Medion Multimode-Touch-Notebook MD 99430 Review

JanJeen 17 september 2014, laatste update op 6 februari 2015, 10.784 views

Medion Multimode-Touch-Notebook MD 99430

Leuke all in one laptop / tablet voor een scherpe prijs. Wel is de Celeron processor niet de meest responsieve oplossing. Swipen op een website gaat niet geheel vloeiend. Een Atom processor zoals in concurrende hybrides is sneller.

Pluspunten

• Prachtig Full HD IPS touchscreen
  • 500Gb harddisk en 64Gb SSD - enigzins uniek in deze prijsklasse
  • Accuduur
  • Prima speakers
  • Stil en koel: passieve koeling
  • 4Gb intern geheugen - dubbele tov directe concurrenten

Minpunten

• Trage GPU
  • Geen SD-kaart lezer (wel micro-SD slot)
  • Accu in toetsenbord in < 5 maanden overleden

Als je niet kunt kiezen tussen laptop en tablet is deze Medion een erg intressant product. Ook als je vooral op zoek bent naar een laptop met touchsceen is dit de overweging waard. Er zijn namelijk nauwelijks Full HD laptops in deze prijsklasse. Eigenlijk belachelijk dat je voor een complexe dock/tablet constructie meer betaald dan voor een Full HD laptop met gelijkwaardige specs. Ik heb er ¤399 voor betaald. Deze hybride heeft concurrentie, maar op het gebied van specificaties is de Medion een leuk aanbod.
De tablet is ook verkrijgbaar op de Medion site zonder dock, in een 32Gb (¤279) en 64Gb (¤379) uitvoering met snellere CPU.

Specificaties Medion MD 99430:
- Intel® Celeron® N2940 processor (1.83 GHz, 2 MB Intel® Smart Cache).
- 4 GB werkgeheugen.
- camera en microfoon
- 2 luidsprekers met Dolby
- tablet: 1x micro-USB 3.0, micro-HDMI®, micro-SD-kaartlezer, 1x audio
- basis: 2x USB 2.0
- afmetingen: 30x19x1 cm (tablet) en 30x22x1 cm (basis)
- gewicht: ca. 790 g tablet en ca. 920 g basis

Concurrenten:
Asus T200:
De T200 heeft een puntje voor op design. Echter qua scherm resolutie, werk geheugen, opslag capaciteit van de SSD en accuduur wint de Medion het.
Lenovo Miix 2 10:
De Miix 10 heeft ook een hoge resolutie scherm. De Medion heeft echter een extra accu in het dock plus een extra harddisk, plus meer werk geheugen. De Miix 2 wordt verbonden met magneten aan het dock. Nadeel daarvan is dat het tablet maar één hellingshoek naar achteren kent. Daar tegenover staat dat het systeem van de Miix wel wat eenvoudiger is en heeft geen handelingen vereist nodig om te (un-)docken.
Microsoft Surface 2 of Pro
Dit zijn echte tablets, met laptop mogelijkheden. De Surface 2 is momenteel flink in prijs verlaagd bij de Mycom, dus misschien een alternatief als je geen gebruik maakt van speciale programma's en je printer compatible is.

Eerst een paar plaatjes:

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord is een fijn formaat. De travel van de toetsen is niet heel ruim, maar de feedback van een toetsaanslag is prima. Ik type er foutloos op.
De touchpad is vrij stroef, ook de clicks zijn nog even wennen. Vroeger had ik losse knoppen voor muisaanslag, en navigeerde ik met 2 handen. Dat is hier omschakelen, met meer dan één vinger wordt al snel een rechter ipv een linker muisklik geregistreerd.

Scherm
De Full HD resolutie is erg scherp op 11,6". Behalve scherpe tekst heeft het ook nadelen. Ik had de DPI wat hoger gezet, om tekst leesbaar te houden. Dat schalen lijkt extra gpu kracht te kosten waardoor scrollen minder vloeiend gaat. Ook zijn er nog steeds programma's, zoals uTorrent en KeePass, die moeilijk schalen. Tekst wordt dan blurry. Ook afbeeldingen zoals die in deze review worden gebruikt zien er met een breedte van 640 pixel erg klein uit. In de browser wordt het dan juist blurry door de schaling.
Mijn vorige laptop was ook 11,6", maar dan 1366x768. Daar irriteerde ik mij regelmatig aan het onscherpe display. Zeker bij het switchen tussen laptop en Full HD telefoon. Hier onder zie je een kleine vergelijking van 1366x768 versus 1920x1080. Tekst is duidelijk scherper.
1366x768:
1920x1080:

De kijkhoeken zijn uitstekend. Wel neemt de helderheid iets onder een hoek, maar dat heeft elk display.
Ook het contrast is erg goed. Hoewel ik het niet kan meten zie ik wel dat dit prima is.

