Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

ikt 22 september 2014, laatste update op 22 april 2016, 19.348 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Geweldig apparaatje, geweldige hardware, in zo'n klein hoesje. Batterijduur is excellent. De prijs voor zo'n flagship, ¤500 (of veel lager icm abonnement) is prima. Fabrikanten kunnen van Sony leren hoe het moet met compact/mini modellen.

Pluspunten

• Geweldige batterijduur
  • Snapdragon 801 in een kleine telefoon
  • Waterdicht
  • Erg helder scherm
  • UI lijkt veel op stock Android.

Minpunten

• Klepjes kunnen wat irritant zijn bij USB-opladen
  • Scherm oogt wat blauw
  • Volume-rocker kan langer
  • Betrouwbaarheid

Sony Xperia Z3 Compact review
De Engelse versie is te vinden op Reddit.

Inhoudsopgave
Tot slot
Update
Changelog

Voorwoord
Dit is een gebruikersreview vanuit een Tweakers oogpunt. De review zal focusen op dagelijks gebruik en waar ik tegen aan ben gelopen of op heb gemerkt, en minder in de technische details, omdat die toch overal te vinden zijn. Als er op- of aanmerkingen zijn, laat ze horen. Vragen zijn ook erg welkom :)

Abonnement loopt bijna af, Vodafone is duur, Galaxy Nexus is frustrerend traag en batterij gaat niet eens een halve dag mee. Genoeg reden om een nieuwe telefoon uit te zoeken :) Ik heb al sinds ik de Galaxy Nexus kocht eind 2012 spijt van dat ik niet op de Xperia Z heb gewacht, omdat die toentertijd echt helemaal top leek. Waterdicht, Snapdragon S4 Pro, 1080p scherm en dat design! 2 jaar later en ik kon eindelijk een Xperia Z halen. Ik twijfelde veel tussen de Z2, Z3 en Z3 Compact. De ronde rand van de Z3 en Z3 Compact vond ik niks. De Z2 was ook prima genoeg met dezelfde SoC, maar ik wilde weer niet wéér een generatie oud model kopen. Op een of andere manier had ik de Z3 besteld, omdat het qua budget weinig uitmaakte. Na een half dagje had ik er toch spijt van, omdat de Compact me meer aantrok en ik onder peer-pressure voor het grotere scherm was gegaan. Na wat heen en weer emailen met Belsimpel hebben ze mijn bestelling omgezet naar de Z3 Compact met een grotere databundel. Afgelopen maansdag was het pakket ontvangen en kon ik aan de slag.

Specificaties
Uiteraard kijk je naar de Z3 Compact omdat dit het enige "mini-device" is, zonder concessies op de specificaties. Voor de hardware-liefhebbers. Hier een lijstje:
Android versie: 4.4.4 KitKat
SoC: Qualcomm Snapdragon 801 8974-AC
CPU: 4x ARMv7 Krait 400 @ 2.46GHz (dus geen 2.5 GHz zoals geadverteerd)
RAM: 2GB (Dat de grote Z3 3GB heeft komt omdat het scherm veel meer pixels bevat)
GPU: Adreno 330 @ 578MHz (Een fikse klokverhoging t.o.v. de Z2's 801 SoC)
Opslag: 16GB, uit te breiden met tot MicroSDXC kaarten
Scherm: 4.6" 1280x720 IPS "Triluminos" display, helderheid tot 600 nits (opgave)
Camera: 20.7MP
Camera voorkant: 2.2MP

Verpakking en meegeleverde accessoires

Bij Belsimpel liep een actie van dat je gratis een noise canceling koptelefoon kreeg. Blijkbaar was ik nog op tijd met bestellen en kreeg ik een grote doos binnen, met de koptelefoon in een grotere doos dan de Z1 Compact. Leuk extraatje :) De doos van de Z3 Compact is niet erg bijzonder. Er zit in: een Sony Xperia Z3 Compact, wat boekjes/starter guides, een USB kabel met een netstroom adapter, een in-ear headset met verschillende maat opzetjes en tot slot een USB-OTG kabel. Mooi dat ze die daar doen, want de Z3 Compact ondersteunt inderdaad USB-OTG en zelfs MHL. Daarvoor zit echter geen kabel. De oortjes die Sony meelevert klinken goed genoeg, veel beter dan de oortjes bij mijn Samsung Galaxy Nexus qua bass en geluidsisolatie. Wel vreemd is dat andere mensen zeggen dat er een screenprotector standaard bij zit, waar bij mij niks is te bekennen. Misschien is dit iets met BelSimpel, maar ik gebruik toch mijn apparaat zonder dingen erop.

