Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6 Plus 64GB Grijs Review

ericje627 19 september 2014, laatste update op 26 september 2014, 12.496 views

Apple iPhone 6 Plus 64GB Grijs

De iPhone 6 Plus is een smartphone van formaat. Letterlijk. Maar ook zeker de prestaties en kwaliteit zijn uitstekend.

Pluspunten

• Scherm- en bouwkwaliteit
  • Landscape-modus
  • Camera

Minpunten

• Niet-ondersteunde apps worden opgeschaald
  • Duur
  • Lastig vasthouden met kleine handen
  • Geheugen niet uitbreidbaar

Na twee jaar trouw gebruik van de iPhone 5 vond ik het tijd voor de overstap naar de nieuwe iPhone 6. Mijn iPhone 5 beschikte over 16GB opslagcapaciteit, na een jaar zat die tot de nok toe vol met foto’s, apps en data daarvan. Op basis hiervan heb ik de keuze gemaakt om voor een model met 64GB opslagcapaciteit te gaan. Op 19 september was het dan zover: ik kon mijn nieuwe iPhone ophalen in Duitsland.

iPhone: 6 of 6 Plus?
De iPhone 6 en 6 Plus verschillen behoorlijk in formaat. Qua specificaties is er weinig verschil dus daar heb ik mijzelf niet op gericht. Vanwege intensief zakelijk gebruik heb ik de keuze gemaakt voor de iPhone 6 Plus. Deze beschikt over een 5.5” scherm en is qua afmetingen vergelijkbaar met de Samsung Galaxy Note, als je de telefoon in één hand wil houden heb je redelijk grote handen nodig.

Aankoop
Mijn iPhone 6 Plus (Grijs, 64GB) had ik van tevoren gereserveerd in de Apple Store in Frankfurt. Volgens Apple zou de reservering er voor zorgen dat je er zeker van bent dat de gekozen variant voor jou apart ligt. Vrijdagochtend, vroeg (op het moment dat de meeste van ons gaan slapen) begon voor mij de reis naar Frankfurt, 375km over voornamelijk de Deutsche Autobahn. Met een aantal tussenstops kwam ik hier rond 07:45 aan, op tijd voor de opening van de Apple Store, ik hoefde immers niet in de lange rij te staan vanwege die reservering. Apple hield woord, voor de reserveringen stonden er ongeveer 5 man voor mij, na een kwartier was ik aan de beurt. De wachtrij voor wachtenden zonder reservering werd met de minuut langer. Eenmaal binnen heb ik een siliconen hoesje voor de iPhone uitgezocht en het door mij gereserveerde model opgehaald en afgerekend. Totale schade: ¤939.00. Uitgepakt en direct in gebruik genomen. Zodra je het doosje openmaakt, ben je verkocht.
Drukte bij de Apple Store in Frankfurt

Scherm
De iPhone 6 Plus beschikt over een groot 5.5” scherm van uitstekende kwaliteit. De kleuren komen echt tot zijn recht, zijn levendig en de helderheid van het scherm is prima. Dit maakt het scherm ook in de volle zon goed leesbaar, iets waar zijn voorgangers mee kampten. Het scherm en touchscreen zijn samengevoegd in één laag en bedekt achter een glasplaat. De resolutie van het scherm is 1920x1080 pixels (Full HD), dat moeiteloos Full HD video’s afspeelt en foto’s tot in detail weergeeft.

Apps
Bij het installeren van Apps bekroop mij weer enigszins het iPhone 5-gevoel. Doordat de iPhone 6 Plus over een 5.5” scherm beschikt worden de apps die nog niet zijn aangepast, opgeschaald naar een passende resolutie. Dat resulteert vaak in onscherpe tekst, slecht te lezen afbeeldinen en knoppen die niet altijd meer op de juiste plaats staan. De apps van Apple zijn al wel aangepast en deze werken prettig, het grotere scherm komt dan echt tot zijn recht.
De meeste apps zullen worden bijgewerkt zodat ze op het grotere scherm ook tot hun recht kunnen komen, dat is een kwestie van tijd.
NS Reisplanner, opgeschaald (links), Pages van Apple, geoptimaliseerd (rechts)

