Casetek CS-1016 Wit Review

vfvandijk 27 juni 2005, 1.866 views

Casetek CS-1016 Wit

Pluspunten

• Goedkoop voor een 'uitgeklede Thermaltakekast'
  • Mooi eenvoudig design
  • Voelt solide aan, goed doordacht ontworpen
  • Voor een midikast royaal bemeten interieur
  • Zeer configurabel
  • Voor het belangrijkste deel is de kast schroefloos
  • Inwendig sterk aerodynamisch design dat duidelijk meehelpt om je systeem stiller en efficiënter te maken, met ruimte voor één [niet meegeleverde] 80mm fan voor, en één achter
  • 2 frontside USB-connectors, 1 fully removable 5,25"bay waar je 3,5" drives in kunt monteren [wel met schroeven]
  • Nokjes op de PCI-poorten aan de binnenkant
  • Schroefloze, eenvoudig herbruikbare, aluminium covertjes voor de PCI-sleuven
  • Genummerde gaten voor de afstandhoudertjes t.b.v. diverse soorten moederbord
  • Stevige aan-en-uitknop
  • Keurig weggewerkte airinlet aan de voorkant
  • Je FDD hoeft niet persé op de traditionele plaats bij de aan-en-uitknop gemonteerd te worden
  • Stevige frontjes [in ieder geval voor plastic] die eenvoudig te verwijderen en opnieuw te bevestigen zijn
  • En last but not least, de kast is 'kaal' niet erg zwaar [ong. 8,5 kg - evenzoveel 'pakken suiker']

Minpunten

• Geen algemene installatiehandleiding
  • Er staat zelfs nergens vermeld dat je de gehele voorkant eraf moet halen om bij het frame te komen
  • Airduct-rooster in linker zijkant kast is leuk voor koeling en Intel maar voor geluidsreductie en ook 'visueel' wat minder [zo zonder meegeleverde airduct]
  • Kast is wel op belangrijke, maar zeker niet op alle punten 'schroefloos'
  • HDD- / Powerledjes onvoldoende zichtbaar

Na jarenlang met een 'merkloze' kast gewerkt te hebben, kwam ik in Hardware.info goede kritieken en de opmerking tegen, dat de '1016' feitelijk een uitgeklede Thermaltake was. Dat plantte bij mij meteen een prijskaartje in gedachten maar tot mijn verrassing was hij voor ¤30,99 bij ATRO verkrijgbaar. Wie wil er nou niet een 'uitgeklede Thermaltake' voor dat geld?!

De CS-1016 W~[hite] wordt geleverd in een grote, zwarte 'plaatjesdoos'. Als je de doos opendoet, is de kast keurig in plastic verpakt, tussen twee piepschuimen 'brackets'. De kast is in verhouding tot mijn lege oude kast erg licht [8,5 kg] en toch voelt hij solide aan. Ik zag op internet dat er zelfs een speciale 'rugzak' voor is ontwikkeld om 'm op je rug mee te kunnen nemen [CK-9001 Computer Carrying Backpack]! Het is even zoeken naar de algemene handleiding, maar na enig speuren... vind ik 'm niet! Wel zijn er losse blaadjes met instructies voor hoe en waar je de [optionele, niet bijgeleverde] fans kunt installeren [2 stuks, 1 vóór en 1 achter in de kast], en waar de [optionele, niet bijgeleverde] fanduct moet komen.

Gezien op de achterkant van de kast, zitten er op het rechterpaneel twee thumbscrews, waarvan er 1 nog zodanig strak was aangedraaid dat ik er toch nog een schroevendraaier bij moest halen. Het linkerpaneel (de moederbord-kant) zit met 'gewone' schroeven vast. Bij het openen van de kast zie ik een zee van ruimte en valt mij op, dat het ten opzichte van mijn oude, een behoorlijk diepe kast is en dat dat erg prettig is voor montage. Verder in de kast een met een 'vuilniszakbinder' vastgezet doosje met alle benodigde schroefjes en montageonderdelen, waaronder rails om schroefloos op mijn IDE/FDD-hardware te zetten ~[er zitten nokjes aan die passen in de schroefgaatjes] en op geleiderails in de kast te schuiven. Aan de binnenkant ~[de device-kant] zijn de rails doordacht voorzien van een stukje vilt. De kast heeft keurig gebundelde frontside kabeltjes, waaronder 2 USB-to-motherboard.

