Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Rival Zwart Review

Nakebod 18 september 2014, laatste update op 20 september 2014, 841 views

Steelseries Rival Zwart

Als ik geen Logitech G500 zou hebben, was dit een perfecte muis!

Pluspunten

• Kleurtjes
  • Goede rubberen grip
  • Instelbare DPI

Minpunten

• Laag gewicht
  • Slechts 2 DPI/CPI niveau's
  • Geen vrije scroll (Logitech Precision Scroll)

Steelseries bedankt!

Deze review is mede mogelijk gemaakt door Steelseries, welke een sponsor was tijdens de Tweakers Express 2014.

Tijdens deze fantastische treinreis waren er meerdere prijzen te winnen, waaronder een Steelseries pakket met daarin een APEX Gaming Keyboard en Rival muis.
Een voorwaarde van het winnen is het schrijven van een review, helaas wel binnen 2 weken. Persoonlijk vind ik dat vrij kort om echt goed aan een muis en toetsenbord te wennen, dus mogelijk dat enkele punten niet geheel eerlijk zijn omdat ze gewoonweg wat meer gewenning nodig hebben.

Vormgeving / Ergonomie

In deze review zal ik wat vergelijkingen maken met mijn huidige muis, een Logitech G500.
Het eerste wat mij opviel toen ik de muis uit de verpakking had gehaald, was dat hij erg lang oogt, terwijl hij vrijwel even lang is als mijn G500.

In ruststand ligt mijn hand net iets fijner op de G500 dan op de Steelseries Rival. Het is een heel klein subtiel verschil, wat vrijwel niet uit te leggen valt. Niet dat het erg is om de Rival vast te houden, in tegendeel. Hij ligt goed in de hand en je kan prima bij de extra knoppen.

Nu heb ik destijds de Logitech G500 (En voorloper G5) erg bewust uitgezocht op deze, voor mij, ideale pasvorm. Een ideale vorm wat ik bij weinig andere muizen heb gezien.
De Rival komt dicht in de buurt, en misschien na wat meer gewenning dat het niet meer zoveel uitmaakt. Wat wel zeker is, is dat wanneer ik geen G500 had gehad had, dat de Rival zeker op mijn favorietenlijstje zou staan.

Rival vs G500: Het verschil is eigenlijk niet te zien, toch omsluit mijn hand de Logitech G500 beter.
http://tweakers.net/ext/f/EPNAN7Xbvn7NEoLflkMJfSKD/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/csEBSb0XAL9yYDQ5T6ENTmYs/medium.jpg

Bouwkwaliteit

De muis voelt stevig aan, geen kraakjes of piepjes tijdens het gebruik. Hopelijk blijft dit in de toekomst, daar kan ik nu nog geen oordeel over geven.

De grip is erg goed, mede dankzij het gebruikte rubber, met kleine puntjes voor nog meer grip. Wel is het materiaal, tenminste op de muisknoppen, erg gevoelig voor (vette) vingerafdrukken. Vrijwel direct nadat je de muis hebt schoongemaakt zie je alweer nieuwe afdrukken, iets wat je voor een muis in deze prijsklasse eigenlijk niet zou mogen verwachten.

De muis is vrij licht. Sommige zullen dit positief vinden, van mij had dit wel wat zwaarder gemogen. Als je jarenlang een zwaardere muis bent gewend (Bij Logitech kan je met kleine gewichtjes van enkele grammen je muis lichter/zwaarder maken), dan mis je een beetje weerstand.

Een klein minpuntje in de uitstraling vind ik ook het gebrek aan een mooi gevlochten USB kabel. Iets wat het Steelseries Apex Gaming keyboard wel heeft. Toegegeven, veel voegt het niet toe. Het oogt vooral mooier, maar het voegt wel extra stevigheid toe aan de kabel. Waardoor kabelbreuk minder snel voorkomt. Eigenlijk een "gemis" voor een gamingmuis.

Software

Allereerst vind ik het jammer dat de muis en toetsenbord verschillende software nodig hebben. Zo "moet" je meerdere profielen aanmaken voor hetzelfde spel, terwijl 1 profiel met instellingen voor je muis en toetsenbord makkelijker zou zijn.

Met de software Steelseries Engine 3 kan je de firmware updaten, de muis/knoppen instellen en, geheel volgens de hype, opslaan in de cloud. Wat stiekem wel handig kan zijn als je meerdere computers hebt en dezelfde instellingen wilt behouden.

