Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Zwart Review

Plato1989 20 september 2014, laatste update op 22 september 2014, 5.209 views

Nokia Lumia 630 Zwart

Relatief gezien goede smartphone voor een goede prijs. Voelt door zijn soort van plastic behuizing goedkoop aan. In het zonlicht is het scherm zeer lastig leesbaar/zichtbaar. Prima telefoon voor iemand die een eenvoudige en goedkope smartphone zoekt.

Pluspunten

• Nette smartphone qua prijs/kwaliteit verhouding
  • Windows 8.1 werkt fijn/eenvoudig in gebruik
  • Helder scherm (buiten wat problemen)
  • Goede smartphone voor dit geld
  • Windows appstore heeft de belangrijkste apps
  • Geen frontface camera
  • Makkelijk in te stellen tiles

Minpunten

• Plasic voelt wat goedkoop aan
  • 3G in of uitschakelen vereist dat je naar je instellingen moet i.p.v. een app of schakelaar
  • Vreselijk toetsenbord in combinatie met wat grotere handen
  • Scherm erg gevoelig voor vingerafdrukken
  • Geen flitser op de camera
  • Ingebouwde alarm heeft kuren, niet gebruiken

Vooraf:
Mijn telefoon geschiedenis begon ongeveer in 2003 met een Siemens inclusief een gigantische antenne. In de loop der jaren heb ik Samsung, HTC, Alcatel (dat dus nooit meer) en Apple voorbij zien komen. Begonnen met de introductie van de iPhone 4, de 4S, de 5 en uiteindelijk de 5S. En toen kwam de 6 en de 6 plus. Tsja... to do or not to do. Ik was al een tijdje aan het nadenken over mijn telefoongebruik. Op een normale (werk)dag bel ik veel en ik gebruik veel Whatsapp. Voor de rest bekijk ik de website van Tweakers en gebruik ik apps zoals Flitsmeister, NOS en Nu.nl. Ik realiseerde mij dat ik dit ook prima kon oplossen met een telefoon van ongeveer ¤150. Mijn eerste keuze was om Android een kans te geven, totdat ik een review las over de Nokia Lumia 630. Nadat ik vanochtend mijn iPhone 5S verkocht heb aan een mede-Tweaker ben ik bij de Phonehouse de Lumia 630 wezen kopen. Mijn eerste 'andere' telefoon sinds jaren. We gaan eens kijken wat het is...

Het doel van deze review
Specificaties? Meh. Het feit dat je hierkomt om dit te lezen zegt al dat je prima weet wat de specificaties van het toestel zijn. Je weet ook hoe het toestel eruit ziet. Wat je wilt weten is hoe het toestel werkt en of het iets voor jou of iemand anders is. Vanuit dat oogpunt schrijf ik het. Vragen mag je stellen, ik geef zo goed en zo kwaad als het lukt antwoord.

Doos en inhoud
De doos is mooi vormgegeven. Niet teveel poespas, het is duidelijk welke telefoon het betreft en wat de specificaties zijn. Als je de doos openschuift is de telefoon gelijk zichtbaar. De accu ligt eronder en is relatief gezien eenvoudig te bevestigen. Als je een hoek omlaag drukt kan je het toestel 'uit de case drukken'. Voor de rest heb je een kleine handleiding in de doos en een oplader. Groot nadeel is dat er geen computerkabel bijzit, maar elke Tweaker heeft hiervan er minimaal 5 thuis liggen. Nadat je je simkaart erin stopt (normaal formaat) kan je gelijk aan de gang.

De telefoon zelf
In mijn geval, zwart, heel erg zwart. Voorkant ziet er mooi uit, bovenaan staat in donkerwitte subtiele letters Nokia (vreemd als er iPhone had gestaan). Rechterzijkant: 2 knoppen, eentje om het volume te regelen en de andere om het scherm vanuit standby te laten komen of de telefoon op te starten. De knoppen voelen wat 'goedkoop' aan. Té makkelijk indrukbaar, ik heb sterk de indruk dat dit in de toekomst lam gaat worden. Aan de bovenkant kan je een koptelefoon aansluiten en aan de onderkant opladen of aan de computer hangen. Tevens zitten er nog een camera op de achterkant zonder flitser. Het glas van de camera steekt uit aan de achterkant, niet hinderlijk maar ik kan me voorstellen dat je zo wel de lens kan beschadigen. Aan de voorkant géén selfie camera (Oh happy day!).