Overview uiterlijk en bouwkwaliteit

Sony heeft de Xperia Z-lijn de "Omni-Balance" design meegeven, wat betekent dat alles min of meer symmetrisch is. De Z3 Compact lijkt nog steeds veel op zijn oudere broer, de Z1 Compact, maar wel is het apparaat dunner. Zoals alle Xperia Z's zijn de telefoons van glas aan de voor- en achterzijde en zit er weinig poespas op. Persoonlijk vind ik dit erg mooi en dit is dus een van de redenen dat ik de Z3 Compact heb gehaald. Anders dan zijn grotere broer de Z3, zijn de randen gemaakt van een doorschijnend soort rubber. Dit oogt interessant in het echt, met hoe licht erinvalt. De hoekjes hebben een apart stukje, volgens Sony is dit om het apparaat te beschermen mocht hij vallen.

Aan de voorkant zitten alleen de speakergaten, verder is het Sony logo aanwezig. De sensors en camera zijn minder goed te zien door de zwarte bezel. In ieder gevalt oogt de voorkant erg clean. Persoonlijk had ik liever geen logo à la Nexus, maar je kunt niet alles hebben :P

De achterkant bevat de camera met een metalen trim (om de camera te isoleren tegen de flash) met in donker geschreven ernaast dat het een G-lens bevat etc. Rechts daarvan zit precies in het midden de flash LED. Daaronder zit een NFC logo, met daaronder weer een Sony-logo en op de onderkant zit een Xperia logo. Niks bijzonders. Op naar de randen. De bovenkant bevat een 3.5mm headphone jack. Rechts daarvan zit een gaatje voor een van de microfoons. Aan de rechterzijde bevinden zich de knoppen.

Van boven naar beneden: Power, Volume, Camera. De knoppen voelen prima aan en geven goede feedback. De cameraknop is zelfs tweetraps met duidelijke feedback. Als je het apparaat schudt, rammelen de knopjes wel, maar enkel minimaal. De onderkant bevat rechts een gat voor de andere microfoon en links een gat waarmee je je Z3C aan iets kan bevestigen, of decoraties aan je telefoon kunt hangen à la Japan. Slim bedacht, je kunt als je wilt je telefoon aan je pols hangen wanneer je onder water plaatjes wilt schieten. Aan de linkerkant vinden we onderaan een klepje voor je nanosimkaart en je apparaat-identifier met wat FCC/legal informatie. In het midden zit een magnetische dock-connector om je apparaat mee op te laden. Het is ook mogelijk opzetstukjes voor een MicroUSB kabel te kopen daarvoor, om niet het volgende klepje steeds te openen: het klepje waar de MicroSD slot en de MicroUSB port zit. Deze twee klepjes zorgen dat er geen water in de telefoon komt, van binnen zijn ze afgewerkt met rubber. Hoewel ik het vertrouw dat ze werken na een aantal keren openen/sluiten ben ik er niet gerust op dat het voor twee hele jaren goed blijft gaan, dus ik adviseer wel een dock of een magnetische adapter te halen. De klepjes zelf sluiten goed af.
Al met al voelt het apparaat solide aan. De Xperia Z3 Compact is wel aan de lichte kant, maar dat ligt per persoon aan wat die het prettigst vindt. De materialen die zijn gebruikt voelen absoluut niet goedkoop aan. Het enige wat ik op heb te merken is dat de volumerocker aan de kleine kant is, maar fout drukken heb ik nog niet gedaan.

Hardware en prestaties
De Xperia Z3’s hebben dus de snelste Snapdragon 801 SoC aan boord. Veel is er niet over te vertellen – ook de Z3 Compact is bloed en bloedsnel. Nog geen enkele app heeft traag gereageerd, spellen spelen vloeiend af, de hele UI is snel. Android 4.4.4 heeft op zich ook al veel optimalisaties en met Android L zal het nog vloeiender lopen, maar daar zul je weinig aan merken omdat alles al zo snel gaat. Hier een paar benchmark resultaten, maar in dagelijks gebruik kun je het apparaat niet op zijn knieen krijgen.

