouwde speakers kan ik kort zijn. Die zijn slecht. Lage tonen hoor je bijna helemaal niet. Wil je het netbook vaak gebruiken als standalone mediaplayer dan zou ik er wat usb speakertjes bij kopen.
Het geluid via de externe audio uitgang is wel prima.
De ingebouwde webcam met 1.3 mp en microfoon is goed. Zelfs met beperkte binnenverlichting ziet het beeld er scherp uit. Via de FN+6 toets kun je de webcam aan en uit schakelen om je batterij te sparen.

Snelheid:

Over de snelheid valt weinig negatiefs te zeggen. Het netbook is erg snel opgestart (binnen 1 minuut) en 2D applicaties zoals microsoft office 2007, internet explorer, firefox e.d. werken met een goede snelheid.
De Atom N270 is geen snelheids monster aangezien alles is gedaan om hem zo zuinig mogelijk te maken. Qua snelheid zal hij zo ongeveer vergelijkbaar zijn met een oude pentium 4 2.4ghz. Dit is voldoende voor het gewone bureauwerk.
De processor doet ook aan hyperthreading waarmee het dus mogelijk is aan een bepaald proces wat meer prioriteit te geven. Het netbook wordt een beetje warm wanneer je de processor voor 100% gebruikt maar niet hinderlijk.
Helaas is het interne geheugen niet uitbreidbaar. Je zit dus vast aan 1 Gigabyte intern geheugen.

Zo ziet de binnenkant eruit:

Media speler:

Een van de redenen om het netbook aan te schaffen was het gebruik als draadloze netwerk mediaplayer op mijn HD-TV. Via de externe vga poort kan ik hem op mijn HD-TV aansluiten.
Dit werkt prima voor divx bestanden. Met 720P mkv bestanden heeft hij veel problemen.
Door het installeren van coreavc en het gebruiken van mediaplayers zoals vlc, kmplayer en mediaplayer classic is het toch mogelijk om 720P af te spelen. Dit gaat zonder schokken. 1080P is een stap teveel en deze zul je niet kunnen afspelen. Ik gebruik nu kmplayer die met wat tweaken coreavc voor mkv bestanden gebruikt. coreavc zorgt ervoor dat de ingebouwde grafische kaart ook bij het afspelen betrokken wordt. Trouwens na het installeren van coreavc speelt windows mediaplayer ook gewoon de 720P mkv bestanden af.

Gamen:

Hier kan ik ook kort over zijn. Voor gamen is een netbook niet echt geschikt. Op internet kun je voorbeelden vinden van mensen die na het overclocken van de processor en videokaart toch nog een redelijke fps halen met World of warcraft maar voor alle moderne games (COD5, FEAR2 enz.) is dit netbook te traag.

Batterij/warmteproductie en geluidsproductie

Met de 6 cells batterij kun je ongeveer 4.5 uur werken. Dit is net zoveel als de msi wind u120 maar minder dan de wind U100. Zover ik begrijp is de batterij hetzelfde als de wind u100 en hiervoor kun je op ebay ook goedkope 9 cells accu’s vinden, mocht je nog langer willen werken. Het geheel weer opladen gebeurt binnen een paar uur (2 tot 3 uur).
Ik heb ook nog een batterij benchmark gedaan met het programma batteryeater
Dit programma belast de processor/videokaart en hardeschijf continue en berekent dan hoelang de batterij meegaat met volle belasting. Bij normaal gebruik gaat de batterij dus een stuk langer mee aangezien je dan niet alles vol belast.
Ik heb de test 2x 1 uur gedraaid. 1 keer zonder wifi en bluetooth en 1 keer met.
Zonder wifi en bluetooth gaat de batterij 3.45 minuten mee.
Met wifi en bluetooth aan gaat de batterij 3.40 minuten mee.
De conclusie is dan snel gemaakt dat het niet veel uitmaakt dat wifi en bluetooth aan staat. Helaas belast battery eater niet de wifi en bluetooth want wellicht dat dan de uitkomst toch anders was geweest.
De warmte productie tijdens 1 uur vol belasten van het netbook is verwaarloosbaar. Als je de onderkant voelt moet je echt even je hand erop houden om een hele lichte warmte afgifte te voelen.
Tijdens de benchmark staat de ventilator continue te blazen. De geluidsproductie is bij normaal omgevingsgeluid niet te horen. Alleen als het echt doodstil is hoor je een zacht blazen.

