MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G Review

Sunflare 24 september 2014, laatste update op 10 november 2014, 11.399 views

MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Snel, stil en krachtig als een dikke vette gtx 780 broodje met flink wat overclock saus voor minder stroomverbruik. Maar wel oppassen met Coil Whine geluid...

Pluspunten

• Geen geluid onder 60c, op hoge fanspeed ook lekker stil.
  • Dynamic Super Resolution is geweldig
  • VR pre-rendered frames was eerst 4 en nu 1 (zelf in te stellen)
  • 1300 naar 1445Mhz zonder gedoe

Minpunten

• Sticker op de fan en heatsink. die je hard los trekt waardoor je misschien de fan kan beschadigen lijkt mij. Laat maar gewoon weg next time MSI.
  • Coil whine geluid neemt toe na een paar dagen? op beide kaarten :S

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Als vervanger voor een Asus 780 DirectCU2. Een enkele kaart is in tomb raider en bioshock net wat sneller dan een stock 780.

Performance:

MSI 970 Gaming 4G 2x
1TB Western Digital Black
250GB Samsung 840 Evo

Game - Avg FPS - Hardware
SO Mordor - 80 FPS - Asus 780 DirectCU2 (1315/7250)
SO Mordor - 77 FPS - Asus 780 DirectCU2 (1250/7000)
SO Mordor - 73 FPS - MSI 970 Gaming 4G
Tomb raider - 72 FPS - Asus 780 DirectCU2
Tomb raider - 81 FPS - Asus 780 DirectCU2 Overclock (1260/7000)
Tomb raider - 76 FPS - MSI 970 Gaming 4G
Tomb raider - 83 FPS - MSI 970 Gaming 4G Overclock (1445/7000)
Tomb raider -133 FPS - SLI MSI 970 Gaming 4G
Watch Dogs - 41 FPS - Asus 780 DirectCU2
Watch Dogs - 49 FPS - Asus 780 DirectCU2 OC
Watch Dogs - 43 FPS - MSI 970 Gaming 4G
Watch Dogs - 51 FPS - MSI 970 Gaming 4G OC
Crysis 3 - 55 FPS - MSI 970 Gaming 4G SLI *2x DSR 2715x1527 + SMAA 2x MPGU
Metro LL - 53 FPS - MSI 970 Gaming 4G SLI *4x DSR 3840x2160 + PhysX off

Shadows of Mordor: 1920x1080, Ultra Textures, Ultra Settings
Tomb raider settings: 2560x1440, Ultra, FXAA, tressFX off.
Watch Dogs settings: 2560x1440, Ultra, SMAA
Crysis 3 settings: DSR 2715x1527, Ultra, SMAA 2x MGPU, Motion Blur off

Geluidsproductie:
Stiller dan de 780 DirectCU2 op 75% fanspeed. 73% fan speed van de asus directCU2 koeler was mijn maximum. hoger dan dat vind ik een grens waarbij het geluid een stuk luider klinkt en ben je de sweet spot voorbij. Dit zal per 780 verschillen. De 970 Twin Frozr V is merkbaar stiller op 75-85% fanspeed.

De Coil Whine die reageerders en ik ook hebben kan op alle kaarten voorkomen. Bij mij persoonlijk hoor je het alleen als de kast open is en je met je hoofd boven de videokaart hangt. (er is maar een enkele die het geluid maakt de tweede MSI 970 doet dat niet).

Ik heb wel gemerkt dat de coil whine erger wordt met een manual fan profile. Met de AUTO fan profile is het bijna verdwenen. Vsync en/of lagere FPS maakt wat betreft de coil whine van mijn kaart weinig uit. Het lijkt echt te komen wanneer de videokaart veel stroom verbruikt.

Met spellen zoals Wasteland 2 en Diablo/shadowrun gaat de 970 fans UIT. Hier raak je snel gewend aan, maar na een aantal uur Wasteland of andere spellen die niet veel van je videokaart vragen, is het geweldig. Voor de personen die alle onderdelen hebben uitgekozen op basis van geluidsproductie en dan performance zal dit erg fijn zijn. Ik vind het heerlijk als er geen geluid meer van de computer te horen is.

