Specificaties 21,7dB, bij maximaal 1.600rpm - Bekijk alle specificaties

Akasa 14cm Viper R Fan, 140mm Review

DyingAngel 22 september 2014, 385 views

Akasa 14cm Viper R Fan, 140mm

3 van deze monsters in zijpaneel gezet voor koeling van videokaarten in SLI wat goed werkt. Heb ze alleen nooit aan, ze maken zelfs op laagste stand teveel lawaai. Laat geluidsmeting doen op het werk en ga ze daarna waarschijnlijk terug sturen wegens fout adverteren geluid.

Pluspunten

• Hoge luchtverplaatsing

Minpunten

• Teveel lawaai

Geluid (min) Score: 1
Geluid (max) Score: 1
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Afgelopen mei heb ik na lang vergelijken van fans 4 van deze monsters gekocht. 1 ervan heb ik onderin mijn kast gezet en 3 heb ik in het zijpaneel van mijn kast gezet om mijn videokaarten extra te kunnen koelen.

Zelfs op de laagste stand brengen deze fans de temperatuur van mijn videokaarten een aardig stuk omlaag. Grote nadeel is dat ze ook op deze stand teveel lawaai maken, waardoor ik ze niet aan heb staan.

Binnenkort maakt een collega van me tijd om een geluidsmeting uit te voeren in een 'dode' kamer met een low noise microfoon. Onze verwachting is dat deze fans op 12 volt ver boven de geclaimde 21,7dB(A) komen. Mocht dit het geval ga ik contact zoeken met akasa en ga ik proberen deze fans te retourneren naar Afuture.

Heb jij ook een Akasa 14cm Viper R Fan, 140mm?

Helaas zijn de geluidsmetingen tussen fabrikanten niet te vertrouwen, de een meet met dichte kast op 2 meter afstand en de andere zonder kast op 10cm. Dit is natuurlijk zwaar overdreven, maar wel waar het eigenlijk op neerkomt.
Heb je ze ook al eens los naast de kast getest om bijvoorbeeld de kast uit te sluiten van het lawaai?
(of ander fans)
Ook wanneer ik een fan in mijn hand hou, buiten de kast, maakt deze op half vermogen nog teveel lawaai.

Als voorbeeld, mijn pc behuizing, een Aerocool Bx-500, wordt standaard geleverd met ingebouwde fans.
De grootste fans krijgen van de fabrikant op max vermogen een specificatie van 26.7dB(A). Deze fans maken op vol vermogen nog minder lawaai dan de akasa fans op half vermogen.

Een van mijn collega's, die gespecialiseerd is in geluid en ook geluidsmetingen heeft een rekenmodel waarbij hij een inschatting kan maken van het geluidsniveau van ventilatoren, op basis van dimensies en rotatie snelheid. Op basis van die theorie berekeningen verwacht hij een echter vermogen van 47.2dB(A) gemeten op 1 meter afstand.
Ik hoop dat hij komende week tijd heeft om de fans te gaan meten.