Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

Sc0tTy 20 september 2014, laatste update op 20 september 2014, 1.121 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver

Aangeschaft voor m'n 63 jaar oude moeder.

Pluspunten

• Kickstand
  • Usability
  • Scherm
  • Remote support kunnen doen

Minpunten

• Nog te weinig apps in de store

Let op: dit is geen in-depth review maar een andere inkijkhoek voor het gebruik van de Surface.

Ik heb een i5 128GB model aan m'n moeder gegeven voor d'r verjaardag.

Voordat zij deze in d'r handen kreeg waren de enige interacties tablet/PC:
  • Scherm of geluid uit zetten van mijn PC (als ik weer es niet luisterde)
  • Door een FB fotoalbum heen swipen (en net zoals bij een boek d'r vinger nat maken om naar de volgende pagina te gaan :+ )
Het eerste wat ze vroeg is: "Zit er een standaard bij? Bij de buren moeten ze hem altijd beet houden"
Toen liet ik de kickstand zien.... O+

Nu exact 2 weken later kan ze:
  • De SP3 aanzetten en inloggen (picture password FTW).
  • Ze kan 't nieuws lezen en de fotos en videos kijken van deze artikelen in verschillende apps.
  • Items van 'alle apps' naar 't startmenu pinnen, op de gewenste plek zetten en de tile grootte aanpassen
  • Internet bankieren bij de ING
  • Filmpjes van NGC bekijken
  • Op de FB tile status updates bekijken (niet echt bijzonder maar toch interessant voor iemand die nog maar twee weken een FB account heeft en de app nog nooit heeft gestart)
  • Apps killen
  • Skype video bellen
Dit alles na 1x 1 uur les en 1x 1 kwartier les.

Voor mensen die denken "dat is toch niets bijzonders":
Mijn moeder heeft al bijna twintig jaar reuma en is inmiddels 63 jaar oud.

Voor mensen die denken "dat kan toch ook met een tablet van een andere fabrikant":
Die hebben geen pen zoals de Surface of de subliem werkende kickstand. Op de bank of op de tafel, ze kan hem neerzetten zoals ze wil. Daarnaast is het inpluggen van t stroom ook een stuk makkelijker. Het grote scherm is ook zeker geen minpunt.
De mogelijkheid om tiles groter te maken is voor haar echt fijn zo hoeft ze geen moeite te doen om een app te starten. Apps zoals die van de NOS maken goed gebruik van Metro en ook hier worden tiles gebruikt voor het tonen van artikelen.

En omdat er gewone software op kan draaien kan ik door middel van Teamviewer wanneer nodig remote support doen.

De eerst volgende les zal geheel in 't teken staan van FB en zal ze haar eerste post doen.

Ik kan oprecht zeggen dat het een geweldig apparaat is. Want naast het gemakkelijke gebruik voor m'n moeder heb ik een krachtig werkpaardje staan voor wanneer ik langskom >:) (normaal moest ik altijd de laptop meeslepen)

Als ik toch nog wat nadelen moet opnoemen:
  • Geen i3 model met 128GB
  • Appstore voor Win8 is nog wel erg mager (i.v.m. WP8 store)
Surface... Wat ben je toch een held _/-\o_

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver?

Beetje 'overkill' voor moeder. Ik zoek ik naar argumenten waarom je geen Surface 2 hebt gekocht.

Groter scherm, en remote control met software die je blijkbaar moet installeren.

Maar eh ... altijd handig als kinderen iets geweldig vinden en dat dan projecteren op een ander, zoals in dit geval, jouw moeder. Ook super natuurlijk dat mensen op die leeftijd achter de PC gaan zitten. Mijn schoonmoeder heeft een 'smartphone' zodat ze kan WhatsAppen. Krijgen we in de groep ineens een visitekaartje of een geluidsfragment. Ha, en dan daarna: 'ik deed iets niet goed'.

Mooi man, moeder achter de Surface Pro 3. Ach ja, je moet ze soms een beetje verwennen en daar is de SP3 helemaal geschikt voor, al blijf ik van mening dat ze met een S2 ook prima uit de voeten had gekund.
Helaas is een smartphone voor mijn moeder geen optie vanwege haar reuma (ze heeft een dumbphone voor ouderen geprobeerd en dit lukte ook niet).

