JBL Charge 2 Zwart Review

Leviathius 23 september 2014, laatste update op 22 december 2014, 96.581 views

JBL Charge 2 Zwart

Een erg mooie en robuuste bluetooth speaker met een uitstekende geluidsweergave.

Pluspunten

• Mooie speaker
  • Zeer helder geluid en goede bass weergave
  • Bluetooth
  • Gaat lang mee op batterij (10+uur)
  • Is tevens een powerbank (voor telefoon op te laden)
  • Batterij-indicator
  • Bel functie

Minpunten

• Vingerafdrukken een beetje zichtbaar (vooral door vette vingers)
  • Geen NFC in vergelijking met de Flip 2
  • Open bass speakers zijn kwetsbaar (maar wel sterk)
  • In de speakergrill kan vuil komen te zitten

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5

- Foto's toegevoegd.
- Buiten getest.

Dit is mijn eerste review op Tweakers, dus feedback stel ik zeer op prijs en als je iets mist of je hebt een vraag laat het me weten!

Omdat ik voor 5 maanden op stage ging in Bangkok en ik alleen mijn laptop bij me heb voor muziek op mijn kamer, kwam ik op het idee om een kleinere speaker te kopen die prima in mijn koffer zou passen. Na een tijdje op internet rondgekeken te hebben en verschillende lijstjes voorbij heb zien komen, viel mij op dat de JBL Flip vaak bovenaan te vinden was. Toen ik meer details ging opzoeken over de Flip kwam ik ook de Flip 2 tegen en zijn grotere broer de JBL Charge. Vanwege het prijsverschil van ¤50 (flip = ¤99, charge = ¤149) heb ik ze beiden als voorkeur genoteerd en ben vervolgens naar de winkel gegaan om ze live aan te horen. Uiteraard heb ik ook nog naar andere speakers gekeken en vergeleken met elkaar, maar daar later meer over.

Toen ik aan het rondneuzen was op internet voor de Flip 2 en de Charge kwam ik er ook achter dat er een Charge 2 aan zou komen. Alleen tot mijn teleurstelling zou deze pas leverbaar zijn nadat ik naar Bangkok vertrokken zou zijn... Het was dus een aangename verrassing toen ik de Charge 2 zag staan bij de Mediamarkt. Zoals te verwachten is, stonden er in het schap nog vele andere bluetooth speakers dus ik heb (zo goed als dat gaat in een Mediamarkt) aardig wat speakers met elkaar kunnen vergelijken.

Een lijst met een aantal speakers waarmee ik de Charge 2 heb vergeleken:
  • Sony SRS X3: Kwam erg veel bass uit zo'n klein apparaat. Echter vond ik de bediening niet fijn en vond ik hem niet helder genoeg klinken. (¤149)
  • Bose soundlink mini: Zoals bekend van Bose is er een uitstekende Bass weergave. Persoonlijk vind ik het iets te veel van het goede, maar als je op zoek bent naar extra lage tonen en minder hoge, dan is deze ideaal. Hij lag ook boven mijn prijscategorie.(¤199)
  • Jawbone Jambox: Was een hype bij zijn aankondiging (volgens mij), maar stelde mij erg teleur. Geluid was erg levenloos en klonk niet bepaald goed. (¤127)
  • Beats Pill XL: Deze ging uiteraard erg hard, maar het geluid klonk erg slecht voor wat je ervoor betaald. Zat wel bass in, maar ruisde een beetje met de middentonen leek het, vloeiden in elkaar over of iets dergelijks. (¤300)
  • Sony SRS X5: De grotere broer van de X3. Klonk ook beduidend beter! Erg vol en goed geluid kwam eruit! Lag helaas in mijn geval boven mijn budget.(¤199)
Iets wat ik wel grappig vond wil ik jullie niet onthouden. Toen ik er stond, kwamen er een paar 'coole' jongens met skater petten met zo'n sticker, je kent ze wel. Zij liepen meteen naar de Beats Pill XL toe en gingen deze uitproberen. Na een tijdje prutsen kregen ze het voor elkaar om er muziek op af te spelen. En tot mijn grote verbazing klonk dit echt niet goed. Ik had verwacht dat de bass overvol aanwezig zou zijn als je kijkt naar het formaat van de speaker, maar het geluid was erg schel en eigenlijk helemaal niet helder. Ik ben geen geluid-expert, maar dit klopte niet leek me. Zoals te verwachten waren de jongens helemaal fan van het apparaat en liepen al discussiërend over Beats producten de trap op.

