Acer Aspire 2930-584G32Mn Review

menllyos 30 december 2009, 1.499 views

Acer Aspire 2930-584G32Mn

Pluspunten

• Prestaties
  • Mobiliteit
  • Hardware ondersteuning door ubuntu

Minpunten

• Geluidsproductie onder belasting

Algemeen

Ongeveer 3 maanden geleden ben ik op zoek gegaan naar een kleine laptop, ongeveer 12" of 13", met toch behoorlijke specificaties. De laptop zal vooral de standaard dingen gebruikt worden, surfen, mailen en multimediatoepassingen. Een grote voorkeur ging daarbij uit naar een laptop met S/PDIF mogelijkheden. Mijn keuze is destijds gevallen op een Acer 2930.

Naast de standaard meegeleverde Vista Home Premium heb ik ook Ubuntu 8.10 draaien voor dagelijks gebruik. De standaard Vista komt uiteraard weer met een boel meegeleverde programma's en trials.

Featureset

Hardware specificaties:
  • CPU: Intel Core2Duo T5800 (2 Ghz, 2MB L2 Cache, 800mhz FSB, socket P (478))
  • HDD: 320GB 5400RPM WDC WD3200BEVT-22ZCT0 ATA Device (Sata)
  • RAM: 2x 2GB PC2-5300 (333mhz 5-5-5-15)
  • GPU: Intel GMA 4500MHD (64MB dedicated RAM) (DirectX 10)
  • Northbridge: Intel GM45 rev07
  • Southbridge: Intel 82801IM (ICH9-M) rev07
  • DVD: LG HL-DT-ST DVDRAM GSA-T50N (Sata)
  • Netwerk Bedraad: Realtek RTL8168C(P) (1gbit)
  • Netwerk Draadloos: Intel WiFi Link 5100 A/G/N
  • Scherm: AUO3714 (12" 1280x800 60Hz 16:10)
  • Webcam: Acer Crystal Eye (HD-Ready)
  • Audio: Realtek HD-Audio incl Stereo Speakers
  • 1x VGA uitgang
  • 1x Hoofdtelefoon/Speaker/Line-out met optische S/PDIF
  • 1x Microfoon
  • 1x Line-in
Al met al heeft de laptop voldoende aansluitmogelijkheden. De meeste dingen hiervan gebruik ik toch niet. De voornaamste reden voor mij om voor deze laptop en geen andere 12" laptop te kiezen was de mogelijkheid van S/PDIF. Ik gebruik deze soms om muziek te spelen via mijn home cinema set of via mijn logitech Z5500 speakers. Dit werkt gewoon via een optical 3.5mm jack naar toslink connector. Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit die ik daarmee krijg.

Prestaties

De prestaties van de laptop zijn prima in orde. Ik gebruik hem nauwelijks om te gamen dus voor mij zijn de prestaties van de videokaart niet echt belangrijk. De laptop heeft een ingebouwde videokaart welke goed genoeg is voor wat simpele spelletjes die ik nog wel ooit speel zoals Sim City 3000 of Roller Coaster Tycoon 1. Ik heb de laptop niet getest met recente games, maar het lijkt mij dat ik daar ook geen tijd aan hoeft te verspillen.

De harde schijf presteert goed. Een HD-Tune test geeft aan dat de gemiddelde leessnelheid 48,2 MB/s is, met een minimum van 29,8 MB/s en een maximum van 64,4 MB/s. De access time is 17.1 ms. Geen topsnelheden maar snel genoeg voor dagelijks gebruik.

De processor is met zijn 2 ghz dual core ook prima. Een testrun van super-pi geeft een eindtijd van 35.256 sec voor 1 miljoen decimalen. Ook hier weer dat het geen toptijden zijn, maar snel genoeg voor dagelijks gebruik.

Omdat dit mijn eerste laptop is kan ik helaas geen vergelijkingen maken, en een vergelijking met een desktop is in mijn ogen appels met peren vergelijken. Mijn mening is echter dat de laptop prima presteert en het is aangenaam werken. Programma's starten en lopen vlot, alles reageert snel en ook de wat zwaardere taken kan de laptop makkelijk aan.