Connectiviteit
De iPhone 6 Plus beschikt net als de iPhone 5 en 5S over de Lightning-aanlsluiting voor gegevensonverdracht en opladen. Het apparaat beschikt over een hoofdtelefoonaansluiting die links onderaan is geplaatst, naast de primaire microfoon. Rechts onderaan is een luidspreker te vinden. Draadloos beschikt de iPhone 6 over WIFI 802.11 a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.0, GPS en NFC voor mobiele betalingen (Apple Pay, in aantocht). Mobiele netwerken worden volledig ondersteund, de iPhone 6 kan met alle Nederlandse 4G-frequenties overweg.
Het bereik en de snelheid van de mobiele verbindingen zijn prima. Deze zal ik later nog uitgebreider testen.
De knoppen op het toestel zijn grotendeels op de vertrouwde plaats te vinden, aan de linkerzijkant de volumeknoppen en mute-knop, onderaan het scherm de homebutton met TouchID en voor het eerst aan de rechterkant de sleep/wake knop. Bij een telefoon van dit formaat is het prettig dat de knoppen zich aan de zijkant bevinden, zoals bij onder andere Samsung al langer het geval is. Door deze positionering zijn de knoppen goed bereikbaar.

Prestaties
Apple’s nieuwe A8 soc is een dual-core 64bit processor geklokt op 1.4GHz en heeft de beschikking tot 1GB RAM. Samen met de M8 coprocessor voor bewegingsactiviteit (zoals ook in de iPhone 5S te vinden is) zorgt deze ervoor dat het toestel soepel werkt. Het toestel start vlot op, 26.9 en 29.3 seconden voor respectievelijk warm- en cold boot.
Daarnaast heb ik op mijn iPhone een aantal benchmarks laten draaien, waaronder Geekbench en 3D Mark.
Uit de resultaten van Geekbench komt een gemiddelde score van 1583 voor single-core en 2880 voor multicore (5x getest). In vergelijking met de iPhone 5S, dat is zo’n 180 tot 300 punten hoger en op single-core een stuk sneller dan de meeste Android telefoons. De algehele (multicore) prestaties zijn vergelijkbaar met de Samsung Galaxy S5, Note 3 en Sony Experia Z1, maar die zijn ook een stuk goedkoper.
Resultaten Geekbench 3 voor iOS

Camera
De iPhone 6 Plus beschikt net als zijn voorgangers over een 8 megapixel camera, echter zijn er wel een aantal wijzigingen doorgevoerd. De camera beschikt nu over focus pixels waarmee sneller kan worden scherpgesteld, indien nodig zelfs continu. De camera van de 6 Plus beschikt ook over optische beeldstabilisatie, dat kan goed van pas komen bij situaties waar weinig licht is.
De camera steekt een millimeter uit, dat is niet iets wat ik als hinderlijk ervaar. Met een hoesje valt het uitstekende deel zelfs geheel weg.
Komende dagen zal ik in verschillende situaties foto’s maken (overdag, ’s avonds) en mijn bevindingen hier plaatsen.

Alvast een voorproefje van een foto ’s avonds:
Lichtjesroute Eindhoven, HDR, ISO100-1/15

Accuduur
Voor een beoordeling over de accuduur is het nog te vroeg, die test ik gaandeweg, tot nu lijkt de accu goed te presteren.

Heb jij ook een Apple iPhone 6 Plus 64GB Grijs?

Meer advertenties

940 euro, en dan vergelijken met een S5. Dat vind ik geen eerlijke vergelijking. Ik weet zeker dat 90% van alle mensen die een Galaxy S5 koopt, deze koopt voor de helft van het geld van een 6 Plus.

