Specificaties 23,8" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp UP2414Q Zilver, Zwart Review

julus 20 september 2014, laatste update op 25 september 2014, 3.483 views

Dell Ultrasharp UP2414Q Zilver, Zwart

Dell is er in geslaagd een zeer fraai 4K, 24 inch IPS panel te verpakken in een uitstekend afgewerkte behuizing. De monitor is flink in prijs gedaald en Dell had beter verdiend, want hij biedt behalve zeer veel pixels ook veel kwaliteit voor zijn geld.

Pluspunten

• zeer fraaie en uitgebelanceerde kleuren
  • goed contrast
  • betere kijkhoeken dan bij TN-panelen (maar kan beter)
  • 4 usb 3 aansluitingen + sd-card reader
  • zero dead pixel garantie van Dell
  • En uiteraard een super resolutie

Minpunten

• hoog stroomverbruik voor deze grootte wat ook tot een voelbare zeer warme bovenkant leidt
  • driver ondersteuning niet optimaal
  • rev A00 beter te vermijden
  • terugschakelen naar 1080 is erg omslachtig
  • wakker worden uit standby geeft soms complicaties

Wie een monitor met meer dan 1080 verticale pixels wil en toch niet zit te wachten op een lichtgevende schutting op je bureau van 28 inch of meer, kan nu alleen nog bij Dell terecht. Deze 24 inch monitor beloont de gebruiker direct met een 4k-resolutie, dat een enorm pixelgat slaat met elke andere monitor van deze grootte. Opvallend dan ook dat de meerprijs op dit moment beperkt is gebleven tot zo'n 250 euro in vergelijking met een Ultrasharp model van Dell dat ook dezelfde kleurenruimte, afwerking en beeldhoeken biedt. Te mooi om waar te zijn?

Met de Wet Koop op Afstand in de hand, zijn er ook voor een eenvoudige hobbyist bijna geen drempels meer om dit eens zelf te onderzoeken. :Y)

De aanschaf

De UP2414Q kocht ik direct bij Dell voor 676 euro, inclusief de postzegels, waarbij deze computerreus het niet kan laten om te suggeren dat je diverse tijdelijke kortingen krijgt. Maar inderdaad was bij Dell deze monitor ook het goedkoopst in vergelijking met de andere webwinkels in Nederland en Duitsland waar nog voorraad is. Dit doet vermoeden dat Dell dit model aan het uitrangeren is waarbij soms wat partijen opduiken, of voorraden moeten worden opgemaakt. Het is in elk geval duidelijk dat het 24 inch panel afkomstig is van LG, maar alleen door Dell wordt gebruikt. Gelet op de noodzakelijke investeringen voor een 4k panel productielijn, zou het mij niet verbazen dat LG een soort proef batch aan Dell heeft verkocht en daarna de lijn is gaan inzetten voor zijn eigen televisies. Speculatief misschien maar dit kan wel eens de enige 4K monitor blijven met deze diagonaal, tot de voorraad strekt...

De tijd dat je bij Dell rustig weken op je bestelling moest wachten waarvoor hun postbode ook nog woekerprijzen vroeg, is gelukkig voorbij. Op maandag besteld, op woensdag in huis.

Het voorwerk

De UP2414Q is eind 2013 geintroduceerd en is vaak getest. Liefhebbers van degelijke testen voor dit model verwijs ik nu even naar Hardware.info, C'T 7/8-2014. Op Testberichte.de vind je de Duitse onderzoekjes.

Ik volsta met een samenvatting. Het 24 inch, 8 bits, 3840x2160 IPS-scherm met een 99% Adobe kleurruimte en gekalibreerd in de fabriek, zorgt voor een uitstekende, natuurlijke weergave en is daarmee zeer geschikt voor foto en beeldbewerking. Het contrast is recht voor het scherm 956:1 tot 647:1 vanuit de maximale kijkhoek.De helderheid loopt op tot 376 cd, maar kan ook worden teruggebracht naar 48 cd (C'T). De response snelheid zit rond de 10ms (hardware.info) en 17,5 ms (C'T). Dat maakt hem minder geschikt voor intensief gamen. Als nadelen worden verder genoemd de niet helemaal homogene verlichting en het hoge energiegebruik. Daarbij merk ik op dat C'T het houdt op 39,5 Watt bij gebruik en 0,4 Watt stand-by, terwijl Hardware. info maar liefst 84,4 Watt, resp. 16,3 Watt heeft gemeten. Dat eerste verschil hangt vermoedelijk samen met de helderheidstand. Maar het laatste is niet goed te verklaren.