Beeldkwaliteit

Het scherm dat in deze laptop zit is een 12" met een resolutie van 1280x800 pixels. De meeste laptops hebben een 15,4" scherm met dezelfde resolutie. Dat betekent dus dat alles op dit scherm iets kleiner is dan normaal. Ik vind dat juist fijn, omdat dan alles veel scherper overkomt. Mijn vader vind het juist veel te klein en kan het nauwelijks meer lezen. De hoogte van 800px werkt soms wel nadelig op website's of documenten omdat er iets meer scrollwerk aan te pas komt. Een hogere resolutie zou hierbij uitkomst kunnen bieden, maar dan denk ik dat ook ik het niet meer kan lezen.

De helderheid is goed, ik heb hem meestal op 70 of 80% van het maximale staan omdat het anders irriterend is. Ik heb nog niet kunnen proberen of het in de zon nog te lezen is omdat de lente nog even op zich laat wachten.

Bij de spelletjes die ik al wel gespeeld heb, heb ik nooit iets van ghosting gemerkt.

Geluidskwaliteit

De speakers zijn matig. De audiochip in de laptop zelf is goed genoeg, en in combinatie met de optische uitgang is de geluidskwaliteit ook prima in orde. Ik gebruik de laptop vaak in combinatie met een hoofdtelefoon van Sennheiser en dan klinkt muziek en films erg goed. De onboard speakers zijn echter matig of misschien zelfs slecht. Ze hebben weinig watt zodat het volume niet erg hoog gezet kan worden. Het geluid klinkt ook heel erg flets en afgezaagd. Goed genoeg om wat online muziek te luisteren, maar niet goed genoeg voor het afspelen van films of cd's.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De behuizing is voornamelijk gemaakt van kunststof. Over het algemeen is de laptop best stevig, hoewel er overal wel wat aan te verbuigen is. Ik heb het idee dat als je er zuinig op bent dat er niets mis is met de behuizing, maar als je de laptop bijvoorbeeld veel meeneemt op reis of in je boekentas dat een stevigere laptop geen overbodige luxe kan zijn.

De scharnierpunten voor het scherm ogen degelijk heb hebben in 3 maanden ook geen speling gekregen.

Update
Ondertussen neem ik de laptop bijna dagelijks mee naar school. De laptop heeft daar nog niets onder te lijden gehad. De scharnieren zijn nog prima in orde. Echter zitten er op de klep, waar de laptop een soort van glanslak heeft, enkele kleine maar ondiepe krassen. Ze vallen nauwelijks op. De onderkant lijkt wat krasbestendiger want daar kan ik nog niets ontdekken.

Ergonomie

Het toetsenbord heeft een normale qwerty layout zonder numpad. Het numpad zit verwerkt op enkele toetsen in combinatie met een Fn toets. Omdat de laptop een 12" diagonaal heeft zijn de toetsen wel iets kleiner dan een conventioneel toetsenbord maar dat hindert mij niet. Ik kan hier net zo vlot op typen als op ieder ander toetsenbord.

De laptop heeft ook een touchpad met ingebouwde scroll functie aan de zijkant. Ik ben nooit zo'n fan geweest van die touchpad's dus ik heb een normale USB muis voor dagelijks gebruik.

Een minpunt aan de ergonomie is de 5-in-1 cardreader die aan de voorkant zit. Ik gebruik deze vooral voor SD kaartjes (de andere typen kaartjes heb ik niet, dus daar kan ik het ook niet mee testen). Zo'n kaartje erin steken gaat prima, maar het verwijderen is soms een aardige klus. Het kaartje steek je namelijk best diep in de laptop, en als je grote vingers hebt is deze dan lastig te verwijderen. Een huissleutel of een mesje bied hier vaak uitkomst.

Update:
Het blijkt dat, nadat een vriend van me eens gekeken had, dat de cardreader toch wel een soort van kliksysteem heeft om de kaartjes er makkelijk in te doen en uit te halen. Je moet echter wel vrij hard doordrukken en dat is dan ook de reden dat ik het nooit geprobeerd heb. Bang om iets kapot te maken. Na een paar kaartjes als test geprobeerd te hebben gaat het vrij gemakkelijk dus ik zal dit uit de minpuntjes halen.