Overclocken:

Ik heb het netbook nog niet overclocked. Via tools als setfsb en gmabooster kan je de prestaties nog een stuk verbeteren (tot zo’n 30%). Aangezien het voor mijn gebruik nog niet nodig is het ik het niet geprobeerd.
Waarschijnlijk zal ik dit in de toekomst wel een keer gaan doen (gewoon om te kijken of het gaat) en zal ik hier mijn ervaringen hiermee neerzetten. Mocht je een vergelijkbaar netbook hebben dan kan je hier kijken hoe het overclocken gaat:
processor overclocken
videokaart overclocken

Conclusie:

Voor 299 is dit netbook met 3 jaar garantie erg goed geprijsd (februari 2009). Vergelijkbare netbooks met al deze opties (Intel atom N270, 6 cells accu, 160GB harde schijf, wifi-n, bluetooth 2.0 en een 1.3 mp webcam) zijn toch een stukje duurder.
Het enige verschil met de msi U120 is dat die ook nog een HSDPA (3.5G) adapter bevat. Deze is niet aanwezig in de targa. Verder is de msi wind U120 nog steeds niet te koop in Nederland (staat op dit moment niet in de pricewatch), dus op deze manier kan je hem toch kopen ;)
Een netbook is natuurlijk ultra portable en zuinig en daardoor bijzonder geschikt om op reis mee te nemen. Voor mensen die alleen wat browsen op internet, msn’en, skypen en af en toe een briefje typen kun je het zelfs als zeer zuinige desktop vervanger gebruiken (met een externe monitor, toetsenbord en muis) die je ook op vakantie kan meenemen,of zoals ik als een draadloze netwerk mediaplayer (en natuurlijk gaat hij ook mee als ik op vakantie ga).
Tot nu toe is hij 3 maal in de verkoop geweest bij de lidl. Zeg maar 1 keer per kwartaal. Als je hem dus ook wil kopen zul je een maand of 3 moeten wachten tot de Lidl hem weer in de aanbieding heeft.

• Microsoft Bluetooth notebook mouse 5000
  • Windows XP

Heb jij ook een Targa Traveller 1016?

Bedankt voor de tips :)
Ik zal binnenkort eens meten hoelang de batterij duur is zonder wifi en bluetooth.
De warmte productie valt heel erg mee. Als ie heel druk bezig is (bijv. met een 720P film) dan wordt ie een beetje warm maar echt niet dat je zegt van tjonge wat is dat ding heet.
Bij normaal gebruik wordt hij helemaal niet warm.
Mooi review!
Inzake geheugenuitbreiding kwam ik het volgende tegen op
Is deze methode toepasbaar op deze TARGA?
Spijtig dat deze miniulaptop een QWERTZ-klavier heeft. Niet te gebruiken in Belgie!
wat een verhelderend verhaal zeg. Na het lezen van deze review hebben potentiŰle kopers een hele goeie indruk over deze netbook gekregen, ik zou bijna zelf in de auto stappen om er eentje te gaan halen. bedankt !
Een zeer net review. Een paar korte vraagjes:
- Heb je al het verschil in batterijduur kunnen bepalen tussen het gebruik van de netbook met en zonder wifi?
- Hoe zit het trouwens met warmte productie?

ps: Als je nog een 5e ster wilt in je beoordeling, moet je even een stukje bijzetten wat er precies in de doos zat. :D Ik heb uitgevonden dat de meeste mensen dit wel een vereiste vinden voor een 5 sterren review.
Nee. Dat gaat wel bij de Wind U100 maar dit hebben ze onmogelijk gemaakt bij de Wind U120. Wellicht dat er door de U100 methode teveel rma's onstonden?
Dus je zit aan 1 gb vast (op het mb gesoldeerd).
Ik heb het ook bij de min punten gezet.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 18 maart 2009 12:37]

@Speicher, Ik heb in april een met een azerty-klavier bij Lidl gekocht dus het is mogelijk.
@lukyjan Dank je, een heel mooie test, ik heb weer wat over mijn netbook geleerd en ik was al zo tevreden.

nogmaals bedankt