Reviewer, wees eerlijk, 940 euro is toch belachelijk veel geld voor deze (en elke andere) smartphone? Met name als je het vergelijkt met wat je kan krijgen voor 300 euro (Nexus 5, Oppo One).
Daar heb je inderdaad een goed punt, de prestaties zijn vergelijkbaar met de Galaxy S5, Note 3, Sony Experia Z1, maar die zijn ook een stuk goedkoper. In deze vergelijking levert een high-end Android smartphone dus meer waar/presaties voor zijn geld.
Het instapmodel-iPhone 6 Plus met 16GB komt overigens op 799 euro en die beschikt over exact dezelfde hardware als de variant die ik heb gekocht (de 64GB).
Daarom staat er ook als minpunt: relatief duur.
beter maak je er: erg duur van. En door de prijs kan er ook wel minimaal een ster af...
Ik denk dat de reviewer dat zelf nog altijd wel uit maakt.
Het is een duur apparaat, echter krijg je dat bij premium merken wel weer terug.

omdat jij blijkbaar geen iPhone wilt, wil het nog niet zeggen dat het een slecht product of wat dan ook is.

Verder, prima review :-)
ik ben misschien scheel maar ik las bij Z500 zijn opmerking alleen maar dat een toestel van tegen de 1000 euro relatief duur noemen misschien een beetje zacht uitgedrukt is en dat je daar toch wel erg van mag maken.

Je kan discussiëren of je dat geld er aan zou geven of niet. Maar als je het vergelijkt met andere flagships is het gewoonweg duur. Hier is niets subjectief aan. Er staat na "¤" of voor "euro" een groter getal. Dit betekent duurder. Einde discussie
Het is niet gewoonweg duur. Hij kost meer dan andere modellen. Jij vind hem duur ;)
Wat is duurder: 1000 euro voor een broodje kaas of 1050 euro voor een nieuwe Ferrari? Natuurlijk zijn de producten niet te vergelijken, maar dat vinden sommigen ook van een S5 en een iPhone 6(plus).

Ik krijg zo de kriebels van mensen die "einde discussie" of, nog erger, "punt" zeggen; dat bepaal ik zelf wel!
--------------

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 30 september 2014 11:51]

Het broodje kaas is duur, de Ferrari van 1050 euro goedkoop en in een absolutie vergelijking in de Ferrari het duurst.

Zie vandale.nl:
"2duur (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: duurder, overtreffende trap: duurst)
hoog in prijs; kostbaar: (ironisch) duur doen gewichtig"

Over de Iphone; die is dus duur en zelfs 'duurst' binnen zijn klasse. Allemaal niet zo ingewikkeld. Waar gaat het over jongens...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 september 2014 17:03]

Waar gaat het over jongens...
Wellicht het zinnigste dat in de bovenstaande 9 posts gezegd is.
Vergeet je de verkoopwaarde niet? Die bij Apple devices altijd enorm hoog ligt?
Je koopt je telefoon toch niet om die meteen weer te verkopen :+
Tuurlijk niet, maar kijk voor de grap eens wat een iPhone 4 (van 4 jaar oud!!) nog opbrengt op Marktplaats ;)
Persoonlijk vind ik ook dat de prijs niet erg hard doorweegt in uw eindoordeel.
Mijn Oneplus One met 64 gb kost 310 euro.
Verder vergelijkbaar van specs dus maar wel 630 euro goedkoper! Je kan dus 3 Oneplus One's kopen voor 1 iPhone.
Ik heb geen hoesje rond mijn telefoon en kan volledig genieten van zijn design :-).
Zelf heb ik als vorige de HTC One M7 gehad dus qua design en degelijkheid heb ik een mooie baseline.

Maar zoals ik het lees staat het toch op de zaak :-) (dan maakt prijs natuurlijk niet zoveel uit).

Veel plezier ermee! Het is allesinds een zalig toestel!
Maar de Oneplus One is nog niet in de winkel te koop (alleen via uitnodiging op internet) en heeft geen volledige 4G werking dus dat is wellicht ook niet het sterkste voorbeeld.