Ik heb royaal de ruimte om het moederbord te monteren en er voortaan met gemak bij te kunnen. De gaten waar de afstandhouders voor het moederbord worden ingeschroeft, zijn keurig genummerd en na enig passen en meten weet ik welke gaten mijn moederbord nodig heeft. De PCI-poorten van de kast worden afgedekt door schroefloze licht-aluminium covertjes die heel eenvoudig te verwijderen en weer in te klemmen zijn. De PCI-sleuven in de kast zijn aan de binnenkant voorzien van geleide-nokjes, zodat de PCI-kaarten niet krom trekken, je zeker weet dat je ze er goed hebt ingestoken, en ze netjes van elkaar gescheiden blijven. De voeding ~[niet bijgeleverd] kun je op maar één juiste manier bovenin de kast monteren. De processor van het moederbord bevindt zich eveneens automatisch aan de bovenkant ~[in mijn oude kast was dit onderop!] Aerodynamisch gezien is dat volgens mij geweldig, omdat dan de warmte bovenin blijft en meteen door de PSU- en eventueel overige fans naar buiten wordt geblazen. Aan de voorkant van de kast zitten keurig verstopt de luchtinlaten.

In de kast is ruimte voor minstens 4 harde schijven en minstens 4 5,25" devices [max. 5 / 5, na een kleine verbouwing]. De frontside USB-connectors zijn onderdeel van een 5,25" slede waarin je naar keuze niets, een floppydrive, of een harde schijf kunt monteren. Ook de slede is volgens het CaseTek systeem van rails voorzien. Je kunt 'm openen door de uítstekende stukjes rails in te knijpen en het geheel naar buiten te trek-duwen.

Om bij de stukjes rails te komen en het hele montagesysteem te begrijpen, moet je eerst weten dat je de plastic voorkant, met daarin alle 5,25"- frontjes, in zijn geheel moet verwijderen ~[gewoon trekken]. Dat staat nergens vermeld, ik wist het toevallig van internet. Voor een plastic voorkant geeft het een stevig indruk en zijn de frontjes eenvoudig eruit te verwijderen en eventueel opnieuw in te klikken. Ook de aan-en-uitknop voelt stevig. Naast de knop bevinden zich het hdd-ledje ~[rood] en het powerledje ~[groen] en beide moeten door het blauwe plastic heen schijnen. Voor de kleur groen is dat niet zo'n probleem, maar voor rood een stuk lastiger, met als gevolg dat je visueel goed moet opletten of je harde schijf activiteiten vertoont. Ernaast het kleine maar solide reset-knopje. Als je eenmaal de plastic voorkant hebt verwijderd, zie je het aluminium karkas met uitwrikbaar aluminium op de plaatsen van de 5,25" en 3,5"--bays. Door te duwen en draaien laten ze zich vrij eenvoudig verwijderen en weggooien.

Met de USB-bay als voorbeeld ~[aldus geen handleiding] laten de rails zich eenvoudig op mijn DVD-speler en DVD- brander in de schroefgaatjes klikken. Het geheel in de geleiderails schuiven gaat niet zo eenvoudig als ik hoopte [géén 'bureaulade-op-rolletjes'], maar met enig 'handje-tik' valt alles met een klik op z'n plaats. Die klik is trouwens erg belangrijk, anders krijg je ~[zoals ik] om 'onverklaarbare reden' de plastic voorkant er niet meer goed opgeduwd.
Mijn harde schijf heb ik onderin de kast eenvoudig op rails geklikt en in een 3.5" bay geschoven, ondersteund door een verchroomd, losschroefbaar, stalen [?] staafje.

Alle powercables laten zich eenvoudig aansluiten, er is volop ruimte en er zijn ook twee straps bij de kast geleverd om ze netjes te bundelen. In de kast zelf zie ik echter geen mogelijkheden om ze op te hangen. De IDE-flatcables maken van mijn kast nog een rommelig geheel, maar ik stap binnenkort over op passende ACE-roundcables ~[voor alle IDE-/FDD-kabels kun je dan volstaan met 30cm, gemeten vanaf de Moederbord-connectoren tot aan de DVD/HDD/FDD-aansluitingen].