Coil Whine werd na een aantal dagen meer dan ik had verwacht, en kwam boven de geluid uit van de casefans en sommige games. Ik heb dus asap een retourform gevraagd. Deze gaan terug vanwege teveel coil whine geluid. Helaas

Update van Guru3D:
"BTW I noticed some forum messages about people noticing coil whine, I've stressed and listened to the card closely, it does not occur on an audible level at our end. The one other remark we noticed is that people ran into a fan issue."

En ook over de sticker:

"At default the MSI cards come with a sticker on the most left fan, you have to remove it. Unfortunately the initial batch uses a sticker that seems to be nearly glued onto the fan. Take it off with extreme care please, too much pushing and pulling could damage the fan or even worse the card. From what I heard back, MSI already changed that sticker with the new batches."

Mvg,

Sun

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G?

Meer advertenties

Die sticker zou je een stuk makkelijker kunnen verwijderen door even de f÷hn er op te houden. Stickers die warm zijn laten een stuk makkelijker los en je zal dan ook niks beschadigen.
Ik heb ook 2 MSI GTX 970 gehaald, beide duidelijke aanwezige coil whine wanneer de kaart onder load gebracht wordt. Ik heb de kaarten in twee verschillende pc's getest, geen verschil.
Ik heb beide kaarten geretourneerd en nu een Asus Strix 970. Ook hier (wel minder luid) coil whine...
Heel veel mensen klagen over coil while met deze kaart en sommige hebben ook nog last van een defecte fan. Heb zelf die van mij ook geretourneerd bij Alternate en ze hebben al het geld na 1,5 week veel bellen en mailen teruggestort. Ik wacht nog even met de aankoop van een nieuwe GTX 970.
Wow netjes die 1460 core. Ik was ook aan het twijfelen, als het goed is heb je je 14 dagen recht nog. Probeer wat games met zeer hoge fps en je fan profiel te veranderen naar iets wat niet de default is. Mijn coil whine nam zo wel toe, terug naar de default fan profile hielp eventjes. Denk als je dan nog een potje kan gamen zonder het te merken, is het miss wel de overweging waard om te houden. Maar als je het merkt tijdens gebruik dan lijkt het mij verstandig om te ruilen, anders voel je je miss slecht over de kaart na een tijd....

Mvg
Mijne gaat vrijdag binnenkomen, en dankzij deze review ga ik meteen testen op coil whine. Bij een nieuw systeem wil je toch graag alles okÚ hebben.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de DirectX 12 helpt om de prestaties op te krikken met minder energie.
Ik ook, tegen de tijd dat DX12 uit komt zal ik wel wat verschil benchmarks in de review verwerken. Tot die tijd is het enige wat ik kan vertellen dat de Dynamic Super Resolution goed werkt.

Eventueel doe ik morgen nog een kleine put over "Pre-rendered VR frames" omdat ik nog even een oculus rift DK2 heb. Schijnbaar in elite:dangerous een erg fijne optie om te hebben.
Ga je hem nog retourneren voor de coil whine?

Ik zou me daar werkelijk dood aan ergeren.
nee het is erg minimaal. Denk dat het gewoon aan mijn sample ligt. Met de kast dicht hoor ik het niet meer.
Ik heb dezelfde kaart en heb ook last van coil whine. Ik heb even contact opgenomen met MSI en zij zeiden het volgende: Regarding your concern,Hi,It is normal.Because when you play games,The card is in heavy loading,So the current is huge.So you can hear a very high pitch coil whine.
Helaas is er dus niet echt een oplossing voor..

Bij sommige games hoor ik de coil whine heel goed tijdens het laden en in de menu's.Dit kan je oplossen door vsync aan te zetten en dan hoor je het vrijwel niet meer.

Lekker dan...