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de grotere accu van de Charge 2 en de geluidsweergave van de speaker het die 50 euro extra wel waard was.

De JBL Charge 2 bluetooth speaker
Op het moment van schrijven van deze review zit ik al 4 weken in Bangkok, dus helaas kan ik geen foto's maken van de verpakking en de inhoud daarvan. Wel kan ik zeggen dat deze erg netjes was en de speaker niet los in de doos zat (niet rammelen). Je krijgt er een usb-oplader bij met een micro-usb kabel van 1m die je dus ook kunt gebruiken om je telefoon mee op te laden (de kabel i.c.m de speaker bedoel ik dan, de oplader kun je beter niet voor je telefoon gebruiken). Ook zit er een stekker opzetstuk bij voor gebruik in het buitenland. Verder de gebruikelijke garantie en uitleg boekjes.

Het uiterlijk
Het uiterlijk van deze speaker spreekt mij erg aan. Het watzwarte kunststof is erg mooi met de ietwat glimmende grill aan beide kanten. Ook de open bass speakers geven het apparaat een stoer uiterlijk mee. De knoppen aan de bovenkant kunnen eigenlijk niet per ongeluk ingedrukt worden als de speaker bijvoorbeeld in je tas zit en ze geven een klein klikje als je er op drukt (geen klik klak knopjes zeg maar). Een leuk aspect is dat je de bass speakers erg goed ziet bewegen, vooral als het volume hoog staat hebben ze een 'travel' van dik een halve centimeter. De speakers voor de hoge tonen zitten alleen aan de kant van het logo. Dus de grill aan de andere kant heeft slechts een decoratie functie.

Het geluid
Ik heb de speaker nu op mijn kamer staan in het hotel en gebruik hem dus als vervanging van mijn laptop speakers. Hierdoor speel ik er allerlei soorten geluid mee af, dus ik heb nu na 4 weken een redelijk beeld van wat de speaker kan.

Allereerst Muziek: Ik luister vooral house muziek, maar op zijn tijd luister ik ook weleens naar de wat oudere rock muziek. Bij house muziek heb ik goed kunnen horen wat de verschillen zijn tussen de lagere tonen en de midden/hoge tonen en dit zit prima in orde. De lage tonen zijn niet overdreven aanwezig net zoals bij een Bose speaker (persoonlijke mening), maar deze speaker doet echt niet veel onder aan mijn 2.1 setje die op mijn bureau in Nederland staat! Met deze speaker kun je gemakkelijk een huiskamer van goed geluid voorzien. Het verbaasde me hoe hard hij kon en hoe goed hij dan nog steeds klonk. Heb hem hier niet getest op volume vanwege mede bewoners in het hotel, maar de paar dagen dat ik hem had in Nederland wel kunnen testen.

Films: Bij films heb ik hem helaas niet op hoog volume kunnen testen, maar hij staat naast mijn laptop, dus hij klinkt al gauw erg hard. En ook bij films klinkt hij geweldig! In films heb je de herkenbare lage trillende tonen bij spannende momenten en dit laat de speaker prima horen. Als vergelijking, op een gegeven moment dacht ik dat mijn telefoon trilde en dat ik gebeld werd, maar het bureau trilde vanwege de lage tonen die uit de speaker kwamen :+

Update 22-12-2014:
Ik heb de speaker afgelopen weekend kunnen testen in het park. Op half volume was de speaker uitstekend als achtergrond muziek. Zelfs buiten deden de basstonen het goed, maar was wel afhankelijk van hoe dichtbij je zat. Ook heb ik hem op maximaal volume getest en ben ik 5 meter van de groep gaan staan en ze lieten me merken het luid en duidelijk te kunnen horen. De speaker is dus prima te gebruiken in het park, op het strand of bij een tuinfeestje bijvoorbeeld.

