Specificaties Radiogestuurde muis en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse Review

Dave156 21 september 2014, laatste update op 21 september 2014, 753 views

Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse

Voldeed helaas niet aan mijn verwachtingen voor een muis in deze prijsklasse.

Pluspunten

• Design
  • Draadloos
  • Veel instelmogelijkheden
  • Afzonderlijke kabel voor opladen

Minpunten

• mousewheel steekt te hoog uit
  • Ruw materiaal is snel zweterig
  • Te hoge sensitiviteit
  • Gladde onderkant

Deze muis kocht ik onlangs bij Afuture voor 85,- inclusief verzenden. Ik was op zoek naar een draadloze vervanger voor mijn inmiddels 10 jaar oude Logitech mx500, een geweldige muis :) . Niet dat deze kapot was, maar ik wilde weer eens wat anders.

Naast het normale internet/office gebruik, heb ik middels een drietal games de muis getest: Farcry 3, COD Ghosts en World of Tanks. Met name de laatste speel ik veel.

Design/bouwkwaliteit/ergonomie
Het ontwerp van de muis is super. Hij ziet er mooi uit en is niet te overdreven vormgegeven. De materialen die zijn gebruikt voelen kwalitatief goed aan. De knoppen zitten binnen handbereik maar zitten niet in de weg. De mousewheel kan worden ingesteld met of zonder tussenklikjes.

Qua ergonomie zit het wel snor. Al is deze muis wel iets hoger dan mijn mx500. Maar dat went vrij snel.

Wel vond ik drie nadelen aan de muis:

1. De delen aan de onderkant en de zijkant zijn opgeruwd plastic, wat voor meer grip zou moeten zorgen. De grip is ook prima. Alleen krijg ik op de een of andere manier vrij snel zweterige handen, terwijl ik daar eerst geen last van had. Verder vind ik het ruwe deel niet lekker aanvoelen.

2. De mousewheel steekt best hoog boven de muis uit. Daardoor moet je je vinger echt een beetje optillen. Ik merkte dat dat vervelend is in shooters, wanneer je vaak de zoomfunctie op je sniper moet gebruiken. Vooral in World of Tanks stoorde mij dit behoorlijk aangezien ik in die game vrijwel altijd met mijn wijsvinger op de mousewheel rust, zodat ik meteen op een tegenstander kan inzoomen en kan schieten.

3. De muis is erg glad aan de onderkant. Ik bezit een kunststof muismat en daardoor vond ik de muis iets te snel glijden. Wellicht is een stoffen mat beter bij deze muis.

Precisie
Deze muis kan tot maximaal 8200 DPI. Dat is in mijn ogen zware overkill, omdat een dergelijke hoge stand praktisch onwerkbaar is. Bij de shooters had ik de DPI op 1000 staan, bij World of Tanks op 750. Het is wel fijn dat je de precisie zelf kunt instellen. Je kunt voor elk spel een apart profiel maken waarbij steeds weer 5 niveau's DPI kunt voorprogrammeren.

Ondanks het feit dat de muis draadloos is, heb ik geen vertraging kunnen vaststellen. De receiver had ik voorin mijn computer gestoken. Er zit echter ook een verlengkabel bij, voor het geval je de receiver nog dichter bij wilt hebben.

Functionaliteiten
Zoals gezegd kun je aparte profielen maken. Daarbij kun je 5 niveau's DPI instellen alsmede de verschillende knoppen functies toewijzen. Zo kun je bijvoorbeeld een knop de zelfde functie geven als de toetsten 5 + 2, waardoor je in World of Tanks meteen je driver healt. Je kunt de knoppen zo programmeren dat je tijdens het spelen van DPI niveau kunt wisselen, hetzelfde geldt voor de profielen.

Eindconclusie
Al met al lijkt mij deze muis meer geschikt voor FPS-games en niet voor games zoals World of Tanks. De hoge mousewheel, het ruwe plastic en te gladde onderkant waren voor mij dan ook reden om deze muis terug te sturen. Op zoek naar iets anders, maar mijn mx500 doet het ook nog steeds O+

Heb jij ook een Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse?

"Vooral in World of Tanks stoorde mij dit behoorlijk aangezien ik in die game vrijwel altijd met mijn wijsvinger op de mousewheel rust, zodat ik meteen op een tegenstander kan inzoomen en kan schieten."
Ieder zijn manier van werken, maar hoe kun jij snel en effectief met je muis werken als je je wijsvinger ook gebruikt om te scrollen?

Ik doe toevallig ook nog wat spellen waaronder ook WoT en mijn middelvinger gebruik ik al sinds jaren om het scrollwheel (en bij deze muis ook de switchknop erachter) te bedienen.
Nu heb ik eens opgelet en iedereen om me heen gebruikt hiervoor zijn middelvinger bij het gamen, gezien het op elke muis een hoogte- en breedte verschil overbruggen betekent als je van de knop naar het scrollwieltje wil gaan en je deze twee ook vaak tegelijk wil bedienen.

Misschien eens proberen me wijs-, middel- en ringvinger tegelijk op je muis te gebruiken. Dat zal je bij het gamen een veel rustigere ervaring na wat gewenning geven.

Mijn zwaarste nadeel aan deze muis blijft de veel te stugge kabel voor het opladen en de pads aan de onderzijde die als stofzuigers werken!