De eerste keer opstarten
De eerste keer opstarten begint met, jawel, het Windows logo. Vanaf dat moment gaat hij de telefoon installeren. Na ongeveer 3 minuten is hij klaar en kan je de telefoon instellen. Wat vreemd was en wat ik ook las op het forum is dat je handmatig de tijd moet instellen omdat hij dat niet automatisch synchroniseerde. Daarna krijg je de mogelijkheid om met een Microsoft account in te loggen. Dit is onder andere nodig om aankopen vanuit de Store te kunnen doen en Skype gesprekken te kunnen voeren. Ook krijg je de mogelijkheid om vanaf een aantal diensten te laten synchroniseren. In mijn geval kom ik van IOS af en heb ik mijn Apple ID ingevuld, en voila, al mijn contacten en alles is terug. Zo snel je verbinding maak met internet (let op: niet over 3G maar over WIFI) begint je telefoon gelijk met het downloaden van software updates en apps.

De eerste indruk
Tiles. Daarmee valt het samen te vatten. Tiles in grootte aanpasbaar en je kan ze overal neerzetten. Je kan een webpage vastpinnen als Tile, apps, whatsapp berichten en waarschijnlijk nog veel meer. Als je naar links swiped kom je bij al je apps terecht. Wat handig is om gelijk in te stellen is om je instellingen ook als tile vast te zetten, zodat je daar snel bij kan komen. De telefoon ligt tamelijk prettig in de hand. Qua gewicht is hij zwaarder dan mijn voorgaande telefoon (iPhone 5S). Ook de breedte doet hem wat lomp aanvoelen in je broekzak. Het is duidelijk dat je een telefoon bij je hebt. Je wilt beginnen met wat dingen veranderen die ze alvast ingesteld hebben. Ik was niet van plan om bijvoorbeeld Skype te gebruiken en al die andere apps zoals Facebook, dus die zijn per direct verwijdert. Onderin beeld heb je drie knoppen: terug, homescreen en zoeken. Die komen bij elke applicatie terug.

De telefoon gebruiken waarvoor hij bedoelt was
Ja, hij kan bellen. Als je in het menu bent heb je enkele mogelijkheden. Gelijk naar de voicemail bellen, een nummer invoeren, je telefoonboek openen of een persoon zoeken. In de instellingen kan je een paar dingen aanpassen. Iets wat ik heb gevonden heb maar wat ik nog moet testen, je kan blijkbaar je nummer verbergen in de zin van anoniem bellen. Voor de rest kan je een telefoontje weigeren en direct een sms'je sturen die jezelf kan bewerken. De kwaliteit van het geluid is goed. Geen kraakje, geen laf geluid, gewoon goede en heldere kwaliteit.

Smsen/Whatsapp en typen
De berichtenapp is gebruikersvriendelijk en zeer eenvoudig. Druk je op het 'plusje' kan je een contactpersoon selecteren en beginnen met typen. Tevens heb je de keuze om in je berichten te zoeken en om berichten te selecteren en te verwijderen. Hier valt niets meer of minder over te zeggen, het werkt zoals het hoort te werken. Whatsapp werkt hetzelfde met de drie opties. Qua interface ziet het er gewoon anders uit dan op een iPhone, maar dat is een kwestie van gewenning. Tevens valt er zowel bij berichten als bij Whatsapp het e.e.a. aan te passen in de instellingen, zoals geluid en vormgeving. Qua getypte communicatie gaat het prima met de telefoon, maar nu het typen zelf. Ik heb niet direct wat je noemt subtiele handjes (ik ben bijna 2 meter, you get the picture). Het toetsenbord is een drama. Alles wat ik wil typen doet hij niet en wat ik niet wil typen doet hij wel. Het is een klein compact toetsenbordje wat je niet kan aanpassen afgezien van de taal. Wil je iets van de bovenste rij hebben, tik dan ook ruim erboven. Maar als je er te ver boven zit, klapt het toetsenbord in. Zit je eronder, tik je de verkeerde letter aan, je snapt het wel. Landscape modus werkt iets beter, enkel, heb je dan één regeltje waarop je kan zien wat je typt. Je kan ook 'swipen' met dit keyboard en dat werkt verrassend goed. Niet dat voor mij persoonlijk dan het keyboard makkelijk te bedienen valt, maar door het swipen maak je minder snel fouten. Ik ga nog in de appstore opzoek naar een goed toetsenbord (tips zijn welkom) en die hoop ik ook nog in deze review te behandelen.

Het lockscreen
Huh, een stukje over het lockscreen? Ja. De tijd, dag en datum staat uitdrukkelijk in beeld, wat erg handig is. Voor de rest kan je de achtergrond nog instellen en kan je notificaties binnenkrijgen. Veeg je vanaf bovenaf omlaag kan je de WiFi, bluetooth, camera en intensiteit van het beeldscherm veranderen. Ook kan je vanaf daar bij alle instellingen terechtkomen. Het unlocken? Een swipe omhoog. Kan je dat aanpassen? Ja, soort van, je kan een pincode instellen en that's it. Jammer. Ik had meer gehoopt op een unlock patroon, maar dat is (nog niet) beschikbaar.