Warmte- en geluidsproductie

De laptop wordt onder normale belasting niet echt warm. Als hij een tijdje aanstaat voel je dat wel, maar ik vind het niet hinderlijk. De ventilator draait dan ook stil, en is nauwelijks hoorbaar als er wat achtergrond geluid aanwezig is. Onder zware belasting kan de laptop wel behoorlijk warm worden, en klinkt ie van dichtbij ook wel een beetje als een stofzuiger. Je hoort hem dan gewoon blazen. Voor mij is dat niet zo'n ramp omdat ik de laptop zelden langer dan 15 minuten voor 100% belast.

Mobiliteit en accuduur

Met een diagonaal van 12" is de laptop nauwelijks groter dan een A4tje. Dichtgeklapt zijn de afmetingen 304.8 (Lengte) 230 (Breedte) 42.1 (Hoogte) mm. De mobiliteit is dus prima. Hij weegt ongeveer 2 kilo en dat is prima te dragen voor langere tijd. De voeding heeft in totaal ongeveer 4 meter kabel, dus stopcontacten zijn ook vaak wel te vinden. Niet dat je er snel eentje nodig hebt, want de laptop gaat ongeveer 3 uur mee op een volle accu bij normaal gebruik. Ik heb hem zelf meestal aan de netspanning zitten. Hoe lang de accu het uithoudt onder volle belasting heb ik nog niet getest. De capaciteit van de accu is in 3 maanden tijd nog niet afgenomen.

Ubuntu

Het installeren van ubuntu werkt prima. Bijna alle hardware wordt standaard ondersteund. Ik maak zelf gebruik van de alternate x64 versie. Het enige wat niet werkt zijn de ingebouwde microfoon en de fingerprintreader. De S/PDIF uitgang vereist wel wat configuratie, maar daarna werkt dat prima. De microfoon heb ik nog niet aan de gang gekregen, maar ik moet bekennen dat ik die niet echt gebruik dus ik er ook weinig tijd aan besteed heb.

Update
Ondertussen heb ik ook de nieuwste Ubuntu versie 9.10 geinstalleerd. Hier werkt alle belangrijke hardware nog steeds direct na installatie. De fingerprintreader en de microfoon werken voor zover ik weet niet, maar aangezien ik die nog steeds niet gebruik is dat voor mij ook geen probleem. Onder Ubuntu 8.10 werkten Sleep en Hibernate nog niet helemaal goed, maar dat probleem is nu ook opgelost.

Vista

De laptop komt met Vista Home Premium 32bit. Gemiste kans zou ik zeggen omdat de laptop 4 GB RAM heeft. Vista is nog niet voorgeinstalleerd. Bij de eerste boot verschijnt de installer van Vista en kun je dingen instellen als Land, Taal, Gebruikersnaam etc. De installer staat op een aparte partitie van 10 GB.
Deze versie van Vista staat wel vol met programma's die ik toch niet gebruik. Vrij snel daarna heb ik dus Vista gedownload en geactiveerd met het stickertje op de laptop zodat ik een nette schone installatie heb. Die partitie heb ik daarna meteen verwijderd.

Ik heb deze laptop voor 706 euro aangeschaft. Prima prijs voor de geboden prestaties en specificaties.

Changelog
  • Maart 2009: Eerste versie
  • December 2009: Update 1 (5-in-1 Cardreader, Ubuntu 9.10, Krassen)

Heb jij ook een Acer Aspire 2930-584G32Mn?

Ubuntu

Het installeren van ubuntu werkt prima. Bijna alle hardware wordt standaard ondersteund. Ik maakt zelf gebruik dan de alternate x64 versie.

Kleine typo? :)

Nette review verder, heb hem ook 2 week gehad, toen maar weer verkocht en een HP pavilion DV-7 1210ED 17" gehaald.
Voornaamste reden was dat ik het kleine scherm en resolutie toch ietwat irritant vond.

Kleine edit - Dit is dus niet omdat het scherm raar is, maar ik mij heb verkeken op het formaat :)

[Reactie gewijzigd door 330656 op 29 december 2009 23:33]

Dank je, typo's zijn gewijzigd.

Een 12" scherm moet je inderdaad bevallen. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee omdat de resolutie toch nog 1280x800 is. Het grote voordeel voor mij is dat ik de laptop gemakkelijk mee kan nemen naar school, en dat heb ik liever dan een 15.4" inch scherm met dezelfde resolutie.