Ik heb mijn MSI Twin Frozr toen langs de winkel gebracht binnen de 14 dagen. Leuk dat er "huge current" doorheengaat en gamen "heavy load" is, maar daar koop ik geen kaart van 300+ euro voor toch? En dan maar opscheppen over je Mil. Spec. capacitators en gezeik.
Gelijk heb je, ik weet niet of er wat met gigabyte is maar evga heeft de heatpipes verkeerd. Op basis van mijn 2 970 van MSI zou ik ze aanraden en als je een kaart hebt met veel coil whine (wat ik maar op 1 kaart erg licht heb) een RMA doen. Anders voor de zekerheid een asus aanschaffen, maar de msi kan ik zeker aanraden!
Dit is toch wel een beetje spijtig. Het is ook om deze reden dat ik na twee MSI kaarten en twee varianten van de Twin Frozr koelers (versie 3 en 4) de handdoek in de ring heb gegooid. Beiden hadden hier last van. Een van de fans van de Twin Frozr 3 hield er in zijn geheel zelfs mee op, ook al kan dat even goed een andere oorzaak hebben gehad.

Al met al langzaam afgeknapt op MSI's koelers, ondanks dat ze keurige prestaties leveren. Je legt aan het einde van de dag een aanzienlijk bedrag op de toonbank voor iets waar je mijn inziens meer van mag verwachten. Ik probeer het nu eens met de Gigabyte Windforce GTX 970 G1 variant. De tijd zal het leren.
Mijn broertje heeft deze videokaart ook en heeft ook een minimale coil whine maar het is niet storend genoeg om de kaart te gaan ruilen voor een ander. Je hoort het ook alleen als je dichtbij de kaart zelf gaat luisteren, niet als de kast gesloten is en je op ongeveer een halve meter verwijderd zit.

Ik krijg morgen de mijne binnen en zal deze post dan updaten met de bevindingen met mijn eigen kaart.

Ps; die sticker zit inderdaad vrij hardnekkig vast en eigenlijk overbodig imo!

[Reactie gewijzigd door Bull op 25 september 2014 01:10]

idd. ik dacht van die vliegt er zo af, toch niet :P
Ah, bij mij tijdens applicaties hoor je het amper tenzij je heel dichtbij gaat. Vandaar dat ik het zelf niet zo erg vind.. Maar als andere er ook last van hebben.. tja
Vreemd dat ik nergens in de reviews (o.a. Hardware.info) iets lees over coil whine maar het hier door 2 verschillende personen wordt waargenomen. Denk dat ik dan toch voor de ASUS ga als deze geen coil whine heeft (iets meer reviews afwachten).

Daar lees ik overigens dat er ook mensen zijn zonder coil whine, zijn die mensen dan gewoon doof of is het antwoord van MSI gewoon onzin om je af te wimpelen omdat coil whine niet op elke kaart voor komt (?):

Overigens is het 'under heavy load', weet niet wat voor mensen ze in dat team hebben maar zo'n antwoord is best slecht.

[Reactie gewijzigd door Slickzor op 24 september 2014 17:56]

Er zijn geen merken die uitgesloten zijn van coil whine.
Ik denk dat dat is omdat het toch zo enorm kan verschillen.. kan op elke kaart gebeuren met een fan. Het lijkt wel alsof MSI er misschien iets meer last van heeft bij de 970 serie. Dan heb je nog gevallen zoals bij mij, waarbij je het alleen hoort als je met de oor in de PC kast gaat luisteren..
Hmm als het inderdad met de kast dicht praktisch onhoorbaar is (zet hem onder bureautafel) dan is het inderdaad te overzien. Ik wacht de roundups af gezien ik toch nog niet direct de nieuwe PC ga aanschaffen. Ik weet dat coil whine niet uitgesloten is unfor, maar ik vind het een opmerkelijke reactie van MSI die zeggen dat het 'normal' is terwijl dat niet zo is. EVGA heeft 'problemen' met de heatsink dus die valt sowieso af voor mij. Denk dat het MSI en ASUS gaat worden en dan de prijs kwaliteit verhouding bekijken op het moment van aankoop :).