Het alarm
Ik gebruik mijn telefoon als wekker met iedere minuut vanaf ik moet opstaan een alarm. Vanmiddag even speciaal hiervoor een test siësta gehouden. Wekker op 16.00 uur gezet en Plato1989 werd om 17.00 uur wakker. Heb ik wat verkeerds gedaan? Kan, maar het lijkt mij sterk. Het geluid stond op het allerhardst. Alarmsignaal ingesteld op de meest doordringende toon die ik kon vinden. En ik slaap daar doorheen terwijl de telefoon een halve meter naast mijn hoofd ligt? Als ik een muis hoor ademen ben ik normaal gesproken al wakker. Morgenochtend volgt test twee.

Het alarm deel 2
Conclusie: als je niet te laat op werk wilt verschijnen of je wilt verslapen, gebruik niet het alarm. Ik heb serieus geen flauw idee wat hiermee aan de hand is. Andere Lumia 630 bezitters die hiermee een probleem hebben? Ik ga kijken of er een goed alternatief in de appstore te vinden is. Na een snel Google rondje is dit blijkbaar een bekend probleem.

Appreview 'Alarm Plus'
De app 'Alarm Plus', een alarm klok zoals een alarm hoort te zijn. Vreselijke indringende geluiden zijn in te stellen waardoor je bij het wakker worden gelijk een hartverzakking kan krijgen. Simpelweg de tijd instellen waarop je wakker wilt worden, selecteer een vreselijk alarm geluid, leg de telefoon vervolgens 5 meter verderop en succes gegarandeerd. Ook zit er bij deze app nog een timer en stopwatch in, maar daar heb je verder niks aan. Voor ¤0,99 cent kan je blijkbaar nog soundpacks kopen, maar dat is niet nodig. Gewoon als geluid 'Classic' instellen en je bent binnen no-time wakker.

Het scherm
Het scherm valt volledig te customizen. Ik heb mijn scherm zo ingesteld dat het de beste instellingen heeft voor minimaal batterij gebruik. Tekst is goed te lezen, er zijn geen 'korrels' te zien. Inzoomen is dan weer iets wat je niet moet doen, tenzij je wel korrels wilt zien natuurlijk. Foto's worden relatief gezien goed weergeven. Een klein minpuntje, ik zat vanmiddag even buiten in de zon met een sigaar en de telefoon. Maar als je dus buiten zit en het licht valt op het scherm, zie je bijna niets meer. Het scherm valt volledig weg in het licht. Zelfs in de schaduw zie je dat de telefoon 'moeite' heeft met daglicht. Er zit geen sensor in die automatisch zich aan de omstandigheden aanpast.

De telefoon is tevens erg privacy vriendelijk. Waarom vraag je je af? Nou, daarvoor onderstaande GIF...

Je buurman ziet geen flikker op het scherm, hoe handig is dat!

Batterijgebruik
Ik gebruik de telefoon nu sinds zaterdagochtend. Nadat je de telefoon voor het eerst gaat gebruiken is de accu voor ongeveer 50% opgeladen. Zaterdagmiddag heb ik de telefoon opgeladen naar 100% (duurde ongeveer 2 uur) met het idee om hem tot en met maandagavond niet op te laden. Op het moment van spreken (maandagochtend 11 uur) is de batterij nog 44% vol. Wat heb ik gedaan? Alles wat je in deze review dus leest. Ik heb hem bovenmatig gebruikt. Even ter vergelijking met mijn iPhone. Wat ik al schreef, een normale werkdag waarmee ik een telefoon gebruik bestaat uit bellen, sms'en, e-mailen en het nieuws bekijken. Mijn iPhone 5S was aan het einde van iedere dag op. Daarbij moet je eraan denken dat ik de telefoon echt intensief gebruikte over de loop van de dag. WiFi stond constant aan afgewisseld met 3/4G.Terug naar de Lumia 630.

- WiFi is non-stop aan geweest, ook door de nacht om te kijken wat dat voor invloed had.
- Diverse zwaardere apps geprobeerd zoals de gps-tracker, streamen van video's etc.
- Bellen, sms'en, mail ophalen, etc.

De batterij app geeft aan dat de tijd sinds de laatste keer opgeladen is één dag is, wat inderdaad klopt. De resterende tijd, met WiFi aan, staat op 10 uur. Nu zal ik nog wat telefoongesprekken voeren en de navigatie gaan gebruiken vandaag, dus ik verwacht dat dat alleen maar snel naar beneden gaat. Desalniettemin moet ik zeggen: impressive! Bij normaal gebruik van de telefoon (lees: wat bellen en smsen en de WiFi zal niet altijd aanstaan) kan de batterij heel veel aan. Ik ga door totdat de beveiliging van de batterij opstart om te kijken wat dat gaat doen.