De verlichting in het scrollwiel en het logo kunnen onafhankelijk van elkaar ingesteld worden. (Uit, vaste kleur, pulserend, en ColorShift) Met ColorShift kan je een paar "patroontjes" kiezen waarna de LED rustig van kleur naar kleur wisselt. Hierbij kan je helaas niet je eigen kleurpatroon instellen, maar heb je de keuze tussen 3 rustig overlopende patronen, en 1 die pulserend 6 vaste kleuren langsgaat.
Als je de ColorShift optie op zowel het scrollwiel en het logo instelt, heb je de kans dat ze echter niet gelijk lopen.

Een mooie toevoeging aan de software is de live preview, zodat je direct ziet/merkt wat de instelling doet. Iets wat de software voor het toetsenbord niet heeft.
Tevens kan je meerdere profielen aanmaken met ieder eigen instellingen. Ieder profiel kan je optioneel ook weer koppelen aan één of meerdere applicaties/games zodat het profiel automatisch geactiveerd wordt zodra je je favoriete spel of applicatie start.

Features

Naast de overduidelijke gimmick van instelbare kleuren, zijn er gelukkig ook nog echt nuttige dingen.
Zo zijn er 2 duimknoppen, welke via de software in te stellen zijn. Van simpele back/next knoppen tot complete macro's (Max 128 event per macro). Ten opzichte van mijn G500 mis ik wel een derde duimknop. In bijvoorbeeld Battlefield 4 gebruik ik de volgende functies veel: Snel liggen, mes, snel hurken. Met 2 instelbare knoppen ga ik dat niet meer kunnen.

De gevoeligheid van de muis (CPI zoals SteelSeries ze noemt) is instelbaar van 50 tot 6300. Bij normaal computergebruik wil je eigenlijk niet onder de 1000 CPI komen. Met mijn Dell U2713HM met een resolutie van 2560x1440 werk ik het fijnst op minimaal 2000 CPI. Anders ben je meer aan het muizen dan dat je werkelijk iets doet :) De muis heeft de mogelijkheid om 2 verschillende gevoeligheidsniveau's in te stellen, welke met een knop onder het scrollwiel te wisselen valt.

Het scrollwiel heeft één stand, en dat is normaal scrollen. Mogelijk ben ik één van de weinige, maar ik gebruik Logitech's Precision Scroll regelmatig. Met die functie kan je scrollwiel vrij draaien, en mede daardoor enorm snel scrollen. Bijvoorbeeld bij lange topics op Tweakers handig :) Ik wil het niet direct een minpunt noemen, maar ik mis het wel.

Precisie

Door de instelbare CPI kan je de muis enorm precies maken. Op de maximale instelling kan de muis tot 6300 CPI. Op die stand vliegt de cursor over mijn scherm heen, en kan ik het niet meer bijhouden ;-) In Windows werk ik nu met een instelling van 2000 CPI, wat goed werkbaar is voor mij. Met een lagere instelling duurt het te lang voordat de cursor van de ene kant naar de andere kant is.

Tijdens het gebruik kan je echter niet zien welke CPI instelling je gebruikt. Ok, je merkt het, maar je hebt geen visuele feedback.

Dat er maar 2 CPI instellingen mogelijk zijn valt mij enigszins ook een beetje tegen. Tijdens het spelen van Battlefield 4 heb ik met mijn G500 maar liefst 5 verschillende niveau's ingesteld. Ik speel niet met iedere klasse, voertuig of map met dezelfde gevoeligheid. Niet dat ik nu zo een pro-gamer ben, maar als sniper hoef ik over het algemeen niet zo een hoge gevoeligheid, terwijl dat met close-combat weer welkom is.

De prijs ligt een stuk lager dan mijn favoriete concurrent. (Logitech G500s, opvolger van de G500) Wat dat betreft wint de Steelseries Rival.

Nu weet ik dat dit een review is over de Steelseries Rival, maar mijn G500 is op meerdere puntjes toch net iets fijner. Nu ben ik wel enorm gehecht aan de G5/G500, welke ik al sinds 2005 gebruik. Daardoor is het vrij lastig om binnen 2 weken deze review te schrijven, en gewend te zijn aan deze nieuwe muis.

En vat het zeker niet verkeerd op, de Steelseries Rival is een enorm fijne muis, maar in mijn ogen wel met enkele verbeterpuntjes.

Pluspunten
• Instelbare kleuren
• Instelbare DPI
• Goede rubberen grip

Minpunten
• Te laag gewicht
• Slechts 2 DPI/CPI niveau's
• Geen vrije scroll (Logitech Precision Scroll)

Heb jij ook een Steelseries Rival Zwart?

Mijn duimkant is bijna door het rubber heen gesleten. Een beetje vorming in het rubber voor mijn vingers vind ik wel mooi maar mijn duim is er zowat doorheen. Ik heb hierover ook een post geplaatst bij een review filmpje op youtube, maar deze reactie is verwijderd. Daarom zet ik het maar bij de reviews op tweakers.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van de review schrijvers.