3DMark Ice Storm testresultaten

Antutu Benchmark resultaat

GeekBench resultaat

GFXBench resultaat

Het 720p scherm is inderdaad makkelijker aan te sturen dan 1080p schermen, daarom heeft de Z3 Compact met zijn Snapdragon 801 zowat overall een van de hoogste scores. Met de introductie van de Snapdragon 805 en vooral de 810 binnen een paar maanden zal de Z3 Compact wat minder sterk zijn ten opzichte van de concurrentie, maar op dit moment is het een van de beste. Maar goed, dat had je ook al in de gaten als je naar de Z3 Compact aan het kijken was :)

Scherm
Het 1280x720 scherm met een normale RGB-indeling kan tot 600 nits helder worden volgens Sony. Metingen van reviewers wijzen hetzelfde uit – het is behoorlijk licht. Dit helpt zeer bij direct zonlicht op het scherm, de Z3 Compact blijft perfect bruikbaar. Bij direct fel licht dat op de sensor valt, heb ik gemerkt dat Sony niet alleen het scherm helderder zet, maar dat het contrast ook een zetje krijgt. Vooral met grijze dingen is dit goed te zien, zoals het Google toetsenbord. Ik weet niet of dit veel helpt voor de bruikbaarheid in zonlicht, want het scherm ziet er ook goed uit zonder de X-Reality optie die dit doet.
Qua resolutie is alles prima. De PPI ligt op 319.26. Niets speciaals dus. Tekst is goed te lezen, afbeeldingen zijn scherp, videos zijn scherp, ik snap niet wat de hype is met FHD+ schermen op telefoons en phablets. Je houdt het apparaat niet 5 centimeter van je bijziende oogbal af en op handafstand zie je sowieso het verschil niet tussen FHD en 720p. Dit is ook de reden dat ik toch voor de Z3 Compact ben gegaan, het verschil van 4.7” 1080p (HTC One M7) en 4.7” 720p is zo miniem in dagelijks gebruik dat het eigenlijk onzin is. Bijkomend voordeel: de GPU hoeft minder hard te werken en de backlight hoeft minder fel! Alleen maar voordelen.

De grootte van het scherm ligt met 4.6” ook goed. Ik heb redelijk kleine handen en ik heb altijd al moeite gehad met het met één hand gebruiken van mijn Galaxy Nexus, waar ik vaak met behulp van een riskante grip en wat zwaartekracht pas de terug-knop kon bereiken linksboven. Dit is nu veel minder, vooral omdat de bezel zo smal is en het scherm ook nog 0.1” kleiner is. Ik kan nu 85% van het scherm bereiken met mijn duim zonder rare fratsen uit te halen, waar het meer als 75% aanvoelt bij de Galaxy Nexus.

Wel zie ik dat het scherm nog wat blauw oogt. Ook reviews wijzen op dit feit, en Sony zelf meent dat het scherm dan witter oogt. Last heb ik er niet van, maar als je het langs een IPS scherm houdt met een witte kleur, zie je wel dat het scherm erg blauw oogt t.o.v. een standaard. Gelukkig kun je dit tegenwerken door met de RGB-waarden te spelen. Om mijn Xperia Z3 Compact even wit te krijgen als mijn Dell UltraSharp U2312HM, heb ik de waarden gezet op (137, 101, 0). Hopelijk komt Sony ooit nog terug op dit idee en stellen ze een meer 6500K-achtige standaardwaarde in.
De kijkhoeken vind ik zelf prima, er is geen klaarblijkelijke kleurenshift te vinden of iets dergelijks. Omdat dit een IPS scherm betreft en fabrikanten van IPS schermen al jaren geen ATW-polarizer toepassen is het te verwachten dat met sommige kijkhoeken je IPS-glow krijgt te zien. Ook hier is dat het geval van alle vier de diagonale richtingen. Met normaal gebruik is het weinig merkbaar. Wel jammer, vind ik, is dat vergeleken met een AMOLED scherm zwart niet echt zwart/uit is, maar dat heb je nou eenmaal.
De verdere geavanceerdere tests aan het scherm laat ik over aan experts, ik ben er zelf goed tevreden mee :)

Eerste kalibratie oogt wat groen.

Tweede kalibratie ziet er beter uit!

Galaxy Nexus en Z3 Compact, op een wit A4tje, met natuurlijk licht op de vroege middag.