Zojuist om 15:35 is de energie besparing aangegaan. Het eerste wat me opviel is dat hij de scherm intensiteit naar laag zet. Voor de rest geeft hij aan dat de batterij nu 1 dag en 15 uur meegaat en dat hij nog 5 uur resterend heeft. Apps waarvan ik gezegd heb dat ze uitgeschakeld kunnen worden zijn uitgeschakeld. Dit kan je per app beslissen. Zo heb ik ervoor gekozen om Internet Explorer, de navigatie, Gezondheid en Fitness, App social, en het nieuws uit te schakelen bij een zwakke batterij. Deze draaien normaal gesproken dus altijd mee op de achtergrond. Eveneens kan je invoeren welke apps altijd mogen doordraaien, ongeacht een zwakke batterij. In mijn geval heb ik ervoor gekozen omdat met het alarm te doen. Het is nu 15.45, ik ga kijken of hij de resterende 5 uur zoals hijzelf aangeeft gaat halen.

De Store
Zoals in elke appstore kan je kiezen uit gratis en betaalde apps. Wat mij gelijk opviel bij de gratis apps is dat ze zomaar tussendoor webpagina's opengooien naar een externe website. Daar had je dan op de iPhone weer geen last van. Zo snel ik het kan zien zijn alle grote namen vertegenwoordigd, even een greep uit het assortiment: Whatsapp, Facebook, Spotify, Flitsmeister, Instagram, LinkedIn, Twitter en nog vele anderen. Wat mij opvalt binnen apps is dat je zo weinig kan swipen. Waar je op zo ongeveer elke telefoon kan swipen om bijvoorbeeld met een nieuwsapp naar een volgend artikel te gaan, moet je hier onderin drukken op de 'next' knop. Dit is zowel bij de NOS als bij Nu.nl het geval. Voor de rest werken apps zoals ze moeten.

Geluid, streaming en video's
Het geluid voor notificatie tonen voor het bellen en smsen valt in te stellen tot niveau 10. Voor apps en video kan je tot niveau 30. Eerste indruk is een relatief gezien helder geluid. Weinig moeite met hoge en lage tonen en weinig aan vervormingen. Het is vanzelfsprekend geen Bang en Olufsen kwaliteit, maar voor een telefoon van dit geld is het meer dan prima. De officiële YouTube app is vreemd. Het is namelijk geen app, maar hij opent gewoon YouTube in de browser als je iets aanklikt. De kwaliteit van video's is een beetje 'meh'. Vergelijk het met 480p kwaliteit, je ziet wat artifacts in beeld, tearing en noem maar op. Video's fullscreen afspelen kan, maar het is erg teleurstellend dat er de balk in beeld is waarbij je terug kan keren naar het menu, homescreen of zoeken. Als je hier dus bijvoorbeeld de kleur wit hebt gekozen, zoals ik, voor de achtergrond, valt het erg op en leidt het af.

Online een sound stream openen? Vette pech, de telefoon heeft geen intern programma wat met een live stream overweg kan. Gelukkig krijg je de mogelijkheid om vanuit de appstore een beschikbare app te downloaden. Alleen jammer dat er geen apps voor zijn...

Kleine impressie van het geluid en de videokwaliteit. Onderstaande video is opgenomen met een ipad 4e generatie (spam: hij is te koop, zie mijn advertenties).

Apps:
Even een snel rondje langs wat er op de telefoon staat en wat andere zaken. Een app indrukken krijgt de volgende opties: aan het startscherm als tile vastmaken, beoordelen, delen of verwijderen. Zeer eenvoudig dus. Nokia heeft de app 'batterijbesparing'. Als de batterij bijna op is en je dit inschakelt, schakelt hij alle 'nutteloze/overbodige' processen uit zodat de batterij nog even goed uitgeknepen word totdat je hem kan opladen. Tevens kan je hierin het verbruik zien op de accu van de apps. Wat bij mij op nummer 1 staat is Whatsapp. Als je op een app klikt kan je nog instellen of de app uitgeschakeld mag worden als de accu bijna leeg is. Je hebt de app 'App Social' wat blijkbaar een soort platform is van Windows Mobile users die apps kunnen beoordelen en dergelijke. De app 'data-inzicht' is erg handig. Je kan zowel voor 3G/4G en WiFi dit instellen. Hierin kan je ook instellen wat je maandelijks tegoed is, en op welke dag dat verloopt. Hierdoor krijg je een seintje als je over je tegoed gaat. De radio doet waarvoor hij er is, niets spannends aan. Qua bereik/ontvangst wil het nog wel eens problemen opleveren. Je hebt nog een app over 'gezondheid en fitness'. Deze kan bijhouden, als je dat toelaat, het aantal stappen wat je per dag doet. Zo heb ik gister 1276 van de aanbevolen 10.000 stappen blijkbaar gelopen en vandaag al 19... Ook is er de mogelijkheid tot een dieet bijhouden, cardiotracker, informatie over voeding, trainingen, medische informatie en je kan eventuele symptomen checken (voor dat laatste, ga a.u.b. gewoon langs je huisarts...). Ook zit er een GPS-tracker in, die hoop ik eerdaags nog te testen.

