GeeksPhone Blackphone Zwart Review

Romeo 24 september 2014, laatste update op 24 september 2014, 2.812 views

GeeksPhone Blackphone Zwart

Ben je op zoek naar een veilige smartphone en wil je deze initiatieven ondersteunen? Doen! Wil je een volwassen telefoon die het 'gewoon' doet, dan is is de Blackphone nog niks voor jou.

Pluspunten

• Security Center
  • Secure Wireless / Smarter Wi-Fi
  • SD kaart ondersteuning (64 GiB werkt)

Minpunten

• Slechte gesprekskwaliteit
  • Standaard geen file explorer
  • GPS werkt niet (bij mij)
  • Toestel wordt soms onwerkbaar traag

Ik vind al geruime tijd dat het verzamelen van informatie over mensen de laatste tijd te makkelijk is. We geven (te) veel weg, waardoor nare scenario's straks geen toekomstmuziek meer zijn. Dus toen de Blackphone werd aangekondigd, heb ik deze direct besteld.

Als een fabrikant, of in dit geval twee bedrijven: Geeksphone & Silent Circle, dan aankondigen dat ze een telefoon ontwikkelen met als primaire aspect security, dan vind ik dat ik dat initiatief moet steunen.

Ik gebruik deze smartphone nu twee maanden. En het is nog steeds wennen.

Je ontvangt de telefoon met een aantal ge´nstalleerde apps en abonnementen:
  • Silent Phone
  • Smarter Wi-Fi
  • SpiderOakBlack
  • Remote Wipe
De eerste dagen
Dat het moeizaam zou zijn, had ik wel verwacht. Vanaf het begin was wel duidelijk dat deze telefoon op een fork van Android (privatOS) zou draaien, waar alle Google functionaliteit uit gehaald zou zijn. Dat betekent gelukkig geen phone-home functionaliteit naar Google, die toch al veel te veel van mij weet. Dat betekent helaas ook geen voorge´nstalleerde Google Maps, of nog erger: Geen Google Play store. En daar zit de eerste moeilijkheid.

Als je de telefoon krijgt, zitten er weinig apps op. Ik wil wel graag WhatsApp draaien bijvoorbeeld. Dus ik heb een aantal .apk's gedownload en op een SD kaartje gezet. SD kaartje in de telefoon en gaan. Niet dus.

Er is geen explorer applicatie om naar je SD kaartje te navigeren. Dus ik heb MiXplorer gedownload en naar mijzelf gemaild. Vanuit daar kun je de APK aanklikken en dan vraagt privatOS of je deze apk wilt installeren.

Na de installatie kon ik vanuit MiXplorer wel apps installeren vanaf het SD kaartje.

Security center
Het security center van deze telefoon grijpt heerlijk in bij elke nieuwe applicatie (en update) en zet alles op slot. Je kunt daarna met de hand toestemming geven voor bepaalde opties, zoals bijvoorbeeld toegang tot je foto's of adresboek.

Secure wireless & Smarter Wi-Fi
Dit zorgt er voor dat op onbekende locaties je Wi-Fi altijd uit staat, zodat er geen Wi-Fi tracking mogelijk is. Op het moment dat je op een onbekende locatie je Wi-Fi aanzet en connect met een nieuw netwerk, wordt er een VPN connectie opgezet, zodat je verkeer niet af te luisteren is. Als je wilt kun je locaties als veilig aanmerken, zodat bijvoorbeeld thuis er geen VPN wordt opgezet. Je krijgt een VPN bundel van 1GB/maand cadeau en die heb ik nog niet opgekregen.

Er zit wel een keerzijde aan dit systeem. Als je bijvoorbeeld je email op push hebt staan en de Wi-Fi connectie wordt opgezet krijg je al wel e-mail binnen, terwijl het opzetten van de VPN connectie nog bezig is, dat kan wel 30 tot 60 seconden duren en gedurende die tijd is je verkeer wel te monitoren. Dus het werkt zeker (nog?) niet vlekkeloos.

Navigatie
Ik gebruik(te) mijn telefoon altijd voor navigatie. Helaas krijg ik de GPS met geen mogelijkheid aan de praat. Niet in de browser en niet in offline map- of navigatie applicaties. Uiteraard heb ik al van alles geprobeerd en heb ik de applicaties toegang gegeven tot de GPS. Deze krijgen alleen geen GPS locatie te pakken.

Silent Phone
Het belangrijkste van de telefoon, de silent phone applicatie heb ik nog steeds niet getest. Simpelweg omdat ik niemand ken die deze applicatie ook gebruikt. (Ja, ik heb 3 codes om weg te geven, dus theoretisch kan ik het testen)

Gesprekskwaliteit
Deze telefoon heeft een custom dialer. Deze kijkt of de contactpersoon Silent Phone heeft of niet en gebruikt dan de Silent Phone applicatie of het gsm netwerk om te bellen. Ik heb heel vaak dat mensen aangeven dat ze mij slecht kunnen verstaan. Dat heb ik met mijn vorige toestel (iPhone 4s) niet gehad. Ik kan de andere kant wel altijd goed verstaan.

Muziek
Standaard staat er een muziek applicatie op, die prima werkt. Ik gebruik ook VLC voor FLAC bestanden. Het geluid klinkt goed. Er is standaard een volumebeperking tegen gehoorschade die je makkelijk kunt uitzetten, maar wel weer terugkomt. Ik waardeer dat, want mijn oren moeten nog een tijdje mee en ik ervaar het niet als hinderlijk.