@hieronder
:P In Nederland zijn er een aantal 4G frequenties die de telefoon niet ondersteund. reviews: OnePlus One: Nexus-concurrent van Chinese nieuwkomer

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 september 2014 15:37]

De iPhone is ook niet zomaar in de winkel te koop :p
De 4G dekking heb ik eerlijk gezegd nog geen last van gehad in België.
Toch niet meer of minder dan mijn HTC One. Ik zit ermee op het Base netwerk en valt goed mee dus eigenlijk.
Maar je hebt ergens een punt.

Edit: reactie op de edit
Klopt, ik heb bij die review ook gereageerd wat de invloed in België zou zijn. Deze zou normaal een invloed moeten hebben want ik heb van al de providers de frequenties toen nagekeken. Echter in de praktijk merk ik er niets van.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 26 september 2014 13:17]

Dat deze telefoon niet makkelijk verkrijgbaar is, maakt het geen betere of slechtere telefoon. Dat is gewoon een argument om iets terug te zeggen.

De 4G daarentegen... eh, sja... dus... ja, dat klopt.

(verzonden met een OPO via 3G)
Urm, nee. Dat diskwalificeert het product in een objectieve vergelijking.

Los van de geruchten (Oppo en geld toeleggen) heeft het geen nut een product te vergelijken dat niet normaal geleverd kan worden. Die pot goud bij de regenboog lijkt mij stukken beter dan de Iphone 6, misschien heeft die ook wel 4G...
En die OnePlus wordt waarschijnlijk met verlies verkocht om naamsbekendheid te krijgen. Ben benieuwd wat hij dadelijk gaat kosten als hij voor iedereen beschikbaar komt.

Ontopic: prima review na korte tijd dat de telefoon op de markt is. Wel lijkt me 5 sterren wat veel nav de kritiek die je levert. Maar ja, halve sterren kunnen niet gegeven worden.
Je hebt gelijk, hij wordt "waarschijnlijk" met verlies gekocht, dus je kan er geen drie kopen voor de prijs van een iPhone. Kunt u het nog eens voor me uitrekenen?
Zit er ook IOS op je Oneplus Ons?
ik vermoed dat het een retorische vraag is om te kunnen aangeven dat ios het geld compenseert.
Maar het draait cyanogen. Momenteel in mijn ogen het beste besturingssysteem samen met sense over android van htc.
(Verzonden van een iPad terwijl ik kijk naar een mbp :) )
Waarommag je nie vergelijken? Is de prijs het enige criterium? Mag je een S5 dan ook niet vergelijken met een OPO? Nee, het zijn allemaal high end telefoons die gerust met mekaar vergeleken kunnen worden.
Helemaal mee eens. Sterker nog: geld is een non-issue bij high end telefoons! Het argument dat een andere telefoon goedkoper is, maakt deze op geen enkele manier minder goed! Geld is een compleet wanargument. Dat de S5 goedkoper is maakt 'm niet sneller, mooier of beter... wel financieel aantrekkelijker.
Voor de eindpunten die je geeft, is de score die je geeft (5 sterren) onrealistisch. Jammer!
Daar heb je gelijk in. Eigenlijk zou het eindoordeel automatisch berekend moeten worden:
In dit geval dus 4,2 => 4 sterren
Ja inderdaad, dat is veel realistischer
Lijkt mij niet. Immers niet elk punt zou even zwaar mee moeten tellen. Overigens zijn sommige sub-scores überhaupt twijfelachtig. Gaat het nu om de prijs of om de prijs in verhouding tot wat je krijgt? Over het algemeen het laatste, anders zouden alle high-end telefoons niet hoger dan 2 sterren kunnen scoren. Maar dan is de gebruikte terminologie dus te onduidelijk.

Ik denk dat je uiteindelijk best het "gevoel" kunt samenvatten in een cijfer dat los staat van de subscores. Dit zie je heel vaak in game reviews. Ook al scoort een game bij Graphics en muziek een 7, dan nog kan die game een 9 scoren omdat hij zo leuk is.