GPS-tracker
Als je akkoord gaat met de privacy maatregelen van Microsoft krijg je de Health app te zien. Zoals ik al schreef hierboven zitten daar een x-aantal opties in. Een van die opties is de GPS-tracker. Hiermee kan je bijhouden hoelang je loopt, welke afstand, het temp, aantal stappen en het theoretisch gezien aantal calorieën. Leuke bijkomstigheid dat dit erop staat, maar goed werken is een ander verhaal. Ik heb het meerdere malen getest en daaraan deze conclusie gekoppeld: het werkt wel, maar niet goed. Ik denk namelijk dat de afstand, tempo en aantal stappen op basis van GPS een zeer grove benadering is en niet realiteit. Nadat ik 10 meter had gelopen, gaf hij aan dat ik er 0,5 kilometer op had zitten en 25 stappen had gemaakt... Iets zegt me dat dat niet klopt. Eveneens had ik 500 calorieën verbrand. De 2e test was eigenlijk nog minder. Ook is er de mogelijkheid om op de wereldkaart bij te houden waar je loopt. Als ik mijn GPS activeer en mij laat opzoeken blijft de telefoon zeggen dat ik ergens in Zuid-Afrika ben. Ach, het is slechts een paar duizend kilometer uit de richting, who cares?

Nieuws app TIP
Microsoft heeft een nieuws app op de telefoon die het even verdient om besproken te worden. Ik had hem namelijk gelijk verwijderd, tot dat ik het net ging testen. In plaats daarvoor had ik NOS en Nu.nl gedownload. Maarrrr, je kan instellen bij de nieuws app, dat hij het nieuws dus bij diverse platformen vandaan trekt. Dit kan variëren van boulevard bullshit tot en met de uitstekende journalistiek van Tweakers.net. Hierbij krijg je dus al het nieuws voorgeschoteld in één app. De categorieën zijn in te stellen in binnenland, buitenland, technologie, enzovoorts. Zeker het aanbevalen waard. Wat deze app ook kan is swipen door nieuwsberichten heen en niet zoals bij andere nieuws apps dat je onderin op een 'next' button moet klikken. Je kan de lettergrootte aanpassen, de regelafstand en de tekenstijl. Ook kan je zeer eenvoudig nieuws delen.

Agenda
De agenda valt mij vies tegen. Het is gewoon onhandig in gebruik. Een afspraak maken gaat als volgt: je drukt op het plusje, je voert het onderwerp en locatie in, je selecteert de datum, je selecteert hoelang de afspraak duurt en daarna kan je het tijdstip invoeren. Als je dat niet doet, kan je géén tijdstip invoeren. Als je de maandweergave selecteert staan er voor afspraken een minuscuul blauw streepje, that's it. Voor de rest valt er niets aan te passen. Wat wel een pluspunt is, is de synchronisatie met Outlook. Een afspraak maken in je email of wat dan ook en het staat gelijk op je telefoon of andersom. Ik ga nog opzoek naar een betere app hiervoor, want hij is tamelijk onhandig in gebruik.

De snelheid
De telefoon reageert vlot. Als je de berichtenapp opent, staat die ook gelijk klaar, zelfde geldt ook voor Whatsapp, contactpersonen en dergelijke. Open je een andere app zoals NOS of Nu.nl moet hij wel even nadenken. Hieraan merk je dat 512MB wél genoeg is, maar niet genoeg om vlot zijn werk te doen. Hetzelfde is met Internet Explorer, ik heb hier een 20mb internetlijntje, maar een webpagina laden duurt wel even 3 tot 5 seconden.

Internet
Om op dat laatste even door te gaan, de snelheid van het internet is iets waar ik geen grip op kan krijgen. Een app downloaden van 3MB? 15-20 seconden bezig. Is dat veel? Nee, natuurlijk niet, maar normaal gesproken is dat 2 seconden werk. Waarom duurt het zolang? Geen flauw idee. 9MB? trek er maar een minuutje vooruit. Even een webpagina openen? Je bent 5 seconden verder voordat Tweakers.net goed ingeladen is. Waarom de snelheid zo 'langzaam' is en wellicht is dat gewoon mijn ervaring, weet ik niet.