De afleesbaarheid in direct zonlicht is redelijk. Vergeleken met mijn LG G2 (ook IPS LCD) is de afleesbaarheid wel een stuk minder, waarschijnlijk door een lagere helderheid. Desalnietemin schroef ik 's avonds de helderheid van de laptop flink terug. Er lijkt ook een lichtsensor aanwezig te zijn op de tablet, die staat out of the box uit in Windows. Het aanzetten daarvan leidt bij mij echter niet tot merkbare aanpassingen van de helderheid.
Wil je dit proberen aan te zetten: windowstoets --> "Energie beheer" + "enter" typen --> Instellingen voor dit schema wijzigen --> Geavanceerde energie-instellingen wijzigen --> Beeldscherm --> Adaptieve helderheid inschakelen

Schijfruimte
In de tablet zit een 62Gb* harddisk, waarvan nog 30Gb beschikbaar is bij aankoop. Van de 500Gb in het dock is er 100 gereserveerd voor de recovery. Die recovery partitie is te verkleinen, aangezien die niet volledig wordt gebruikt.

*62Gb volgens Diskmark, volgens Windows is het 56,5Gb en volgens Medion 64Gb... :?

De 500Gb hardeschijf is niet (makkelijk) te vervangen door een SSD. De schroefjes waarmee het dock is gemonteerd zijn allemaal verborgen door rubber covertjes. Daarnaast is het niet duidelijk via welke interface de hardeschijf is verbonden met de tablet, het zou mij niet verbazen als dit via USB ipv SATA loopt.

Prestaties:
De 62 GB Hynix HCG8e eMMC:
De eMMC is iets sneller dan die van de Asus T100, en vergelijkbaar met de Lenovo Miix 10.
De 500Gb HHD in het dock:

3DMark 2006
Bij het draaien van 3DMark 2006 wordt de tablet flink warm aan de achterzijde in het midden.

De resultaten vallen mij tegen. Zelfs een oudere Atom zoals in de ASUS T100 wordt niet bijgehouden.
3D mark 2006 Intel Celeron® N2940: 1913
3D mark 2006 Intel Atom® Z3740: 2126

Cinebench
De benchmarks van deAsus F205 heb ik schaamteloos gekopieerd en aangevuld met benchmarks van mijn Medion.

Multicore:
Wat mij opviel in de benchmarks is dat qua rauwe processorkracht de quad-core Medion het zeker niet slecht doet. Het is goed om te beseffen dat de Core M 5Y10 en de Celeron 1007U in deze test dual-cores zijn. Qua prestatie per core doet de Celeron N2940 het dus minder goed. Dat zie je dus ook terug in de volgende single-core benchmark.

Singlecore:

GPU: (gemiddelde van 2 runs: 6.17 / 6.97)
De GPU laat steken vallen, en dat is te zien in de benchmark. Dit merk ik ook in de praktijk. Scrollen door websites gaat gepaard met schokkerig beeld. Dat het scherm 2x zoveel pixels bevat als gemiddeld in deze prijsklasse helpt daar niet aan mee. Ook staat scaling binnen Windows aan, dat zal waarschijnlijk ook vertragend werken.

Behuizing
Eigenlijk is vormgeving van de laptop best lelijk. Vooral het forse dikke ronde scharnier steekt af bij de rest van de behuizing. Het scherm is wel 300 graden te draaien, wat handig kan zijn in krappe situatie zoals in een vliegtuig. Ik had liever gezien dat je het scherm op 2 manieren in het dock kon zetten zoals bij de Acer Switch 10, dat was het uiterlijk wel ten goede gekomen.

De stabiliteit van de behuizing is top. Veel hydbrides hebben de neiging achterover te kiepen. Bij de Medion is het mogelijk om "scherm" volledig naar achteren klappen, zonder dat de laptop achterover valt. Dit komt doordat het dock iets zwaarder is dan de tablet, en ook wat dieper, waardoor het zwaartepunt verder naar voren ligt.

De tablet docken en undocken gaat niet heel soepel en met weinig gevoel van wat er precies gebeurd. De tablet lijkt soms nog vast te zitten als je het undockt.
Daarnaast moet je eerst softwarematig ontkoppelen, zoals een USB stick wordt ontkoppeld, voordat de tablet los getrokken kan worden.