Bij mijn weten kun je geen full remote support doen op een iPad of Android tablet. De enige reden om TS te downloaden (install is niet nodig) is zodat ze kan zien wat ik doe, wat niet gaat met RDP.

Ik ben het met je eens dat het overkill voor m'n moeder is, helaas is er geen i3 128GB variant.
Maar ik denk dat je de clue van m'n verhaal hebt gemist. Het feit dat het een gebruiksvriendelijk apparaat is voor mijn moeder maar ook een werkstation voor mij wanneer ik een weekend langs kom.

De reden waarom ik voor een SP3 ben gegaan en niet een SP2 is simpel:
  • Groter scherm
  • Verbeterde kickstand
  • Nieuwe TypeCover
  • Mooier
  • Batterij
En ja af en toe moeders kunnen verwennen is ook leuk, zeker omdat ik de enige ben die dat doet.

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 20 september 2014 16:00]

Nee, de clue is mijn juist helemaal duidelijk. En ik vind het geweldig dat jij je moeder zo bij de nieuwste techniek betrekt. Ik probeer mijn vriendin ook zo'n SP3 aan te lullen maar dat heeft tot nu toe weinig effect. Ik heb zelf een Surface 2 en ben op zoek naar een reden om de SP3 aan te schaffen maar dat lukt nog niet echt. De S2 is voor mij meer dan voldoende. En ja, dan lijkt de S2 mij persoonlijk voor jouw moeder ook meer dan zat.

Maar dat is geen kritiek op jou, ik zocht alleen de meerwaarde voor jouw moeder van de SP3 tegenover de S2.
Ah excuses ik dacht dat je reactie sarcastisch was |:( .

Op de tafel of op schoot leek mij het scherm van de SP2 te klein. Dit is een stuk makkelijker lezen voor haar.
En 900 gram in de handen houden is absoluut geen optie.

Daarnaast ben ik zelf developer en dan is een groter scherm altijd fijn.

De combi nieuwe kickstand/groter scherm was een no-brainer en heb er absoluut geen spijt van :)

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 20 september 2014 17:59]

Interessant. Ik heb mijn oma van 71 met distrophie (hoe schrijf je dat) eerst geprobeert met een laptop te laten werken. Dat werd geen succes. Nu is ze al anderhalf jaar zoet met een iPad 2. En dat zonder echte ''lessen'' van mij weet ze al facebook te gebruiken (posts lezen, posten, vrienden maken en mensen lastig vallen) haar e-mail te gebruiken. Heel veel spelletjes te spelen en internet te bankieren. Zo'n surface lijkt me op het eerste gezicht toch veel ingewikkelder.
Ze zal waarschijnlijk nooit wat met het bureaublad doen, dat is inderdaad veel te ingewikkeld en niet touch-friendly. Het Metro gedeelte is in mijn ogen niet veel moeilijker dan iOS maar in Metro kan je tiles wel een stuk groter maken wat voor mijn moeder erg fijn is. Ook de live tiles zijn voor haar interessant, ze krijgt gelijk een overzicht.

Overigens was een van de eerste dingen die ik haar leerde was het killen van apps en het terug naar start gaan. Zo heeft ze altijd een beginpunt.
Super hoor.....mijn oma heeft ook een iPad, maar daar kan ze dus niet op werken. Ik denk dat ze als volgend apparaat (als ze dat nog mag meemaken) ook maar een Surface Pro moet aanschaffen....of misschien is het ook wel iets voor opa... ;-)

Maar ff serieus....de meeste mensen die de Surface maar 'niets' vinden, komen er meestal wel op terug als ze er een tijdje mee gewerkt hebben.
Als er geen x86/x64 applicaties op gedraaid gaan worden is een Pro wel een beetje overkill denk ik.

Maar de kickstand en de mogelijkheid om tiles aan te passen zijn wel een dikke plus t.o.v. van de iPad (zo maar gelijk aan de review toevoegen).

In mijn ogen is de surface-lijn nu eindelijk volwassen, ik heb met de SP1 en SP2 nog even de kat uit de boom gekeken.