Here Drive+
Omdat ik nog wat bij een mede-tweaker moest afleveren vandaag kon ik mooi de navigatie testen. De navigatie is kinderlijk eenvoudig te bedienen (side-note: elke keer als je een nieuwe app opent, moet je met een shitload aan dingen zoals privacy akkoord gaan, mildly annoying is dat wel). In ieder geval, in tegenstelling tot de GPS-tracker, die mij in Zuid-Afrika vond, had de navigatie in 5 seconden (!) door waar ik zat. Als eerste, de app ziet er gelikt uit, de 3D-weergave kan meten met TomTom. Alles is duidelijk in beeld van straat en- plaatsnamen. Je kan op de map inzoomen zowel met pinchen als met de plus en min knop. Eveneens kan je instellen of je de navigatie 3D, 2D of met het noorden omhoog wilt gebruiken. Ik heb voor 3D gekozen, dat had ik namelijk ook altijd op mijn Sygic navigatie op mijn iPhone. Bovenaan het scherm geeft hij de batterij weer, onderaan op een zwart vlak, je snelheid, de snelheid die je mag (vertrouw er niet op, ik kom daar op terug), wat je afstand tot het doel is en de tijd. Als je eveneens op de zwarte balk drukt kan je je bestemming invoeren, naar je recente bestemmingen gaan, je favorieten en kiezen voor off en- online navigatie. Je kan overigens gratis mappen van alle landen in de wereld downloaden. Standaard staat Nederland geïnstalleerd. Bestemming invoeren is zeer simpel, je voert het adres in en de plaatsnaam, de telefoon zoekt even en je kan gaan. Eerst laat hij een preview van de route zien, je kan invoeren of je snelwegen, water, tunnel e.d. wilt negeren, je ziet de afstand en de geschatte tijd. Als je op begin klikt kan je gaan rijden. De GPS is snel en erg nauwkeurig. Bij kruispunten en T-splitsingen staan er nog pijlen bij welke kant je op moet, en als je binnen 20 meter bent zoomt hij daarop in. Ik ben expres een aantal keer 'verkeerd' gereden om te kijken wat hij daarmee deed. Binnen enkele seconden had hij een alternatieve route gevonden. Hij raakt niet van slag, hij zegt niet dat je om moet keren, simpelweg de dichts bijzijnde route die erheen gaat.

'Teleurgesteld' ben ik in het volgende. Ik woon in een 30 kilometer straat. Ik mag er 50 volgens Here Drive. Als ik de straat uitrij mag ik 50, maar volgens Here Drive mag ik 80. Als ik op een 80 kilometer weg zit mag ik 120. Enige voorzichtigheid is hiermee dus wel geboden.

Ik ga deze app de komende dagen nog gebruiken zodat ik hierover de review kan uitbreiden.

De camera
Nokia trekt ten strijde tegen Selfies en dat is iets wat wij van harte kunnen toejuichen. Er is namelijk geen frontface camera. De camera op de achterzijde heeft maar liefst 5 megapixel en heeft géén flitser. Je kan geen foto's maken in het donker, dat moge duidelijk zijn. Nu lijkt het mij niet dat je deze telefoon wilt kopen voor zijn camera, maar dat terzijde. Sporadisch een foto schieten is iets wat we allemaal doen. En dat is ook iets wat deze camera kan. Verwacht geen goede kwaliteit, hieronder staan enkele voorbeelden. De foto van het toetsenbord is in een lichte kamer gemaakt, dus dat zegt denk ik voldoende. Wat de foto over het Opel logo zegt is voornamelijk dat ik mijn auto moet wassen. Er is geen 'externe' knop om een foto te maken, je hebt alleen een onscreen mogelijkheid. Je staat dus wat spastisch een foto te nemen met je vinger boven die knop en dan hopen dat je niets beweegt. Het nemen van de foto duurt 2/3 seconden.

http://s7.postimg.org/6dfjxo9qv/Toetsenbord.jpg http://s2.postimg.org/717hovbs5/Opel.jpg