Zoals Krikko in de reacties beschreef kun je het tablet een beetje naar voren kantellen in het dock zonder dat het scharnier beweegt. Ben je van plan vaak te switchen tussen tablet en laptop dan zou ik je aanraden om ook een Microsoft Surface 2/pro of Lenovo Miix 2 10 op de shortlist te zetten, omdat die niet mechanisch met hun dock zijn verbonden.
Op het touchscreen blijven vingerafdrukken achter, de rest van de matte behuizing is niet vingerafdrukgevoelig. De behuizing is van met metallic lak bespoten kunststof. De polssteun en achterzijde van het tablet zijn voorzien van een geborstelde structuur, daardoor lijkt het enigzins op metaal.

De gereviewde tablet naast Medion Akoya tablet 10,1" 1280x800:

Aansluitingen en knoppen
Wat er niet aanwezig is: VGA en UTP aansluiting. Plus de afwezigheid van een SD-kaart lezer vind ik wel een gemis. Nog niet iedereen heeft een digitale camera met Wifi.

Rechterzijde van dock: twee USB 2.0 poorten met daarnaast de voedings aansluiting.

Rechterzijde van tablet: microMini-HDMI aansluiting, micro USB 3.0, micro SD kaart lezer en een zeer fragiel aanvoelend schuifje, waarmee de schermrotatie geblokkeerd kan worden. Daarboven zit de aan-uit toets. https://dl.dropboxusercontent.com/u/17460779/rechterzijaanzichttabletthumb.jpg
Op de onderkant van het tablet is een zelfde voedingsaansluiting aanwezig als in het dock, daardoor kun je het tablet ook opladen zonder dock.

Bovenzijde tablet: volume knoppen, Dobly knop (zie "Geluid") en 3.5mm hoofdtelefoon aansluiting.

Er worden geen koppelstukjes meegeleverd. Dat is jammer, want bijvoorbeeld micro USB 3.0 is nog niet ingeburgerd. (Wat mij betreft raakt het ook nooit in geburgerd).

Geluid
Bij eerdere Medion hybride laptops werd er geklaagt over het lage volume wat er uit de speakers komt. Medion lijkt te luisteren naar de klanten, want het volume is voor een tablet top. Met de Dobly knop kun je wisselen tussen profielen die het geluid anders laten klinken. In de Film stand wordt het geluid dermate versterkt dat er bij krachtig bron materiaal veel vervorming hoorbaar is.
De bass is echt enorm krachtig. Heel de tablet trilt als een subwoover op vol volume... in my dreams. Bass is volledig afwezig, niet vreemd voor een tablet maar wel jammer. Ook de hoge tonen missen, en dat is jammer, want het moet toch best mogelijk zijn om tweeters in te passen?

Stylus

Het was voor mij even zoeken naar de locatie van de capacitieve stylus. Deze bleek in het dock te zitten. Het was logischer geweest als Medion had gekozen om die in de tablet te plaatsen, omdat een stylus juist handig is om dingen aan te vinken die met je vingers net te klein zijn. Nu gebruik ik de stylus in de praktijk niet, aangezien een trackpad ook prima werkt voor secuurdere dingen. Bij gebruik van "Freshpaint" bleek de stylus is niet drukgevoelig.

Accu en lader
De laptop wordt met een volle accu geleverd. Om de 1e keer de laptop aan te zetten is het nodig dat je de adapter aansluit. Bij gebruik zonder adapter wordt de accu in het dock eerst leeggetrokken, daarna de accu in de tablet. Bij opladen gaat dit precies andersom. Ik heb de minimale capaciteit van het dock iets omhoog gezet, om te voorkomen dat die telkens volledig wordt ontladen. De accu gaat ongeveer 6uur mee. Zie tekst bij mijn edit: de accu van het toetsenbord is na 5 maanden overleden.
De meegeleverde lader is voorzien van een aan/uit schakelaar. Klik op de plaatjes voor een vergroting:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17460779/laderthumb.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/17460779/detailladerthumb.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/17460779/tekstladerthumb.jpg

Edit 21-9-2014: Bedankt voor de feedback! Ik heb veel ervan toegevoegd aan de review.

Edit 1-11-2014: Info toegevoegd mbt scherm afleesbaarheid buiten, vergelijk met 10,1" tablet en vervangingsonmogelijkheid HDD.

Edit 13-12-2014: Extra benchmarks gedraaid m.b.v. Cinebench 11.5. Dit geeft een wat breder vergelijk van de capaciteiten. Daarnaast een grove fout hersteld, de tablet heeft namelijk een mini-HDMI aansluiting, geen Micro-HDMI.
Ik stoor mij inmiddels gelukkig iets minder aan de traagheid, en geniet wat meer van het scherpe Full HD scherm met de goede kijkhoeken.