De speaker heb ik nu 4 maanden in gebruik en bevalt nog steeds uitstekend. Er is helaas wel een klein minpuntje bijgekomen en dat is dat er langzaamaan kleine vuiltjes in de speakergrill terecht komen. (Net zoals bij de speaker van je telefoon bijvoorbeeld) Ik ga kijken of ik iets kan bedenken om deze te verwijderen, maar als iemand hier een tip voor heeft, graag!

Een bluetooth speaker met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Te vergelijken met (veel) duurdere speakers zoals de Beats Pill (XL), Bose, Sony e.d. De speaker heeft ook een belfunctie dat als je telefoon verbonden is en je wordt gebeld, dat je gesprek via de speaker kan verlopen. Ook kun je met maximaal drie apparaten tegelijk verbonden zijn. De speaker ziet er stoer en stevig uit en door de grote (6000mah) accu is het niet alsof je een simpel plastic apparaat vast hebt, maar echt een goed kwalitatief product. Een echte aanrader voor als je op zoek bent naar een bluetooth speaker. Ook als je budget hoger ligt dan 149 euro moet je niet vergeten deze speaker mee te nemen in je zoektocht.

*note* Er gaan verhalen rond op internet dat er bij sommige exemplaren 'distortion' voor kan komen, hierbij gaven ze dan voorbeeld nummers. Ook bij mijn speaker was het heel licht te horen,maar vond het te verwaarlozen. Wel pikt de speaker soms radiosignalen op (lijkt het). Als hij aanstaat hoor je soms een tikje als het ware.

Heb jij ook een JBL Charge 2 Zwart?

Goede Review! Duidelijk en helder beschreven.

Mijn zoon heeft een maand geleden een rode JBL CHARGE 2+ Kado gekregen voor zijn verjaardag. Ook ik heb net als jij alle verschillende speakertjes beluisterd en was onder de indruk van deze JBL. Hij blijft nog net handzaam. Uiteraard hoe meer volume hoe beter het geluid wordt. (In het algemeen gesproken). Een grote speaker mee naar het strand lijkt me geen optie! ;) die tijd is wel voorbij.

Mijn enige kantekening: Wat betreft de sterkte van de behuizing valt het echter erg tegen! Hij viel bij ons op de tegelvloer in de hal. Nu zit er een scheurtje (4 mm) in het rubber.
Niet meer spatwater dicht helaas. Had ik nu die verzekering bij de mediamarkt afgesloten. Maar 25 euro vond ik wat veel op het totale bedrag.

Verde blijft het qua geluid een goede speaker!
Bedankt voor het compliment!

Leuk om te lezen dat anderen op dezelfde manier, alsnog op deze speaker uitkomen :).

Ik heb hem nog niet laten vallen (gelukkig), dus hier kan ik nog niks over zeggen. Wel is de grille bij mij licht beschadigd geraakt door transport in mijn koffer en is er verf afgekrast. Maar goed dat je het toch even vermeld voor eventuele toekomstige kopers.
Thuis iets laten vallen? Dan kan je gewoon je eigen verzekering inschakelen...
Ergens bij de reviews hier stond dat de charge2 bij ING te koop was. Dank voor die tip.