Revisie

Misschien komt dat wel omdat Dell begin dit jaar een revisie van de UP2414Q heeft uitgevoerd, waarbij een aantal kinderziektes zijn verholpen. Hardware.info testte al in december 2013 terwijl C'T de test ergens in april/mei moet hebben uitgevoerd. Mijn exemplaar is gelukkig van de band gerold met het kenmerk REV A01. De eerste modellen dragen het typeplaatje met REV A00. Die versie heeft gebruikers de nodige frustraties gegeven. Vooral de samenwerking tussen AMD GPU's en de monitor liet te wensen over omdat op 60Hz het beeld niet correct werd weergegeven. Ook de stand-by stand zorgde voor veel problemen. Meer hierover in deze blog.

Het is in elk geval aan te bevelen eerst te checken bij de verkoper welke revisie ze aanbieden. Sommige webshops voorzien daar al in door dit nadrukkelijk bij de specificaties te vermelden. En ook schijnen de problemen niet of minder bij de GPU's van Nvidia voor te komen.

Helaas lijkt mijn gereviseerde monitor ook niet vlekkeloos: ik heb inmiddels wel een paar keer ondervonden dat de monitor wel met beeld wakker wordt, maar verticaal op de helft schaalt: 1080 ipv 2160 met vervorming tot gevolg. Door de aan/uit knop te gebruiken 'pakt' ie het signaal daarna wel, maar prettig is anders.

Mijn keuze

Ik moet toegeven dat een muurtje van 28 inch op mijn bureau ook best had gepast, zeker omdat de UP2414Q voor een 4K-resolutie aan de kleine kant is. Maar na drie jaar achter een waardeloos LG TN paneeltje te hebben gezeten met erbarmelijke kijkhoeken, fletse kleuren, backlight bleeding - en oja wl met 3D waarop ik geloof ik na 5 filmpjes en een game al was uitgekeken |:( - was ik dringend toe aan een cht mooi IPS-beeld zoals de testen beloofden. In deze prijsklasse is er dan geen alternatief. Verder is de monitor mooi afgewerkt. waarbij ook de achterkant niet misstaat op het bureau. Tenslotte was ik erg gecharmeerd van de garantie van Dell dat bij elke dode pixel de monitor zonder mankeren wordt omgeruild (ik geloof binnen drie jaar, maar alle kleine lettertjes heb ik nog niet gelezen). Geloof me dat je daar blij van wordt als zo'n hot pixel ongevraagd en brutaal persistent opduikt zoals op de LG-monitor.

Mijn ervaringen

Ik heb de monitor inmiddels gebruikt op een mini-pc van Zotac, een Asus Ultrabook met Intel HD4400 GPU, een Macbook Pro 15 inch retina (2012), zowel onder OSX als Bootcamp, en een pc met een Radeon R9 270 kaart. Als Windows versie heb ik alleen 8.1 gebruikt.

Het goede nieuws is dat de monitor op al deze computers correct 4K kon weergeven, vrijwel 'out of the box'. Omdat op de Ultrabook en de Macbook zowel een mini-Displayport als HDM zit, begon ik met de laatste variant. Hier werd de frequentie vastgezet op 29 Hertz (30 zou haalbaar moeten zijn, maar dat pakt de monitor niet). Beide laptops zijn in staat om 4K op het second screen weer te geven terwijl ook het eigen scherm in de maximale resolutie wordt gebruikt.