Na wat trial-en-error [IDE-aansluiting zat niet goed; wel het powerkabeltje er insteken als je de FDD wilt horen posten ;-)] komt mijn kast tot leven. Hij is meteen een stukje stiller dan mijn oude kast, en blaast door het fanduct-rooster in de zijkant van de kast héérlijk koele lucht! Ik heb nu geen plaats meer op een paardentram, stoommachine of tractor: ik vlieg Royal Class in een Royal Class kist, ehhh -kast! This is your Captain speaking kggg...

Heb jij ook een Casetek CS-1016 Wit?

Zou je de positieve en negatieve eigenschappen in een opsomming met b.v. dots kunnen zetten? Het is nu namelijk heel overzichtelijk en moeilijk te lezen :)
en gewoon wat bondiger, zo kan:
hdd-/powerledjes moeten door blauw plastic heen schijnen [voor 'groen' niet zo'n probleem, 'rood' wordt echter minder zichtbaar]
best iets worden als:
powerled niet goed zichtbaar
Hoi Daniel,

Bedankt voor je suggestie, 't is mijn eerste survey en ik ben erg blij met tips!

Ik heb het meteen doorgevoerd, en zoals je nu kunt zien, overal sterretjes voorgezet :)

Groetjes,

Victor.
... en Kuhlie's advies heb ik ook meegenomen.
Thnx! ;)
mag ik vragen wat er zo aerodynamisch geweldig aan is?

Ik lees het, en heb die kasten open gezien op een beurs, en echt spectaculair vond ik ze niet....

8.5kg vind ik nogal voor een plastic kast. Zal echt wel een fors stalen frame inzitten trouwens. (is ook aan de achterkant goed te zien). Ter vergelijking: mijn full tower weegt 8kg (LL pc v2100)
Hallo Boudewijn,

Bedankt voor je opmerkingen en je vraag.

Allereerst wil ik opmerken dat de CaseTek slechts mijn vierde of vijfde kast is sinds 1992 en ik mijzelf daarmee niet direct wil scharen onder het label 'kastenexpert'...
Mijn impressie is vooral gebaseerd op het huizenbrede verschil met mijn oude kast, vooral qua indeling en doordachtheid en (laat ik eerlijk zijn :) mijn oude 'vooroordeel' dat kasten 'best suffe dingen zijn' en ik er niet echt 'bodemonderzoek' op heb losgelaten. In dat kader bezien is de '1016' zonder meer een verademing.

Het is geen 'plastic kast', als je die indruk heb gekregen, maar een volwaardig aluminium exemplaar met een plastic front geplaatst vóór het feitelijke aluminium frame. Een front dat met recht 'front' heet en werkelijk geen andere functie heeft, afgezien van 'de plaats voor de ledjes, de reset- en aan-en-uitknop'.

Vergeleken met mijn oude kast is 8,5kg niet zwaar.... ;)!

Groetjes,

Victor.
Oh ja, vergeet ik het bijna:

'Aerodynamisch' - voor het weinige dat ik ervan weet - :

De luchtinlaten aan de voorkant en achterkant zijn laag geplaatst zodat de \[hopelijk, gelet op het weer...] koele lucht de kans krijgt om eerst de harde schijven en het moederbord te koelen voordat het warmer wordt door de processor en de voeding bovenin. De kast is zo gebouwd dat er niets in de weg zit om de lucht vrijelijk te laten stromen. Ikzelf heb in mijn 'kastengeschiedenis' niet eerder een exemplaat gehad met die eigenschap. Vandaar dat ik 'm be-label als 'aerodynamisch', al is het 'technisch' misschien een iets ander verhaal.
De plek voor een koeler aan de voorkant van de pc vind ik niet erg handig: hij moet aan de buitenkant geplaatst worden (plastic kap verwijderen), waardoor het ijzer wat airflow wegneemt. Ook Is de koeler daar niet makkelijk te bevestigen.

Het airduct (verstelbaar) aan de zijkant van de kast vind ik erg handig, zo kan de processor direct aan frisse lucht komen. Ik heb daar zelf nog een stoffilter (niet meegeleverd) geplaatst, wat erg aan te raden is.

Al met al vind ik het een prima kast voor weinig geld.
CD/HD ophangen kan inderdaad schroefloos. PCI kaarten helaas niet. (daar gebruik ik nu thumbscrews voor).

Ik vind hem echter behoorlijk zwaar, maar hij is wel erg stevig.
Mooie review alleen ik zie het 'nut' van al die 'haakjes' niet zo 'erg' leest namelijk niet zo 'fijn'..