Geluid
Na de Z1 had de Z2 eindelijk front-facing speakers. Dit is wel zo prettig als je media kijkt of luistert, dan gaat het geluid ook jouw kant op. Nu ook de Z3 Compact dus.
Vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar op YouTube zijn er vergelijkingen te vinden. Het geluid gaat lekker hard en klinkt goed, met meer diepte en detail dan andere mono-speakers die je op andere telefoons vindt. Met de HTC Ones heb ik het nog niet kunnen vergelijken, maar de vergelijkingen op internet wijzen uit dat de One nog steeds king is. Met zo’n kleine klankkast die ook nog waterdicht moet zijn vind ik dit een behoorlijke prestatie van Sony en ook hier is er absoluut niks te klagen. Misschien het enige puntje kan zijn dat het scherm en de achterkant wat veel meetrillen en dat de telefoon een beetje gaat kietelen.

In de software kun je opties als ClearAudio+ instellen om softwarematige verbeteringen door te voeren. Het verschil in helderheid voor de luidsprekers is mijn inziens drastisch te noemen na het aanvinken van ClearAudio+, vergeleken met mijn persoonlijke equalizer instellingen.

Verder kun je nog Hi-Res Audio via USB vinden. Sony heeft nu met de Z3 en Z3 Compact een Android audio codec-bypasser gemaakt onder deze naam om bijvoorbeeld losless muziek met hogere bitrates door te kunnen sturen dan Android toelaat. Dit is waarschijnlijk een reden waarom de USB OTG kabel bij de telefoon zit, waardoor je USB DACs makkelijk kunt aansluiten. Een mooi gebaar van Sony, al had ik liever dat ze weer de noise-cancelling IEMs gewoon mee hadden gegeven.
Op zich zijn de inbegrepen IEMs van Sony deze keer niet mis. Ze passen beter in mijn oren dan de Philips SHE-3570BKs. Geluid is prima en bass komt goed naar voren, in tegenstelling tot meegeleverde oortjes van andere fabrikanten. Veel kan ik niet erover zeggen, ik ben geen audiofiel of geluidsexpert. Ze stellen me in ieder geval niet teleur en klinken goed. In de bus en trein sluiten de oortjes het omgevingsgeluid goed af en kan het muziekvolume laag worden gehouden terwijl er toch een goed geluid uit komt.

De telefoon gebruikt net zoals andere Snapdragon-based telefoons een WCD9320 codec van Qualcomm. Deze ondersteunt maximaal 24-bits 192kHz audio. Om dit van het digitale domein naar het analoge domein te veranderen, gebruikt Sony twee keer de TFA9890 chip van NXT. Deze kan per DAC 48kHz audio aan, dus hierdoor kan de telefoon echt 24-bit 96kHz audio afspelen en het is dus technisch gezien correct dat de telefoon Hi-Res audio ondersteunt.

Timescape UI
Natuurlijk moet het software-aspect niet vergeten worden. Sony levert de Xperia Z3 Compact met hun Timescape UI, een laagje over AOSP-Android. Anders dan TouchWiz, bijvoorbeeld, voelt dit erg AOSP aan. Ik heb altijd AOSP/AOSP-based ROMs gebruikt op mijn Galaxy Nexus en het voelt erg thuis aan. Alle opties zitten nog steeds op de goede plek, extra opties zitten logisch onder hun eigen plekje. Het homescreen en de app drawer zijn prima te gebruiken met hun eigen unieke functies. Andere reviews gaan hier dieper op in, zelf heb ik Nova Launcher geïnstalleerd om het makkelijker te kunnen personaliseren.

Bovenaan vind je de statusbalk. Links staan gewoon de notificaties, wat hetzelfde is als bij AOSP, rechts staan de systeemiconen. Sony laat toe dat je sommige uitschakelt, zoals de batterij, tijd en dergelijks, zodat dit deel opgeschoond wordt. Leuk voor de neuroten onder ons, die nog geen AOSP/root willen installeren.

De Notifications zijn ook lekker AOSP, met gewoon de tijd/datum, een Clear-knop en de notificaties eronder. Als je naar rechts swiped, zie je de Quick Settings. Sony staat doe deze te veranderen en dingen te verwijderen of toe te voegen, iets wat je zelfs in een standaard AOSP-ROM niet vindt. Hartstikke handig en welkom. Er zit zelfs een Flashlight-toggle.