Kost nu bij ING totaal 85,95 Euro, dit is inclusief administratie (en verzend) kosten. Tegen inlevering van wat rentepunten.
Ik heb hem daar net besteld.
ING de bank? Is dat ook een webwinkel ofzo?
ING rentenpuntenwinkel.
Als je geld op een ING spaaarrekening hebt staan, krijg je punten.
Deze kun je inwisselen voor korting op allerlei artikelen.
In het geval van de Charge2 is dat een luceratieve korting.
Ik heb 'm zelf ook via ING aangeschaft. ;)
Het linkje om het makkelijk te maken; https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6415614#81253 Het is wel een erg populair product wat erg vaak uitverkocht is.

[Reactie gewijzigd door engessa op 29 mei 2015 14:08]

Nu hebben ze de JBL charge 2+ bij ING, is die hetzelfde of zelfs beter dan de JBL charge 2?
Het enige verschil wat ik zo ver kan vinden op internet is dat de Charge 2+ spatwaterdicht is. In principe zou je hem dan kort onder de kraan kunnen afspoelen als de speaker vies is. LET OP! ALLEEN DE CHARGE 2+ (PLUS) IS WATERDICHT!

Verder zijn alle eigenschappen hetzelfde, maar waarschijnlijk is de kwaliteit van het product verbeterd. Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar dit zijn dus de dingen die je moet afwegen bij je aankoop. Hoe dan ook zul je er geen spijt van krijgen :)
Even een toevoeging, de Charge 2+ heeft ook dubbel zoveel RMS vermogen. Namelijk 15W ipv 7,5W van de 'oude' Charge 2.
De JBL charge 2 heeft evenveel vermogen want het is namelijk 2x 7,5W De normale charge 2 gebruik ik zelf op de fiets in een bidonhouder en onder de douche. De normale kan dus ook prima tegen vocht. want ook een harde regenbui is geen probleem voor hem. dus je zou kunnen zeggen dat de charge 2 spatwaterdicht is en de charge 2+ waterdicht
Het lijkt erop dat ie beter is. De link naar de JBL Charge 2+ is deze: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6500261#95951 en er staan wel wat verschillen vermeld in de omschrijving.
En als hij spatwaterdicht is lijkt me ook dat er minder snel vuil/zand in kan komen te zitten. Wel zo leuk als je hem op het strand kan gooien.
Handige review! Verdient zeker een plusje ;).

Ik vraag me nog aantal dingetjes af waaronder:
-Je zegt dat je geen lijst opnoemt van de speakers die je beluisterd hebt. Echter ben ik wel nieuwschierig naar welke je hebt geluisterd en welke er beter klonken (vooral waar de bass goed klonk, ik luister namelijk veel naar drum & bass en o.a. ook house en vind daarom dat de bass wel goed te horen moet zijn, maar niet ten koste van de midden en hoge tonen.)

-Hoe presteert hij buiten, dus bijvoorbeeld bij een picknick?
Bedankt! :)

Ik kon op het moment van schrijven van de review eigenlijk niet meer goed bedenken welke speakers ik allemaal beluisterd had, maar ik ga proberen er zoveel mogelijk op te noemen en dan vooral waarvan ik weet dat ze veel bass hadden:
  • JBL Charge 2: Heeft uiteraard veel bass, maar er zaten er ook bij met meer bass.
  • Sony SRS X3: Kwam erg veel bass uit zo'n klein apparaat. Echter vond ik de bediening niet fijn en vond ik hem niet helder genoeg klinken. Maar voor drum & bass kun je hem meenemen in je vergelijking. (¤149)
  • Bose soundlink mini: Zoals bekend van Bose is er een uitstekende Bass weergave. Persoonlijk vind ik het iets te veel van het goede, maar voor jou ideaal denk ik. Hij lag ook boven mijn prijscategorie.(¤199)
Voor wat betreft jouw vraag over welke aan te raden voor de drum & bass muziek, raad ik je aan om zelf langs een mediamarkt te gaan (of een andere winkel waar er veel speakers aanwezig zijn) en zelf te gaan testen. Hierbij raad ik aan om vooral te kijken naar de JBL Charge 2, Bose soundlink mini en de Sony SRS X3/X5. Deze klonken erg goed en hadden de beste bass weergave van de 'wand'.