Na een tip van een Tweaker heb ik ook nog even de thunderbold connector met de mini DP naar DP verbonden - bij de monitor wordt (alleen) deze kabel geleverd - maar ook dan haal ik slechts 30 Hz, wat C'T ook bevestigt. De Ultrabook blijkt ook gewoon een mini-dp aansluiting te bieden - aardige verrassing want ik ging ervan uit dat dit een properitaire aansluiting was voor de vga-adapter - Helaas herkent de Intel driver hier de monitor niet correct en halveert deze het scherm. Na het instellen van een dual screen configuratie werkt de aansturing wel - omslachtig - maar goed, en in 60 Hz! Hinderlijk is dat de monitor niet wakker wordt als de notebook uit de stand-by stand gaat, en na wat aan-uit gehannis weer het halve scherm aantovert. Gedoe dat niet zou mogen met zo'n recente chipset.

Voor wat betreft het aansluitrijke Zotac doosje was ik al verrast dat deze de 4K resolutie volledig kan weergeven en ergens had ik gelezen dat de AMD chipset zelfs DP 1.2 ondersteunt, maar helaas kreeg ik door die kabel alleen een 30 Hz signaal aangeleverd.

Geen pretje

Er wordt hier en daar wel gesuggereerd dat 30 Hz prima is als je geen games speelt maar dat bestrijd ik. Ook met kantoorapplicaties is werken op die lage verversingsnelheid geen pretje. De muis hobbelt achter je hand aan en alles verschuift minder vloeiend. Veel ergerlijker nog is het voor je ogen. Na een uurtje intensief op 30 Hertz te hebben gewerkt kreeg ik merkbaar last van mijn ogen. Dat kan wellicht worden verminderd als je de belichting van je werkplek aanpast, maar ik zou het risico niet nemen: als je deze monitor niet op 60 Hertz kan aansturen, laat hem dan nog even liggen in de schappen van Dell, of koop een goede videokaart met DP 1.2.

De videokaart en gaming

Dat heb ik dan maar direct gedaan. En als je zelden game't, zoals ik, hoef je niet een dikke GPU. Liever helemaal niet want het maakt geluid en slurpt energie , zo'n 85 Watt nu ik dit intik, terwijl hij idle staat te niksen. Het is dan ook best raar dat er onder de 100 euro nauwelijks kaarten met dp zijn te vinden. Omdat ik het ook weer zonde vindt om dat bedrag uit te geven alleen voor een 'vlees noch vis' kaart die wel de desktop naar de monitor kan aansturen maar de games niet op 4K, heb ik 50 euro extra uitgetrokken voor de Radeon R9 270. Deze kan gamen op 4K nog net mogelijk maken, al zal dat vaak met kraken en knarsen gaan. Civilization V moet nog goed te doen zijn volgens C'T. Ik ben daar nog niet aan toegekomen maar laat het hier nog weten of dat klopt. Simcity heb ik inmiddels wel getest. Deze levert in 4K wel veel ruimte op maar de textures zijn niet veel gedetailleerder en de bedieningselementen zijn te klein.

Het beeld

Toen de UP2414Q aansprong met het opstarten van Windows stond de helderheid slechts op 60 van 100, en toch spatte het hardroze beginscherm van het scherm zodat ik even moest knipperen. Vooral de kleurverzadiging is een enorm verschil met mijn D2350. Zelfs een beetje too much naar mijn smaak want het roept associaties op met een overenthousiast OLED-schermpje, niet met de werkelijkheid. Inmiddels heb ik in de menu-instellingen de Uniformity Compensation aangezet wat ook de kleurverzadiging iets terugbrengt. Het kleurbeeld oogt veel beter in balans. Nadeel van deze compensatie-knop is echter dat vooral de witte vlakken inleveren op egaliteit. Zo zie je duidelijk aan de randen lichte kleurverschuivingen optreden. Vanuit bedieningsoogpunt is het verder onbegrijpelijk dat bij het aanpassen van de helderdheid deze functie ook uitgaat en weer handmatig, in 12 menustapjes, moet worden teruggezet.

