Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex (Qwerty US) Review

NakebodTestpanel 18 september 2014, laatste update op 20 september 2014, 665 views

Steelseries Apex (Qwerty US) (Testpanel)

Een gamingtoetsenbord is niet compleet zonder gekleurde LED's! Maar voldoet het toetsenbord ook aan de verwachtingen? :)

Pluspunten

• Ingebouwde USB hub
  • Heel veel macro's
  • Low-profile toetsen
  • LED kleur aanpasbaar, in verschillende "zones"

Minpunten

• Mediatoetsen op rare plek
  • Gevoelig voor vingerafdrukken

Steelseries bedankt!

Deze review is mede mogelijk gemaakt door Steelseries, welke een sponsor was tijdens de Tweakers Express 2014.

Tijdens deze fantastische treinreis waren er meerdere prijzen te winnen, waaronder een Steelseries pakket met daarin een APEX Gaming Keyboard en Rival muis.
Een voorwaarde van het winnen is het schrijven van een review, helaas wel binnen 2 weken. Persoonlijk vind ik dat vrij kort om echt goed aan een muis en toetsenbord te wennen, dus mogelijk dat enkele punten niet geheel eerlijk zijn omdat ze gewoonweg wat meer gewenning nodig hebben.

Vormgeving / Ergonomie

Het toetsenbord is breed, zelfs nog breder dan mijn Logitech G510, die toch ook al niet smal is. Ondanks het forse formaat heb je niet het idee dat er een enorm toetsenbord voor je ligt. De toetsen zijn low profile toetsen, en typen lekker weg. Uiteraard is deze hele review getyped op het APEX Gaming Keyboard :)

Een leuk extraatje is natuurlijk wel de LED verlichting door het gehele toetsenbord. Iedere toets is mooi helder en egaal verlicht. Ik ga er niet van uit dat iedere toets zijn eigen LED heeft, maar dat dit door doorzichtig plastic doorgegeven wordt via enkele LED's. Daarom complimenten hiervoor, meestal zijn de uithoeken via deze methode net wat donkerder dan de rest. Tevens een pluspunt, dat het toetsenbord is verdeeld in meerdere zones, welke ieder hun eigen kleur kunnen hebben.

Bij dit toetsenbord is een polssteun niet nodig, de rand aan de voorkant loopt lekker lang door. De extra grote spatiebalk valt goed op. In het begin dacht ik: Wat een onzin. Wat blijkt? Eigenlijk best wel slim bedacht. Leg je hand maar eens ontspannen op de WSAD toetsen en je zal zien dat je duim waarschijnlijk maar net de spatiebalk raakt. Hierdoor hoef je je hand/duim net niet "geforceerd" neer te leggen.

Het toetsenbord heeft 2 USB stekkers, al ben ik er nog niet helemaal achter waarom. Eerst dacht ik dat de tweede stekker voor de 2 USB 2.0 poorten in het toetsenbord was. Met één stekker aangesloten doet hij tot op heden ook alles wat ik zou willen. Misschien voor een USB hardeschijf voor de extra 5 volt. Met wat ik tot nu toe getest heb (USB sticks, muis en kaartlezer) heb ik geen enkel probleem ondervonden.
http://tweakers.net/ext/f/xjgGWk75CC9yfCgmHZlDOjW8/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/M3BOGah5WghfSEp1QVjGk1YF/medium.jpg

Bouwkwaliteit

Het toetsenbord is degelijk gemaakt, het totaal voelt stevig aan. Aan de onderkant tref je 4 grote en goede rubberen voeten aan. Met deze rubberen voeten zal het toetsenbord dus niet zomaar wegschuiven. Als klein extraatje levert Steelseries nog 2 hoge voetjes mee, al gaat het verwisselen niet zonder hulpmiddel, zoals een kleine schroevendraaier om hem er even uit te wippen.

De buitenste rand van het toetsenbord is gemaakt van mat zwart plastic, met een lichtelijk stroef profiel. De rand tussen/om de toetsen is, helaas, van IMHO lelijk glimmend plastic gemaakt. Nu is het glimmende niet zozeer het probleem, maar wel de vingerafdruk-galore.

De USB kabel is gevlochten, waardoor hij robuust en stevig aanvoelt. Dat geeft het toetsenbord net dat beetje extra stoere uitstraling t.o.v. een standaard USB kabeltje.
http://tweakers.net/ext/f/5MKTmDG2OBBw2isQIrL8paa0/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/YzHqH8ZDWoXOpGrVnnvN9fvl/medium.jpg

Software

Allereerst vind ik het jammer dat de muis en toetsenbord verschillende software nodig hebben. Zo "moet" je meerdere profielen aanmaken voor hetzelfde spel, terwijl 1 profiel met instellingen voor je muis en toetsenbord makkelijker zou zijn.

De software schijnt aardig verbeterd te zijn t.o.v. oudere versies. Toch is het nog niet helemaal geweldig. Zo reageert de software vaak voor enkele seconden niet, voornamelijk bij het opslaan of laden van een profiel. Iets wat in de toekomst hopelijk wel verbeterd kan worden.

Als je naar de software zelf kijkt, is het een simpel en overzichtelijk stukje software. Je kan eenvoudig je profielen aanmaken, kopieren, beheren.

Allereerst is het handig om te weten hoe het toetsenbord is ingedeeld: Je hebt verschillende zones, zoals de macrotoetsen links, de macro/functietoetsen boven, de normale letters, het numpad gedeelte en het het logo/zijkant. Iedere zone kan zijn eigen kleur/helderheid hebben. Naast de zones heb je ook nog lagen (L1 t/m L4). Iedere laag kan je ook weer een eigen kleur/helderheid geven.
Door het gebruik van deze 4 lagen kan je met een "beperkt" aantal van 22 toetsen (MX1 t/m MX10 en M1 t/m M12) toch 88! verschillende (macro)toetsen gebruiken.