Ik kan helaas niet je vraag beantwoorden of de speaker buiten ook goed klinkt. Zoals in de review gezegd ben ik momenteel in Bangkok en is er niet echt plek in de stad om te gaan picknicken en gezellig openbaar muziek te draaien. Ik ga wel iets proberen te bedenken om het toch te testen, zodat ik het ook in me review kan toevoegen :D.

Ik hoop zo meer duidelijkheid gegeven te hebben en anders schroom niet om meer vragen te stellen! ;)
Allereerst, wow wat een snelle reactie haha!

Ik zat al tijdje te kijken naar aantal speakers om te vragen voor mijn verjaardag. Budget speelt dus een rol, maar ik leg graag bij voor kwaliteit.

Ik zat zelf te kijken naar een aantal waaronder:
De JBL Charge 2,
de Bose soundlink mini
en de Jabra Solemate (iets beter dan de jambox). (¤100)

Daarnaast las ik over de x3 dat hij een gedogen tegenstander was voor de soundlink mini en dat hij een stuk goedkoper was. Maar dit moet ik dan een keer uitzoeken in de media markt.

Ook hoor ik in veel reviews iets over de UE boom, misschien is deze ook een kijkje waard.

Daarnaast heb ik nog een vraag: Hoe stevig is de jbl Charge (en als je het van de andere speakers weet dan hoor ik dat ook graag ;) )?
Ik ben van plan namelijk om deze speaker vaak onderweg mee te nemen.

Bedankt voor de info! Wordt zeer op prijs gesteld :D
De JBL Charge is een erg stevig voelende en robuuste speaker. Hij is redelijk zwaar, maar daardoor voelt hij juist stevig aan. Ik heb hem natuurlijk niet laten vallen om te kijken hoe stevig hij is, maar de uiteinden rond de bass speakers zijn gemaakt van een hard rubber/plastic. Dus stel hij valt, dan land hij altijd op het harde plastic/rubber.

Ik denk dat de speaker zeker wel tegen een stootje kan, alleen dat het meest kwetsbare deel de open bass speakers zijn. Dus daar moet je dan wel op letten stel je doet de speaker in een tas met andere spullen.
Ik heb gister eventjes geluisterd naar een aantal boxjes in de media markt, waaronder de:
- SRS X3/X5
- JBL charge 2

Ik denk dat ik een keuze ga maken uit een van die. De Bose wou niet linken met mijn telefoon in die bleutooth hell daarzo :p.

De SRS X3 kwam verassend veel geluid uit en idd je hoort zeker een bass. Daarnaast moest ik ook zeggen dat het design fijn was. Strak en mooi.
Bij de X5 kwam ook mooi geluid. Ik hoorde echter niet heel veel verschil, vanwege de omgevingsherrie (ze waren bezig met bassboxen van sonos). Ik las echter ook dat er slechter geluid uit kwam zodra je hem van de stroom afhaalde. Plus de grootte van het apparaat wordt het lastig die mee te nemen.

De JBL charge kwam ook zeker zeer goed geluid uit. Ik snap nu pas wat je bedoeld met de bass aan de zijkant. Bij de charge 1 zag ik daar echter soort doppen op zitten. Het leek echter wel of de JBL charge wat gerichter geluid gaf. Dat je er echt voor moest staan om het beste geluid te krijgen. Maar wederom kan dit weer het omgevingsgeluid van de mediamarkt zijn.

Om nu een keuze te maken wordt het lastig haha. Nog maar even wat reviews van deze beide opzoeken en dan laat ik het weten zodra ik er eentje heb ;)
Beide zijn inderdaad goede speakers voor een mooie prijs. Misschien hebben ze ze ook wel bij andere, minder luidruchtige winkels, dan kun je ze beter testen ;)

In ieder geval succes met je keuze, denk dat het nu aan komt op kwestie van smaak, want ze zijn nagenoeg gelijk aan elkaar vind ik.
Zojuist één besteld (mediamarkt btw vrij actie). Het distortion probleem komt inderdaad voor, het schijnt dat het alléén op lage volumes is. Ook hoorde ik dat nieuwe modellen er geen of minimale last van hebben.

