Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Cube Array B2 5000mAh Powerbank Review

Traddor 18 september 2014, 692 views

Cube Array B2 5000mAh Powerbank

De B2 van Cube Array is een goede powerbank met een prima capaciteit. Ideaal (meer dan de A5) voor het dagelijks gebruik wanneer er geen directe stroomvoorzieningen aanwezig zijn.

Pluspunten

• Ziet er professioneel uit
  • Zeer makkelijk in gebruik
  • Ideaal formaat

Minpunten

• Batterij-indicatoren slecht te zien in zonlicht
  • Geen lichtnetadapter

Idee voor het dagelijks gebruik
Een aantal maanden geleden heb ik de A5 van Cube Array aangeschaft. Een goede powerbank met een zeer grote capaciteit. Voor de geïnteresseerden, ik heb ook daar een review van geschreven.
Omdat ik voor mijn studie regelmatig op locaties kom waar stroom niet direct voor handen is, maar de A5 voor mij iets te lang duurt om op te laden (voor 1 dag, in mijn geval), was ik op zoek naar een powerbank met een iets lagere capaciteit. Zodoende ben ik bij de B2 gekomen. Het zal de lezer dan ook opvallen dat ik regelmatig een vergelijking maak met de A5 Powerbank van Cube Array.

Levering
Ik heb de powerbank besteld op de website van CubeArray, en deze was in drie dagen geleverd. Net als de A5 wordt deze geleverd in een net bruin kartonnen doosje met een snoer. Het enige kritiekpunt dat ik dan ook heb is de absentie van een lichtnetadapter. Alleen die heb ik zelf ook genoeg liggen. Geen ramp dus. Al kan ik wel begrijpen dat niet iedereen meer dan één lichtnetadapter heeft liggen. Ik zou dan ook graag zien dat de prijs van een adapter iets lager zou zijn om dit iets antrekkelijker te maken.

Eerste maal opladen
Ik heb direct er voor gezorgd dat alle energie die in de powerbank zat er uit ging, want ik was wel benieuwd naar hoe lang het zou duren tot deze volledig opgeladen zou zijn. Het opladen van mijn telefoon ging ongeveer even snel als dat ik gewend was met de A5, prima dus. Binnen ongeveer twee uur was mijn telefoon volledig opgeladen en was de powerbank bijna leeg. Tijd om deze dus op te laden.

Het opladen van de powerbank duurde ongeveer een uurtje of 5 met een 2.1A stroomnetadapter. Iets sneller in verhouding met de A5 Powerbank. Die ongeveer 11 uur nodig had met een 2.1A adapter. Het gevolg is dan ook dat deze voor mijn dagelijks gebruik handiger is. Deze is prima in een nacht op te laden.

5.000 mAh?
Ik heb een heel klein beetje twijfels aan de hoeveelheid energie er in deze powerbank zit. Ik weet dat er altijd een significante hoeveelheid verlies zit in het gebruik van een powerbank. (ongeveer 25% t.o.v. van wat er in zit, gaat niet mee naar het apparaat.) De A5 kenmerkt zich door dit verlies van A naar B ernstig te reduceren, dat is goed. Alleen krijg ik een beetje het idee dat dit minder geldt, (lees: minder dan de A5, beter dan een gemiddelde powerbank die ik ook gebruikt heb) dan voor de A5. Dat vind ik jammer, maar niet brekend voor de B2.

'Deze gaat elke dag mee!'
In een doorsnee week komt het toch regelmatig voor dat ik halverwege de dag met een nagenoeg lege telefoon zit. (Het zal ook aan de batterij van mijn Sony liggen..) Dan is het simpelweg gewoon fijn om een redelijke powerbank op zak te hebben. Het is dan ook regelmatig voorgekomen dat ik de B2 nodig heb wanneer ik in de trein zit op de weg terug naar huis.

Het ideale aan de powerbank is dat ik deze elke dag op kan laden, 's ochtend's vol is, en aan het eind van de dag genoeg over heeft mocht ik nog ergens naar toe gaan waar ik mijn apparatuur niet op kan laden. Daarnaast ziet deze er prima uit in vergelijking met andere powerbanks (felle kleuren, lelijk plasticen afwerking) die ik met enige regelmaat zie. Het gevolg is ook dat ik bijna geen dag zonder de B2 het huis verlaat.

Stevig en zakelijk
De powerbank ziet er zeer netjes uit, en zoals ik hier boven ook al plaats, haast zakelijk. De zilveren afwerking zorgt ervoor dat de B2 prima in de hand te houden is, de buitenkant niet warm wordt en er ook nog eens zeer professioneel uit ziet.

Het probleem van de indicatoren keert terug
Ook in de B2 zitten de batterij-indicatoren weer. Een onopvallende knop op de zijkant, en vier kleine gaatjes waar de lichtjes onder zitten moeten weergeven hoe veel energie de batterij nog heeft. Alleen het probleem met deze lichtjes komt weer terug. In zonlicht, of elk ander wit licht, zijn deze lichtjes niet te zien. Ik had stiekem gehoopt dat de producent hier aan gedacht zou hebben en met een iets betere oplossing had gekomen. Het is natuurlijk geen breekijzer van het product, maar het zou het al goede product nog beter maken.

Niet perfect. Wel erg goed.
Op de kritiek na, want geen enkel product is naar mijn idee perfect, is de B2 Powerbank van Cube Array een goede batterij voor een nette prijs. Naar mijn mening had de prijs voor een lichtnetadapter lager gekund, en het draadje gratis. De B2 ziet er geweldig uit, en dat is een groot pluspunt. De minder hoge capaciteit maakt de B2 aantrekkelijker dan de A5 en ook mijn keuze in het dagelijkse gebruik. Al met al, vier sterren. En ik hoop heel stiekem dat Cube Array voor hun volgende producten wat gaat doen aan de wat mindere indicatoren. Een goed product hoort namelijk altijd te werken!

Heb jij ook een Cube Array B2 5000mAh Powerbank?