Voorlopige conclusie 21/09/2014
Als je opzoek bent naar een eenvoudige telefoon die zijn werk doet voor weinig geld zit je met deze telefoon goed. Hij doet wat je van een telefoon verwacht. Windows Phone is een kwestie van even wennen aan het gebruik ervan. De synchronisatie met accounts van diverse zaken gaat erg goed. Tevens is Windows op een telefoon erg eenvoudig in gebruik. De instellingen zijn erg goed en 'diep' aan te passen. Wat erg jammer is en wat 'Awosome' schreef, je kan geen alternatieve toetsenborden installeren. Het is mijn hoop dat dit in een toekomstige update een mogelijkheid gaat worden. Als je forse handen hebt is het toetsenbord moeilijk te bedienen. Je krijgt er ook de navigatie mee van Microsoft, namelijk Here Drive+. Tevens staat er ook een app op voor het openbaar vervoer, welke als ik het zo lees goed schijnt te werken. Deze telefoon moet je gebruiken voor bellen, smsen, whatsapp en eens het nieuws bekijken. Dat is wat deze telefoon kan. Kan hij meer? Zeer zeker, maar dat wel ten koste van het 512MB intern geheugen. Ook is door middel van een SD-kaart het geheugen uitbreidbaar. Denk eraan dat er standaard 4GB is en dat na installatie van een paar apps dit al gelijk weg is naar 2,5GB. Gezien het feit SD-kaartjes tegenwoordig erg goedkoop zijn is het aan te raden om er eentje in te doen. De Microsoft services zijn uitstekend en makkelijk bereikbaar. Outlook valt goed in te stellen en je kan goed bij opgeslagen documenten en dergelijke. Het batterijgebruik, waar ik nog dieper op hoop in te gaan, stelt tot op heden niet teleur. Wat jammer is, is dat er geen percentage bij staat en tot zoverre ik dat kan zien ook niet in te stellen valt. Als je de instellingen opent bij batterijgebruik zie je wel het percentage. Doordat er grote tiles zijn is deze telefoon ook uitstekend geschikt als seniorentelefoon. Het alarm wat op de telefoon staat is niet te vertrouwen. Een goede aanrader is dan de app 'Alarm Plus'. Kortom, voor ¤120 heb je een uitstekende smartphone. Ja, er vallen een aantal zaken tegen, maar wat wil je anders voor die prijs? Ook zijn er zeker zaken die erg goed zijn, denk dan met name aan het eenvoudige gebruik.

To buy or not to buy...

Kopen als:
* Je een goedkope smartphone zoekt
* Je de telefoon voor niets meer dan bellen, sms'en, whatsappen en al wat dies meer zij gebruikt
* Je net zoals Nokia ten strijde wilt trekken tegen selfies (Onwards selfies soldiers!)
* Je een eenvoudige smartphone zoekt
* Je een smartphone zoekt waarvan de batterij langer dan één dag meegaat

Niet kopen als:
* Je gezegend bent met gigantische handen, geloof me, niet doen.
* Je denkt dat je voor ¤120 een smartphone kan verwachten met high-end specificaties
* Je goede foto's wilt maken, dat lukt niet met 5MP hé!

Tips & trucs
- Instellingen zijn het makkelijkst te bereiken door het notificatiescherm naar beneden te slepen en dan op alle instellingen te drukken.
-In de instellingen kan je de vier toggle's in je notificatiescherm veranderen.
- Voor de batterij percentage: als je het notificatiescherm naar beneden haalt zie je deze rechtsboven staan.
-Ga eens naar Start+Thema in de instellingen, onderaan staat een switch en als je die omzet kun je drie medium tiles naast elkaar kwijt ipv 2.
Bovenstaande tips dankzij Awosome, dankjewel.

* Vertrouw niet op het Nokia alarm, download direct 'Alarm Plus'.
* Tiles kan je in grootte aanpassen door ze lang in te drukken en dan rechtsonder op het pijltje te klikken.
* De drie puntjes die je bijna overal onderin ziet zijn meestal extra instellingen.
* De intensiteit van het scherm kan je veranderen. Hoe lager je hem zet, des te beter dat voor de batterij is.
* Apps op de achtergrond uitschakelen -> het 'terug knopje' lang inhouden.
* Screenshot maken is de power button en de volume omhoog button tegelijk indrukken.
* Met dank aan Manmad: En nog een goede tip voor als je het gemist hebt, als je camera upload in OneDrive aanzet krijg je gratis 15 gb opslag. Dit brengt het totaal naar 30gb wat een aardige hoeveelheid is. Je kan het daarna terug uitzetten als je het niet wil
* Voor vragen en leesvoer: er is een topic over de Lumia 630/635

Bugs
Dit is puur wat er met mijn toestel gebeurde. Wil niet zeggen dat jouw toestel deze problemen ook krijgt.

* App crashes. Bij het opstarten van een app, in mijn geval was het de health app, liep de telefoon vast en kreeg ik een crash.
* Whatsapp bug, deze komt vaker voor. Vanuit het niets krijg je een melding dat Whatsapp niet compatible is met deze Windows versie.
* Geen automatische tijdinstellingen, maar dit schijnt bij iedereen te zijn.

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Zwart?