Ik was op zoek naar een compacte speakers voor mee te nemen en op plekken waar ik niet zo snel een volledige installatie neer zet. Deze lijkt mij perfect, ook de batterijduur van 12 uur is echt geweldig. Ik zag dat er een 2,3A acculader bij zat op 5 volt. Dit betekend dat hij dus op USB voltage laad wat ik erg goed nieuws vind omdat je hem dan ook met een Xiaomi accupack o.i.d. kan opladen (mocht je midden in de rimboe of op een festivalcamping zitten).

Ik ben zeer benieuwd naar het geluid, ik verwacht natuurlijk geen audiofiele kwaliteit (daar heb ik mijn hoofdtelefoon en geluidsinstallatie voor) maar van wat ik lees op het internet moet hier zeer indrukwekkend (gekleurd, maar dat vind ik niet erg) geluid uit komen.
Goed om te horen dat je blij bent met je aankoop! Veel plezier ermee!

De distortion is inderdaad alleen heel licht te merken bij laag volume, maar stoort verder niet als je het iets harder zet.

Ik ga deze week langs de mediamarkt om te kijken of het gerepareerd kan worden of niet.
Ik heb hem even uitvoerig getest van een weekend.

Wauw! Wat een geluid komt er uit het kleine apparaatje zeg! Mooie diepe bass (voor zover dat kan op dit formaat natuurlijk :+ ) sprankelend hoog en ook nog wel redelijke middentoon (je merkt wel dat er op dit gebied wat is ingeleverd). Kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat mijn eerste indruk erg goed is van dit apparaat.

Ik weet niet hoe de distortion zou moeten klinken maar ik hoor zelf niets vreemds op lage volume. Het enige wat ik merk is dat de bassen wat overheersen op extreem lage volumes, maar dit is het ontwerp eigen (heb ook hi-fi speakers gehad met een passieve bassradiator, die deden hetzelfde). Voor rockmuziek (metal) waar ik zelf veel naar luister vind ik ze echt uitstekend geschikt.
De versies die last hebben van de vervorming bij lagere volumes zijn eigenlijk allemaal voor januari 2015 geproduceerd. In januari is firmware 1.4.1 geïntroduceerd en zijn de problemen opgelost.
Helaas kan je de firmware zelf niet updaten en moet dit dus door de fabrikant gedaan worden.
De firmware versie kan je zelf controleren door de speaker aan te zetten zonder dat deze via bluetooth verbonden is aan je telefoon, als je dan de bluetooth knop en de volume + knop gelijktijdig een paar seconden indrukt hoor je de firmware versie.
Kijk dit is zeer nuttige informatie! Bedankt! Ik ga straks meteen proberen welke firmware versie ik heb.

Maar als je dus de firmware versie wilt laten updaten, dan moet je je speaker opsturen naar JBL. Komen weer verzendkosten bij kijken natuurlijk, dus dat is wel minder.
Heeft er toevallig iemand tips of ervaringen met een transport hoes / case voor de speaker?
Zoals in de review al aangegeven wordt zijn de bass radiatoren erg kwetsbaar en helaas wordt er geen hoes meegeleverd. Op Amazon / eBay worden een aantal aftermarket varianten aangeboden, maar o.b.v. een plaatje word ik niet veel wijzer. Alvast bedankt ! ;)
Ik heb deze gekocht. Past prima en is stevig. Misschien niet de meest extreme bescherming maar ik denk dat het goed genoeg is :)
Als je hem koopt wel even twee dagen buiten leggen want hij stinkt nogal uit de verpakking :)