Verkooppraatjes

Uiteraard is de hoge resolutie opvallend en biedt een bijzonder fraaie en rijke kijkervaring. Laat je echter niet door de 4k-verkooppraatjes verleiden dat het is alsof je door een raam kijkt. Het blijft een artificieel beeld dat je niet los maakt uit de associatie met elektronica. Na het lezen van het uitstekende overzichtsartikel van Sim Kranenburg, begrijp ik ook beter waarom: er is nog genoeg aan beeldkwaliteit te verbeteren voordat je per ongeluk vergeet dat je naar pixels kijkt en dan hebben we het nog maar niet over de complexe 3d-aspecten. De resolutie is echter wel op de top van wat we kunnen waarnemen. Op 50 cm afstand tot het oog, is het detailniveau (voor mij tenminste) hoger dan waarneembaar. Op 20 cm ontwaar ik duidelijk nog meer detail, maar dat is niet echt een praktische houding en roept ook meewarige blikken op van huisgenoten :? . Kortom voor de 24 inch monitor is hier duidelijk al het pixelplafond doorbroken

Wat ik me daarbij nu, een week na het eerste gebruik, wel beter realiseer is de gewenning. Een aantal reviews merken terecht op dat je al snel niet anders wil dan 4K omdat het zoveel scherper is. Dat klopt, maar je gaat het ook als 'gewoon' ervaren. Het herinnert mij aan mijn eerste HD-televisie. Al snel vond ik dit beeld niet zo bijzonder meer, maar het viel wel negatief op als ik naar een SD-sginaal moest kijken. Voer voor psychologen of zelfs filosofen misschien, maar hou er rekening mee dat het wauw-effect misschien sneller vervlakt dan je verwacht. :/

Contrast

Minstens even veel plezier beleef ik aan de goede kleur en contrast weergave: een wereld van verschil met een ouder TN display. De horizontale en verticale Kijkhoeken zijn veel beter, maar let op, de diagonale kijkhoeken zijn ronduit matig omdat dan het zwart bijna verdwijnt. Zit je dus zelf in de stoel terwijl een huisgenoot staande meekijkt over je schouder, dan blijven de lovende woorden over je nieuwe schermpje beslist uit - zo heb ik hard in de praktijk ondervonden. Dat doet de Macbook toch een stuk knapper die rondom nauwelijks verval geeft in contrast en kleurweergave.

Vooraf maakte ik me zorgen of de schaalbaarheid onder Windows voldoende zou zijn. Met 8.1 is echter grote vooruitgang geboekt. Ik hoefde geen instellingen aan te passen en de ervaring was direct als bij full hd alleen met veel meer scherpte. Zo is Office 2007 prima op schaal zonder opgeblazen pixels. Firefox werkt comfortabel en tot nu toe ondervind ik nauwelijks problemen bij de desktop software. Zelfs Adobe Photoshop for Windows, op de Mac, was bruikbaar hoewel de bediening wel priegelig wordt. Zoals gemeld kan dat bij games heel anders zijn.

Als je dit probleem verwacht op te lossen door de resolutie even terug te brengen naar 1080 dan kom je bedrogen uit. Onder dp 1.2 geeft de AMD-driver alleen 4K als optie. Je moet dan ook eerst handmatig in het menu op de monitor dp 1.2 uitzetten, waarop de resolutie kan worden teruggebracht. Dat vergt maar liefst 13 stapjes in het menu en is dus uiterst omslachtig. Mogelijk was dit de enige work around die Dell en AMD hadden bedacht om de problemen met de compatibiliteit op te lossen. Overigens was het wel mogelijk om met dp 1.2 onder de native Windows drivers terug te schalen naar 1080 en werd dat pas verhinderd bij het installeren van de laatste radeon drivers. Ik ben hier maar niet verder ingedoken.