Verder worden enkele apps meegeleverd. Dingen zoals AVG Antivirus, maar ook KingSoft OfficeSuite, Socialife en dergelijke. Er zit ook een Garmin offline-navigatie app bij, welke welkom is. Alle niet-Sony software kun je makkelijk deïnstalleren, ik heb prompt AVG verwijderd. Sony’s toevoegingen zijn Lifelog, Movie Creator, PlayStation, Smart Connect, Sony Select, Support, TrackID, TV SideView, Update Center, Walkman, What’s New en Xperia Lounge. Sommige apps zijn handige systeemapps om je apparaat te koppelen aan andere apparaten via BlueTooth of WiFi. Sony Select, What’s New, Xperia Lounge zijn vooral reclame-apps, waar andere nuttige toevoegingen hebben. Ik vind het geen bloat, maar meningen kunnen verschillen. Ze zitten daar tot je ze aan wilt klikken en zijn niet irritant. Als je een andere launcher installeert kun je ze makkelijk verbergen mocht je een hekel aan dit soort dingen hebben.

Het Power-menu is licht onder handen genomen. Waar je bij AOSP alleen Power off, Airplane mode en volume-settings hebt, heeft Sony de volgende opties toegevoegd: Take screenshot, Record screen en Restart. Erg handig als je snel het scherm wilt opnemen of je gefrustreerd raakt van de goede timing vinden van de screenshot-functie (Power+VolDown).
De navigatie-balk is zo AOSP als het maar zijn kan. Je hebt links een terug knop, midden een home-knop en rechts de recents. Helemaal rechts vind je een menu-knop als je app wel een menuknop gebruikt maar verder geen overflow menu heeft. Als je op Home drukt en omhoog sleept zie je wel What’s New prominent naast Google Now staan. Dit is het enige irritante qua software/systeemintegratie.

In het Recents menu kun je ook nog je Small Apps vinden. Dit zijn in feite windowed apps om snel over een bestaande app eens iets te doen zonder de app af te sluiten. Sony levert dingen zoals een rekenmachine, stopwatch, maar ook een browser. Voor je eigen apps kun je ook Small Apps maken, maar je bent dan gelimiteerd tot wat je kunt met bijvoorbeeld een widget. Groot potentieel heeft het wel, dus als je een app vindt waarmee je veel kunt doen in widget-modus, is het een erg geschikte kandidaad voor Small Apps. Zelf heb ik er nog niet veel gebruik van gemaakt, maar een handige mooie toevoeging is het wel.

Camera
Een opmerking vooraf – ik weet dus niet veel van fotografie en wat een mooie foto hoort te zijn. Hier dus een meer oppervlakkige kijk op het camera-gebeuren.

Foto's rond het huis, met natuurlijk licht en in wat donkerdere omgevingen.

De camera van Sony zou tot een van de beste van het moment moeten behoren. Sony heeft geleerd van de mankementen de vorige keren en heeft de G-lens verbeterd, en tevens heeft de sensor een hoger ISO-bereik wat voor betere foto’s in donkere omgevingen moet zorgen. De resolutie ligt nog steeds op 20.7MP en Sony heeft nog steeds modes als Superior Auto in hun app zitten. In de Superior Auto mode kun je tot 8MP plaatjes schieten, dan wordt de data van de 20.7MP sensor gebruikt om bijvoorbeeld op lagere resolutie het beeld scherp/beter te maken met supersampling. Dit is tevens ook de meest gebruikte/aanbevolen modus, als ik het begrijp van vorige generaties. Rechtsonder staat netjes wat de telefoon denkt wat de situatie is (bijvoorbeeld macro, landscape, snelle objecten, personen en meer!) en kiest daarvoor de goede instellingen. Dit werkt goed, denk ik. Veel plaatjes heb ik nog niet kunnen schieten maar de telefoon heeft er nog niet erg naast gezeten.
Op de Manual Mode kun je wel 20MP plaatjes schieten. Dit gaat prima, maar vereist wel wat moeite om alles even goed te krijgen als met Superior Auto. Als je een statisch onderwerp hebt is dit bruikbaar, maar voor andere spontanere situaties is Superior Auto toch beter. Wel kan ik zeggen dat de plaatjes er veel beter uit zien dan die van mijn Galaxy Nexus. :+
In Superior Auto video opnemen is ook makkelijk. Alles gebeurt vanzelf, Sony’s anti-schud algoritme werkt vrij goed. In 4K heb je dat jammer genoeg niet, dat is min of meer raw met minder nabewerking. Er zit geen tijdslimiet op filmen in 4K, maar in de praktijk wordt de cameramodule te heet na 5 minuten en houdt de pret toch op.
Verder heeft Sony nog leuke effecten toegevoegd, waaronder je bijvoorbeeld een Augmented Reality app hebt die aan de hand van de sensors en de camera dingen in de scene plaatst. Leuk voor heel even. Er zijn een hoop modes, maar de Superior Auto modus is de meest bruikbare in praktijk.