Of je dit in de praktijk ooit nodig hebt vraag ik mij af. Nu speel ik überhaupt niet zoveel spellen, laat staan waar ik (veel) macro's zou willen/kunnen gebruiken. Laat staan meer dan 22 :) Op mijn Logitech G510 heb ik er ook 3x18 tot mijn beschikking, veel verder dan per spel 10 ben ik geloof ik nooit gekomen.

Ik heb even kort de macro functies getest. Met het type keypress macro (Welke ook muisklikken zou moeten opnemen, maar dat is mij niet gelukt?) vond ik het na 260 toetsaanslagen wel genoeg. Met het type text macro kan je een tekst opnemen van maximaal 100 tekens. Je kan ook kiezen om een applicatie onder de macrotoets te stoppen

Het schakelen tussen profielen kan de software geheel automatisch regelen. Geef bij de eigenschappen van het profiel één of meerdere executables aan en klaar. Start je spel/applicatie op en je gewenste profiel wordt automatisch geladen. Sluit je spel/applicatie weer, en hij zal je standaard profiel laden.

Een erg mooie optie, en zelfs een onverwachte optie, die de software biedt, is het aanpassen van alle toetsen. En met alle, bedoel ik dan ook echt alle! Dus als je nog niet genoeg had aan 88 macrotoetsen, kan je ervoor kiezen om je 4 layers aan te passen en zo alle letter toetsen etc ook nog een macro te geven. Wederom iets wat ik zelf niet ga gebruiken.

Ik mis wel een "live preview" optie in de software, wat de software voor de muis wel heeft: Realtime je aanpassingen zien, zonder steeds je profiel op te moeten slaan.
Tevens een missende optie die de software voor de muis wel heeft: Cloud synchronisatie. Want dat is hip :) Waarschijnlijk ben je als echte gamer, of applicatie gebruiker, vrij lang bezig met het instellen van je profielen/macro's. Langer dan je muis gok ik zo. Dan zou een backup/synchronisatie wel enorm handig zijn.
http://tweakers.net/ext/f/8anQbj6N7a8gT148Zl9QP9EX/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/A6bnB6P3oFzIDrHGu1dIDmsq/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/tljDu38WIy2av4MvPxVIVqqj/thumb.png

Toetsen, toetsen en nog eens toetsen!

Misschien is het gewenning. Misschien is het enigszins irritant.
Tussen de functietoetsen en de macrotoetsen zit geen/weinig ruimte. Hierdoor is het nu al meerdere malen voorgekomen dat ik IPV de functietoets de macrotoets indruk. Hetzelfde voor de multimedia toetsen, en dan vooral de play/pauze knop. Deze zit op een locatie waar je normaal je numpad verwacht. En als je net zoals ik regelmatig de num-enter gebruikt, dan druk je automatisch op de play/pauze knop.

Zoals reeds beschreven bij de software zit het wel goed qua macrotoetsen, de kans dat je tekort komt is vrij klein :) De toevoeging aan de software om letterlijk iedere toets anders in te stellen is een handige functie. Hierdoor kom je op een totaal van 504! instelbare toetsen. Ik kan mij voorstellen dat dit voor bijvoorbeeld Adobe Photoshop of Premiere een handige toevoeging kan zijn.

Daarnaast heeft de APEX Gaming Keyboard nog 2 extra pijltjestoetsen. Naar ik aanneem om in shooters links/rechts te leunen.

Ook heeft het toetsenbord een "Steelseries" knop, naast de rechter ALT toets. De exacte functie is mij niet geheel duidelijk, maar ik ben er inmiddels wel achter dat je door deze toets in te drukken samen met de Windows toets, dat je de Windows toets dan uitzet. Zo voorkom je per ongeluk de verkeerde toets indrukken tijdens het gamen. Hoewel je dit ook via je (game) profiel zou kunnen regelen.

Om de game-ervaring compleet te maken heeft Steelseries voor een aantal veelgebruikte toetsen een "anti-ghosting" optie toegevoegd, dit zijn 20 toetsen waarvan je er maximaal 6 tegelijk kunt indrukken. Dit zijn: 1, 2, 3, 4, 5, Q, W, E, R, A, S, D, F, L-Ctrl, L-Shift, Spatie, 4 pijltjestoetsen.

Een fijn toetsenbord, met een goede toetsaanslag. De gekleurde zones zijn een leuke maar ook handige toevoeging, vooral voor games of applicaties met veel handelingen: in combinatie met layers kan je snel herkennen aan de kleur welke macro's je geactiveerd hebt.
Met een huidige prijs vanaf 85 euro zit hij op hetzelfde niveau van de concurrenten, en is door zijn ruime aanpasbaarheid dan ook zeker een aanrader.

Pluspunten
• Low-profile toetsen
• Instelbare kleuren
• Verschillende kleur-zones
• Grote spatiebalk
• Ingebouwde USB 2.0 hub
• Veel macro mogelijkheden

Minpunten
• Geen LCD schermpje (Sorry, die mis ik van mijn Logitech G15/G510 :))
• Mediatoetsen op rare plek
• Geen scrollwiel voor volume
• Glimmende rand gevoelig voor vingerafdrukken

Heb jij ook een Steelseries Apex (Qwerty US)?

Klopt het dat de toetsen niet individueel qua verlichting aan te wijzen zijn?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Tenzij ik die optie geheel gemist heb, is het inderdaad niet mogelijk individuele toetsen te verlichten of apart de kleur in te stellen.
Dit kan alleen per zone/groep.
Ah, dat is jammer. Maar dan heb ik wel mijn informatie. Dankjewel voor het snelle antwoord! _/-\o_