Functies en aansluitingen

Het kwam mij, bezitter van een 12 jaar oude pc kast, erg goed uit dat de UP2414Q een USB3-hub heeft met 4 aansluitingen. Even welkom was de SD-card reader die makkelijk aan de zijkant bereikbaar is. Dat geldt niet voor 3 USB-poorten die aan de onderkant zijn weggewerkt en erg lastig toegankelijk zijn. Gelukkig is er nog 1 poort op de achterkant geplaatst waar wel makkelijk in te prikken is. Een aansluiting voor HDMI, Displayport normaal en mini zijn ook aan de onderkant aanwezig, maar 3 video-ingangen houdt niet over. Analoge apparaten hebben op deze monitor niets te zoeken. Een geluidssignaal ook niet en misschien maar goed ook: ik word niet graag herinnerd aan die erbarmelijke speakertjes in mijn oude LG monitor.

Power knop zit op de voorkant evenals de tiptoetsen voor het menu, met fraaie ledjes. Dat is overzichtelijk en het kiezen van de opties gaat efficient, behalve voor de Compensatie en het kiezen van dp 1.2 (zie boven). Voor een aantal opties zoals helderheid en contrast kan je ook op de pc gebruik maken van Dell's Display Manager. Gek genoeg wordt dan bij het aanpassen van de helderheid niet de Uniformity Compensation uitgezet, zodat dit een snel en prima alternatief is.

Ik mis nog een daglichtsensor zodat de helderheid automatisch wordt aangepast. Vanwege het grote helderheids bereik is dat geen overbodige luxe. Nu zal je toch steeds even moeten 'tunen' afhankelijk van het omgevingslicht. Maar zo'n sensor is geloof ik maar bij weinig monitoren ingebouwd.
Tenslotte de standaard: deze is grotendeels van aluminium, luxe afgewerkt en zeer robust. Het is geen schande hem hier op te laten staan maar ik heb toch gekozen voor een mijn ophangsysteempje zodat mijn bureau wat meer ruimte biedt.

Dell is er in geslaagd een zeer fraai 4K, 24 inch IPS panel te verpakken in een uitstekend afgewerkte behuizing, zeker als je de revisie te pakken hebt. Stroomverbruik lijkt wat aan de hoge kant en er zijn bij sommige enige problemen met de comptabiliteit onder 60 Hz. Waar Dell minder in is geslaagd is het vinden van kopers voor deze monitor, gelet op de halvering van de prijs na de introductie vorige jaar en de wisselende verkrijgbaarheid. Dell had beter verdiend, want de monitor biedt behalve zeer veel pixels ook veel kwaliteit voor zijn geld.

update 22:00> toevoeging complicatie slaapstand en dp aansluiting Mac
update 25-09> toevoeging aansluiten met dp op Ultrabook en nut van 4k resolutie; aanpassing Uniformity stand.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp UP2414Q Zilver, Zwart?

Haal is een Mini Displaypoort kabeltje naar Display poort voor de Macbook. (kost 11 euro).
Zo'n scherm ga je toch niet op HDMI aansluiten :P

Verder goed geschreven stuk, leest prima weg :)
Een mini-DP naar DP-kabel wordt standaard geleverd bij deze monitor :) .
Dan snap ik helemaal niet waarom die m niet aansluit met display poort :P
Als je een hele kabel erbij krijgt.. :)
Inmiddels al begrepen dat mini-dp=thunderbolt :) Ik moet er duidelijk nog aan wennen dat sommige kabels van Apple wel in andere apparaten passen ;)
Je hebt helemaal gelijk. Ben ook niet echt een mac man (die is van mijn vriendin ;) dus ik wist zelfs nog niet dat Thunderbold dezelfde connector gebruikt als Mini-dp. Ik ga het vanavond eens proberen. De monitor wordt geleverd met (alleen) een dp>mini dp kabel dus ik hoef niets te kopen :)

update 22:00> Inmiddels de thunderbold/dp aansluiting werkend op 4K gekregen onder OSX, maar helaas alleen op 30 Hz. Onder Windows werkt het niet. De desktop wordt zwart en beide schermen geven geen beeld. Dit kan misschien verholpen worden als je de laatste boot camp drivers installeert. De Mac draait helaas op Win 8.1 32 bits, en daar biedt Apple geen ondersteuning (meer) voor :(

[Reactie gewijzigd door julus op 20 september 2014 22:07]

Had beter goed na moeten denken, 4K is leuk maar niet op deze manier.