Performance
Ik heb geen (synthetische) benchmarks, maar als je deze graag wilt zien, vertel dan even welke applicatie ik nodig heb, dan zal ik die draaien en de output hier toevoegen.

In de praktijk: Het roteren van het scherm van portrait naar landscape gaat vaak erg langzaam (>5s). Dat is erg irritant. Ook heb ik nu al twee keer gehad dat de performance van het toestel enorm naar beneden ging, zodat het toestel (bijna) niet meer te gebruiken is. Dat draaide helaas uit op een herstart.

Accuduur
Ik laad mijn telefoon elke nacht op en heb nog nooit problemen gehad.

Andere markets
Er zijn mensen die de Amazon.com market gebruiken, maar dat vind ik zelf geen goede oplossing als je van google weg wilt blijven, om dat dan te vervangen door een andere reus. Ik gebruik tegenwoordig wel F-Droid, dat is een market die alleen open source android apps bevat en dat maakt het leven wel iets aangenamer.

De andere (default) applicaties
Ik gebruik de online file storage (SpiderOakBlack) niet en ook de rest heb ik nog niet aangeraakt, dus daar kan ik je nog niks over vertellen. Zodra ik wat testen heb gedaan, zal ik deze review updaten.

Ben je op zoek naar een veilige telefoon en wil je deze initiatieven ondersteunen? Doen! Wil je een volwassen telefoon die het 'gewoon' doet, dan is is de Blackphone nog niks voor jou.

Ik heb zelf gekozen om van een nieuwe fabrikant gebruik te maken, dus ik wist dat het moeilijk zou zijn. Alleen mis ik de Apple iPhone echt. Het voelt weer alsof ik met mijn Samsung Galaxy S loop: half-af. Ik weet niet hoe lang ik dit nog volhoud en het toestel in mijn bezit heb. Ik mis het gemak van de iPhone!

Heb jij ook een GeeksPhone Blackphone Zwart?

Vraag mij altijd af waarom je dan redelijk onzichtbaar wil zijn, immers ze weten toch al genoeg over je, bankzaken, huur etc etc. Is het een principe kwestie voor jou
Dat is een glijdende schaal drogredenering. Het feit dat "ze" al veel over je weten, wil niet zeggen dat "ze" alles mogen of moeten weten. Waar je je bevindt, met wie je contacten hebt, waar je foto's van maakt, wat je communiceert - dat zijn allemaal zaken (en nog maar enkele voorbeelden van) waar de meeste mensen niet vrijelijk toegang toe willen geven.
ik zeg ook niet datze alles mogen weten, maar wil graag weten of dit een principe kwestie is.
Ze weten toch nog waar je je bevind (zendmasten registreren toch verbonden telefoons). Ik vindt het een goed initiatie,f maar toen je whatsapp ging installeren moest ik wel lachen. Zo belangrijk is privacy dus ook niet.
Ja, dat is ook een principe kwestie. Door dit soort initiatieven te steunen, hoop ik dat andere partijen zullen volgen, zodat de bruikbaarheid van beveiling en privacy eindelijk beter wordt.
Waarom denk je dat wereld leiders met een Blackberry rondlopen en niet met een Blackphone? ;) Volgens mij omdat BB's bewezen veilig zijn en ook wel gebruikersvriendelijk.
Misschien een alternatief als deze problemen blijft vertonen.
Wereldleiders schijnen dan weer handmatig aangepaste BB's te hebben. Ik vind het vooral ook een leuk experiment. En een bijkomend voordeel is dat Silent Circle veel open source maakt (wat BlackBerry dan weer niet doet), waarvan ik denk dat de wereld ook weer beter van wordt (door te delen).
Vind het in ieder geval een dappere stap.... ik zou me er denk ik teveel aan iriteren op dagelijkse basis.
ik heb een mooie tussenstap genomen met een Oneplus waar standaard Cyanogen (android) op draait met aardig wat privacy opties :)
Bij beveiliging zit altijd een stukje personalisatie maar de meeste overheidsdiensten,ceo's en leiders maken gebruik van extra diensten als secu-smart.
Ik heb zelf gekozen om van een nieuwe fabrikant gebruik te maken, dus ik wist dat het moeilijk zou zijn. Alleen mis ik de Apple iPhone echt. Het voelt weer alsof ik met mijn Samsung Galaxy S loop: half-af. Ik weet niet hoe lang ik dit nog vol houdt en het toestel in mijn bezit heb. Ik mis het gemak van de iPhone!

Tja, dat krijg je als je van een normaal OS naar een zeer privacy-centered OS gaat. Ik snap ook eigenlijk niet helemaal hoe je van een iPhone (alles zo makkelijk mogelijk, en Apple beslist alles) naar een Blackphone (je moet zelf maar APK's klooien en weinig aandacht voor gebruiksgemak) gaat. Heb je het jezelf niet bewust te moeilijk gemaakt?
Omdat ie zijn naaktselfies misschien niet met het wereldwijde web wil delen?
Omdat ie met NFC wil spelen?
Omdat ie geen biometrische gegevens in de "semi-openbare-cloud" wil dumpen?

@ Romeo, graag een update van de layout (opsommingen, kopteksten) nu is het een wall-of-text die ik niet snel/globaal kan lezen.
Dankje, layout aangepast!
Uiteraard heb ik het mijzelf moeilijk gemaakt, daar was en ben ik me van bewust. Alleen probeer ik ook duidelijk het enorme gat aan te geven wat er zit tussen de toestellen anno 2014 en dit toestel.
Wat ga je nog doen aan het GPS? Terug naar de fabriek sturen of ga je het nog proberen te maken?