Batterij
Je hebt wel de geruchten, verhalen en testresultaten gezien van de Z3 Compact, wat ook waarschijnlijk een van de redenen is waardoor je meer wilt te weten te komen over de Z3 Compact, of Z3. Verschillende websites laten zien dat het zo’n 10 uur mee zou moeten gaan qua beeld, of ten minste een hele dag zwaar gebruik en nog zat over houden voor de tweede dag zuinig gebruik.
Persoonlijk heb ik dit niet zo precies ervaren, maar ook omdat ik pas in mijn 3e laadcyclus zit. In het Z3 Compact ervaringen-topic op GoT wordt gemeldt dat de batterij even moet inkomen, om daarna pas na een paar laadcycli pas op volle toeren draait en dus lang mee gaat. Tot nu toe kan ik zo’n 8 uur uit de batterij halen en nog rond de 10% overhouden (ongeveer 2-daags, 3 uur per dag), dus het 10+-uurs streefgetal klopt behoorlijk. Mijn dagje gebruik ziet eruit als veel websites bekijken, veel reddit (afbeeldingen en videos) bekijken, wat posts maken hier en daar (met upload) en passief als muziekspeler/streamen. Tussendoor wordt Steam en WhatsApp als mijn twee meestgebruikte messaging-app gebruikt. Ik zal proberen de volgende week eens screenshots te maken van wat Android meldt van schermtijd, wat ik deze keer ben vergeten.

Rooting en dergelijke
Sony ondersteunt officiëel het unlocken van de bootloader via hun eigen website: http://developer.sonymobi...r/unlock-yourboot-loader/. Een erg mooi gebaar. Er klinken wel geluiden dat de DRM-keys dan gewist worden en je exclusieve gepatenteerde/gecopyrightede features verliest, zoals Sony-store en de verbeteringen van de camera in low-light situaties. Erg vind ik dit niet, Sony staat het toe en dat is al behoorlijk wat! Jammer genoeg kun je de DRM-keys nog niet backuppen, dus ik wacht met rooten tot dat ik helemaal terug kan. Sommige apps zijn toch handig/leuk om te hebben :)

Tot slot
Noem me een Sony fanboy, maar ik vind de telefoon helemaal geweldig! Voor mij is het op dit moment bijna de perfecte telefoon. Een meer perfecte telefoon kan ik zo even niet noemen – alleen de Z3 Compact voldoet aan mijn wensen en eisen. Vooral de combinatie klein en krachtig is zeldzaam in Android-land. Tot nu toe, na een weekje intensief gebruik, ben ik er helemaal tevreden mee. Ik zal de review waarschijnlijk nog in de eerste maand(en) updaten met nieuwe bevindingen, meer up-to-date gegevens/benchmarks en batterijgegevens.

Update
Na anderhalf jaar gebruik wil ik toch het één en ander toevoegen, voor mensen die dit apparaat zien als een redelijk koopje - ik raad het af.
Het apparaat is 3x teruggestuurd voor reparaties en vertoont opnieuw kuren. Sommige zijn wellicht in de productie opgelost, andere niet.

1e keer @ 10-11-2014: Glaasje voor de cameralens achter vertoonde vocht of losgelaten lijm, foto's waren onduidelijk. Apparaat teruggestuurd en goed teruggekregen met nieuwe achterkant. Na een paar maanden vertoonde het lensglaasje toch weer kuren, maar beeldkwaliteit werd minder/niet beïnvloed.

2e keer @ 15-10-2015: Touchscreen defect - strook over het midden van het scherm deed het niet. Eerlijk gezegd kan het door mij komen, telefoon zat met oordopjes tegen het scherm aan in een nieuwe spijkerbroek :+. Er zat wel een glazen schermprotector op, maar alles was nog intact behalve het touchscreen. Apparaat teruggestuurd en gerepareerd teruggekregen. Lensglaasje vanaf nu vertoonde ook geen kuren meer.

3e keer @ 17-03-2016: SD-kaart wilde niet meer vastklikken. Oorzaak kan zijn dat de behuizing of het klepje tijdens de vorige reparatie niet lekker passend is teruggezet, of dat het klepje anders is, deze wil namelijk niet blijven zitten. Teruggestuurd en weer gerepareerd ontvangen. Probleem met klepje bestaat nog steeds, maar te lui om terug te sturen.

Nieuwe kuur @ 21-04-2016: Camera wil niet op dichtbije afstand focussen.
Update, later op de dag. Focus werkt weer.

