Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

mschol 7 maart 2009, laatste update op 7 maart 2009, 2.330 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Temperatuur
  • Prestatie's

Minpunten

• Featureset

Algemeen
Ik heb momenteel 4 van deze schijven in een pc zitten welke gebruikt wordt als fileserver
In het begin was ik wat sceptisch over samsung, ik kende ze niet van hardeschijven maken.
echter vanwege de lage kosten en de positieve reactie's en het feit dat ik meer opslag nodig had ben ik overstag gegaan, met de gedachte "ik zie wel waar het schip strandt".
ik kan jullie vertellen dat dit absoluut een goede aankoop is geweest/

Prestaties
ik heb de schijven helaas niet in een raid array hangen dus kan die snelheden niet testen Echter kopieeer ik regelmatig heen en weer tussen hardeschijven en merkte bij de samsung schijven dat deze duidelijk sneller waren dan de andere schijven van 500GB die ik in m'n bezit heb gehad.

Featureset
4x een bulk samsung gekocht, zonder accesoires dus.
wat je thuisgestuurt krijgt (of mee krijgt van de winkel) is een plastic doosje met daarin de hardeschijf, 4 schroeven en een handleidingje met daarin instructie's hoe de schijf gemonteerd moet worden. Simpel, eenvoudig: Daar hou ik van :)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
alle schijven draaien zonder problemen. ik heb sinds kort een speciaal HDD wisselframe en de hardeschijven laten zich zonder problemen verwijderen uit een draaiend (Windows)systeem.
mogelijkerwijs hebben oudere systemen misschien moeite met de grootte van de schijf, maar de recente OS'en zullen er prima mee omgaan.

Ondersteuning door fabrikant
de schijven werken zonder problemen dus hier heb ik geen ervaring mee.

Geluidsproductie
ik heb een hele tijd een aantal western digital schijven en maxtor schijven gehad. Deze waren luider dan de samsung, maar persoonlijk stoor ik mij niet aan de geluidsproductie van een schijf, er is immers (bijna) altijd wel een fannetje die dat overstemd.

Warmteproductie
alle schijven blijven in het wisselframe en los in de kast rond de 30 graden, dit vind ik geen slechte gemiddelde temperatuur, mijn maxtors werden warmer.

De prijs is voor vele het hoofdpunt voor het aanschaffen van deze schijf. en terecht, met een gemiddelde ~8 cent per GB is dit verre weg de meest aantrekkelijke schijf wat betreft prijs <-> opslagruimte.

Wat kan ik nog toevoegen aan dit verhaal?
een degelijke schijf, zeer snel en lekker goedkoop.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

misschien ligt het aan mij hoor. Maar je kan deze schijf toch eigelijk niet afrekenen op een slecht futureset als je zelf een bulk versie neemt, Daarbij zeg je dat je houd van eenvoud? :?
ikzelf vind het opzich geen probleem, echter had er best nog een kabeltje bij gekund... (al is het niet een enorm zwaar minpunt)

bulk is overigens de enige mogelijkheid met deze schijf zover ik gezien heb...

[Reactie gewijzigd door mschol op 7 maart 2009 23:11]

Hij is er ook retail.. en daar zit het volgende bij:

- sata kabel 50CM
- schroefjes
- kaart met registratie nummer voor direct support (3 jaar)
- 2 alluminium blokjes met koel ribben die je onder of aan de zijkand kan schroeven.

En dat voor gemiddeld 14 meerprijs.
Bij de media markt (en klonen) staan ze gewoon in het rack.
Warmteproductie
Uit statistieken van Google blijkt dat de schijven het langste leven als ze c.a. 37 graden zijn.
ik heb de bulk en ik had ook de schroefjes.

Gewoon een all-time standaard bulk uitrusting voor mij. Kan je weinig aan afdingen omdat het 100% conformeert met de verwachting.

Om dit als minpunt te noemen vind ik dubieus.
misschien zou het handig zijn als je hdtune loslaat op deze schijf en kijken wat daar uitkomt, dat maakt de review ook wat beter ;)