Als ericje627 dit product 5 sterren waard vindt dan heb ik daar geen problemen mee. De minpunten staan immers gewoon vermeld. (Daarnaast gaat een telefoon review al snel commentaar krijgen richting de Android/ iOS clash).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 september 2014 17:13]

Daar heb je een punt, het liefste zou ik inderdaad 4.5 ster geven, er zitten namelijk toch een aantal haken en ogen aan. Daarom bij deze aangepast naar 4 sterren, past er beter bij gezien de sub-beoordelingen.
De meeste Android telefoons kosten dan ook geen 899 euro. (Sterker nog volgens mij stopt het wel bij 800 euro). Niet echt een passende opmerking.

Misschien kun je het prijspunt aangeven vanaf dat de prestaties gelijkwaardig zijn? Dat lijkt me dan wel weer interessant.
Bij de opmerking 'op single-core een stuk sneller dan de meeste Android telefoons' doelde ik op de score die Geekbench geeft voor single-core prestaties. Overall (multi core dus) zijn er telefoons met Android die inderdaad een stuk goedkoper zijn en vergelijkbare of zelfs betere scores hebben.
Voor een telefoon met Android van ongeveer 500 euro krijg je dus meer waar/prestaties voor je geld.
Het staat fabrikanten vrij om een Android telefoon te maken van ¤1000 met een betere single-core prestatie dan deze iPhone ogenschijnlijk levert. Dat zo'n telefoon niet bestaat mag niet het probleem zijn van Apple, ook niet als hun telefoon duurder is. Moet Apple nu ineens goedkopere telefoons maken met mindere prestaties zodat eea beter te vergelijken is?
Ik denk dat je het originele bericht nog eens goed moet doorlezen...

Het punt dat werd gemaakt was namelijk 'een stuk sneller dan de meeste Android telefoons'. Dat impliceert dat er Android telefoons die dus net iets trager of sneller zijn, aldus de reviewer. Vervolgens combineer ik dat met het feit dat er geen Android telefoons van 900 euro zijn. Daar verbind ik de vraag aan vanaf welk prijsniveau die situatie dan optreed. Met die informatie kan iedereen vervolgens zelf bepalen of het de premium prijs waard is.

Snap je nu dat jou opmerking nergens op slaat?
Ik reageerde niet zozeer op de reviewer, maar op jouw post en wel specifiek op de gedachte dat de snelste iPhone blijkbaar niet vergeleken mag worden met de snelste Android telefoon, omdat de laatste goedkoper zou zijn. Dat is namelijk wat ik uit je reactie opmaak. Feit blijft dat de reviewer een verschil in single-core snelheid beschrijft. Roepen dat de iPhone veel duurder is maakt dat niet ineens niet waar, wellicht dat andere argumenten meer effect sorteren. Waar je met jouw post de prestaties aan prijs koppelt, geef ik als tegenargument dat de single-core benchmark ook gewoon los van prijs gezien kan worden.

Ik snap dus inderdaad niet wat er mis is met de zienswijze die ik noem. Ik snap overigens ook niet welk prijsniveau je zoekt en welke situatie daarbij zou optreden. Ik snap ook niet waarom je die zou willen zoeken, want Apple biedt niet zo veel keus en aan de Android kant bestaan er simpelweg geen duurdere telefoons.
Dat je mij niet snapt is duidelijk ja. Des te meer omdat de reviewer op 25 September reeds mijn vraag heeft beantwoord. Vervolgens kom jij op 30 september als mosterd na de maaltijd met de voorgaande reactie. Je komt niet met argumenten maar met een 3 tal (ongerelateerde) statements

Verder was niemand iets aan het roepen, ROEPEN DOE JE ZO op het internet.

Mijn vraag was duidelijk, het antwoord ook. Daar zult u het mee moeten doen :Y) .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 oktober 2014 00:16]

Dat ik je niet snap gaf ik zelf ook aan. Je kiest er voor om dat te herhalen en te benadrukken ipv mij te helpen te begrijpen waar je het nou over probeert te hebben. Zo schieten we dus niets op.