Als het apparaat werkt, dan is het een heerlijk fijn product, echter is de betrouwbaarheid niet van je het. Het kan ook liggen aan het feit dat er zoveel aan mijn apparaat is gerommeld door de reparatieservices. Wil je echter een Z3 Compact aanschaffen anno 2016, kijk dan a.u.b. verder ;)

Software-updates:
Bij KitKat was de batterijduur nog geweldig, 7 á 8 uur Screen-on-Time was niet raar. Bij de update naar Lollipop was dat gedaald naar 4 á 5 uur, maar het was met zuinig gebruik en Stamina mode op te rekken naar 6 uur, maar krap.
Marshmallow wordt op het moment van schrijven (22-04-2016) uitgerold - naar eerste inzichten lijkt het beter te zijn geworden, al ontbreekt in deze builds Stamina Mode nog.

Qua prestaties is er niets op aan te merken, alles heeft altijd heerlijk vlot gewerkt.

Changelog
04-10-2014: Eerste versie
04-10-2014: Afbeeldingen minder breed.
04-10-2014: Toevoeging Engelse vertaling
06-10-2014: Xperia UI -> Timescape UI op aanwijzing van izzet3838
09-10-2014: De schermkalibratiewaarden in de tekst aangepast op de afbeelding. Audio-stukje uitgebreid.
22-04-2016: Update na anderhalf jaar
22-04-2016: Update op camera

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

@ikt, nu een paar maanden verder...
nog steeds tevreden over dit toestel??
Ik ben nog steeds zeer tevreden over het toestel! Wel zijn de afgelopen maanden geluiden over dat de Xperia makkelijk breekt, maar ik heb er geen last van gehad.
Heb 'm nu al eventjes in gebruik en inderdaad..
Heel fijn toestel!
Same here.
Tweedehands gekocht midden juni en ik ben nog erg tevreden.
Wel baal er ik ervan (maar staat los van het merk telefoon) dat NFC detection niet werkt als je scherm uit is en/of je telefoon gelockt is. Ik zal hem hiervoor moeten rooten denk ik.
Top! gaat ie boven aan mijn lijstje.
Mooie uitgebreide review. Sinds een week ook dit toestel in bezit en ben er blij mee. Vooral omdat het zo'n mooi compact apparaatje is.
+3 man, mooi verslag!
Mooie review, ik denk dat als je je Stamina modus aanzet,en je daar eventueel je uitzonderingen in beheerd, je veel verder kan komen met een Z3 compact. Vrouwliefs heeft een Z2, en een serieuze Facebook/WhatsApp verslaving, en die houdt het op die manier twee dagen vol.
Goede review maar ik heb wel 1 kleine opmerking sony's ui noemt niet xperia ui maar timescape ui :)
Maar ja kun jij natuurlijk niet veel aan doen sony gebruikt zelf de naam ook maar zelde
Bedankt! Ik was al aan het zoeken naar de naam, maar ik kon die nergens zo snel terugvinden. Ergens vaag Xperia UI gevonden en die maar gebruikt, ook al klonk het een beetje raar. Hartstikke bedankt, ik pas 'm meteen aan :)
Sony noemt zelf nergens "Timescape UI", ik heb Sony ook nog nooit een naam horen noemen voor hun UI. Timescape was wel een onderdeel van Sony telefoons in de vroege Android dagen, maar voor zover ik weet heeft de gehele UI nooit de naam "Timescape UI" gehad.
Ik zou ook niet vertrouwen op enkel een Nederlandstalige Wiki pagina.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 8 oktober 2014 20:40]

Ik zou ook niet vertrouwen op enkel een Nederlandstalige Wiki pagina.
Sony gooit niet met de name maar het is nog steeds de naam voor het ui in de diepe krochten vd. System map van de toestelen kom je de naam vandaag de dag nog steeds tegen
Btw misschien is android authority een betere bron voor jouw
"showing changes coming to the design and functionality of Sony’s Timescape UI."
Bron: http://www.androidauthori...ndroid-4-4-kitkat-337202/
Het zal mij persoonlijk een worst wezen wat ze intern nog in hun code gooien (en waar is de bron van dat?) Android Kit Kat heeft intern ook nog verwijzingen naar KLP (Key Lime Pie) en die noemen we ook niet Key Lime Pie. Zolang Sony de naam niet gebruikt heeft het voor mij geen naam. Jouw bron is weer een partij die niet Sony zelf is die de naam Timescape UI gebruikt.