Edit 6-2-2015: De accu in het toetsenbord heeft het begeven. Gelukkig valt het nu nog binnen garantie, maar het geeft wel te denken over de kwaliteit van de tablet in het algemeen. Ik was al bang dat deze het niet lang zou volhouden, maar iets langer dan 5 maanden had ik wel op gehoopt. De accu in het toetsenbord wordt namelijk herkent als een losse accu t.o.v. de accu in het tablet. Bij volle accu's wordt eerst de accu in het toetsenbord geconsumeerd, vervolgens de accu in de tablet zelf. Daardoor wordt de toetsenbord accu regelmatig volledig ontladen. Volledige ontlading is niet goed voor Li-Ion accu's - in tegenstelling tot wat veel mensen denken en wat inderdaad bij NiCd accu's het geval was.
Hier komt nog bij de klantenservice van Medion verlangt dat je een totale reset doet, om een softwarematig probleem uit te sluiten. Dus alle bloatware verschijnt weer, en al mijn voorkeursinstellingen zijn als het ware verdampt. Logisch misschien op het eerste gezicht, ware het niet dat het toetsenbord is los te koppelen van de tablet en ook los opgeladen kan worden - wat in mijn geval niet meer gebeurd. Het laden lijkt mij dus 100% hardwarematig, zonder invloed van software op het tablet. :| |:(
Al met al kan ik niet anders dan de beoordeling naar beneden bij te stellen en te hopen dat na reparatie de accu het langer uithoudt.

Heb jij ook een Medion Multimode-Touch-Notebook MD 99430?

ik heb hem even naast de surface pro 1 gezet om de helderheid te kunnen vergelijken.
beide staan op max.

ik heb een andere achtergrond op de surface, de blauwe achtergronden hebben dus niet dezelfde kleur blauw.

Leuke vergelijking. De Surface Pro heeft heel wat meer power. Hoe ervaar jij de snelheid van de Medion?
goed, als je het bij office en internet taken houd!
dan valt er heel goed mee te werken
Als ik zo zie heeft de Surface ook veel betere kijkhoeken. Misschien ligt het aan de belichting maar bij de Medion lijkt het scherm aan de rechterkant (door de kijkhoek dus) veel minder helder.
Ik denk dat dit deels in de reflectie zit, je ziet namelijk een duidelijke lijn.

Wel is het zo dat onder een hoek het scherm minder fel oogt. Er treden echter geen storende kleurverschuivingen bij mijn versie op. In bad met z'n 2-en een filmpje kijken terwijl je tegenover elkaar zit is geen probleem :) Dat was bij mijn vorige laptop wel anders.
Aan de rechterzijkant voor zitten twee uitgangetjes voor koptelefoon. Maar de dichtsbijzijnde is helemaal naar z'n grootje. D'r zit er nog een achter die kennelijk geactiveerd moet worden vooraleer je'm kan gebruiken? Hij doet 't niet, vandaar. Weet iemand hoe dat moet? Of is er een andere mogelijkheid om het geluid via een externe box te laten komen...
Bedankt!

[Reactie gewijzigd door Pieter C. op 29 maart 2015 21:43]

ik zie alleen aan de bovenkant van de tablet 1 koptelefoon uitgang.....
Leuk spul! Ik ben vooral benieuwd naar wat lichte spelletjes, als je daar nog naar wilt kijken.
Team Fortress 2 werkt sowieso :).
Ik heb een 3D mark test gedraaid, het resultaat daarvan vindt je in de review. Het valt mij tegen. Scrollen gaat ook niet met 60fps, wat ik wel jammer vind. Dat Celeron trager is dan Atom is voor mij wel een verrassing.
Fijn al zo snel te kunnen lezen over dexe hybride, bedankt!

Maar de stylus pen zal waarschijnlijk niet drukgevoelig zijn?
Het lijkt niet drukgevoelig te zijn. In de handleiding kan ik er ook niet over terugvinden. Zie ook de review.
Gezien de punt is het een capacitive pennetje, wellicht ook wel eens handig maar waarschijnlijk niet secuur genoeg als je op 1080p werkt.
Binnenkort weer bij de Aldi in de aanbieding. Ik vind het een leuk ding voor "erbij", voor op de camping enzovoort. Wat ik er mee zou willen doen is normale dingen zoals Internet, beetje e-mailen, een keer een briefje, rapportje of spreadsheetje maken enzovoort.