Bedankt voor je reactie.
Doet me denken aan Hans Teeuwen - "Leuke dingen doen".
Weet je wat leuk is? Een hele dure camera kopen en hem een dag later terugbrengen en zeggen dat hij stinkt. ;)
:*) heeft 1 van jullie 2 de jbl flip 2 beluisterd en zo ja wat vonden jullie er van
want ik twijfel tussen de jbl charge 2 en de jbl flip 2.

de charge zit wel iets boven mijn budget (100 euro) maar als de charge 2 veel beter is ga ik voor de charge 2
Ik had in eerste instantie de Flip 2 op het oog toen ik aan het kijken was voor een bluetooth speaker. Mijn budget was net zoals in jouw geval ongeveer 100¤. Het verschil tussen de twee speakers zit hem vooral in wat je er mee van plan bent te doen.
Dus mijn eerste vraag is dus, waarvoor wil je de speaker gaan gebruiken?

Wat bij mij uiteindelijk de doorslag gaf, waren een paar factoren. Zoals in de review gezegd zocht ik een speaker die ik mee kon nemen op mijn reis en die als "speakerset" zou dienen voor mijn laptop op mijn kamer. Om deze reden zocht ik naar een vol geluid en daar hoort ook een goede bass weergave bij natuurlijk. Wat ook een doorslag gaf, was dat mijn moeder zei dat ze 50¤ zou meebetalen als cadeautje zeg maar, dat was dus precies het verschil tussen de Flip 2 en de Charge 2 :) .

Wat betreft de Flip 2: Een prima speaker, prima geluid, mooi design voor een zeer nette prijs! Ook de functies zijn handig, zoals de NFC functie. Het geluid kon erg hard, iets harder dan de Charge. Het enige verschil qua geluid was de lage tonen, die zijn beter bij de Charge.
Enig idee hoe gericht het geluid is? Ik zit te twijfelen om hem aan te schaffen om een kleine kantoor ruimte te vullen met goed klinkende muziek. In de Media Markt heb ik hem uit kunnen proberen maar had ik het idee dat als ik er 45 graden schuin voor stond ik bijna alleen maar bas hoorde. Zou je dit kunnen bevestigen of ontkrachten? Een luidruchtige Media Markt is nou niet de meest ideale plek om deze boxjes te testen ;)
Goeie vraag, had er zelf nog niet echt naar gekeken, maar naar aanleiding van je vraag even een test gedaan. Mijn kamer is ongeveer 25m2 en de speaker kan eenvoudig de ruimte vullen met geluid. Zelfs zo goed, dat op vol volume je bijna moet schreeuwen wil je kunnen praten met anderen :+

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag met betrekking tot hoe gericht het geluid is, deze is niet erg gericht. Oftewel, als je er 45graden schuin voor staat/zit dan klinkt het slechts een heel klein beetje meer bas. Pas als je vanaf de achterkant van de speaker aan het luisteren bent, hoor je een duidelijke toename in lage tonen (of afname in hoge tonen :+ ). Het lijkt me best mogelijk om de speaker op een zodanige plek te zetten dat hij op het grootste deel van de kamer gericht staat. :)

ps. Ik heb geprobeerd het te filmen, maar helaas kon je het dan niet goed horen of het geluid veranderde onder een andere hoek..
Gebruik voor de vervuilde gril een kwastje. Die kan je er door prikken, en werkt als een tandenstoker.
Bedankt voor de tip! Kon namelijk niks vinden wat in de kleine gaatjes past.. Maar als je het er doorheen prikt dan zit de binnenkant naar verloop van tijd helemaal vol met stof/vuil toch? :?
De bel-functie is aardig, maar houdt niet echt over. Als speaker werkt 'ie goed, maar na klachten van diverse gesprekspartners blijk je toch niet zo vreselijk goed hoorbaar te zijn.
Dat heb ik inderdaad ook gemerkt. Je moet redelijk dicht bij de speaker zitten om verstaanbaar te zijn. Het geluid van de gesprekspartner is overigens wel erg goed uit de speaker.