Ik kan ook een artikel maken en het Xperia UI noemen, geloof je mij dan ook?

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 9 oktober 2014 09:44]

Ik kan ook een artikel maken en het Xperia UI noemen, geloof je mij dan ook?
Nou ja whatever lijkt mij als een endless discution :)
En verwijzingen naar de code heb ik niet omdat ik daar zelf de bron van ben heb destijds heel wat tijd gestoken in system modifications en framework aanpassingen en kwam ze toen tegen
Hoewel dit toestel op papier echt perfect is, raad ik iedereen af om dit toestel te kopen. Sony is de enige fabrikant die lijkt te begrijpen dat er mensen zijn die een klein toestel willen, maar wel met high end spec's.
Dat is de reden dat ik dit toestel heb aangeschaft. En qua functionaliteit en gebruik, werkelijkwaar een fantastische beleving. Reageerd snel en soepel, alles erop en eraan. Geheugenkaartje van 64GB erin. Tot zover dus fantastisch.

Echter....na één week valt het toestel van ca. 70 cm hoogte op een laminaat vloer. Scherm versplintert en reageert nergens meer op. Bij veel toestellen kan je met een barst het toesten nog bedienen. Bij deze Sony niet. Toch maar laten repareren voor EUR 200,-. Hoewel je je telefoon niet moet laten vallen, ben ik van mening dat zo'n klein valletje eigenlijk niet tot problemen mag leiden. Mijn vorige telefoons is dat ook wel eens overkomen en hebben dat altijd overleeft.

Twee maanden later, met kids naar zwembad. Zoontje wil een paar onderwaterfoto's. Ik heb het toestel ca. 30cm onder water om foto's te maken. Uiteraard vooraf de klepjes gecontroleerd. Die waren 100% zeker goed dicht. Drie foto's gingen prima, daarna een spontane reboot en kon het toestel niet meer normaal uitgeschakeld worden. Later nog wel met de reset toetscombinatie kunnen doen.
Toestel goed laten drogen. Alles doet het weer, behalve de digitizer. Toestel reageert op geen enkele aanraking van het scherm.

Conclusie: Voor mij nooit meer een Sony. Ze doen beloftes en suggereren een robuust en waterbestendig toestel. In de praktijk niets dan ellende met de bouwkwaliteit van dit toestel. Het mag dan qua functionaliteit een fantastisch product zijn, maar als ik in drie maanden twee ernstige defecten heb, dan is het gewoon een onbetrouwbaar toestel.
Betreft onderwater lijken er een paar slechte builds tussen te zitten. Overigens zou ik het sowieso niet in een zwembad doen omdat daar gloor in zit en je koptelefoon aanluiting stuk kan maken.
Betreft laten vallen, tsja een 3mm glassprotector en goeie case voorkomen stuk gaan.
Goede review. Ik zat er ook over te denken er een te halen, maar o.a. door eerdere ervaring met Sony (Xperia T) ben ik bang dat Android L hiervoor lang kan duren.
Bedankt!
De Xperia Z series hebben tot nu prima updates gehad - de Xperia Z en zijn broers hebben op 20 september een update ontvangen naar 4.4.4 KitKat. Wel een beetje laat, maar bijvoorbeeld de Z is uitgebracht met 4.1, en heeft 4.2 en 4.3 ook gekregen.
Bedankt voor dit review! Ik was al een tijdje opzoek naar een uitgebreide usertest, zit goed in elkaar!
Mooie review, bedankt!

Als ik hem aan zou schaffen, dan zou ik daar de lader met magnetische kabel bij kopen zoals Tweakers dat in een eerdere review meldde. Dan kan je de open laadcontacten aan de zijkant gebruiken en hoef je niets meer te doen met de klepjes. Dat lijkt mij wel opwegen tegen de eenmalige aanschaf van zo'n lader. Klepjes gaan vroeg of laat kapot of sluiten niet goed meer, waardoor de water en stofbestendigheid vervalt.
Ik heb meteen een dock erbij gekocht. Hoewel de DK48 aan de dure kant is, ben ik er dik tevreden mee :)
Schitterende gebruikersreview!
Kan Z3 compact met hoesje nog in DK48-dock geplaatst worden ?
Mooie review.

Duidelijk en uitgebreid.

Ik heb sinds 1dag ook de xperia z3c.
Nu is het zo dat met netflix het geluid niet gelijk loopt met beeld weet iemand of hier nog een update voor komt zodat dit oplost word?