Ik kwam inderdaad aanvankelijk met alleen een statement en pas later met argumenten, dat heb je goed gezien. Ik zie niet in waarom ik geen statement mag maken, ook niet waarom dat niet 5 dagen na een beantwoordde vraag zou mogen. Ondanks herhaaldelijk lezen van jouw reacties raak ik je telkens helemaal kwijt. Ik heb aangegeven hoe ik jouw post heb geïnterpreteerd, want misschien is daar iets mis mee. Ik zie echter nog steeds niet in waarom mijn statement niet gemaakt mag worden en je doet geen enkele moeite om aan te geven waarom dat niet zou mogen, ondanks dat ik aangeef dat ik niet begrijp wat je probleem is. In plaats daarvan krijg ik inzicht in jouw definitie van roepen op het internet.

Mijn vragen/statments blijven dus dezelfde: Waarom mag de single-core benchmark score van een telefoon niet los gezien worden van de prijs van die telefoon? De score is toch gewoon hoger? Dat mag toch gewoon gesteld worden zonder dat meteen verwezen hoeft te worden naar het prijsverschil?
De iPhone 6 (plus) is helemaal niet sneller dan bijvoorbeeld een Nexus 5 van 330 euro. https://t.co/gzezt8RnzF
Wat ik niet begrijp: stel je vind dit het allerbeste toestel wat er is. Dat kan. Prima. Maar het kan toch nooit TWEE keer zo goed zijn als de concurrentie, die 2 (soms 3) maal goedkoper zijn. Je hoort hier toch te zeggen: je krijgt niet de bang for the bucks MAAR ik vind perfectie die, in principe onevenredige, hogere prijs waard. Dus voor mensen die een prima telefoon willen: kijk ook naar de concurrentie, maar voor mensen die het beste van het beste AT ALL COSTS willen kijk hierheen. Dat verhaal kun je schrijven

MAAR

Dan kan de telefoon natuurlijk nooit 5 sterren krijgen. Die prijsstelling moet toch gewoon een stuk omlaag met het aantal sterren?

PS:
Dit raakt een veel groter probleem bij Tweakers: hoe reken je de prijs mee in een review. Wat mij betreft is dat nu veel te onduidelijk, sterker nog, de prijs wordt nu altijd TWEE maal meegerekend. De eerste keer bij elke kwalificatie en de tweede keer als aparte kwalificatie. Neem bijvoorbeeld scherm: toen de moto g een prima 720p scherm kreeg was dat zo 4 sterren waard. Niet zo gek gezien de prijs die voor de moto g werd gevraagd. Maar dat is het hem nu: de moto g kon ook op 5 sterren rekenen voor de prijs. Als dat zo is dan klopt of het feit dat scherm objectief 4 sterren had niet, er zijn immers schermen die vele malen beter zijn, of de losse prijsrekening moet eruit.

Mijn punt: een telefoon die 2 maal duurder is dan de concurrentie kan geen 5 sterren hebben, want wat moeten gelijkwaardige toestellen dan hebben die een veel lager prijspunt hebben? 5,5 sterren? (overigens geeft reviewer vaker 4 sterren dan 5 en een keer zelfs 3 sterren, dus waar 5 sterren vandaan komt snap ik sowieso niet)

Edit: dit doet niet af aan het feit dat de informatie in de review zeer bruikbaar is. Prima review dus verder! Geloof alleen niet zo in 5 sterren :p

[Reactie gewijzigd door paulklooster op 25 september 2014 18:21]

Dit blijft natuurlijk een persoonlijke review. Wat als geld nu geen rol speelt: dan weegt aanschafprijs dus niet mee in je eindoordeel.