Reviews door de redactie

Even een paar tips:
-In de instellingen kan je de vier toggle's in je notificatiescherm veranderen.
-Toetsenborden kunnen niet worden geïnstalleerd, je zit dus aan dit toetsenbord vast.
Thanks! Goed als ik dit verwerk (onder vermelding van je naam natuurlijk) in de review?
Leuke review om te lezen

zitten zeker een paar handige tips tussen die ik op mijn lumia 920 ook even ga uitproberen ga er vanuit dat deze ook gewoon werken. Windows Phone is op iedere nokia hetzelfde.

Wat ik wel vreemd vind is dat jou alarm app niet werkt, deze app werkt op mijn 920 namelijk wel gewoon, je kunt per alarm instellen welke tijd en welke dagen dat je dat tijdstip wakker wilt worden.
Misschien dat dit een specifiek 630 issue is.
Mijn 630 werkt perfect met de alarmen ;) heb hem nu bijna een maand :D
Leuke review en erg herkenbaar! Ik heb dit toestel ook gehad. Problemen met het alarm heb ik niet gehad. De reden waarom ik dit toestel verkocht heb was puur vanwege het scherm waaraan ik me irriteerde. Net niet goed genoeg naar mijn mening. Prijs kwaliteit verhouding is natuurlijk uitstekend bij dit toestel!

Waar ik wel vaak tegenaan liep was dat notificaties in het notificatiecentrum bleven staan terwijl deze al wel gelezen waren (whatsapp berichten/mails).
Ik zou alle bing apps van microsoft maar eens proberen (zoals de nieuws app). Deze zijn meestal van hoge kwaliteit en synchroniseren perfect met de windows 8 app en met de vernieuwde msn pagina dat nog in een preview versie zit. Microsoft is druk bezig om deze uistekende applicaties cross-platform te maken. Deze komen ook in de nabije toekomst naar android en IOS. Ik ben bijvoorbeeld een grote fan van de eten en drinken app voor boodschappenlijstje en mijn recepten.

*edit* En nog een goede tip voor als je het gemist hebt, als je camera upload in OneDrive aanzet krijg je gratis 15 gb opslag. Dit brengt het totaal naar 30gb wat een aardige hoeveelheid is. Je kan het daarna terug uitzetten als je niet wil dat je foto's synchroniseren

[Reactie gewijzigd door manmad op 22 september 2014 11:19]

Er is geen officiële Youtube app voor WP helaas. Je kunt de website wel vastpinnen op je startscherm, maar er zijn ook enkele goede alternatieven. Ikzelf gebruik MyTube. Dit is eigenlijk de 'gewone' Youtube, (met alle filmpjes etc.) maar dan in een WP-jasje. Het is onder andere Nederlandstalig en de maker heeft naar mijn mening erg veel moeite gestoken in het uiterlijk en flow van de app. Echt een geweldige app en een prima vervanger (zoniet mooier) van de app van Google.
Kan mij zeker vinden in je review. De kalender kan inderdaad beter en het ontbreken van de data toggle in het notificatiemenu is vreemd.
Het toetsenbord vind ik echter wel geweldig. Zeer vlot om mee te werken en woorden swipen is stukken beter als het stock Android toetsenbord. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn handen relatief klein zijn en kan er wel inkomen dat het voor jou een probleem kan zijn.

Het vreemde alarm moet ik eens testen (gebruik ik eigenlijk niet, omdat ik gsm's op dat vlak nooit heb vertrouwd :D

Ik ga op je aanraden wel eens de nieuws en health app testen. Heb deze als eerst eraf gegooid, maar ben nu wel wat nieuwsgierig om een reis rond de wereld te maken ;)
Geen goede fotos met 5MP?
Onzin...heeft niks met resolutie te maken maar meer met zaken als kwaliteit lens en gevoeligheid sensor.

Dus non-argument
Je kunt in sommige gevallen betere fotos maken met een sensor van 3.2 dan een met 7
Tip voor goede youtube apps: metrotube & Tubecast. Deze laatste kan ook filmpjes streamen naar b.v. chromecast. Let op dat je Tubecast aan elkaar schrijft, er is ook een andere app welke Tube Cast heet. Deze is vrij kaal, en kan alleen streamen naar de chromecast. Tubecast (aan elkaar dus ;) ) heeft net zoals metrotube een mooie strakke interface.
Leuke review, maar ik ben het niet eens met jouw opmerkingen over het toetsenbord. Dat is in mijn beleving juist beter dan op iOS. Je krijgt suggesties en je kunt aan de letters zien of hij op hoofdletters staat (bij iOS kun je dat alleen aan de shift toets zien). Bovendien kun je altijd swipen zonder ook maar iets te hoeven instellen. Sinds iOS 8 zijn er op Apple wel 3rd party toetsenborden te downloaden, maar die kosten of geld, of ze vragen toegang to zo'n beetje alles... Nee het toetsenbord is naar mijn mening juist een van de pluspunten van Windows Phone.