Wat ik met mijn huidige tablet ook steeds meer doe, is TV en films kijken. Ben er een beetje uit, maar werken zaken zoals Netflix en Youtube goed op deze tablet en kun je er probleemloos films in divx formaat, MP4, X264 en weet ik veel wat afspelen?

Misschien kan iemand daar nog iets over zeggen?
Films van 1080p afspelen is geen probleem voor deze convertible was mijn ervaring.
Beste JanJeen,
Ik heb dit apparaat inmiddels ook aangeschaft, maar wat mij opvalt aan de bouw/constructie is dat het scherm speling vertoont in de houder van het scharnierelement. Ik kan zogezegd het scherm zo'n 7 a 8 cm draaien terwijl de houder waarin het scherm is gekoppeld niet meedraait. Is dit bij jou ook zo?
Hallo Krukkie, bij mij is er ook speling aanwezig, maar geen 7 a 8cm. Het ligt er ook een beetje wat je als speling ziet. Met een klein beetje kracht kan ik de uiteinde van de tablet zo'n 2cm naar mij toe bewegen. Wil ik het echt draaien dan lijkt na 4cm er beweging in het scharnier te komen.
Als je het niet vertrouwd zou ik je aanraden om Medion te e-mailen.

[Reactie gewijzigd door JanJeen op 21 september 2014 19:43]

Bij mij zelfde probleem met de accu. Bovendien doet de mini-HDMI het niet meer na upgrade naar Windows 10. Iemand met dezelfde problemen en een oplossing? Als je 'm naar Medion stuurt, moet je overigens gewoon het wachtwoord niet geven, dan kunnen ze 'm niet terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Mijn accu was niet meer te repareren volgens Medion. Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen.
Heb ook accuprobleem gehad. Het is jammer dat de secundaire accu eerst helemaal leeg getrokken wordt voordat hij aan de accu begint van de tablet. Is er een instelling of app om dit te voorkomen.?BV dat overgeschakeld wordt als sec accu <20% is.

Secundaire accu gaf op gegeven moment 0% aan en laadde niet op. Uiteindelijk is het toch gelukt om hem weer te laten opladen, misschien toeval maar misschien werkt het bij iemand anders ook:
Notebook uitzetten, oplader verwijderen en scherm van toetsenbord verwijderen.
Nu stekker van oplader in toetsenbord stoppen: oranje oplaadlampje gaat even branden, knippert en gaat uit. Laadt dus niet op. Stekkertje van oplader uit toetsenbord verwijderen en meteen weer erin. Als lampje weer uit gaat dit weer herhalen. Toen ik dit zo een paar keer gedaan had bleef het oranje lampje opeens branden en ging hij opladen.
Gelukkig, want een vervangende accu heb ik nergens kunnen vinden. Iemand anders misschien??
de Medion heeft ook een goede kijkhoek.
ik stond bij de foto ook niet recht voor de laptop, meer voor de surface.

Zal morgenavond nog wat fotos maken en wat games testen
Zeer duidelijk en goed review. Naar aanleiding van deze review heb ik gisteren de Medion Multimode-Touch-Notebook MD 99430 (P2214) voor mijn jongste zoon aangeschaft. Voor mijn oudste zoon heb ik 2 weken terug de Asus Transformer Book T200TA-CP004H gekocht (¤349 bij de mediamarkt. Normaal ¤449). Ik moet heel eerlijk toegeven dat de Asus sneller is, mooier en degelijker in elkaar zit. Daarin tegen is het scherm van de medion toch subliem.

1 heel groot nadeel van de medion: De hardeschijf in de dock is volgens mij niet te vervangen voor een grotere hardeschijf of SSD. Bij asus is dit met een schroefje de kleine klep zo te verwijderen.
had via aldi ook eentje aangeschaft, en was erg blij met mn nieuwe speeltje. zeker gekeken naar prijs en wat je ervoor krijgt, zeer enthousiast. maarrr... nu 2,5 maand verder blijkt ook bij mij de secundaire accu niet meer op te laden. blijkbaar een zwak punt.
Ik heb een vraagje.
Als je een mkv afspeelt en geluid staat op dolby-film, dan hoor ik op mijn apparaat het geluid af toe kraken. Is dat bij ook versie ook zo. Zet ik de dolby schakelaar op muziek, dan is het geluid goed.
Ik heb dit probleem nog niet gehad, maar ik heb de laptop ook nog maar net. Wel merk ik dat op dolby-film het geluid flink wordt versterkt ten opzichte van andere modi.

Bij veel videoplayers zoals GOM Player en VLC kun je het volume ook nog harder dan 100% zetten. Dat kan in combinatie met de dolby-film stand misschien overbelasting / kraken veroorzaken.