Aanschafprijs is altijd een lastig punt in een review. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen betekenen dat een toestel van ¤10,- (met android redelijke specs, redelijk design en redelijke bouwkwaliteit) , 5 sterren krijgt omdat andere toestellen met vergelijkbare specs 4 x zo duur zijn.
Waarom staat je je blind op de prijs. Voor de meesten is dat helemaal geen issue. Getuige de 10 miljoen verkochte toestellen.
Ik heb recent een telefoon van 150 euro ook 5 sterren gegeven, puur om het feit dat ik de prijs kwaliteit fantastisch vind. Zou deze telefoon 500 euro kosten, dan zouden daar een magere 2 sterren van over blijven. Mijn punt: denk daar maar over na ;)
Hierboven is al volop gesproken over de prijs (duur / te duur / whatever), dus daar meng ik me niet in. Maar wat is die foto van mooie kwaliteit! Ik heb nu een iPhone 5, maar dit is een wereld van verschil....
Dat dacht ik ook! Totdat je de URL (https://evanaert.eu/files_pub/IMG_6534.JPG) op volledige grootte weergeeft. Dan valt het wel weer mee. Niet slecht, maar ook niet zo heel goed...
Wat ik mis, in een telefoonreview dan, hoe of hij belt. Das best belangrijk namelijk bij een telefoon, of hij nu buigt, te duur zou zijn of wat dan ook.
Dat klopt, het onderdeel mist nog.
Op het moment van schrijven had ik pas 2 keer gebeld, maar dat stukje is in de maak :)
In wereldwijde tests komt de nieuwe iphone ook niet hoger dan plaats 5 op de ranglijst.
hij verliest het daarbij zelfs van de samsung s5.
8)7
Welke tests heb je het dan over? Alle benchmarktools schijnen nog aangepast te moeten worden om optimaal van iOS 8/iPhone 6 gebruik te kunnen maken. En benchmarks zeggen vaak niet veel over snelheid in dagelijksgebruik.
Tsja, zo lang mensen dit soort idiote bedragen massaal voor een telefoon blijven betalen blijft Apple zich doodlachen en fijn die prijzen aanhouden en per type drastisch verhogen. Als jij er blij mee bent als reviewer, prima. Ik vind het oplichting.
Persoonlijk vindt ik het ook iets te gortig voor een telefoon. Maar verder zijn we dat concept toch wel gewend? Die HDMI kabel ligt bij de Dixons ook gewoon voor 15 euro in het schap, terwijl een 3 meter kabel bij de Action ¤2,07 kost. Die Cornetto van unilever kost in praag ¤0,15 in de losse verkoop.

Volgens jou logica wordt je in Nederland met vrijwel alles opgelicht :+ .
Ik zou bij design er een ster bij optellen; de mooiste Iphone tot nu toe (is een mening! Don't kill me). Lijkt erg op de HTC One M8, wat ik de mooiste telefoon tot nu toe vind.

De prijs mag nog wel een ster vanaf en de bouwkwaliteit, hebben we inmiddels kunnen merken, mag ook wel 1 of 2 sterren minder ;)

Zelf lijkt de 4.7" versie me de perfecte telefoon, ik vind namelijk mijn HTC One van 5" net te groot. Maar zal hem er niet voor inruilen.
Het is dat je het zegt dat we je niet mogen vermoorden om die opmerking, maar anders hadden we het gedaan :+

Bij de eerste geruchten dat de nieuwe iPhone er zo uit zou komen te zien dacht ik "dat kan echt niet, dit moet een grap zijn want Apple komt niet met zo'n gedrocht na de designs van de 4 en 5". Toen de geruchten aan bleven houden heb ik zelfs nog gedacht dat ze wellicht expres foto's van een hele slechte chinese knock-off aan het lekken waren om de verrassing des te groter te laten zijn bij de introductie..... ik zag ze al voor me, krom van het lachen dat echte fanboys die troep nog echt zouden hebben gekocht ook! :)

Maar goed... niets bleek minder waar ..... :) Weg beeld van huilende Apple topmannen van het lachen, maar bittere ernst..... bastards :)

Na een iPhone 4 en 5 vanwege het design en redelijk gebruiksgemak.... ga ik nu mijn 5 maar gebruiken tot hij echt op is. Ik wordt nog geen wijs uit de alternatieven maar het is wel zeker dat ik het Apple schip ga verlaten :)
Zal vast een mooie telefoon zijn, heb niks gelezen van je review maar moet dit toch eventjes opmerken: Bouwkwaliteit als een pluspunt? Laat me niet lachen #BendGate...