Nikon D5300 Zwart Review

tweaker2010 18 september 2014, laatste update op 25 oktober 2017, 145 views

Nikon D5300 Zwart (Product gekocht)

De D5300 is een prima opvolger van de D5200 met betere specs en minder gewicht.

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Handig kantelbaar scherm
  • Grip ligt goed in de hand
  • Licht van gewicht
  • Maar liefst 39 AF punten
  • 5 beelden per seconde
  • Full HD filmen in 60 fps
  • Toffe zwart-wit en kleuren effecten

Minpunten

• WiFi functie is beperkt en instabiel
  • GPS zorgt voor mindere accuduur
  • Veel opties diep weggestopt in menu
  • Sluiter maakt relatief hard geluid
  • Geen panoramafunctie
  • HDR werkt alleen in PSAM
  • Vrij prijzig

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Beeldkwaliteit
Vergeleken met de D5200 heeft de D5300 als groot voordeel dat er geen anti-aliasfilter in zit.
Dit is onder andere handig als je vaak regelmatige patronen wilt fotograferen. Bij landschappen heb je er weinig voordeel mee. Verder heeft de D5300 de mogelijkheid 5 ipv 3 foto's per seconde te schieten.

EXPEED4 processor
Deze is een verbetering van de EXPEED3 uit de D5200.

ISO 100-256000
24,2-megapixel APS-C CMOS-sensor

Voor wat betreft de keuze voor lenzen is het belangrijk om te weten dat het geen full-frame sensor betreft. Gebruikt je bijvoorbeeld een 35mm prime lens dan kom je uit op een effectief 60mm. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf.

Afmetingen en gewicht
De verbeterde grip was voor mij 1 van de belangrijkste redenen om voor dit toestel te kiezen. De D5200 hield in de winkel namelijk net iets minder prettig vast. Verder zijn er optisch weinig verschillen zie onderstaande afbeelding:

De D5300 is erg licht (zelfs nog lichter dan mijn oude D3100!) Vergeleken met de D5200 scheelt het 75 gram. Dat lijkt misschien een klein verschil maar dat merk je wel als je het toestel met je mee draagt.

>> PS: ik kwam deze review nog tegen in mijn review overzicht.
Deze stond blijkbaar al sinds 2014 in de preview mode en was nooit online gezet. O-)
Ik weet dat de D5300 inmiddels allang is opgevolgd door de D5500 en D560, maar ik wilde deze kleine review (ook al is hij nog lang niet af) jullie niet onthouden.
Wellicht heeft iemand er wat aan. Opmerkingen zijn uiteraard welkom. ;)

Heb jij ook een Nikon D5300 Zwart?